0112-KDIL1-3.4012.431.2019.2.KS - 0% stawka VAT dla usług świadczonych na rzecz przewoźnika lotniczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.431.2019.2.KS 0% stawka VAT dla usług świadczonych na rzecz przewoźnika lotniczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2019 r. (data wpływu 14 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2019 r. (data wpływu 7 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych usług na rzecz przewoźnika lotniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych usług na rzecz przewoźnika lotniczego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2019 r. (data wpływu 7 października 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz uwierzytelnione pełnomocnictwo szczególne.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka świadczy szeroko rozumiane usługi związane m.in. z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów oraz inne o podobnym charakterze.

Spółka zawarła z jednym z przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (dalej: podmiot X) umowę. Umowa ta:

a.

reguluje m.in. kwestie świadczenia na rzecz podmiotu X usług udostępniania scentralizowanej infrastruktury oraz dostępu do urządzeń i instalacji lotniska, w tym:

* systemu transportu bagażu wraz z sortowniami;

* systemu odpraw biletowo-bagażowego;

* obsługę płytową;

b.

wskazuje również, że w ramach tej samej usługi udostępniania infrastruktury, Spółka wynajmuje podmiotowi X pomieszczenia na biuro i z tego tytułu obciąża podmiot X za:

* udostępnienie miejsca postojowego;

* dzierżawę powierzchni - miejsca parkingowe (sprzęt i urządzenia);

* dzierżawę radiotelefonu.

Podmiot X wykorzystuje infrastrukturę scentralizowaną, miejsca parkingowe oraz inne środki wskazane w umowie do obsługi własnych pasażerów i statków powietrznych oraz do wykonywania na rzecz innych przewoźników lotniczych usługi handlingowej, tj. obsługi pasażerów oraz obsługi naziemnej statków powietrznych. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, na których usytuowana jest infrastruktura lotniskowa.

Podmiot X został wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w art. 83 ust. 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm., dalej: ustawa VAT). Przedmiotowa lista została ogłoszona przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w dniu 26 marca 2019 r. Lista przewoźników została opublikowana na okres od dnia 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi/będzie prowadził on dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy VAT, z której jednoznacznie wynika, że wskazane przez niego usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy VAT, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1.

przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2.

zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem - wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1d ustawy VAT, przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego.

W kolejności, na podstawie art. 83 ust. 1c ustawy VAT, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że prowadzona przez niego dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy VAT, z której jednoznacznie wynika, że wskazane przez niego usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT zawiera w szczególności aktualizowane co roku Obwieszczenie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (dalej: Obwieszczenie) - należy jednoznacznie podkreślić, że aktualne Obwieszczenie (Dz. Urz.ULC.2019.21) obejmuje Podmiot X, na rzecz, którego Wnioskodawca świadczy usługi będące przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z zaprezentowanym w opisie stanu faktycznego zakresem świadczenia usług na rzecz przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, Spółka powzięła wątpliwość w następującym zakresie:

Czy mając na uwadze treść art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT Spółka może zastosować do usług opisanych w punkcie a i b stanu faktycznego stawkę VAT w wysokości 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w pkt a i b stanu faktycznego usługi stanowią usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne o podobnym charakterze usługi świadczone na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do opodatkowania wskazanych usług stawką VAT 0%.

UZASADNIENIE stanowiska

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się m.in. do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów, ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy VAT, przewoźnicy lotniczy, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT powinni spełniać określone w tym przepisie kryteria. Zgodnie z art. 83 ust. 1d ustawy VAT przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów dla uznaniach ich za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym i jednocześnie, na podstawie art. 83 ust. 1c ustawy VAT, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Z analizy przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT wynika, że dla zastosowania stawki VAT 0% konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: podmiotowej - zgodnie z którą usługi muszą być świadczone na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym - oraz przedmiotowej - zgodnie z którą usługi, dla których podatnik może stosować stawkę VAT 0% muszą być związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub być innymi usługami o podobnym charakterze.

Jak wskazano w stanie faktycznym, podmiot X został wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w dniu 26 marca 2019 r. Podmiot X spełnia zatem warunek określony w art. 83 ust. 1a ustawy VAT a tym samym należy uznać, że przesłanka podmiotowa zastosowania stawki VAT 0% została spełniona.

W odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu X (usługi wskazane w punktach a i b stanu faktycznego) należy wskazać, że podmiot X wykorzystuje usługi w dwóch różnych wariantach:

a)

w wariancie pierwszym (wariant I), jako że podmiot X posiada status przewoźnika lotniczego, usługi zakupywane od Wnioskodawcy wykorzystywane są do obsługi własnych pasażerów i statków powietrznych;

b)

w wariancie drugim (wariant II), jako że podmiot X świadczy również usługi handlingowe (tj. usługi obsługi pasażerów oraz obsługi naziemnej statków powietrznych) dla innych przewoźników lotniczych - usługi zakupywane od Wnioskodawcy wykorzystywane są do obsługi pasażerów i statków powietrznych obsługiwanych przez tych innych przewoźników lotniczych. Zarówno jednak w wariancie I jak i w wariancie II usługi realizowane przez Wnioskodawcę wykazują ścisły związek z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi usługami o podobnym charakterze. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę (usługi wymienione w punktach a i b stanu faktycznego) bezsprzecznie wiążą się z wykonaniem usług obsługi startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze. W szczególności wskazanej kwalifikacji nie stoi na przeszkodzie fakt, że w wariancie II zakupywane przez podmiot X od Wnioskodawcy usługi wykorzystywane są do obsługi pasażerów i statków powietrznych obsługiwanych przez innych przewoźników lotniczych. Należy wskazać, że również w wariancie II spełnione pozostają warunki związku świadczonych usług z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innymi usługami o podobnym charakterze oraz świadczenia usług na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT umożliwia zastosowanie stawki 0% do szerokiego zakresu usług (świadczy o tym sformułowanie: "oraz inne usługi o podobnym charakterze") związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków, a ograniczeniem jest charakter odbiorcy przedmiotowej usługi. Wskazać należy, że bez wyświadczenia na rzecz podmiotu X usług, o których mowa w lit. a i b stanu faktycznego obsługa przez podmiot X swoich własnych pasażerów i statków powietrznych jak również wykonanie przez podmiot X usług handlingowych (tj. usług obsługi pasażerów oraz obsługi naziemnej statków powietrznych) na rzecz pasażerów i statków powietrznych obsługiwanych przez innych przewoźników lotniczych byłaby niemożliwa. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na zapewnieniu i zorganizowaniu wszelkich środków koniecznych do wykonania przez podmiot X obsługi własnych pasażerów i statków powietrznych oraz do wykonania usług handlingowych na rzecz pasażerów i statków powietrznych obsługiwanych przez innych przewoźników lotniczych.

W ocenie Wnioskodawcy bez względu na fakt, czy ostateczna obsługa pasażerów i statków powietrznych dotyczy pasażerów i statków obsługiwanych bezpośrednio czy pośrednio przez podmiot X, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz inne usługi o podobnym charakterze.

Wobec spełnienia dodatkowo przesłanki podmiotowej zastosowania do tego typu usług stawki VAT 0% (podmiot X ma status przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o którym mowa w art. 83 ust. 1a ustawy VAT), zdaniem Wnioskodawcy usługi te powinny być opodatkowane stawką VAT 0%. Wskazane usługi są bowiem wykonywane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku. Zastosowanie tych obniżonych stawek podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych.

I tak, według art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jednocześnie art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zatem zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia "oraz innych o podobnym charakterze". Warunkiem jednak jest aby odbiorcą przedmiotowych usług był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika - niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku - dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy - przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

1.

przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

2.

zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,

3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem - wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Stosownie do art. 83 ust. 1c ustawy - Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego (art. 83 ust. 1d ustawy).

Na podstawie art. 83 ust. 1c ustawy Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał w dniu 26 marca 2019 r. obwieszczenie nr 5 w sprawie ogłoszenia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (Dz. Urz. ULC z 2019 r., poz. 21) - zwane dalej obwieszczeniem - w którym ogłoszono, na okres od dnia 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r., listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że przewoźnicy lotniczy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli udział przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem, udział zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem oraz udział liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%. Przy czym na podstawie danych otrzymanych od przewoźników Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza w drodze obwieszczenia listę przewoźników lotniczych, którzy spełniają powyższe kryteria. Zatem świadczenie usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy na rzecz przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, którzy znajdują się na opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego sporządzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym uprawnia do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy on szeroko rozumiane usługi związane m.in. z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów oraz inne o podobnym charakterze.

Wnioskodawca zawarł z jednym z przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (dalej: podmiot X) umowę. Umowa ta:

a.

reguluje m.in. kwestie świadczenia na rzecz podmiotu X usług udostępniania scentralizowanej infrastruktury oraz dostępu do urządzeń i instalacji lotniska, w tym: systemu transportu bagażu wraz z sortowniami; systemu odpraw biletowo-bagażowego; obsługę płytową;

b.

wskazuje również, że w ramach tej samej usługi udostępniania infrastruktury, Wnioskodawca wynajmuje podmiotowi X pomieszczenia na biuro i z tego tytułu obciąża podmiot X za: udostępnienie miejsca postojowego; dzierżawę powierzchni - miejsca parkingowe (sprzęt i urządzenia); dzierżawę radiotelefonu.

Podmiot X wykorzystuje infrastrukturę scentralizowaną, miejsca parkingowe oraz inne środki wskazane w umowie do obsługi własnych pasażerów i statków powietrznych oraz do wykonywania na rzecz innych przewoźników lotniczych usługi handlingowej, tj. obsługi pasażerów oraz obsługi naziemnej statków powietrznych. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, na których usytuowana jest infrastruktura lotniskowa.

Podmiot X został wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w art. 83 ust. 1a ustawy. Przedmiotowa lista została ogłoszona przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w dniu 26 marca 2019 r. Lista przewoźników została opublikowana na okres od dnia 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że prowadzi/będzie prowadził dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, z której jednoznacznie wynika, że wskazane przez niego usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Prowadzona przez niego dokumentacja zawiera w szczególności aktualizowane co roku Obwieszczenie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Należy jednoznacznie podkreślić, że aktualne Obwieszczenie obejmuje Podmiot X, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi:

a)

udostępniania scentralizowanej infrastruktury oraz dostępu do urządzeń i instalacji lotniska, w tym: systemu transportu bagażu wraz z sortowniami, systemu odpraw biletowo-bagażowego, obsługę płytową oraz

b)

wynajmu pomieszczenia na biuro, a także udostępniania miejsca postojowego, dzierżawy powierzchni - miejsca parkingowe (sprzęt i urządzenia), dzierżawy radiotelefonu, stanowią usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług, które korzystają ze stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art.

83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Usługi te Wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotu X - przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, który jest wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o której mowa w art. 83 ust. 1c ustawy. Ponadto Wnioskodawca, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że wskazane przez niego usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Zatem Wnioskodawca może/będzie mógł zastosować do opisanych w punkcie a i b usług świadczonych na rzecz podmiotu X - przewoźnika lotniczego wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym stawkę podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Stawka podatku w wysokości 0% ma/będzie miała zastosowanie zarówno dla usług wymienionych w wariancie I - wykorzystywanych przez podmiot X do obsługi własnych pasażerów i statków powietrznych, jak i w wariancie II - wykorzystywanych przez podmiot X do obsługi pasażerów i statków powietrznych obsługiwanych przez innych przewoźników lotniczych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl