0112-KDIL1-3.4012.315.2020.1.MR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, którego celem jest stworzenie i uruchomienie e-usług publicznych z zakresu ochrony zdrowia z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) służących wymianie informacji i danych między pacjentami i szpitalem, personelem medycznym oraz systemami informacji medycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.315.2020.1.MR Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, którego celem jest stworzenie i uruchomienie e-usług publicznych z zakresu ochrony zdrowia z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) służących wymianie informacji i danych między pacjentami i szpitalem, personelem medycznym oraz systemami informacji medycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 15 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 15 września 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital (...) jest beneficjentem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Umowa (...). Tytuł projektu: (...).

Wartość projektu ogółem: (...) zł, w tym wydatki kwalifikowalne wynoszą (...) zł. Kwota dofinansowania wynosi (...) zł co stanowi 85% kosztów kwalifikowalnych. Udział własny szpitala w kosztach kwalifikowalnych wynosi 15%, co stanowi kwotę (...) zł. Poza tym beneficjent pokrywa w całości wydatki niekwalifikowane w projekcie w wysokości (...) zł. W budżecie projektu podatek VAT stanowiący kwotę (...) zł jest kosztem kwalifikowanym co oznacza, że podlega dofinansowaniu w wysokości 85%.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu § 7 ust. 10 pkt 6, w przypadku, gdy podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym w projekcie Instytucja Zarządzająca RPO, którą jest Województwo wymaga na etapie składania wniosku o płatność końcową rozliczającą i kończącą projekt - przedstawienia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzająca brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu wydaną przez Dyrektora z Krajowej Informacji Skarbowej.

Informacje o projekcie:

Celem głównym Projektu jest stworzenie i uruchomienie e-usług publicznych z zakresu ochrony zdrowia z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) służących wymianie informacji i danych między pacjentami i szpitalem, personelem medycznym oraz systemami informacji medycznej.

Cele szczegółowe w projekcie:

1.

zwiększanie liczby oraz jakości usług, udostępnianych w formie elektronicznej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK),

2.

zapewnienie bezpieczeństwa wdrażanych systemów informatycznych oraz przetwarzania, przechowywania, przekazywania dokumentów medycznych zgodnie z obowiązującym prawem,

3.

zapewnienie interoperacyjności z platformą krajową P1 lub P2.

Przekłada się to na zdefiniowanie celów pośrednich w projekcie. Są to:

1.

wdrożenie systemu oprogramowania,

2.

wdrożenie i rozwój usług publicznych on-line dla pacjenta - usługi (...),

3.

wdrożenie i rozwój usług publicznych on-line dla przedsiębiorców - usługi (...),

4.

rozbudowa środowiska przetwarzania danych.

Potrzeba realizacji projektu jest pochodną zidentyfikowanych koniecznych zmian w pracy szpitala. Potrzeba bardziej efektywnego funkcjonowania dla właściwego realizowania założonych zadań, wymaga informatyzacji większości procesów oraz usług. Ma to przełożyć się na oszczędności czasu wymaganego na wykonanie określonych czynności oraz poprawę jakości efektów i wyników pracy. Poprawa dostępności istniejących już danych możliwa jest jedynie poprzez informatyzację procesów oraz wdrożenie szeregu e-usług ukierunkowanych na efekty wewnątrzadministracyjne - (...) oraz na efekty odczuwalne dla obywatela oraz przedsiębiorcy - usługi (...) oraz (...). Dla zapewnienia możliwości świadczenia e-usług projekt swym zakresem musi objąć przeprowadzenie kompleksowej modernizacji infrastruktury TIK (rozbudowa serwerowni, zakup i instalacja sprzętu informatycznego, kompleksowego systemu oprogramowania). Pełne i efektywne wdrożenie systemu nie jest możliwe przy użyciu obecnie eksploatowanego sprzętu komputerowego z uwagi na jego niskie parametry techniczne oraz niewystarczającą ilość.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu pn. " (...)" Szpital ma prawo odliczyć podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital posiada siedzibę w A, co determinuje właściwość miejscową rozliczania podatku VAT i podatku CIT.

W świetle § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1371 z późn. zm.) w sprawach podatku dochodowego od osób prawnych właściwy miejscowo jest organ podatkowy według adresu siedziby wynikającej z odpowiedniego rejestru. W związku z tym właściwym organem podatkowym w zakresie podatku CIT będzie (...).

W przypadku podatku VAT brak jest przepisów szczególnych, które określałby właściwy organ podatkowy dla podatnika podatku VAT. W związku z tym podstawa prawna do ustalenia organu podatkowego wynika z przepisu ogólnego ordynacji podatkowej dotyczącego właściwości organów podatkowych. W świetle art. 17 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.), jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej właściwość miejscową organów podatkowych ustala się m.in. według adresu siedziby podatnika. W związku z tym organem właściwym dla Szpitala w zakresie rozliczania podatku VAT będzie (...).

Realizując projekt Szpital, jako podmiot nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Szpital jest podatnikiem wykonującym usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Szpital jest podatnikiem wykonującym usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pn. " (...)". Celem głównym Projektu jest stworzenie i uruchomienie e-usług publicznych z zakresu ochrony zdrowia z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) służących wymianie informacji i danych między pacjentami i szpitalem, personelem medycznym oraz systemami informacji medycznej.

Cele szczegółowe w projekcie:

1.

zwiększanie liczby oraz jakości usług, udostępnianych w formie elektronicznej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK),

2.

zapewnienie bezpieczeństwa wdrażanych systemów informatycznych oraz przetwarzania, przechowywania, przekazywania dokumentów medycznych zgodnie z obowiązującym prawem,

3.

zapewnienie interoperacyjności z platformą krajową P1 lub P2.

Przekłada się to na zdefiniowanie celów pośrednich w projekcie. Są to:

1.

wdrożenie systemu oprogramowania,

2.

wdrożenie i rozwój usług publicznych on-line dla pacjenta - usługi (...),

3.

wdrożenie i rozwój usług publicznych on-line dla przedsiębiorców - usługi (...),

4.

rozbudowa środowiska przetwarzania danych.

Potrzeba realizacji projektu jest pochodną zidentyfikowanych koniecznych zmian w pracy szpitala. Potrzeba bardziej efektywnego funkcjonowania dla właściwego realizowania założonych zadań, wymaga informatyzacji większości procesów oraz usług. Ma to przełożyć się na oszczędności czasu wymaganego na wykonanie określonych czynności oraz poprawę jakości efektów i wyników pracy. Dla zapewnienia możliwości świadczenia e-usług projekt swym zakresem musi objąć przeprowadzenie kompleksowej modernizacji infrastruktury TIK (rozbudowa serwerowni, zakup i instalacja sprzętu informatycznego, kompleksowego systemu oprogramowania). Pełne i efektywne wdrożenie systemu nie jest możliwe przy użyciu obecnie eksploatowanego sprzętu komputerowego z uwagi na jego niskie parametry techniczne oraz niewystarczającą ilość. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte dla realizacji opisanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, mając na uwadze powyżej powołane przepisy należy stwierdzić, że Szpital (...) - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. " (...)".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl