0112-KDIL1-2.4012.661.2019.1.AG - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.661.2019.1.AG Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2019 r. (data wpływu 12 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Gmina) będący czynnym podatnikiem VAT, w dniu (...) 2019 r. złożył wniosek o dofinansowanie w ramach naboru nr (...) na lata 2014-2020, projekt pn. " (...)". Przedmiotem niniejszego projektu są kompleksowe i zintegrowane działania rewitalizacyjne, ukierunkowane na rozwiązywanie zdiagnozowanych problemów społeczno-gospodarczych na obszarach rewitalizowanych Gminy (...), tj. na obszarach sołectw: (...). Planowane do realizacji inwestycje infrastrukturalne wynikają z zatwierdzonego uchwałą Zarządu Województwa (...), Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy (...) do roku 2023 i dotyczą:

1. Przebudowy i zmiany sposobu użytkowania zabytkowego budynku stajni/obory, w tym utworzenia świetlicy wiejskiej, bazy lokalowej dla hipoterapii i rehabilitacji, modernizacji pomieszczeń związanych z uprawianiem sportów konnych, wraz z zagospodarowaniem terenu. (Działanie 1) - przedmiotem działania jest przebudowa, rozbudowa i zmiana sposobu użytkowania istniejącego budynku obory na ośrodek jeździecki i świetlicę wiejską, wraz z zagospodarowaniem terenu.

2. Zagospodarowania (...). (Działanie 2) - przedmiotem działania jest zagospodarowanie zabytkowego parku w (...). Głównym celem projektu jest uporządkowanie terenu poprzez odpowiednie ukształtowanie terenu, nowe wyprofilowanie skarp, a także przeprowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych drzew.

3. Budowy małej architektury na terenie parku we wsi (...). (Działanie 3) - działanie obejmuje zagospodarowanie terenów rekreacyjno-wypoczynkowych we wsi (...) w celu stworzenia parku przeznaczonego do użytku mieszkańców. W ramach zagospodarowania będą wytyczone ścieżki żwirowe, miejsce na ognisko oraz elementy małej architektury wraz z zielenią towarzyszącą.

4. Zagospodarowania terenów wokół budynku szkolnego w (...). (Działanie 4) - działanie obejmuje zagospodarowanie terenu we wsi (...) w celu stworzenia miejsca rekreacyjnego przeznaczonego do spotkań i integracji mieszkańców.

Celem strategicznym projektu, zbieżnym z celami Osi Priorytetowej (...) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, jest zapewnienie dostępu do wysokiej jakości infrastruktury usług użyteczności publicznej, poprzez przeprowadzenie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności na wiejskich obszarach zmarginalizowanych, zidentyfikowanych na terenie Gminy (...) (tj. sołectw: (...)). Celem projektu jest więc wyprowadzenie wskazanych obszarów ze stanu kryzysowego, poprzez nadanie im nowej jakości funkcjonalnej i stworzenie warunków do rozwoju tych terenów, w oparciu o charakterystyczne uwarunkowania endogeniczne.

Zakładana w projekcie, kompleksowa rewitalizacja nie jest skoncentrowana wyłącznie na rewitalizacji przestrzeni, procesie przebudowy i adaptacji wybranych obszarów/budynków, ale przede wszystkim na działaniach o charakterze społecznym na rzecz aktywizacji i integracji społeczno-gospodarczej, ograniczenia koncentracji ubóstwa, sprzyjających włączeniu społecznemu, podniesieniu jakości życia lokalnych społeczności, poprawy dostępu do usług społecznych. Odbiorcami korzyści wynikających z faktu uzyskania dofinansowania ze środków UE będzie społeczność Gminy (...).

Planowany termin rzeczowej realizacji inwestycji to luty - grudzień 2020 r.

Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez nią wydatkami w związku z realizacją ww. zadań.

Podjęcie wszelkich czynności związanych z Projektem będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie tych obiektów podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych imprez na ich terenie). Infrastruktura (środki trwałe) wytworzona w ramach projektu w całości będzie własnością Gminy. Powstała infrastruktura będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą użytkownikom nieodpłatnie. Parki wybudowane w ramach realizowanego projektu będą ogólnodostępne.

Część pomieszczeń zabytkowego budynku obory w (...) zostaną przekazane na świetlicę wiejską. Pozostałe zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie podmiotowi zewnętrznemu uzyskującemu dochody przeznaczone wyłącznie na cele statutowe.

Wyżej wspomniany podmiot będzie realizował zadania związane ze sportami konnymi, hipoterapią i rehabilitacją.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu pn. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowych inwestycji.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedstawionej sytuacji Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, ponieważ powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, w dniu (...) 2019 r. złożył wniosek o dofinansowanie w ramach naboru na lata 2014-2020, projekt pn. " (...)". Planowane do realizacji inwestycje infrastrukturalne dotyczą:

1. Przebudowy i zmiany sposobu użytkowania zabytkowego budynku stajni/obory, w tym utworzenia świetlicy wiejskiej, bazy lokalowej dla hipoterapii i rehabilitacji, modernizacji pomieszczeń związanych z uprawianiem sportów konnych, wraz z zagospodarowaniem terenu. (Działanie 1) - przedmiotem działania jest przebudowa, rozbudowa i zmiana sposobu użytkowania istniejącego budynku obory na ośrodek jeździecki i świetlicę wiejską, wraz z zagospodarowaniem terenu.

2. Zagospodarowania (...). (Działanie 2) - przedmiotem działania jest zagospodarowanie zabytkowego parku w (...). Głównym celem projektu jest uporządkowanie terenu poprzez odpowiednie ukształtowanie terenu, nowe wyprofilowanie skarp, a także przeprowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych drzew.

3. Budowy małej architektury na terenie parku we wsi (...). (Działanie 3) - działanie obejmuje zagospodarowanie terenów rekreacyjno-wypoczynkowych we wsi (...) w celu stworzenia parku przeznaczonego do użytku mieszkańców. W ramach zagospodarowania będą wytyczone ścieżki żwirowe, miejsce na ognisko oraz elementy małej architektury wraz z zielenią towarzyszącą.

4. Zagospodarowania terenów wokół budynku szkolnego w (...). (Działanie 4) - działanie obejmuje zagospodarowanie terenu we wsi (...) w celu stworzenia miejsca rekreacyjnego przeznaczonego do spotkań i integracji mieszkańców.

Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez nią wydatkami w związku z realizacją ww. zadań. Podjęcie wszelkich czynności związanych z Projektem będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie tych obiektów podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych imprez na ich terenie). Infrastruktura (środki trwałe) wytworzona w ramach projektu w całości będzie własnością Gminy. Powstała infrastruktura będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą użytkownikom nieodpłatnie. Parki wybudowane w ramach realizowanego projektu będą ogólnodostępne.

Część pomieszczeń zabytkowego budynku obory w (...) zostaną przekazane na świetlicę wiejską. Pozostałe zostaną przekazane w nieodpłatne użytkowanie podmiotowi zewnętrznemu uzyskującemu dochody przeznaczone wyłącznie na cele statutowe. Wyżej wspomniany podmiot będzie realizował zadania związane ze sportami konnymi, hipoterapią i rehabilitacją.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Bowiem w ramach realizowanego projektu Gmina nie będzie dokonywać zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Jak wskazał Wnioskodawca powstała infrastruktura będzie infrastrukturą publiczną, udostępnianą użytkownikom nieodpłatnie i Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów usług, która byłaby związana z poniesionymi przez nią wydatkami w związku z realizacją ww. zadań.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadań w ramach projektu pn. " (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl