0112-KDIL1-3.4012.660.2018.1.PR - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.660.2018.1.PR Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Celem Stowarzyszenia jest:

1. Rozbudzanie w społeczności lokalnej zainteresowania regionem, jego historią, kulturą, sztuką i tradycją, ze szczególnym uwzględnieniem folkloru.

2. Pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

3. Wspieranie i aktywizowanie społeczności lokalnej w celu rozwiązywania problemów mieszkańców gminy.

4. Współpraca kulturalna i edukacyjna z poszczególnymi sołectwami.

5. Tworzenie szans na edukację dzieci i młodzieży z regionów pozbawionych perspektyw oraz aktywizacja osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.

6. Wspieranie moralne i materialne osób w podeszłym wieku oraz wzmacnianie ich poczucia przydatności społecznej.

7. Reprezentowanie potrzeb i ochrona interesów kobiet wiejskich, oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.

8. Inspirowanie współczesnej twórczości i sztuki ludowej.

9. Wspieranie i promocja działalności rodzimych twórców kultury i sztuki.

10. Ochrona i zabezpieczenie dóbr kultury i tradycji.

11. Propagowanie ciekawych form spędzania wolnego czasu.

12. Promocja walorów regionalnych i turystycznych naszej "małej ojczyzny".

13. Troska o środowisko przyrodnicze regionu poprzez opiekę i ratowanie pomników przyrody i zabytków historii.

14. Aktywizacja bibliotek jako centrów edukacyjnych i kulturalnych poprzez szersze udostępnianie ich zasobów.

15. Współpraca z samorządem i innymi organizacjami społecznymi na rzecz rozwoju regionu.

16. Rozwijanie kontaktów z Kościołem Katolickim i organizacjami kościelnymi.

Stowarzyszenie złożyło wniosek oraz podpisało umowę o dofinansowanie projektu na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W związku z intensywnym rozwojem klubu sportowego Gmina A, a w szczególności zwiększeniem ilości sekcji piłkarskich (4 grupy), zawiązaniem grupy lekkoatletycznej, uruchomieniem sekcji na strzelnicy sportowej oraz zwiększonym zainteresowaniem wykorzystania kompleksu sportowego na treningi i zawody lekkoatletyczne w A, konieczne jest podjęcie intensywnych działań mających na celu przywrócenie obiektowi jego właściwych parametrów techniczno-użytkowych pozwalających na otrzymanie stosownych licencji i zezwoleń, które są wymagane dla tego typu obiektów. Po modernizacji obiektu Klub Sportowy będzie się starał o licencję uprawniającą do udziału w rozgrywkach IV ligi i klas niższych w sezonie 2018 i 2019. Szczególnych zabiegów wymaga wysłużona nawierzchnia płyty głównej kompleksu sportowego. Uległa ona w znacznym stopniu deformacji, zaś jej duże nierówności tworzą zastoiska wody w czasie opadów deszczu. Zabiegami musi zostać objęta nawierzchnia trawiasta, która nie spełnia wymaganych standardów jakościowych. Konieczna jest naprawa systemu nawodnienia, który pozwoliłby na utrzymanie nawierzchni we właściwym stanie. W bardzo złym stanie jest również system drenażowy, pozwalający na należyte odprowadzenie wód opadowych z terenu płyty głównej, gdyż zastoiska wód opadowych powodują podmywanie nawierzchni trawiastej. Z uwagi na dość skomplikowany proces przywracania nawierzchni właściwego stanu konieczne jest podzielenie go na etapy (mając na uwadze częściową eksploatację nawierzchni na zawody sportowe, rozgrywki i treningi zawodników). W celu zabezpieczenia powierzchni do treningów i ćwiczeń dla różnych grup wiekowych, konieczne jest wykonanie dodatkowej nawierzchni płyty dla rekreacji indywidualnej. Nawierzchnia ta pozwoli na jednoczesne ćwiczenia osób indywidualnych oraz grup zorganizowanych i sekcji sportowych. Wykonanie tych zadań będzie kolejnym etapem modernizacji jedynego kompleksu sportowego na terenie Gminy A. Jego przebudowa w znacznym stopniu poprawi jego atrakcyjność, umożliwi jego dalszą rozbudowę, jak również zmobilizuje większą liczbę mieszkańców do uprawiania różnych dyscyplin sportowych. Z uwagi na obecną infrastrukturę oraz gabaryty jego przebudowa uatrakcyjni przeprowadzenie imprez plenerowych o charakterze sportowo-rekreacyjnym, na potrzebę których wskazują mieszkańcy gminy. Z diagnozy, którą przeprowadził Wnioskodawca wynika, że istnieje duże zapotrzebowanie społeczne na działania z zakresu aktywizacji osób młodszych, jak i starszych. Mieszkańcy deklarują, że mają ogromną potrzebę wyjścia z domu, bycia między ludźmi, z jednoczesnym spędzaniem aktywnie wolnego czasu. Wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna i bezpłatna. Przebudowany obiekt będzie pełnił głównie funkcję rekreacyjną.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT, nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą "Przebudowa centrum rekreacyjnego w miejscowości A" na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie złożyło wniosek oraz podpisało umowę o dofinansowanie projektu na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W związku z intensywnym rozwojem Klubu Sportowego Gmina A, a w szczególności zwiększeniem ilości sekcji piłkarskich (4 grupy), zawiązaniem grupy lekkoatletycznej, uruchomieniem sekcji na strzelnicy sportowej oraz zwiększonym zainteresowaniem wykorzystania kompleksu sportowego na treningi i zawody lekkoatletyczne w A, konieczne jest podjęcie intensywnych działań mających na celu przywrócenie obiektowi jego właściwych parametrów techniczno-użytkowych pozwalających na otrzymanie stosownych licencji i zezwoleń, które są wymagane dla tego typu obiektów. Po modernizacji obiektu Klub Sportowy będzie się starał o licencję uprawniającą do udziału w rozgrywkach IV ligi i klas niższych w sezonie 2018 i 2019. Wybudowana infrastruktura będzie ogólnodostępna i bezpłatna. Przebudowany obiekt będzie pełnił głównie funkcję rekreacyjną. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary bądź usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a powstała infrastruktura w wyniku realizacji projektu będzie ogólnodostępna i bezpłatna co oznacza, że nabyte towary i/lub usługi nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a powstała infrastruktura w wyniku realizacji projektu będzie ogólnodostępna i bezpłatna. W przypadku zmiany tych elementów przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl