0112-KDIL1-3.4012.254.2020.1.TK - Ustalenie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji dotyczącej promocji turystycznej regionu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.254.2020.1.TK Ustalenie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji dotyczącej promocji turystycznej regionu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2020 r. (data wpływu 26 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji pt. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją operacji pt. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie od dnia xx września 2019 r. realizuje operację pt. " (...)" prowadzące do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader" objętego programem w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych.

Ww. operacja ma na celu zwiększenie atrakcyjności turystycznej obszaru LGD poprzez wykorzystanie w promocji narzędzi graficznych.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy do Urzędu Marszałkowskiego. Wnioskodawca ubiega się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowalnych.

W związku z powyższym niezbędny jest dokument potwierdzający brak możliwości zwrotu podatku VAT naliczonego przy realizacji operacji.

Szczegółowe działania w ramach operacji obejmują:

1. Wydanie kieszonkowej mapy turystycznej powiatu niżańskiego, która zawierać będzie m.in. informacje dotyczące ścieżek rowerowych, miejsc atrakcyjnych turystycznie. Mapa przekazywana będzie osobom odwiedzającym obszar LGD, a także jako element promocyjny obszaru LGD podczas wyjazdów i imprez okolicznościowych, w których uczestniczyć będą przedstawiciele Gmin oraz Powiatu.

2. Wydanie przewodnika turystycznego promującego obszar LGD, dzięki któremu zainteresowani odwiedzeniem i zwiedzeniem Powiatu będą mieli w ręku gotowy plan co, gdzie i kiedy zobaczyć, jak spędzić ciekawie i aktywnie czas, gdzie można się zatrzymać, posmakować tradycyjnych (i nie tylko) specjałów, a także poznać historię naszego terenu, ciekawostki związane z obszarem LGD.

3. Konkurs plastyczny na maskotkę promującą obszar LGD skierowany, szczególnie do najmłodszych, ale nie tylko mieszkańców obszaru LGD, oraz do osób odwiedzających Powiat. Nagrody zaplanowane w konkursie zachęcą dzieci do poszukiwania informacji na temat obszaru LGD tak, aby mogły opracować plastyczny model maskotki właściwy dla obszaru LGD. Maskotka, wybrana w drodze konkursu przyczyni się do promocji obszaru powiatu.

4. Opracowanie graficzne i wykonanie maskotki promującej obszar LGD.

Beneficjentami operacji będą zarówno mieszkańcy obszaru LGD, jak i osoby spoza tego obszaru. Materiały promocyjne przygotowane w ramach projektu będą dostępne zarówno na terenie obszaru LGD, jak i będą przekazywane poza obszar LGD (np. podczas wizyt przedstawicieli z obszaru LGD w innych rejonach kraju). Wśród beneficjentów operacji będą

w zasadzie wszystkie osoby, również osoby z katalogu grup defaworyzowanych ze względu na utrudnienia w dostępie do rynku pracy czy ze względu na wykluczenia i ograniczenia w życiu społecznym.

Realizacja operacji nie generuje żadnych przychodów Stowarzyszenia. Wszystkie materiały promocyjne wytworzone w ramach projektu (mapa, przewodnik i maskotka) będą rozdawane mieszkańcom i turystom nieodpłatnie. Po zakończeniu realizacji projektu koszty poniesione na jego realizację zostaną zrefundowane przez Urząd Marszałkowski Województwa.

Rezultaty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego oraz prowadzi działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją operacji pt. " (...)", w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego programem w zakresie " (...)"?

2. Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Stowarzyszenie realizując projekt poniesie koszty opodatkowane podatkiem VAT, ale nie będą one służyły sprzedaży opodatkowanej. Stowarzyszenie wystąpi jako ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi.

Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT. Realizując operację pt. " (...)" poniesie koszty opodatkowane podatkiem VAT, ale nie będą one służyły sprzedaży opodatkowanej. Stowarzyszenie wystąpi jako ostateczny nabywca (konsument) towarów lub usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, kiedy spełnione zostaną jednocześnie następujące dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku Stowarzyszenia przy realizacji projektu " (...)" nie będzie spełniony jeden z wymienionych wyżej warunków (zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), w związku z czym VAT zawarty w dokonywanych przez Beneficjenta zakupach będzie stanowił wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na mocy art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego oraz prowadzi działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie realizuje operację pt. " (...)" prowadzące do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader" objętego programem w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych.

Operacja ma na celu zwiększenie atrakcyjności turystycznej obszaru LGD poprzez wykorzystanie w promocji narzędzi graficznych.

Szczegółowe działania w ramach operacji obejmują:

1. Wydanie kieszonkowej mapy turystycznej powiatu, która zawierać będzie m.in. informacje dotyczące ścieżek rowerowych, miejsc atrakcyjnych turystycznie. Mapa przekazywana będzie osobom odwiedzającym obszar LGD, a także jako element promocyjny obszaru LGD podczas wyjazdów i imprez okolicznościowych, w których uczestniczyć będą przedstawiciele Gmin oraz Powiatu.

2. Wydanie przewodnika turystycznego promującego obszar LGD, dzięki któremu zainteresowani odwiedzeniem i zwiedzeniem Powiatu będą mieli w ręku gotowy plan co, gdzie i kiedy zobaczyć, jak spędzić ciekawie i aktywnie czas, gdzie można się zatrzymać, posmakować tradycyjnych (i nie tylko) specjałów, a także poznać historię naszego terenu, ciekawostki związane z obszarem LGD.

3. Konkurs plastyczny na maskotkę promującą obszar LGD skierowany, szczególnie do najmłodszych, ale nie tylko mieszkańców obszaru LGD, oraz do osób odwiedzających Powiat. Nagrody zaplanowane w konkursie zachęcą dzieci do poszukiwania informacji na temat obszaru LGD tak, aby mogły opracować plastyczny model maskotki właściwy dla obszaru LGD. Maskotka, wybrana w drodze konkursu przyczyni się do promocji obszaru powiatu.

4. Opracowanie graficzne i wykonanie maskotki promującej obszar LGD.

Beneficjentami operacji będą zarówno mieszkańcy obszaru LGD, jak i osoby spoza tego obszaru. Materiały promocyjne przygotowane w ramach projektu będą dostępne zarówno na terenie obszaru LGD, jak i będą przekazywane poza obszar LGD (np. podczas wizyt przedstawicieli z obszaru LGD w innych rejonach kraju). Wśród beneficjentów operacji będą

w zasadzie wszystkie osoby, również osoby z katalogu grup defaworyzowanych ze względu na utrudnienia w dostępie do rynku pracy czy ze względu na wykluczenia i ograniczenia w życiu społecznym.

Realizacja operacji nie generuje żadnych przychodów Stowarzyszenia. Wszystkie materiały promocyjne wytworzone w ramach projektu (mapa, przewodnik i maskotka) będą rozdawane mieszkańcom i turystom nieodpłatnie. Po zakończeniu realizacji projektu koszty poniesione na jego realizację zostaną zrefundowane przez Urząd Marszałkowski.

Rezultaty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

W analizowanym przypadku wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją przedmiotowego Zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, "Rezultaty powstałe w wyniku Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi".

W konsekwencji, Wnioskodawca - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego Zadania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego - na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy - związanego z realizowanym Projektem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie będzie miało możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

1. Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pt. " (...)" w ramach Poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach Działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader", objętego programem w zakresie " (...)".

2. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w tym zakresie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie zadanych pytań, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl