0112-KDIL1-3.4012.250.2018.1.JN - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.250.2018.1.JN Brak prawa do odliczenia podatku VAT w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Projekt pn. "..." otrzymał dofinansowanie z EFRR w ramach RPO W (...) 2014-2020, Oś Priorytetowa: X. Rewitalizacja oraz Infrastruktura społeczna i zdrowotna dla Działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych dla Poddziałania: 10.3.1. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - ZIT.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje kompleksową rewitalizację zdegradowanego obszaru "byłego PGR", w celu nadania mu nowych funkcji społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych. Prace obejmują zagospodarowanie terenu poprzez stworzenie placu miejskiego - estrady wraz ze strefami zieleni dekoracyjnej, montaż małej architektury (ławki, kosze, rzeźby - postacie nawiązujące do tradycji (...), stojaków na rowery, karmnika dla ptaków na trawie, sceny, masztów flagowych), utworzenie szlaków pieszo-rowerowych, miejsc utwardzonych oraz montaż oświetlenia parkowego i monitoringu. Projekt zakłada też działania promocyjne. Cały obszar dostosowany zostanie do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wdrożenie działań projektowych umożliwi poprawę jakości i atrakcyjności przestrzeni miejskiej w wymiarze społecznym, gospodarczym, środowiskowym i przestrzennym. Efektem realizacji projektu będzie rewitalizacja obszaru o pow. 1,6 ha.

Działania infrastrukturalne uzupełniane będą o aktywizację społeczno-zawodową, która realizowana będzie w ramach projektów planowanych do współfinansowania ze środków EFS.

Projekt stanowi element spójnej koncepcji zmierzającej do kompleksowej rewitalizacji zdegradowanych obszarów wyznaczonych w GPR dla Gminy (Uchwała (...)), gdyż dokument ten wyznacza obszar "były PGR" jako teren wymagający podjęcia pilnych działań naprawczych. Z tego też względu inwestycja jest literalnie wskazana w dokumencie tym jako niezbędna do realizacji. Projekt w szczególności realizuje cel 4 GPR: Poprawa jakości przestrzeni publicznej miasta, a efektem jego wdrożenia będzie stworzenie miejsca służącego integracji mieszkańców, co wpłynie na poprawę warunków życia społeczności zamieszkujących obszar wrażliwy. Tym samym możliwe będzie wyciągnięcie obszaru zdegradowanego z sytuacji kryzysowej oraz nadanie mu właściwych funkcji społeczno-gospodarczych.

Rzeczowa realizacja zadania rozpoczęła się w 2017 r., a zakończy się w 2020 r.

Gmina zobowiązana jest zaspokajać zbiorowe potrzeby swojej wspólnoty. Zadania Gminy w tym zakresie realizowane będą poprzez przeprowadzenie inwestycji mającej na celu zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru zdegradowanego - "były PGR" poprzez stworzenie centrotwórczej przestrzeni publicznej.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym, w ciągu 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia (zgodnie z postanowieniami art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013).

Projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej dotyczące pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte, a kontynuacja projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Trwałość projektu gwarantować będzie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego. Gmina jest zobligowana do świadczenia usług na rzecz mieszkańców gminy. Gmina po zakończeniu projektu będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją produktów projektu, w tym: ponoszenie wydatków bieżących oraz nakładów odtworzeniowych - Gmina nie działa w tym zakresie w celu osiągnięcia zysku.

Nowo powstała infrastruktura w ramach projektu zostanie udostępniona ogółowi mieszkańców nieodpłatnie. Gmina nie wykorzysta produktów projektu w działalności o charakterze gospodarczym. Projekt nie dotyczy rewitalizacji przestrzeni w celach zarobkowych.

Cele projektu:

Cel główny: zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru zdegradowanego - "były PGR" poprzez stworzenie centro twórczej przestrzeni publicznej.

Cele szczegółowe:

* podniesienie jakości życia mieszkańców obszaru "były PGR" o szczególnych potrzebach (osoby starsze, niepełnosprawne, dzieci, długotrwale bezrobotni) i gospodarstw domowych o niskich dochodach,

* zmniejszenie występowania patologii społecznych poprzez zapewnienie odpowiedniej, bezpłatnej infrastruktury do spędzania czasu wolnego, realizacji usług aktywizacji społ., a tym samym zmotywowanie do podjęcia działań w kierunku poprawy warunków życia,

* nadanie obszarowi zdegradowanemu "były PGR" nowych funkcji społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych (stworzenie nowej przestrzeni pbl. "nowy rynek miejski", który stanie się wizytówką miasta),

* poprawa estetyki otoczenia centrum,

* wzrost atrakcyjności i konkurencyjności (...) (w tym zwiększenie potencjału turystycznego obszaru),

* poprawa bezpieczeństwa na terenie obszaru objętego rewitalizacją (monitoring, oświetlenie).

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej. Kolejne wydatki jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą rzeczowej realizacji inwestycji, tj. wykonania robót budowlanych oraz przeprowadzenia kampanii promocyjnej projektu.

Czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Gmina.

Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż efekty tego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej i nie będzie ona uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie. Wykonany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenia warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu, tj.:

* opracowaniem dokumentacji projektowo-wykonawczej,

* opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej,

* wykonaniem robót budowlanych,

* przeprowadzeniem promocji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabyte przez niego w ramach realizacji projektu usługi i towary nie są i nie będą związane z działalnością opodatkowaną i w związku z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Gmina jako podatnik podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

* 3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

* 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

18.

promocji gminy,

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723),

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7.

Gmina realizuje projekt pn. "..." dofinansowany z EFRR w ramach RPO W (...) 2014-2020, Oś Priorytetowa: X. Rewitalizacja oraz Infrastruktura społeczna i zdrowotna dla Działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych dla Poddziałania: 10.3.1. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - ZIT.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje kompleksową rewitalizację zdegradowanego obszaru "byłego PGR". Prace obejmują zagospodarowanie terenu poprzez stworzenie placu miejskiego - estrady wraz ze strefami zieleni dekoracyjnej, montaż małej architektury (ławki, kosze, rzeźby - postacie nawiązujące do tradycji (...), stojaków na rowery, karmnika dla ptaków na trawie, sceny, masztów flagowych), utworzenie szlaków pieszo-rowerowych, miejsc utwardzonych oraz montaż oświetlenia parkowego i monitoringu. Projekt zakłada też działania promocyjne. Cały obszar dostosowany zostanie do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wdrożenie działań projektowych umożliwi poprawę jakości i atrakcyjności przestrzeni miejskiej w wymiarze społecznym, gospodarczym, środowiskowym i przestrzennym. Działania infrastrukturalne uzupełniane będą o aktywizację społeczno-zawodową, która realizowana będzie w ramach projektów planowanych do współfinansowania ze środków EFS.

Rzeczowa realizacja zadania rozpoczęła się w 2017 r., a zakończy się w 2020 r.

Głównym celem inwestycji będzie zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru zdegradowanego - "były PGR" poprzez stworzenie centrotwórczej przestrzeni publicznej.

Cele szczegółowe:

* podniesienie jakości życia mieszkańców obszaru "były PGR" o szczególnych potrzebach (osoby starsze, niepełnosprawne, dzieci, długotrwale bezrobotni) i gospodarstw domowych o niskich dochodach,

* zmniejszenie występowania patologii społecznych poprzez zapewnienie odpowiedniej, bezpłatnej infrastruktury do spędzania czasu wolnego, realizacji usług aktywizacji społ., a tym samym zmotywowanie do podjęcia działań w kierunku poprawy warunków życia,

* nadanie obszarowi zdegradowanemu "były PGR" nowych funkcji społecznych, kulturalnych i rekreacyjnych (stworzenie nowej przestrzeni pbl. "nowy rynek miejski", który stanie się wizytówką miasta),

* poprawa estetyki otoczenia centrum,

* wzrost atrakcyjności i konkurencyjności (...) (w tym zwiększenie potencjału turystycznego obszaru),

* poprawa bezpieczeństwa na terenie obszaru objętego rewitalizacją (monitoring, oświetlenie).

Zgodnie z obowiązującymi zasadami projekt będzie funkcjonować w okresie długoterminowym. W ciągu 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. Projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej dotyczące pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte, a kontynuacja projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Trwałość projektu gwarantować będzie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego. Gmina po zakończeniu projektu będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją produktów projektu, w tym: ponoszenie wydatków bieżących oraz nakładów odtworzeniowych - Gmina nie działa w tym zakresie w celu osiągnięcia zysku.

Nowo powstała infrastruktura w ramach projektu zostanie udostępniona ogółowi mieszkańców nieodpłatnie. Wnioskodawca nie wykorzysta produktów projektu w działalności o charakterze gospodarczym. Projekt nie dotyczy rewitalizacji przestrzeni w celach zarobkowych.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej. Kolejne wydatki jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą rzeczowej realizacji inwestycji, tj. wykonania robót budowlanych oraz przeprowadzenia kampanii promocyjnej projektu.

Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż efekty tego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej i nie będzie ona uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie. Wykonany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenia warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Rewitalizacja zdegradowanego obszaru "byłego PGR" odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując ten projekt będzie działała jako organ administracji publicznej i będzie mogła skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie będzie mogła być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych oraz planowanych do poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...", tj.: opracowaniem dokumentacji projektowo-wykonawczej, opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej, wykonaniem robót budowlanych i przeprowadzeniem promocji projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl