0112-KDIL1-3.4012.574.2017.1.IT - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT na projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.574.2017.1.IT Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT na projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT na projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT na projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej również jako: podatek, VAT).

Gmina realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy edukacji publicznej, sprawy kultury, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocja gminy, współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych i pożytku publicznego oraz sprawy współpracy ze społecznościami lokalnymi. Zasadniczo realizując wymienione zadania własne Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za wykonanie określonych czynności na rzecz lokalnej społeczności i lokalnych grup działania.

W 2017 r. Gmina zrealizowała projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacji Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich ze środków planu operacyjnego na lata 2016-2017.

Celem projektu było podniesienie wiedzy i świadomości mieszkańców na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz zwiększenie udziału osób pochodzących z obszarów wiejskich we wdrażaniu inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W szczególności odbiorcami docelowymi projektu byli mieszkańcy Gminy poniżej 35 roku życia, blisko związani z rolnictwem. Projekt miał na celu edukować uczestników szkoleń na czym polega zrównoważony rozwój gospodarstw rolnych, jak można poprawić funkcjonowanie gospodarstw rolnych, jak również miał na celu promowanie działalności pozarolniczej. Szkolenia miały za zadanie edukować uczestników na temat rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze Gminy, na temat wykorzystywania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz na temat wprowadzania do użytkowania przyjaznych środowisku nośników energii. Ponadto w ramach szkoleń promowano działania z zakresu rolnictwa ekologicznego poprzez uświadamianie, jak metody ekologiczne bezpośrednio oddziałują na stan gleby, powietrza i wód. Dodatkowo w ramach zorganizowanego warsztatu projekt wspierał działania lokalnej społeczności w zakresie podtrzymywania tradycji lokalnych związanych z organizacją dożynek gminnych wraz z pleceniem wieńców dożynkowych, które stanowią przejaw kultury ludowej wsi.

W ramach umowy o dofinansowanie Gmina ma otrzymać dofinansowanie do kwoty brutto wydatków kwalifikowanych, a zatem otrzymane dofinansowanie ma objąć kwoty netto jak i podatek VAT naliczony przypisany do wydatków kwalifikowanych w projekcie. Przyznanie dofinansowania do kwoty podatku VAT naliczonego jest możliwe wyłącznie w przypadku braku prawa do odliczenia przedmiotowych kwot VAT przez beneficjenta.

Projekt polegał na przeprowadzeniu przez Gminę cyklu pięciu szkoleń dla mieszkańców obszarów wiejskich (w szczególności dla rolników) oraz jednego warsztatu dla kobiet (w szczególności młodych członkiń z Kół Gospodyń Wiejskich z obszaru Gminy). Szkolenia dotyczyły następującej tematyki:

a.

chów i hodowla bydła w warunkach pogórza,

b.

sprzedaż bezpośrednia,

c.

finansowanie przedsięwzięć w ochronie środowiska - odnawialne źródła energii,

d.

zastosowanie nowoczesnych technologii w uprawach,

e.

zarządzanie projektami z zakresu rozwoju obszarów wiejskich.

Ponadto zorganizowany warsztat dotyczył rozwoju umiejętności plecenia wieńca dożynkowego.

Wydatki, które poniosła Gmina na przeprowadzenie projektu obejmują zarówno wydatki udokumentowane fakturami VAT, jak również inne wydatki nieobejmujące VAT. W szczególności do pierwszej grupy wydatków należą wydatki na usługę gastronomiczną (tzw. "serwis kawowy") oraz na zakup 180 sztuk długopisów dla 180 uczestników szkoleń i warsztatu. Wydatki nieobjęte podatkiem VAT obejmują honorarium wykładowcy prowadzącego pięć szkoleń oraz honorarium dla prowadzącego warsztat plecenia wieńców na podstawie zawartych przez Gminę umów zlecenia wraz z należnym z tego tytułu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz składkami ZUS. Przedmiotem złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są jedynie wydatki ponoszone przez Gminę wraz z podatkiem VAT, udokumentowane fakturami VAT.

Zorganizowane szkolenia oraz warsztaty były bezpłatne dla uczestników, w tym bezpłatnie był udostępniony uczestnikom serwis kawowy oraz bezpłatnie były wydawane w trakcie szkolenia długopisy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT na projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców"?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu w ogóle prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT na projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców".

UZASADNIENIE

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017., poz. 1221 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT występować mogą w dwojakim charakterze: (i) podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz (ii) podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki - wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.

Jak wskazała Gmina w opisie sprawy zakupione w ramach projektu usługi gastronomiczne w postaci serwisu kawowego oraz długopisy, które były wydawane bezpłatnie w trakcie nieodpłatnych szkoleń i warsztatu dla mieszkańców Gminy z zakresu tematyki zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz podtrzymywania tradycji plecenie wieńców dożynkowych, stanowiły wydatek Gminy poniesiony na cel wykonywania jej zadań publicznoprawnych.

Wobec powyższego w ocenie Gminy należy potwierdzić, że nie będzie jej przysługiwało w ogóle prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia. Wszystkie wydatki udokumentowane fakturami VAT na projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego w Gminie poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców" były przez Gminę ponoszone jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT. W konsekwencji nie zostanie spełniony pierwszy z warunków niezbędnych do odliczenia podatku VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wykazane na fakturach zakupowych Gminy otrzymanych w związku z projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 18 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz promocji gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Realizuje ona zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, które służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Gmina zrealizowała projekt pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców".

Celem projektu było podniesienie wiedzy i świadomości mieszkańców na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz zwiększenie udziału osób pochodzących z obszarów wiejskich we wdrażaniu inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Odbiorcami docelowymi projektu byli mieszkańcy Gminy poniżej 35 roku życia, blisko związani z rolnictwem. Projekt miał na celu edukować uczestników szkoleń - na czym polega zrównoważony rozwój gospodarstw rolnych, jak można poprawić funkcjonowanie gospodarstw rolnych oraz promowanie działalności pozarolniczej.

Projekt polegał na przeprowadzeniu przez Gminę cyklu pięciu szkoleń dla mieszkańców obszarów wiejskich (w szczególności dla rolników) oraz jednego warsztatu dla kobiet (w szczególności młodych członkiń z Kół Gospodyń Wiejskich z obszaru Gminy).

Wydatki, które poniosła Gmina na przeprowadzenie projektu obejmowały zarówno wydatki udokumentowane fakturami VAT, jak również inne wydatki nieobejmujące tego podatku.

Przedmiotem zapytania Gminy są wydatki obejmujące podatek VAT, udokumentowane fakturami.

Zorganizowane szkolenia oraz warsztaty były bezpłatne dla uczestników, podobnie jak udostępniony uczestnikom serwis kawowy oraz wydawane w trakcie szkolenia długopisy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowy projekt realizowany został w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działała jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina zrealizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie poniosła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami w związku z realizacją projektu pn. "Rozwój obszarów wiejskich i aktywizacja środowiska wiejskiego w... poprzez organizację szkoleń i warsztatu dla mieszkańców". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl