0112-KDIL1-2.4012.706.2017.1.PG - Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.706.2017.1.PG Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2017 r. (data wpływu 22 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Projekt (...) (okres realizacji 29 czerwca 2015 r. - 31 października 2017 r.).

Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów (Technikum) w zakresie kluczowych na dzisiejszym rynku pracy technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

W związku z realizacją projektu zostały i zostaną:

* przygotowana dokumentacja techniczna i studium wykonalności,

* zrealizowane roboty budowlane związane z przebudową pomieszczeń, związanych z realizacją projektu, w tym: wykonanie okablowania sieciowego i prądowego wraz ze strukturą informatyczną, montaż podwieszanych sufitów wraz z oświetleniem, pozostałe prace remontowe (wykonanie tynków, wykonanie podłóg, malowanie sal, itd.),

* zakupione, zamontowane wyposażenie zmodernizowanych pracowni i serwerowni, w tym: szafa teletechniczna, serwer z oprogramowaniem, 60 sztuk zestawów komputerowych z oprogramowaniem systemowym, 3 urządzenia drukująco-skanujące, urządzenia pomiarowe, oprogramowanie biurowe, meble,

* zrealizowane nadzory inwestorski i autorski,

* zrealizowane usługi promocyjne.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Efektem projektu będą:

* poprawa standardu i wyposażenia pracowni informatycznych w przedmiotowej placówce;

* poprawa warunków i jakości kształcenia w 5 oferowanych przez szkołę zawodach;

* stworzenie w placówce profesjonalnego ośrodka egzaminacyjnego dla zawodu technik informatyk;

* rozwijanie nowoczesnego kształcenia zawodowego w zawodach zgodnych z oczekiwaniami rynku pracy;

* podniesienie kwalifikacji absolwentów dzięki nabyciu nowych, nieoferowanych dotąd przez placówkę umiejętności i kwalifikacji;

* przeciwdziałanie bezrobociu wśród absolwentów szkół ponadgimnazjalnych;

* poprawa jakości życia mieszkańców powiatu gliwickiego;

* polepszenie wizerunku powiatu wśród mieszkańców oraz inwestorów.

Z efektów projektu uczniowie będą korzystali nieodpłatnie.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane, będą stanowiły własność jednostek organizacyjnych Powiatu.

Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklarację VAT-7.

Budynek szkolny stanowiący zabudowę działki oraz działka, w którym realizowany był projekt należy do jednostki organizacyjnej Powiatu - Zespołu Szkół Specjalnych na podstawie Decyzji Zarządu Powiatu o ustanowieniu na rzecz Zespołu Szkół Specjalnych na czas nieoznaczony trwałego zarządu na nieruchomości obejmującej ww. działkę oraz budynek szkolny.

Na podstawie umowy użyczenia z dnia 31 marca 2015 r. Zespół Szkół Specjalnych użyczył na czas nieokreślony Zespołowi Szkół część budynku szkolnego wyłącznie w celu wykonywania zadań oświatowych. Działka gruntu wokół budynku szkoły wraz z salą gimnastyczną, sceną oraz gabinetem pielęgniarki są użytkowane wspólnie, natomiast pozostała część budynku użytkowana jest jedynie przez Zespół Szkół Specjalnych.

Żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat w odniesieniu do projektu (...) ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat w odniesieniu do projektu (...) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości, ponieważ w przedmiotowym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną, która w jakikolwiek sposób pozwoliłaby na całościowe lub częściowe obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy) czy promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składa deklarację VAT-7. Wnioskodawca realizuje projekt (...). Celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów Zespołu Szkół (Technikum) w zakresie kluczowych na dzisiejszym rynku pracy technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Efektem projektu będą m.in.: poprawa standardu i wyposażenia pracowni informatycznych w przedmiotowej placówce, poprawa warunków i jakości kształcenia w 5 oferowanych przez szkołę zawodach, stworzenie w placówce profesjonalnego ośrodka egzaminacyjnego dla zawodu technik informatyk, rozwijanie nowoczesnego kształcenia zawodowego w zawodach zgodnych z oczekiwaniami rynku pracy, podniesienie kwalifikacji absolwentów dzięki nabyciu nowych, nieoferowanych dotąd przez placówkę umiejętności i kwalifikacji, przeciwdziałanie bezrobociu wśród absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, poprawa jakości życia mieszkańców powiatu gliwickiego, polepszenie wizerunku powiatu wśród mieszkańców oraz inwestorów. Z efektów projektu uczniowie będą korzystali nieodpłatnie. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostały i nie zostaną nikomu przekazane, będą stanowiły własność jednostek organizacyjnych Powiatu - Zespołu Szkół i Zespołu Szkół Specjalnych. Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją ww. projektu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy w kontekście rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując projekt, polegający na modernizacji i rozbudowie pracowni informatycznych wraz ze stworzeniem ośrodka egzaminacyjnego dla zawodu technik informatyk w Zespole Szkół, nie działa w charakterze podatnika VAT. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca ww. projekt realizuje w związku z realizacją zadania publicznego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie tego przepisu nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną operację nie działa w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabyte w ramach ww. operacji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu (...), Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl