0112-KDIL1-3.4012.146.2017.2.PR - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie aktywności gospodarczej i społecznej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-3.4012.146.2017.2.PR Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie aktywności gospodarczej i społecznej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie aktywności gospodarczej i społecznej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wzmocnienie aktywności gospodarczej i społecznej (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.) o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy przed organem właściwym do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie prawa podatkowego oraz o wskazanie formy doręczenia interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, prowadzącą działalność statutową. W 2017 r. uruchomiono projekt Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy na lata 2016-2023 (LPR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 - działanie 10.2 "Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji - Pozostali wnioskodawcy za wyjątkiem: (...). Wnioskodawca jako partner Spółki w projekcie zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "Wzmocnienie aktywności gospodarczej i społecznej (...)" realizując zadania takie jak: (...). Projekt będzie polegał na remoncie i adaptacji zdegradowanych budynków gospodarczych, przyległych do murów obronnych oraz nadaniu im nowych funkcji społeczno-kulturalnych. Obecnie otoczenie placówki muzealnej jest w stanie zdegradowanym. Obiekty są pustostanami zagrożonymi zawaleniem. Konieczne jest zadaszenie tych obiektów, montaż stolarki okiennej oraz renowacja wnętrz. Na przyległym terenie zielonym (mini wyspa) planuje się utworzenie ogrodu z wydzielonymi ścieżkami. W ramach zadania powstanie dodatkowe oświetlenie oraz mostek ułatwiający bezpośrednie przejście z budynku muzeum do obiektów gospodarczych. Ponadto wyremontowana zostanie baszta i pomieszczenia wypieku chleba. Projekt będzie obejmował m.in. remont i konserwację lica ceglanego, odtworzenie i kotwienie lica ceglanego, odtworzenie dachu, stropów, oraz schodów wewnętrznych. Wykonanie pokrycia dachu oraz nowych obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych wraz z odwodnieniem, wymianę instalacji elektrycznej oraz wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, wykonanie nowych tynków elewacyjnych i detalu architektonicznego oraz malowanie elewacji. Celem działania jest przywrócenie temu fragmentowi miasta wartości estetycznej i historycznej oraz zwiększenie atrakcyjności zabytków dla potrzeb społecznych. Następnie w ramach zadania utworzona zostanie Izba Pamięci (...). Celem powstałej jednostki będzie gromadzenie, ochrona i udostępnianie dziedzictwa materialnego i kulturowego Kresów dawnej Rzeczypospolitej, a także działalność edukacyjna i popularyzacja wiedzy za temat historii miasta po 1945 r., ze szczególnym uwzględnieniem losów ludzi przybyłych na ten teren po II wojnie światowej, a wywodzących swoje korzenie z Kresów. Przedmiotem projektu będzie:

* zakup sprzętu multimedialnego oraz komputerowego;

* zakup oświetlenia ekspozycji;

* wykonanie konstrukcji montowanych w ścianach, suficie, i podłodze;

* zakup i montaż systemów ekspozycyjnych;

* zakup oprogramowania.

Pomimo, że faktury za zakupiony sprzęt, urządzenia roboty budowlane itp. będą wystawione na Wnioskodawcę, nie będzie miał on prawa do odzyskania podatku VAT w zakresie objętym projektem, ponieważ nie będzie prowadził działalności opodatkowanej związanej z wyżej opisaną działalnością - udostępnianie nowopowstałej infrastruktury będzie nieodpłatne. Działalność muzealna będzie prowadzona w ramach zadań statutowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione w ramach projektu środki trwałe, materiały, usługi będą wykorzystywane przez podatnika do czynności:

* zwolnionych z tego podatku,

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony dotyczący opisanego projektu w trakcie realizacji zadania i po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on czynnym podatnikiem podatku VAT, lecz przy realizacji projektu pn. "Wzmocnienie aktywności gospodarczej i społecznej (...)" realizując zadania takie jak: (...), nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od faktur zakupowych dotyczących przedmiotowego zadania, ponieważ nie będzie w tym zakresie prowadził działalności opodatkowanej podatkiem VAT, a działalność statutową polegającą na nieodpłatnym udostępnianiu zwiedzającym obiektów zabytkowych oraz zbiorów muzealnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, prowadzącą działalność statutową i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W 2017 r. uruchomiono projekt Lokalny Program Rewitalizacji na lata 2016-2023 (LPR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 - działanie 10.2 "Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji - Pozostali wnioskodawcy za wyjątkiem: (...). Wnioskodawca jako partner Spółki w projekcie zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "Wzmocnienie aktywności gospodarczej i społecznej (...)" realizując zadania takie jak: (...). Celem działania jest przywrócenie temu fragmentowi miasta wartości estetycznej i historycznej oraz zwiększenie atrakcyjności zabytków dla potrzeb społecznych. Następnie w ramach zadania utworzona zostanie Izba Pamięci (...). Celem powstałej jednostki będzie gromadzenie, ochrona i udostępnianie dziedzictwa materialnego i kulturowego Kresów dawnej Rzeczypospolitej, a także działalność edukacyjna i popularyzacja wiedzy za temat historii miasta po 1945 r., ze szczególnym uwzględnieniem losów ludzi przybyłych na ten teren po II wojnie światowej, a wywodzących swoje korzenie z Kresów. Faktury za zakupiony sprzęt, urządzenia, roboty budowlane będą wystawione na Wnioskodawcę. Nie będzie on prowadził działalności opodatkowanej w związku z opisaną wyżej działalnością, udostępnianie nowopowstałej infrastruktury będzie nieodpłatne. Działalność muzealna będzie prowadzona w ramach zadań statutowych Wnioskodawcy.

Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wynika z ww. opisu w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku w trakcie realizacji tego zadania ani po jego zakończeniu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl