0112-KDIL1-3.4012.412.2019.2.BR - Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.412.2019.2.BR Ustalenie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 26 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i podpis na obowiązującym druku wniosku ORD-IN (wersja 8 druku ORD-IN).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie na operację w ramach projektu grantowego poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

1. Tytuł operacji: (...).

2. Termin realizacji operacji: luty 2020 r. do marzec 2020 r. Przeprowadzenie imprezy zaplanowano na 6 marca 2020 r. Okres luty, marzec, jest okresem niezbędnym do realizacji operacji z uwagi na konieczność przeprowadzenia procesu naboru uczestników.

3. Lokalizacja: świetlica wiejska.

4. W ramach operacji zrealizowana zostanie impreza zamknięta w trakcie, której wystąpią zespoły, wpleciony zostanie element baśniowy dot. walki ze smogiem oraz konkursy i rozpowszechnione zostaną ulotki - zakres tematyczny ulotek dot. ochrony środowiska, w tym walki ze smogiem i segregacją odpadów - 120 szt. Uczestnicy imprezy nie będą ponosili żadnych opłat, ponieważ impreza będzie finansowana z Funduszy Zewnętrznych.

5. Promocja projektu: w ramach tego działania wykonany zostanie plakat informacyjny, na którym zostaną umieszczone wymagane prawem logotypy UE oraz LGD; pozostałe działania promocyjne: umieszczenie materiałów na stronie internetowej oraz w prasie lokalnej.

Z efektów tej operacji zrealizowanej w miejscowości będzie mogło skorzystać 120 kobiet w wieku od 18 roku życia, w tym osoby z grupy defaworyzowanych, tj. kobiety do 26 roku życia i powyżej 55 roku życia. W związku z tym, iż świetlica wiejska została wyremontowana nie wyklucza się udziału osób z niepełnosprawnościami. W szczególności oferta będzie skierowana do kobiet zrzeszonych w lokalnych organizacjach porządkowych, kołach gospodyń wiejskich, radach sołeckich z terenu Gminy w ramach projektu przeprowadzony zostanie nabór uczestników. Nabór będzie miał formułę otwartą. Na stronie Urzędu Gminy zostanie podana informacja o planowanym naborze wraz z zasadami uczestnictwa oraz formularzem zgłoszeniowym. Szczegółowo sposób naboru zostanie określony w regulaminie. Uczestnikami imprezy będą mogły być wyłącznie osoby pełnoletnie zamieszkujące teren Gminy. Grupą preferowaną będą kobiety z grup defaworyzowanych.

Wszystkie osoby uczestniczące w operacji będą zobowiązane do potwierdzenia uczestnictwa w dniu imprezy poprzez podpisanie listy gości oraz przebrania się w stroje nawiązujące do czasów średniowiecza. Od uczestników nie będą pobierane opłaty, biletem wstępu będzie konieczność przebrania się.

(...) - inicjatywa ta będzie między innymi integrowała uczestniczące w niej kobiety, ponadto pozwoli zapoznać się poprzez element baśniowy jakie zagrożenie niesie ze sobą smog i jak należy z nim walczyć. W tym celu każdy z uczestników otrzyma specjalnie przygotowaną ulotkę, w której między innymi będą wyszczególnione podstawowe zagadnienia z tego zakresu. Wartością dodaną tego projektu będzie nie tylko integracja, ale także podniesienie świadomości w zakresie walki ze smogiem. Operacja polega na organizacji imprezy kulturalnej z udziałem około 120 uczestników. Impreza zostanie zorganizowana w świetlicy wiejskiej. Sala jest wyposażona w niezbędny do tego sprzęt (stoły, krzesła, wyposażona kuchnia oraz inne pomieszczenia gospodarcze). Do przeprowadzenia imprezy niezbędne jest wynajęcie zespołów i obsługi. Podczas trwania imprezy zostanie przygotowane wyżywienie dla około 120 osób - usługa zewnętrzna. Działania, o których mowa wyżej zlecone zostaną do wykonania firmie zewnętrznej wyłonionej w drodze zapytania ofertowego. Obszar objęty LSR jest bogaty w walory zarówno przyrodnicze, jak i kulturalno-historyczne. Brak jest jednak wiedzy o tradycji i kulturze nie tylko swojego regionu, ale także innych sąsiadujących miast i miasteczek, co jest widoczne zwłaszcza wśród ludzi młodych. Brak tego typu imprez to również jeden z głównych powodów nikłego zainteresowania ze strony potencjalnych turystów obszarem LSR. Realizacja operacji pozwoli na zwiększenie świadomości kulturalno-społeczno-historycznej wśród mieszkańców LGD, jak również będzie doskonałą promocją obszaru objętego LSR. Uczestnicy imprezy poznają bogatą kulturę, tradycję i folklor wywodzący się z (...). Ponadto impreza będzie promowała walkę ze smogiem poprzez wprowadzenie elementu baśniowego, który pozwoli na uzmysłowienie uczestnikom jak ważne jest czyste powietrze, impreza da maksimum satysfakcji miłośniczkom historii, będzie doskonałą okazją do integracji mieszkańców obszaru LSR.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisana inwestycja będzie realizowana zgodnie z działalnością Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że opisana inwestycja jest wykonywana w związku z realizacją zadań własnych Gminy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania grantowego w ramach projektu grantowego poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez Społeczność" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powyższym podatek naliczony nie jest możliwy do odzyskania i można go traktować jako koszt kwalifikowalny przy realizacji ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Artykuł 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie na operację w ramach projektu grantowego poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Tytuł operacji: (...). Wszystkie osoby uczestniczące w operacji będą zobowiązane do potwierdzenia uczestnictwa w dniu imprezy poprzez podpisanie listy gości oraz przebrania się w stroje nawiązujące do czasów średniowiecza. Od uczestników nie będą pobierane opłaty, biletem wstępu będzie konieczność przebrania się. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług, a opisana inwestycja będzie realizowana zgodnie z działalnością Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja opisanej operacji odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina realizując ww. operację działać będzie jako organ administracji publicznej i będzie mogła korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizować będzie ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizować będzie opisaną operację w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działać będzie w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione i Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

W związku z wydatkami poniesionymi na realizację ww. operacji Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowej operacji nie będzie działała jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie ma zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach projektu grantowego poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl