0112-KDIL1-3.4012.780.2018.1.AP - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.780.2018.1.AP Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Wnioskodawca jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych działających w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Wnioskodawca ubiega się o refundację ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", tytuł projektu: "(...)".

Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż nie prowadzi sprzedaży i świadczy usługi wyłącznie w zakresie działalności statutowej. Nie jest również podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT-7. Realizacja projektu nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Wszystkie wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

W ramach realizacji projektu planuje się budowę czterech altan o powierzchni 4x6 m2 wraz z ławkami i stołami, paleniskiem, tablicą z mapą Wzgórz i przebiegiem szlaków turystycznych oraz zestawem koszy do segregacji śmieci (3 szt. każda lokalizacja, łącznie 12 szt.) i tablicą z zasadami segregacji śmieci (3 szt. każda lokalizacja, łącznie 12 szt.). Dodatkowo każda ta infrastruktura zostanie wyposażona w lampy solarne led (każda lokalizacja 2 szt., łączna liczba 8 szt.). Równocześnie planowane jest umieszczenie czterech tablic z przebiegiem szlaków turystycznych i infrastrukturą turystyczną, które zlokalizowane zostaną w największych miejscowościach gminy, przy głównych atrakcjach turystycznych: (...).

Przy altanach zostaną zamontowane Regulaminy korzystania z obiektu. Obiekty będą bezpłatne i ogólnodostępne. Infrastruktura, która zostanie zastosowana do urządzenia tych miejsc spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa oraz bezpiecznego korzystania. Wskazane lokalizacje na budowę ogólnodostępnej niekomercyjnej infrastruktury turystycznej pozwolą na szerokie wykorzystanie działek gminnych, które zostaną użyczone przez gminę Z Wnioskodawcy jako miejsca rekreacji i spotkań mieszkańców sołectw od najmłodszych do najstarszych. Wybór zakresu operacji podyktowany jest następującymi względami. Sołectwa: (...) to doskonałe miejsca na lokalizację tego typu elementów małej architektury, wyróżniające się charakterystycznym krajobrazem, ciekawą historią a przede wszystkim aktywnymi mieszkańcami działającymi na rzecz swoich sołectw. Właśnie im i dla nich jest dedykowana tytułowana operacja.

Miejsca te spełniające normy bezpieczeństwa oraz zasady bezpiecznego korzystania, zostaną zlokalizowane w malowniczej scenerii Wzgórz T oraz lasów na obszarze działania LGD, na przebiegu szlaków rowerowych. Bezpieczne miejsca rekreacyjne na świeżym powietrzu dostosowane do oczekiwań i potrzeb mieszkańców uzupełnią przestrzeń rekreacyjną sołectw: (...).

Miejsca te służyć będą rozwijaniu lokalnego systemu szlaków turystycznych, w tym rowerowych i pieszych. Planowane jest stworzenie sieci miejsc z podobną infrastrukturą na terenie gminy i zachęcenie pozostałych gmin członków LGD do tworzenia podobnych miejsc na swym terenie - utworzenie sieci obejmującej swym zasięgiem cały obszar LGD. Prace związane z przygotowaniem terenu, wykonaniem nawierzchni zostaną wykonane społecznie przez mieszkańców, dodatkowo zostaną włączone w te prace osoby, którym sąd orzekł karę ograniczenia wolności, a którym ta kara została zamieniona na wykonanie prac społecznych. Zadanie realizowane będzie w sołectwach, które zgłosiły uczestnictwo w realizacji Odnowy wsi. Stworzenie takiej infrastruktury zgodne jest z oczekiwaniami mieszkańców zgłaszanych w dokumentach strategicznych. Obecnie na terenie gminy brak jest miejsc rekreacyjnych z infrastrukturą turystyczną na świeżym powietrzu doposażonych w takie elementy jak: altany, tablice informacyjne, ławy, paleniska.

Realizowane zadanie pn. " (...)" jest ogólnodostępne i zorganizowane dla mieszkańców nieodpłatnie oraz realizowane w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy. Jako wnioskodawca środków unijnych Wnioskodawca zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia. Zgodnie z zasadami programu, gdy Wnioskodawca zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji, powinien wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT, która będzie konieczna na etapie rozpatrywania wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać z urzędu skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w roku 2018 poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie istnieje związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi i dlatego Wnioskodawca może zaliczyć zapłacony podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Biorąc pod uwagę fakt, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. istnienie związku między nabytymi towarami i usługami z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o refundację ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", tytuł projektu: "(...)". Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż nie prowadzi sprzedaży i świadczy usługi wyłącznie w zakresie działalności statutowej. Nie jest również podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Realizacja projektu nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Wszystkie wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

W ramach realizacji projektu planuje się budowę czterech altan o powierzchni 4x6 m2 wraz z ławkami i stołami, paleniskiem, tablicą z mapą Wzgórz T i przebiegiem szlaków turystycznych oraz zestawem koszy do segregacji śmieci (3 szt. każda lokalizacja, łącznie 12 szt.) i tablicą z zasadami segregacji śmieci (3 szt. każda lokalizacja, łącznie 12 szt.). Dodatkowo każda ta infrastruktura zostanie wyposażona w lampy solarne led (każda lokalizacja 2 szt., łączna liczba 8 szt.). Równocześnie planowane jest umieszczenie czterech tablic z przebiegiem szlaków turystycznych i infrastrukturą turystyczną, które zlokalizowane zostaną w największych miejscowościach gminy Z, przy głównych atrakcjach turystycznych. Przy altanach zostaną zamontowane Regulaminy korzystania z obiektu. Obiekty będą bezpłatne i ogólnodostępne. Infrastruktura, która zostanie zastosowana do urządzenia tych miejsc spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa oraz bezpiecznego korzystania. Wskazane lokalizacje na budowę ogólnodostępnej niekomercyjnej infrastruktury turystycznej pozwolą na szerokie wykorzystanie działek gminnych, które zostaną użyczone przez gminę Wnioskodawcy jako miejsca rekreacji i spotkań mieszkańców sołectw od najmłodszych do najstarszych. Realizowany projekt pn. " (...)" jest ogólnodostępny i zorganizowany dla mieszkańców nieodpłatnie oraz realizowany w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W związku z ww. projektem, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu w roku 2018 poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", tytuł projektu: "(...)", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl