0112-KDIL1-3.4012.273.2017.2.KM - 0% stawka VAT dla dostawy towaru do wolnego obszaru celnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.273.2017.2.KM 0% stawka VAT dla dostawy towaru do wolnego obszaru celnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2017 r. (data wpływu 14 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 31 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towaru do wolnego obszaru celnego oraz dokumentacji uprawniającej do jej zastosowania i wykazania tej transakcji w deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towaru do wolnego obszaru celnego oraz dokumentacji uprawniającej do jej zastosowania i wykazania tej transakcji w deklaracji VAT-7. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 31 sierpnia 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest on importerem i dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i motocykli. Wnioskodawca stanowi platformę sprzedaży głównie kanałami elektronicznymi oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów, do których należą przede wszystkim warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne. Działa on w oparciu o zintegrowane narzędzia IT zarządzające całym łańcuchem dostaw oraz infrastrukturę logistyczną, a także siatki transportowej umożliwiającej dostawę do klienta końcowego z częstotliwością 3-5 razy dziennie. Współpracuje z blisko 150 dostawcami części zamiennych w obszarze tzw. rynku aftermarket, jak również z dostawcami OEM z całego świata. Wnioskodawca zamierza sprzedawać towar do wolnego obszaru celnego na terenie Polski, dalej WOC. Odbiorcą towaru w WOC będzie podmiot z Wielkiej Brytanii, który nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca będzie posiadał w swojej dokumentacji:

* zamówienie sprzedaży,

* fakturę sprzedaży,

* umowę z odbiorcą wraz z jego oświadczeniem, że zakupiony towar zostanie wywieziony poza terytorium UE,

* list przewozowy potwierdzający dostarczenie towaru do WOC,

* potwierdzenie przyjęcia towaru do WOC wystawione przez prowadzącego WOC,

* dokumentację potwierdzającą otwarcie i zamknięcie procedury celnej, przy czym zamknięcie procedury nastąpi w momencie wprowadzenia towaru do WOC.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że z dokumentacji potwierdzającej otwarcie i zamknięcie procedury celnej jednoznacznie będzie wynikać, że towar zostanie objęty procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0% podatku VAT, dokonując dostawy towarów do WOC?

2. Czy wymieniona dokumentacja we wniosku jest wystarczająca dla zastosowania stawki 0% w dostawie towarów do WOC?

3. Czy Wnioskodawca wartość dostawy do WOC winien wykazać w poz. 13 deklaracji VAT-7?

4. Czy fakt, że odbiorcą jest podmiot, który nie jest czynnym podatnikiem VAT ma znaczenie dla zastosowania stawki VAT 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 22b ustawy, przy dostawie towarów do WOC jest on uprawniony do zastosowania stawki VAT 0%.

Ad. 2. Wymieniona we wniosku dokumentacja jest wystarczająca dla udokumentowania dostawy towarów do WOC i zastosowania stawki VAT 0%.

Ad. 3. Wartość dostawy do WOC należy wykazać w poz. 13 deklaracji VAT-7.

Ad. 4. Fakt, że odbiorcą jest podmiot, który nie jest czynnym podatnikiem VAT nie ma znaczenia dla zastosowania stawki VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższy przepis wprowadza powszechność opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 4 ustawy).

Przez terytorium państwa trzeciego - na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Dla opodatkowania danej transakcji rozstrzygające znaczenie ma ustalenie miejsca dostawy (świadczenia), czyli miejsca opodatkowania danej czynności. Zatem, jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności.

Artykuł 22 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych lub składów celnych przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Unii Europejskiej i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (art. 83 ust. 2 ustawy).

W celu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% powyższe przepisy wymagają, aby:

* dostawa towarów następowała do wolnego obszaru celnego;

* towary były przeznaczone do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Unii Europejskiej;

* towary zostały objęte procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych;

* podatnik prowadził dokumentację potwierdzającą wywóz.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy nie określa, gdzie wolny obszar celny ma być położony. Zatem niezależnie od położenia wolnego obszaru celnego każda dostawa z kraju do wolnego obszaru celnego przy spełnieniu powyższych warunków korzysta z opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Ponadto należy zaznaczyć, że art. 83 ust. 2 ustawy nie precyzuje jakiego rodzaju dokumentację powinien posiadać podatnik do potwierdzenia dostawy do wolnego obszaru celnego. Jednakże z prowadzonej dokumentacji jednoznacznie powinno wynikać, że transakcja została wykonana przy zachowaniu warunków opisanych w art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, zamierza on sprzedawać towar do wolnego obszaru celnego na terytorium Polski. Odbiorcą towaru w wolnym obszarze celnym będzie podmiot z Wielkiej Brytanii, który nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z zawartej z odbiorcą umowy oraz jego oświadczenia będzie wynikać, że zakupiony towar zostanie wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej. Towar ten zostanie objęty procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych. Wnioskodawca będzie posiadał następującą dokumentację: zamówienie sprzedaży, fakturę sprzedaży, umowę z odbiorcą wraz z jego oświadczeniem, że zakupiony towar zostanie wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej, list przewozowy potwierdzający dostarczenie towaru do wolnego obszaru celnego, potwierdzenie przyjęcia towaru do wolnego obszaru celnego wystawione przez prowadzącego wolny obszar celny, dokumentację potwierdzającą otwarcie i zamknięcie procedury celnej, z której jednoznacznie będzie wynikać, że towar zostanie objęty procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, przy czym zamknięcie procedury nastąpi w momencie wprowadzenia towaru do wolnego obszaru celnego.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy dokonując dostawy towaru do wolnego obszaru celnego będzie miał prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 0% oraz czy wymieniona przez niego dokumentacja będzie wystarczająca do jej zastosowania.

Mając na względzie przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przez Wnioskodawcę warunki uprawniające do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, wynikające z art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy. Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towaru do wolnego obszaru celnego, który będzie przeznaczony do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Unii Europejskiej oraz zostanie objęty procedują wywozu w rozumieniu przepisów celnych. Ponadto posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja będzie potwierdzała dostarczenia towaru do wolnego obszaru celnego oraz objęcia go procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, tym samym zostanie spełniony wymóg określony w art. 83 ust. 2 ustawy.

Reasumując, wymieniona w opisie sprawy dokumentacja będzie wystarczająca do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towaru do wolnego obszaru celnego. W konsekwencji Wnioskodawca dokonując przedmiotowej dostawy towaru do wolnego obszaru celnego będzie miał prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również wykazania w deklaracji VAT-7 przedmiotowej dostawy do wolnego obszaru celnego.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 14 ustawy - minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W załączniku nr 1 do mającego zastosowanie w sprawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 2273) został zawarty wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7. W poz. 13 deklaracji VAT-7 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 0%.

Jak już wyżej wskazano, przedmiotowa dostawa towaru do wolnego obszaru celnego, będzie dostawą towaru na terytorium kraju, opodatkowaną stawką podatku w wysokości 0%.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wartość dostawy towaru do wolnego obszaru celnego, winien wykazać w poz. 13 deklaracji VAT-7.

Ponadto Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy dla zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do dostawy towaru do wolnego obszaru celnego ma znaczenie fakt, że odbiorcą będzie podmiot, który nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Wskazać należy, że ustawodawca nie uzależnia prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towaru do wolnego obszaru celnego od posiadania przez odbiorcę towaru statusu czynnego podatnika VAT. W świetle art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy wystarczające jest, aby towar był przeznaczony do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Unii Europejskiej, niezależnie czy posiada on status czynnego podatnika VAT, czy też takiego statusu nie posiada.

Zatem fakt, że odbiorcą będzie podmiot, który nie jest czynnym podatnikiem VAT nie będzie miał znaczenie dla zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl