0112-KDIL1-2.4012.665.2017.2.TK - Ustalenie możliwości odzyskania podatku zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.665.2017.2.TK Ustalenie możliwości odzyskania podatku zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka została powołana w celu realizacji zadań własnych gmin w zakresie świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zgodnie z ustawą o finansach publicznych i ustawą o gospodarce komunalnej. Wnioskodawca w powyższym zakresie prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowany w dniu 6 listopada 2017 r. podpisał umowę o przyznanie pomocy z Samorządem Województwa na realizację zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości". Celem zadania jest poprawa warunków życia mieszkańców miejscowości oraz zwiększenie możliwości rozwoju gospodarczego oraz atrakcyjności inwestycyjnej poprzez rozwój infrastruktury w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Powyższy cel jest zgodny z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Rozwój infrastruktury technicznej i społecznej na obszarach wiejskich.

Wnioskodawca zaznaczył, że w związku z przyznaniem pomocy powinien wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT, który nie będzie ww. zadaniu wydatkiem kwalifikowalnym.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizowanym zadaniem będą wykorzystywane przez niego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją planowanego zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości"?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. zadania zgodnie z art. 86 ust. 1, ponieważ odprowadzanie i oczyszczanie ścieków za pomocą wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej będzie czynnością opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka została powołana w celu realizacji zadań własnych gmin w zakresie świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zgodnie z ustawą o finansach publicznych i ustawą o gospodarce komunalnej. Wnioskodawca w powyższym zakresie prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowany w dniu 6 listopada 2017 r. podpisał umowę o przyznanie pomocy z Samorządem Województwa na realizację zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości". Celem zadania jest poprawa warunków życia mieszkańców miejscowości oraz zwiększenie możliwości rozwoju gospodarczego oraz atrakcyjności inwestycyjnej poprzez rozwój infrastruktury w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Powyższy cel jest zgodny z założeniami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Rozwój infrastruktury technicznej i społecznej na obszarach wiejskich.

Zainteresowany wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizowanym zadaniem będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na Spółkę.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją ww. zadania.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nabywane w związku z realizowanym zadaniem będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym, w przypadku gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości", pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów, art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl