0112-KDIL1-3.4012.373.2019.1.PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.373.2019.1.PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi przewozowo-spedycyjnej oraz bezpośrednio z nią związanych usług dodatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi przewozowo-spedycyjnej oraz bezpośrednio z nią związanych usług dodatkowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem gospodarczym mającym siedzibę w Polsce i zarejestrowanym na potrzeby podatku VAT w Polsce.

W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy m.in. usługi sklasyfikowane według polskiej klasyfikacji działalności w grupie 49.20.Z (transport kolejowy), 52.24 (przeładunek towarów), 52.10 (magazynowanie i przechowywanie towarów), 49.41 (transport drogowy towarów pojazdami specjalizowanymi).

Spółka świadczy usługi spedycyjno-logistyczne oraz usługi transportu krajowego i międzynarodowego towarów. Usługi te są wykonywane taborem kolejowym.

Transport obejmuje następujące trasy:

* na terenie Polski,

* z Polski do krajów Unii Europejskiej i na odwrót,

* z krajów UE do krajów spoza UE innych niż Polska,

* z Polski do krajów położonych poza Unią Europejską (głównie kraje Europy wschodniej i Azji) i na odwrót.

Spółka zawarła w miesiącu lipcu br. umowę z firmą mającą swą siedzibę w Hongkongu, na świadczenie usług przewozowo-spedycyjnych polegających na:

* organizowaniu i przewozie (transporcie) ładunków transportem kolejowym, przy czym przez ładunek strony umowy rozumieją towary i kontenery z towarem lub próżne;

* wykonywaniu usług przeładunkowych,

* organizowaniu i wykonywaniu pracy manewrowej lokomotywy,

oraz dodatkowych usług, bezpośrednio związanych z usługą przewozowo-spedycyjną, a w szczególności: opracowywania tygodniowego rozkładu przyjazdu i wyjazdu pociągów, wyszukiwanie numerów wagonów po torze 1520 na trasie Chiny/Europa na podstawie przedstawionych numerów kontenerów, sprawdzanie jakości kontenerów (numerów plomb, rozmiarów, wag, ładowności), formowanie i rozformowanie pociągów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy miejscem świadczenia przez Spółkę usługi przewozowo-spedycyjnej oraz usług dodatkowych na rzecz firmy mającej siedzibę działalności gospodarczej w Hongkongu w Chinach, będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Hongkong Chiny?

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja pomiędzy nim a firmą mającą swą siedzibę działalności w Hongkongu (Chiny) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Miejscem świadczenia wykonywanej przez Spółkę usługi przewozowo-spedycyjnej oraz usług dodatkowych, na rzecz kontrahenta z Hongkongu (Chiny) - na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy - będzie siedziba nabywcy co oznacza, że usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Spółka z siedzibą w Polsce jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zawarła w miesiącu lipcu br. umowę z firmą mającą swą siedzibę w Chinach, na świadczenie usług przewozowo-spedycyjnych polegających na:

* organizowaniu i przewozie (transporcie) ładunków transportem kolejowym, przy czym przez ładunek strony umowy rozumieją towary i kontenery z towarem lub próżne;

* wykonywaniu usług przeładunkowych,

* organizowaniu i wykonywaniu pracy manewrowej lokomotywy,

oraz dodatkowych usług, bezpośrednio związanych z usługą przewozowo-spedycyjną, a w szczególności: opracowywania tygodniowego rozkładu przyjazdu i wyjazdu pociągów, wyszukiwanie numerów wagonów po torze 1520 na trasie Chiny/Europa na podstawie przedstawionych numerów kontenerów, sprawdzanie jakości kontenerów (numerów plomb, rozmiarów, wag, ładowności), formowanie i rozformowanie pociągów.

Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145) - przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

Z powołanego przepisu wynika, że istotą umowy spedycji jest dokonanie wysyłki lub odbioru określonych towarów, ponadto umowa może obejmować także inne usługi powiązane.

Pod pojęciem "spedycja" mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem "transport". Spedycja bowiem obejmować może cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji, zorganizowanie i dobór odpowiednich środków transportu oraz inne usługi związane z przygotowaniem i zakończeniem przewozu. Natomiast transport to z reguły umowa o przewóz.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że świadczona przez Spółkę usługa wraz z bezpośrednio z nią związanymi usługami dodatkowymi na rzecz firmy z Chin stanowi usługę spedycji.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw trzecich.

Jak wynika z opisu sprawy, firma z Chin spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi spedycji nie będzie miał zastosowania żaden z zawartych w ustawie przepisów szczególnych, określających odmienny od zasady ogólnej sposób ustalania miejsca świadczenia usług, co oznacza, że w rozpatrywanym przypadku zastosowanie będzie miała przywołana zasada ogólna wskazana w art. 28b ust. 1 ustawy. Wobec powyższego miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie terytorium państwa siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, tj. terytorium Chin. Tym samym świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Podsumowując, miejscem świadczenia przez Spółkę usługi spedycji na rzecz firmy mającej siedzibę działalności gospodarczej w Hongkongu w Chinach, będzie miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Chiny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl