0112-KDIL1-3.4012.54.2018.2.AW - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie zintegrowanego niskoemisyjnego transportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.54.2018.2.AW Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie zintegrowanego niskoemisyjnego transportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) oraz pismem z dnia 19 lutego 2018 r. (data wpływu 26 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT na fakturach dotyczących projektu "Zintegrowany niskoemisyjny transport (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT na fakturach dotyczących projektu "Zintegrowany niskoemisyjny transport (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) o wskazanie sposobu wysyłki interpretacji oraz pismem z dnia 19 lutego 2018 r. (data wpływu 26 lutego 2018 r.) o uzupełnienie stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje obecnie inwestycję pn. "Zintegrowany niskoemisyjny transport (...)". Inwestycja ta dofinansowana jest w ramach działania "Wsparcie strategii niskoemisyjnej w tym mobilność miejska" poddziałanie "Inwestycje w obszarze transportu miejskiego" objętego Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020.

W ramach podpisanej umowy z Zarządem Województwa z dnia 19 czerwca 2017 r. wykazano że podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym stanowiącym podstawę do uzyskania dofinansowania w wysokości do 85,00%.

Realizacja założeń projektu pozwoli na zmniejszenie liczby podróży wykonywanych samochodem na rzecz przemieszczania się rowerem lub innym środkiem przyczyniających się do zmniejszenia emisji CO2 oraz zapewniającym bezpieczeństwo podróżujących po terenie Gminy. Powstanie ścieżek rowerowych i parkingów wzdłuż drogi wojewódzkiej (...) wraz z budową parkingów, a także budową i remontem zatok autobusowych oraz montażem oświetlenia energooszczędnego wpłynie na poprawę jakości środowiska naturalnego Gminy oraz zapewnienie bezpieczeństwa komunikacyjnego mieszkańcom poprzez działania w sektorze transportu na terenie Gminy.

Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. Elementem niezbędnym do złożenia wniosku o płatność (zdarzenie przyszłe) jest złożenie przez beneficjenta czyli Gminę indywidualnej interpretacji o braku możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących ww. projektu, a w konsekwencji uznaniu podatku za wydatek kwalifikowalny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w fakturach dotyczących projektu pn. "Zintegrowany niskoemisyjny transport (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on czynnym podatnikiem VAT od czynności podlegających opodatkowaniu, tj. sprzedaż mienia, wynajem lokali użytkowych, dochody ze sprzedaży wody i ścieków, wynajmu świetlic. Z uwagi na fakt, że korzystanie z wybudowanych ścieżek rowerowych z parkingami i oświetleniem (...) nie generuje dochodu, koszt podatku VAT winien zostać uznany jako kwalifikowalny, a tym samym podlegać refundacji zgodnie z założeniami Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Ponieważ korzystanie z zagospodarowanego terenu nie generuje dochodu, koszt podatku VAT nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt pn. "Zintegrowany niskoemisyjny transport (...)". W ramach projektu powstaną ścieżki rowerowe, parkingi wzdłuż drogi wojewódzkiej. Budowa parkingów i zatok autobusowych oraz ich remont, a także montaż oświetlenia energooszczędnego wpłynie na poprawę jakości środowiska naturalnego Gminy oraz zapewni bezpieczeństwo komunikacyjne mieszańców. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych (nie będzie generować dochodu).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest - wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy - związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W analizowanej sprawie ww. warunek nie będzie spełniony, gdyż wydatki (towary i/lub usługi) poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (tereny objęte projektem nie będą generowały dochodu).

Tym samym Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dotyczących projektu pn. "Zintegrowany niskoemisyjny transport (...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl