0112-KDIL1-3.4012.346.2019.2.PR - Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z zakupem sprzętu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.346.2019.2.PR Prawo do odliczenia VAT przez spółkę w związku z zakupem sprzętu medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 2 lipca 2019 r. (data wpływu 2 lipca 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.) oraz pismem z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 18 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego stanowiącego wyposażenie bloku operacyjnego, oddziałów szpitalnych i pracowni diagnostycznych oraz inwestycji przebudowy i modernizacji tzw. starej bryły szpitala z przeznaczeniem na: kompleks poradni specjalistycznych i pracowni diagnostycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego stanowiącego wyposażenie bloku operacyjnego, oddziałów szpitalnych i pracowni diagnostycznych oraz inwestycji przebudowy i modernizacji tzw. starej bryły szpitala z przeznaczeniem na: kompleks poradni specjalistycznych i pracowni diagnostycznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.) o dowód uiszczenia opłaty oraz pismem z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 18 lipca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka utworzona została przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie art. 9 i 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) oraz art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Na podstawie Uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki w dniu 24 czerwca 2003 r. utworzyła zakład opieki zdrowotnej " (...)". W zakładzie głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Sprzedaż zwolniona w 2017 r. stanowiła 97,24%, w 2018 r. stanowiła 97,87%. Dodatkowym dochodem jest dzierżawa gabinetów lekarskich, sprzedaż ciepła z kotłowni, usługi transportu medycznego. Sprzedaż opodatkowana w 2017 r. stanowiła 2,76%, w 2018 r. 2,13% sprzedaży netto. Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej.

W 2014 r. (16 czerwca) Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, działanie 7.2 - Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 - usługi i aplikacje dla obywateli " (...)".

Wartość projektu 2 062 482,45 zł (brutto) - dofinansowanie w wysokości 85% wartości projektu - 1 753 111,07 zł.

W dniu 10 września 2014 r. Spółka otrzymała pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu - była ona prawidłowa.

Dnia 25 stycznia 2018 r. Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 9.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, Poddziałanie 9.1.1 Rozwój specjalistycznych usług medycznych, konkurs.

Projekt dotyczy realizacji pierwszego etapu zagospodarowania tzw. starej bryły szpitala i obejmuje on realizację prac budowlanych niskiego parteru (z przeznaczeniem na poradnie specjalistyczne i pracownie diagnostyczne) oraz wymianę wyeksploatowanego oraz zakup nowego sprzętu i aparatury medycznej na potrzeby już istniejących oddziałów szpitalnych i pracowni diagnostycznych, co pozwoli zmieścić się w limicie kosztowym, jak też zapewni likwidację następujących problemów:

* brak właściwej dostępności do usług ambulatoryjnej opieki zdrowotnej w związku ze zbyt małą liczbą dostępnych gabinetów (konieczność pracy z rozdziałem czasowym, brak miejsca pracy lub zajęte harmonogramy dla nowych lekarzy w istniejących poradniach);

* brak właściwej dostępności do usług ambulatoryjnej opieki zdrowotnej w związku z brakiem gabinetów na nowe poradnie specjalistyczne (brak gabinetów uniemożliwia zakontraktowanie nowych poradni);

* zwiększone ryzyko zakażeń poprzez mieszanie się lecznictwa zamkniętego z otwartym (gabinety istniejących poradni specjalistycznych rozmieszczono zastępczo w pomieszczeniach oddziałów szpitalnych);

* brak właściwej dostępności do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (w pomieszczeniach p.o.z. umieszczono zastępczo gabinety poradni specjalistycznych);

* niski poziom bezpieczeństwa świadczonych usług w związku z posiadaniem starego, wyeksploatowanego sprzętu i aparatury medycznej w szpitalu (blok operacyjny, oddziały szpitalne) w powiązaniu z brakiem wystarczających środków finansowych na zakup niezbędnej nowej aparatury i sprzętu;

* brak części niezbędnej aparatury i sprzętu medycznego dla wykonywania niezbędnych procedur medycznych właściwych dla istniejących oddziałów szpitalnych, spowodowany brakiem wystarczających własnych środków finansowych Spółki.

Zgodnie § 13 pkt 4 umowy o dofinansowanie projektu z EFRR beneficjent zobowiązany jest do dostarczenia oświadczenia, iż podatek VAT jest kwalifikowany, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu. W trakcie realizacji projektu VAT był kosztem kwalifikowanym w związku z tym, iż nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i Spółka uznała w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowalny projektu.

Spółka w piśmie z dnia 18 lipca 2019 r. doprecyzowała, co następuje.

W ramach projektu został zakupiony sprzęt medyczny, tj. aparat do znieczuleń (2 szt.), aparat RTG z ramieniem C ze stacjonarną anodą, stół operacyjny z blatem z włókna węglowego (2 szt.), zestaw do koagulacji w osłonie arganowej z systemem zamykania naczyń, pompa infuzyjna dwustrzykawkowa, lampa operacyjna bezcieniowa-dwukopułowa sufitowa (2 szt.), bezprzewodowy system monitorowania płodu. Sprzęt ten został zainstalowany na bloku operacyjnym.

W związku z tym na bloku Spółka wykonuje wyłącznie zabiegi ratujące życie i są to usługi zwolnione od podatku.

Modernizacja i adaptacja pomieszczeń starej bryły szpitala (budynek z 1938 r.), nigdy nie był remontowany i od 1989 r. zaprzestano w nim działalności. W 2018 r. przystąpiono do adaptacji i modernizacji starego budynku do świadczenia usług medycznych jakie były świadczone przed 1989 r. W chwili obecnej jest dostosowanie tych pomieszczeń z uwagi na wymogi sanitarne jak i wymogi NFZ poprzez wymianę istniejącej starej instalacji c.o., kanalizacyjnej, wodociągowej, elektrycznej, klimatyzacji.

Zaadaptowany zostanie tylko jeden poziom tzw. niski parter, na którym będą znajdowały się gabinety lekarskie oraz gabinety diagnostyczne do wykonywania badań endoskopowych, ECHO serca, badanie kardiologiczne: holter ciśnieniowy, bieżnia, pracownia USG (w chwili obecnej poradnie i pracownie są porozrzucane po całym szpitalu i stanowi to utrudnienie zarówno dla pacjentów jak i personelu). Wszystkie te pomieszczenia służą wyłącznie do świadczenia usług medycznych dla pacjentów Powiatu jak i Powiatów ościennych: (...).

Wartość projektu stanowi 4 914 833,51 zł (brutto), uzyskane dofinansowanie jest w wysokości 3 753 222,38 zł.

We wniosku aplikacyjnym Spółka wykazała, że poniesione wydatki na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto, ponieważ realizowany projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej.

Zakres projektu obejmuje zakup sprzęt medycznego, który będzie wyłącznie wykorzystany do świadczenia usług medycznych i diagnostycznych, a usługi te są zwolnione od podatku. Adaptacja i modernizacja starej bryły szpitala i dostosowanie pomieszczeń do świadczonych usług zdrowotnych jest również zwolnione od podatku. Spółka nie miała i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu świadczonych usług.

Ponieważ realizowany projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej, tj. zwolnionej na podstawie art. 43 pkt 1 ustawy o VAT, Spółka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej. W związku z tym, że zakład nie ma możliwości odliczenia VAT Spółka uznała w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowalny projektu.

Spółka jest zarejestrowana pod nr NIP i jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług i od 1 stycznia 2019 r. z uwagi na wartość sprzedaży netto (zwolniona i opodatkowana) za 2018 r., która wyniosła 24 326 776,90 zł. Spółka została przeniesiona z Urzędu Skarbowego A do Urzędu Skarbowego B.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 lipca 2019 r.).

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Spółka ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków kwalifikowalnych projektu od zakupionego sprzętu medycznego stanowiącego wyposażenie bloku operacyjnego, oddziałów szpitalnych i pracowni diagnostycznych oraz inwestycji przebudowy i modernizacji tzw. starej bryły szpitala z przeznaczeniem na: kompleks poradni specjalistycznych i pracowni diagnostycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, ponieważ nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki jakie są poniesione na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wyklucza to zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Dnia 25 stycznia 2018 r. Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 9.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, Poddziałanie 9.1.1 Rozwój specjalistycznych usług medycznych, konkurs. Realizowany projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku. Projekt obejmuje realizację pierwszego etapu zagospodarowania tzw. starej bryły szpitala i obejmuje on realizację prac budowlanych niskiego parteru (z przeznaczeniem na poradnie specjalistyczne i pracownie diagnostyczne) oraz wymianę wyeksploatowanego oraz zakup nowego sprzętu i aparatury medycznej na potrzeby już istniejących oddziałów szpitalnych i pracowni diagnostycznych.

W ramach projektu został zakupiony sprzęt medyczny, tj. aparat do znieczuleń (2 szt.), aparat RTG z ramieniem C ze stacjonarną anodą, stół operacyjny z blatem z włókna węglowego (2 szt.), zestaw do koagulacji w osłonie arganowej z systemem zamykania naczyń, pompa infuzyjna dwustrzykawkowa, lampa operacyjna bezcieniowa-dwukopułowa sufitowa (2 szt.), bezprzewodowy system monitorowania płodu. Sprzęt ten został zainstalowany na bloku operacyjnym. W związku z tym na bloku Spółka wykonuje wyłącznie zabiegi ratujące życie i są to usługi zwolnione od podatku. Zakres projektu obejmuje zakup sprzęt medycznego, który będzie wyłącznie wykorzystany do świadczenia usług medycznych i diagnostycznych zwolnionych od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ zakupione towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług zwolnionych od podatku. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem ww. towarów, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, w odniesieniu do realizowanego projektu Spółka nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na zakupiony sprzęt medyczny stanowiący wyposażenie bloku operacyjnego, oddziałów szpitalnych i pracowni diagnostycznych oraz inwestycję przebudowy i modernizacji tzw. starej bryły szpitala z przeznaczeniem na kompleks poradni specjalistycznych i pracowni diagnostycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, tutejszy organ wydał rozstrzygnięcie w oparciu o informację, że nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl