0112-KDIL1-2.4012.97.2018.1.PG - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w związku z realizowaną inwestycją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.97.2018.1.PG Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w związku z realizowaną inwestycją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w związku z realizowaną inwestycją pn. "Odnowa... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w związku z realizowaną inwestycją pn. "Odnowa... ".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina - miasto na prawach powiatu - jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Gmina poprzez swoją jednostkę budżetową - Miejski Zarząd Zieleni i Gospodarki Komunalnej (utworzoną zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) będzie realizować zadanie inwestycyjne dotyczące realizacji projektu w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i środowisko pod nazwą "Odnowa... ". Beneficjentem umowy o dofinansowanie jest Gmina, natomiast realizatorem jest Miejski Zarząd Zieleni i Gospodarki Komunalnej.

Projekt, którego dotyczy umowa zakłada rewitalizację 5 parków (z czego 3 stanowią parki zabytkowe o szczególnych walorach przyrodniczych) oraz utworzenie nowych terenów zieleni w mieście, w tym: skweru i dwóch zieleńców w strefie uprzywilejowanych tras wiatrów oraz nowego fragmentu jednego z parków.

Przedsięwzięcie obejmuje:

* wycinkę wyselekcjonowanych drzew i krzewów,

* nasadzenia drzew, krzewów oraz bylin, w tym zieleń izolującą od źródeł hałasu,

* wykonanie trawników i klombów oraz łąk kwietnych,

* czyszczenie i renaturyzację cieków i zbiorników wodnych, w tym rewitalizację linii brzegowej oraz terenów podmokłych,

* wyposażenie terenów zielonych w elementy uzupełniające (domki i budki dla ptaków i owadów, pergole dla właściwego kształtowania zieleni itp.),

* instalację elementów małej architektury, tj. ławki, kosze na śmieci, barierki, tablice informacyjne, fontannę, murki, platformy widokowe,

* wykonanie nowych nawierzchni ciągów komunikacyjnych i parkingu (w tym alejek z nawierzchni naturalnej i betonowej oraz schodów terenowych) wraz z systemem odprowadzenia wód opadowych.

Gmina w 2017 r. nabywała usługi (udokumentowane fakturami VAT), w związku z realizowaną inwestycją, jak również będzie do czasu zakończenia inwestycji nabywać towary i usługi (które będą dokumentowane fakturami). Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.) Gmina od dnia 1 stycznia 2017 r. prowadzi scentralizowane rozliczenia podatku od towarów i usług, obejmujące jednostki budżetowe Gminy, w tym Miejski Zarząd Zieleni i Gospodarki Komunalnej.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji przedsięwzięcia infrastruktura pozostanie własnością Beneficjenta - Gminy. Gmina będzie odpowiedzialna za nadzór i zarządzanie terenem objętym inwestycją oraz za jego utrzymanie. Nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie z niego.

Zakończona inwestycja będzie służyć realizacji zadań własnych gminy, tj. zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, ochronie środowiska i przyrody. Efekty powstałe w związku z realizacją tej inwestycji nie będą generować po stronie Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Potwierdzenie faktu braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT pochodzącego z zakupów związanych z realizacją ww. projektu od podatku należnego jest wymagane przez podmiot przyznający dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w związku z realizowaną inwestycją-projektem pn. "Odnowa... " w sytuacji, gdy towary i usługi nabywane w związku z ww. projektem nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pochodzącego z zakupów związanych z realizacją ww. projektu inwestycyjnego, w sytuacji, kiedy nabywane przez niego towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) wynika, że prawo do takiego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie czynności opodatkowanych. Oznacza to zatem, że można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Zasada ta wyłącza więc możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Takie stanowisko podatnika jest podyktowane faktem, że korzystanie z zakończonej inwestycji będzie się odbywać nieodpłatnie (wynika z wykonywania przez Gminę zadań własnych), a co za tym idzie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi (zg. z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina poprzez swoją jednostkę budżetową - Miejski Zarząd Zieleni i Gospodarki Komunalnej - będzie realizować zadanie inwestycyjne dotyczące realizacji projektu w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i środowisko pod nazwą "Odnowa... ". Beneficjentem umowy o dofinansowanie jest Gmina, natomiast realizatorem jest Miejski Zarząd Zieleni i Gospodarki Komunalnej.

Projekt, którego dotyczy umowa zakłada rewitalizację 5 parków (z czego 3 stanowią parki zabytkowe o szczególnych walorach przyrodniczych) oraz utworzenie nowych terenów zieleni w mieście, w tym: skweru i dwóch zieleńców w strefie uprzywilejowanych tras wiatrów oraz nowego fragmentu jednego z parków.

Gmina w 2017 r. nabywała usługi (udokumentowane fakturami VAT), w związku z realizowaną inwestycją, jak również będzie do czasu zakończenia inwestycji nabywać towary i usługi (które będą dokumentowane fakturami). Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.) Gmina od dnia 1 stycznia 2017 r. prowadzi scentralizowane rozliczenia podatku od towarów i usług, obejmujące jednostki budżetowe Gminy, w tym Miejski Zarząd Zieleni i Gospodarki Komunalnej.

Po zakończeniu rzeczowej realizacji przedsięwzięcia infrastruktura pozostanie własnością Beneficjenta - Gminy. Gmina będzie odpowiedzialna za nadzór i zarządzanie terenem objętym inwestycją oraz za jego utrzymanie. Nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie z niego.

Zakończona inwestycja będzie służyć realizacji zadań własnych gminy, tj. zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, ochronie środowiska i przyrody. Efekty powstałe w związku z realizacją tej inwestycji nie będą generować po stronie Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w związku z realizowaną inwestycją-projektem pn. "Odnowa... " w sytuacji, gdy towary i usługi nabywane w związku z ww. projektem nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - efekty powstałe w związku z realizacją tej inwestycji nie będą generować po stronie Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT (Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie z niego), a Zainteresowany realizując przedmiotowy projekt będzie wykonywał zadania własne nałożone na niego przez ustawę o samorządzie gminnym. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie nabywała towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem dokonując zakupów nie będzie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, Zainteresowany - w związku z tym, że realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w związku z realizowaną inwestycją-projektem pn. "Odnowa... ". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług i wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z zaistniałym stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl