0112-KDIL1-3.4012.631.2017.1.AW - Brak prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.631.2017.1.AW Brak prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu pod nazwą (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu pod nazwą (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza realizować projekt pod nazwą (...) (dalej: Projekt), który ma na celu zahamowanie spadku powierzchni terenów zielonych. Realizacja Projektu planowana jest na lata 2017-2020.

Projekt finansowany będzie ze środków Funduszu Spójności oraz ze środków własnych Gminy. Projekt obejmuje zwiększenie powierzchni terenów zieleni, powstałych dzięki rekultywacji terenów zdegradowanych i rewitalizacji istniejących parków. Realizowany jest na 5 obszarach na terenie Gminy zlokalizowanych w 3 dzielnicach: Centrum, Park X, teren przy ul. Z, Park Y oraz L.

Beneficjentem Projektu i jednocześnie podmiotem zarządzającym jego rezultatami jest Gmina. Teren objęty Projektem stanowi własność Wnioskodawcy lub Skarbu Państwa (użytkowanie wieczyste). Jedna z nieruchomości znajduje się w trwałym zarządzie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji (jednostki objętej centralizacją rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r.), który wyraził zgodę na dysponowanie przez Gminę na cele budowlane oraz w okresie trwałości projektu.

Całkowita powierzchnia terenu objętego projektem stanowi 468 300 m2. W tym tereny zielone 464 215 m2, co stanowi 99,13% całej powierzchni objętej projektem. W wyniku realizacji projektu powstanie 89 550 m2 nowej powierzchni biologicznie czynnej oraz 5 585 m2 ścieżek pieszych i pieszo-rowerowych.

W ramach Projektu przewiduje się nasadę 9.380 szt. drzew 19.600 szt. krzewów i krzewinek oraz 10.900 m2 założenia nowych trawników. Przewidziano także montaż ponad 200 budek lęgowych dla ptaków oraz nasadzenia zieleni stanowiącej miejsce bytowania owadów i ptaków. Nasada prawie dziesięciu tysięcy sadzonek drzew na terenach zielonych w Siemianowicach to wkład w tworzenie przyszłych barier dla hałasu i pyłów zawieszonych. Takie drzewa jak graby i jarząby szwedzkie sadzone szpalerami, jak i na karo na krawędziach skarp, obrzeżach parków, to naturalne ekrany akustyczne przecinające miasto liniami projektowanych nasad. Dodatkowo projekt wpływa na tworzenie barier dźwiękowych stworzonych z nasad żywopłotowych.

Realizacja inwestycji ma istotny wpływ na poprawę jakości powietrza w mieście. Wynika to z faktu, że Gmina góruje nad innymi miastami w aglomeracji śląskiej, czego skutkiem jest występowanie w jej rejonie silniejszych wiatrów. Stworzenie terenów zielonych na obszarze występowania wiatrów ma zatem istotny wpływ na jakość powietrza w całej aglomeracji.

Projekt realizowany jest w obszarze obowiązywania "Programu ochrony powietrza dla terenu województwa" dla strefy aglomeracji, który wskazuje na przekroczenie stężeń średniorocznych dla pyłu zawieszonego PM 10 i PM 2,5 oraz benzo (a)pirenu i dwutlenku azotu.

Celem projektu jest zahamowanie spadku powierzchni terenów zielonych. Zostanie to osiągnięte poprzez zwiększenie powierzchni terenów zieleni, powstałych dzięki rekultywacji terenów zdegradowanych i rewitalizacji istniejących parków. Zwiększenie zielonych terenów umożliwi między innymi:

* nadanie nowych funkcji tym terenom (istotnych i dostępnych dla społeczności lokalnej),

* poszerzenie zakresu roślinności w mieście (co udowadnia ekologiczność niniejszego rozwiązania oraz znacznie zwiększy występującą różnorodność biologiczną),

* przywrócenie aktywności biologicznej na terenach poprzemysłowych (obecnie nie nadających się do jakichkolwiek działań),

* zwiększenie obszarów wypoczynku i rekreacji dla społeczności lokalnej oraz mieszkańców sąsiadujących miast,

* zwiększenie bezpiecznych miejsc lęgowych dla ptaków poprzez usunięcie zagrożeń w postaci zanieczyszczeń i zdegradowanych terenów poprzemysłowych.

Gmina nie będzie wykorzystywała terenów objętych Projektem do czynności opodatkowanych VAT - na przedmiotowym obszarze działalność gospodarcza nie jest w chwili obecnej prowadzona - nie planuje się jej również po realizacji Projektu. Tereny objęte Projektem będą udostępniane bezpłatnie mieszkańcom.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z powyższym prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować Projekt pod nazwą (...), który ma na celu zahamowanie spadku powierzchni terenów zielonych. Realizacja Projektu planowana jest na lata 2017-2020.

Beneficjentem projektu i jednocześnie podmiotem zarządzającym jego rezultatami jest Gmina. Teren objęty Projektem stanowi własność Gminy lub Skarbu Państwa (użytkowanie wieczyste). Jedna z nieruchomości znajduje się w trwałym zarządzie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji (jednostki objętej centralizacją rozliczeń VAT od dnia 1 stycznia 2017 r.), który wyraził zgodę na dysponowanie przez Gminę na cele budowlane oraz w okresie trwałości Projektu.

Całkowita powierzchnia terenu objętego Projektem stanowi 468 300 m2, w tym tereny zielone 464 215 m2, co stanowi 99,13% całej powierzchni objętej Projektem. W wyniku realizacji Projektu powstanie 89 550 m2 nowej powierzchni biologicznie czynnej oraz 5 585 m2 ścieżek pieszych i pieszo-rowerowych.

W ramach Projektu przewiduje się nasadę 9.380 szt. drzew 19.600 szt. krzewów i krzewinek oraz 10.900 m2 założenia nowych trawników. Przewidziano także montaż ponad 200 budek lęgowych dla ptaków oraz nasadzenia zieleni stanowiącej miejsce bytowania owadów i ptaków.

Nasada prawie dziesięciu tysięcy sadzonek drzew na terenach zielonych to wkład w tworzenie przyszłych barier dla hałasu i pyłów zawieszonych. Realizacja inwestycji ma również istotny wpływ na poprawę jakości powietrza w mieście.

Gmina nie będzie wykorzystywała terenów objętych Projektem do czynności opodatkowanych VAT - na przedmiotowym obszarze działalność gospodarcza nie jest w chwili obecnej prowadzona, nie planuje się jej również po realizacji Projektu. Tereny objęte Projektem będą udostępniane bezpłatnie mieszkańcom.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W analizowanej sprawie ww. warunek nie jest spełniony, gdyż wydatki (towary i/lub usługi) poniesione przez Gminę w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (tereny objęte Projektem będą udostępniane bezpłatnie mieszkańcom).

Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu pn. (...).

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą (...).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl