0112-KDIL1-3.4012.632.2017.1.KB - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ujętych jako edukacyjna część projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.632.2017.1.KB Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ujętych jako edukacyjna część projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2017 r. (data wpływu 16 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ujętych jako edukacyjna część projektu " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ujętych jako edukacyjna część projektu " (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo (dalej Województwo, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w obrębie (...), składającej się wyłącznie z działek nr (...), z mapy 4, o łącznym obszarze 21,3166 ha; objętej księgą wieczystą. Na nieruchomości objętej księgą wieczystą posadowione są: budynek zamku o powierzchni 7.451,00 m2, budynek byłej przepompowni o powierzchni 53 m2 oraz inne budowle i urządzenia. Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków Konserwatora Zabytków.

Na podstawie art. 13 ust. 2 w zw. z art. 18 pkt 19 lit. e ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, Uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 25 czerwca 2013 r. utworzona została jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą (...) (dalej Spółka).

Celem działania Spółki jest promocja Województwa. Przedmiotem działalności Spółki jest w szczególności: organizacja narad, spotkań, szkoleń, konferencji, sympozjów naukowych oraz imprez kulturalnych; sprzedaż usług związanych z działalnością promocyjną, kulturalną i turystyczną; sprzedaż oraz promocja produktów regionalnych; prowadzenie i sprzedaż usług hotelarskich; wynajmowanie pomieszczeń i nieruchomości; sprzedaż usług związanych z poprawą kondycji fizycznej i odnową biologiczną; prowadzenie działalności wydawniczej i popularyzatorskiej w zakresie promocji regionu; sprzedaż wydawnictw, towarów handlowych, materiałów promocyjnych i biletów wstępu na teren zamku i parku oraz działalność turystyczna, rekreacyjna i sportowa; usługi gastronomiczne; usługi parkingowe; prowadzenie zadań związanych z kulturą i opieką nad zabytkami. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 22 lutego 2005 r. w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących mienie Województwa oraz ich wydzierżawiania i wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, Uchwałą z dnia 23 lipca 2013 r. oraz Uchwałą z dnia 4 sierpnia 2015 r. Zarząd Województwa oddał przedmiotowe nieruchomości położone w X w odpłatne użytkowanie na rzecz Spółki. Odpłatne użytkowanie działek: nr (...) zawarte jest na czas określony od dnia 1 października 2013 r. do dnia 30 września 2019 r. z prawem przedłużenia użytkowania na dalsze okresy według przepisów obowiązujących w dniu zakończenia umowy. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, z tytułu oddania nieruchomości w odpłatne użytkowanie Spółka uiszcza na rzecz Wnioskodawcy opłaty roczne. Powyższe opłaty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (stawka 23%) i dokumentowane są fakturą.

Województwo realizuje obecnie inwestycję pod nazwą: Przebudowa zamku na cele hotelowo-gastronomiczne, przebudowa budynku byłej przepompowni na cele centrum informacji turystycznej, zagospodarowanie terenu - urządzenie terenów rekreacyjnych i sportowych wraz z budową sieci, renowacją alei lipowej, przebudowa fontanny i budowa hangaru w ramach programu " (...)". Inwestycja jest realizowana na terenie nieruchomości, które zostały przekazane przez Województwo w odpłatne użytkowanie na rzecz Spółki.

Przedmiotowa inwestycja planowo będzie zakończona w 2018 r. Powstałe w wyniku inwestycji środki trwałe będą stanowiły mienie Województwa. W ramach realizowanej inwestycji zawarta została umowa o zastępstwo inwestycyjne ze Spółką. Inwestor Zastępczy wykonuje czynności zastępstwa inwestycyjnego polegające na zarządzaniu całością zadań mających na celu realizację inwestycji, w imieniu i na rachunek Inwestora (Wnioskodawcy). Za powyższe czynności Spółka (inwestor zastępczy) otrzymuje wynagrodzenie płatne na podstawie wystawionej faktury VAT (stawka 23%).

Stroną umów z wykonawcami robót budowlanych oraz podmiotem wykazanym jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach prowadzonej inwestycji jest Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać przedmiotowej nieruchomości bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem realizacji umowy odpłatnego użytkowania nieruchomości ze Spółką. W związku z czym Spółka faktycznie włada przedmiotową nieruchomością, tj. Spółka, a nie Wnioskodawca, bezpośrednio wykorzystuje ww. nieruchomości. Spółka wykorzystując ww. nieruchomość realizuje swoje statutowe zadania wynikające z przedmiotu działalności Spółki, w tym m.in. prowadzi z wykorzystaniem tych nieruchomości działalność gospodarczą. Województwo pobiera natomiast opłaty od Spółki w zakresie wynikającym z zawartej umowy odpłatnego użytkowania ww. nieruchomości. W związku z czym, w powyższym zakresie prowadzi z wykorzystaniem tych nieruchomości działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest więc w tym zakresie sprzedawcą usług i wystawia Spółce faktury VAT. Z uwagi na związek prowadzonej przez Województwo inwestycji na wskazanych powyżej nieruchomościach (zakup towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji) z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. realizacją umowy odpłatnego użytkowania nieruchomości przez Spółkę, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Województwo ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na cele realizacji przedmiotowej inwestycji. Powyższe twierdzenie zostało uznane za prawidłowe w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2016 r.

Obecnie Województwo przygotowuje wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn. " (...)". Powyższy projekt składa się z dwóch obszarów: część inwestycyjna oraz część edukacyjna.

Część inwestycyjna zakłada dokończenie rewitalizacji Stawu (działka (...) o pow. 9,55 ha) poprzez powstanie w istniejącym budynku byłej przepompowni (obecnie tzw. A) centrum edukacyjnego o bioróżnorodności - budynek posiada odrębny indywidualny wpis do ewidencji zabytków. Dodatkowo - wokół Stawu - utworzone zostaną stanowiska obserwacyjne - pomosty drewniane wraz z tablicami/aplikacjami edukacyjnymi. Natomiast, na całym terenie właściwego parku (działka (...) - park wzdłuż Alei Lipowej) zakłada się urządzenie ścieżek edukacyjnych (na bazie obecnych naturalnych ciągów komunikacyjnych) poprzez ich remont, oświetlenie oraz oznaczenie i opisanie unikalnych okazów przyrodniczych (w tym wzdłuż udrożnionych i wyremontowanych kanałów parkowych). Realizacja części inwestycyjnej będzie odbywała się na analogicznych zasadach jak realizacja inwestycji wskazanej w początkowej części opisu stanu faktycznego, tj.: inwestycja będzie realizowana na terenie nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy, a oddanej w odpłatne użytkowanie Spółce; umowy z wykonawcami prac będą zawierane bezpośrednio przez Wnioskodawcę (Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług); Wnioskodawca zawrze ze Spółką umowę o zastępstwo inwestycyjne.

Część edukacyjna natomiast zakłada organizację lekcji/warsztatów z biologii ukierunkowanych na edukację w zakresie bioróżnorodności fauny i flory zlokalizowanych na terenie kompleksu pałacowo-parkowego przy Zamku w X, tj. znajdującej się na terenie nieruchomości stanowiącej własność Województwa a oddanej w odpłatne użytkowanie Spółce. Część edukacyjna dotyczy walorów naturalnych znajdujących się na ww. terenie. W ramach ww. lekcji/warsztatów z biologii zakłada się dowóz uczestników na teren kompleksu pałacowo-parkowego w X, zwiedzanie z ekspertem terenu, wyżywienie oraz materiały informacyjne. Ponadto w ramach części edukacyjnej planowana jest reklama w lokalnych mediach oraz zakup materiałów promocyjnych/informacyjnych w postaci np.: broszur, książeczek, ołówków, notesów, torebek eko, długopisów, magnesów itp. Ponadto do obsługi części edukacyjnej, w tym prowadzenia centrum bioróżnorodności planowane jest zatrudnienie przez Województwo 3 osób. Realizacją części edukacyjnej będzie bezpośrednio zajmował się podmiot wyłoniony w oparciu o przepisy Prawa zamówień publicznych.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

* Pytanie:

W odniesieniu do części edukacyjnej projektu " (...)" należy wyjaśnić co oznacza zawarte w stanowisku własnym stwierdzenie Województwa, że "część edukacyjna nie zawiera się w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (realizacji umowy odpłatnego użytkowania nieruchomości)". Należy także wskazać, z jakimi czynnościami będzie związana część edukacyjna przedmiotowego projektu?

Odpowiedź:

W zakresie wyjaśnienia ww. stwierdzenia Wnioskodawca poinformował, iż prowadzenie zajęć edukacyjnych będzie realizowane nie tylko przez Województwo, które jest liderem projektu, ale również przez Samorządy będące partnerami projektu. Zadanie to będzie polegało na zakupie usług na rynku komercyjnym (m.in. dotyczących: dowozu osób, do których kierowany jest projekt w miejsca realizacji zajęć edukacyjnych, zatrudnienia specjalistów do przeprowadzenia lekcji o bioróżnorodności, zakupu artykułów promocyjnych, opracowaniu monografii przyrodniczej, zakup noclegów i wyżywienia dla uczestników lekcji dydaktycznych itp.). Miejscem prowadzenia części edukacyjnej nie będzie tylko Zamek w X, ale również inne miejsca na terenie powiatu krapkowickiego (np.: Zamek w Y, dorzecza (...)). Działania te nie mają związku z działalnością gospodarczą Województwa - z realizacji części edukacyjnej projektu Województwo nie będzie osiągało przychodów.

* Pytanie:

Czy objęte projektem " (...)" czynności należą do zadań własnych Województwa określonych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 2096)? Jeżeli tak, należy wskazać stosowny przepis.

Odpowiedź:

Czynności objęte projektem " (...)" należą do zadań własnych Województwa nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 3 i 8 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także ochrony środowiska.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w związku z zakupem towarów i usług ujętych jako edukacyjna część projektu " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Stosownie natomiast do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych powyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje nabywcy, gdy zakupione towary i usługi mają związek z działalnością opodatkowaną. Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku z działalnością opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności gospodarczej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy o VAT i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. (...)

Odnosząc się natomiast do części edukacyjnej ww. projektu należy zauważyć, iż jego celem jest działalność edukacyjno-informacyjna związana z bioróżnorodnością fauny i flory. W związku z powyższym, pomimo, iż lekcje/warsztaty z biologii dotyczą walorów naturalnych położonych na nieruchomości oddanej przez Województwo w odpłatne użytkowanie Spółce, to część edukacyjna nie zawiera się w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (realizacji umowy odpłatnego użytkowania nieruchomości), a tym samym Województwo nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na cele edukacyjne, w tym promocji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 2096) - organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie województwa - samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność; dysponuje mieniem wojewódzkim; prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa - w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 3 i 8 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także ochrony środowiska.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Województwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Województwo jest właścicielem nieruchomości położonej w obrębie (...), składającej się wyłącznie z działek nr (...), z mapy 4, o łącznym obszarze 21,3166 ha; objętej księgą wieczystą. Na nieruchomości objętej księgą wieczystą posadowione są: budynek zamku o powierzchni 7.451,00 m2, budynek byłej przepompowni o powierzchni 53 m2 oraz inne budowle i urządzenia. Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków Konserwatora Zabytków.

Obecnie Województwo przygotowuje wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn. " (...)". Powyższy projekt składa się z dwóch obszarów: część inwestycyjna oraz cześć edukacyjna.

Część edukacyjna zakłada organizację lekcji/warsztatów z biologii ukierunkowanych na edukację w zakresie bioróżnorodności fauny i flory zlokalizowanych na terenie kompleksu pałacowo-parkowego przy Zamku, tj. znajdującej się na terenie nieruchomości stanowiącej własność Województwa a oddanej w odpłatne użytkowanie Spółce. Część edukacyjna dotyczy walorów naturalnych znajdujących się na ww. terenie. W ramach ww. lekcji/warsztatów z biologii zakłada się dowóz uczestników na teren kompleksu pałacowo-parkowego w X, zwiedzanie z ekspertem terenu, wyżywienie oraz materiały informacyjne. Ponadto w ramach części edukacyjnej planowana jest reklama w lokalnych mediach oraz zakup materiałów promocyjnych/informacyjnych w postaci np.: broszur. książeczek, ołówków, notesów, torebek eko, długopisów, magnesów itp. Ponadto do obsługi części edukacyjnej, w tym prowadzenia centrum bioróżnorodności planowane jest zatrudnienie przez Województwo 3 osób. Realizacją części edukacyjnej będzie bezpośrednio zajmował się podmiot wyłoniony w oparciu o przepisy Prawa zamówień publicznych.

Prowadzenie zajęć edukacyjnych będzie realizowane nie tylko przez Województwo, które jest liderem projektu, ale również przez Samorządy będące partnerami projektu. Zadanie to będzie polegało na zakupie usług na rynku komercyjnym (m.in. dotyczących: dowozu osób, do których kierowany jest projekt w miejsca realizacji zajęć edukacyjnych, zatrudnienia specjalistów do przeprowadzenia lekcji o bioróżnorodności, zakupu artykułów promocyjnych, opracowaniu monografii przyrodniczej, zakup noclegów i wyżywienia dla uczestników lekcji dydaktycznych itp.). Miejscem prowadzenia części edukacyjnej nie będzie tylko Zamek w X, ale również inne miejsca na terenie powiatu krapkowickiego (np.: Zamek w Y, dorzecza (...)). Działania te nie mają związku z działalnością gospodarczą Województwa - z realizacji części edukacyjnej projektu Województwo nie będzie osiągało przychodów. Czynności objęte projektem " (...)" należą do zadań własnych Województwa nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 3 i 8 ustawy o samorządzie województwa wykonuje on zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także ochrony środowiska.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Część edukacyjna przedmiotowego projektu realizowana będzie w ramach władztwa publicznego i Województwo wykonując to zadanie będzie działało jako organ administracji publicznej i będzie mogło skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Województwo bez wątpienia nie będzie mogło być uznane za podatnika, gdyż będzie ono zrealizowało w tym zakresie zadania własne o charakterze wojewódzkim.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Województwo będzie realizowało część edukacyjną przedmiotowego projektu w ramach zadań własnych nałożonych na nie ustawą o samorządzie województwa, zatem w tym zakresie będzie działało w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Województwo nie będzie ponosiło wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc nabywając towary i usługi nie będzie działało w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Województwo nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ujętych jako edukacyjna część projektu " (...)". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Województwo nie będzie działało jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją edukacyjnej części projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług ujętych jako edukacyjna część projektu " (...)". Natomiast w zakresie dotyczącym prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji (inwestycyjna część projektu " (...)") zostało wydane dnia 19 grudnia 2017 r. postanowienie nr 0112-KDIL1-3.4012.483.2017.2.KB.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl