0112-KDIL1-2.4012.610.2019.1.PG - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.610.2019.1.PG Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia - brak daty wypełnienia (data wpływu 6 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.; "ustawa o samorządzie"), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę ("Urząd Gminy").

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, polegającej na wspólnym rozliczaniu VAT przez Urząd Gminy wraz z pozostałymi samorządowymi jednostkami budżetowymi. W konsekwencji, od tego czasu, Urząd Gminy wraz z jej samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina.

Wykonując wskazane zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT, zwolnioną od VAT jak i podlegającą odwrotnemu obciążeniu).

Jedną z jednostek organizacyjnych Gminy jest Środowiskowy Dom Samopomocy. Rozpoczął on swoją działalność 1 marca 2014 r. i prowadzony jest w oparciu o przepisy Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie środowiskowych domów samopomocy z dnia 9 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 238, poz. 1586, z późn. zm.).

Jest to ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, który świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymaniu umiejętności w zakresie dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.

ŚDS jest jednostką pobytu dziennego typu A, B i C:

A - dla osób przewlekle chorych psychicznie,

B - dla osób upośledzonych umysłowo,

C - dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych.

ŚDS posiada 40 miejsc statutowych finansowanych z budżetu Wojewody. Skierowanie do domu następuje w drodze decyzji administracyjnej, po złożeniu wniosku. Wniosek o skierowanie do domu na pobyt dzienny lub całodobowy składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie, dołączając zaświadczenie lekarskie, wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa, o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenie lekarskie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada. Następnie uczestnikowi wydawana jest decyzja administracyjna o przyjęciu do domu oraz o odpłatności bądź o odstąpieniu od opłaty za pobyt w Ośrodku. Pierwsza decyzja wydawana jest na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące.

Uczestnikami Domu są osoby, które potrzebują opieki, przebywają w niekorzystnych warunkach środowiskowych, nie potrafią sobie poradzić z problemami wynikającymi z zaburzeń psychicznych czy braku świadomości choroby, wymagają wsparcia w podstawowych czynnościach dnia codziennego, czują się poniżane, odrzucone przez społeczeństwo, nierozumiane i nieakceptowane, wyizolowane i samotne, wykorzystywane w różny sposób, mające duże trudności w relacjach nie tylko w środowisku społecznym, ale również w rodzinnym, często niemogące poradzić sobie z prostymi sprawami, dyskryminowane w poszukiwaniu pracy, itp. Wszyscy uczestnicy ŚDS pochodzą z Gminy. Ich sytuacja życiowa jest bardzo zróżnicowana pod względem choroby, płci, wieku, statusu społecznego. Z tego też powodu każdy z uczestników jest odrębną indywidualnością wymagającą specjalnego traktowania z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb.

Wyspecjalizowana kadra, wyróżniająca się predyspozycjami do pracy z osobami niepełnosprawnymi prowadzi różnego rodzaju treningi:

* trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny osobistej, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych. trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,

* trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury,

* trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych.

Realizacja wymienionych form działalności odbywa się w różnych pracowniach tematycznych, gdzie w ramach terapii zajęciowej wychowankowie nabywają umiejętności przydatnych w codziennym życiu. W chwili obecnej Placówka dysponuje pracownią kulinarną, artystyczną, ceramiczną, multimedialną oraz terapii ruchem. Dzięki zajęciom możliwy jest rozwój na wielu płaszczyznach. Pensjonariusze domu mogą sprawdzić nowo nabyte umiejętności na warsztatach gospodarstwa domowego, warsztatach komputerowych, warsztatach artystyczno-teatralnych oraz edukacji zdrowotnej.

Ponadto uczestnicy korzystają z poradnictwa psychologicznego w formie grupowej lub indywidualnej. Uczestnicy Ośrodka mogą liczyć na pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, pomoc w dostępie niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadniania i pilnowania terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków i dotarciu do jednostek ochrony zdrowia. Każdemu podopiecznemu przysługuje jeden gorący posiłek oraz wsparcie i niezbędna opieka.

Nadrzędnym celem działania Ośrodka jest podtrzymanie i rozwijanie umiejętności uczestników, niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w środowisku społecznym. Podopiecznym umożliwiony jest rozwój kulturalny i osobowościowy, stymulowane są ich uzdolnienia i rozwijane zainteresowania. Osoby z zaburzeniami psychicznymi pozostające w środowisku aktywizowane są do korzystania z usług ośrodka. Pracownicy domu w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników współpracują z: rodzinami, ośrodkami pomocy społecznej, PUP, poradniami zdrowia psychicznego, organizacjami pozarządowymi, kościołami, ośrodkami kultury oraz placówkami oświatowymi.

W związku z rosnącymi potrzebami Środowiskowego Domu Samopomocy, Gmina złożyła, z sukcesem, wniosek do konkursu o uzyskanie dofinansowania, a w dniu 19 grudnia 2017 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. "...".

Realizacja zadania zakłada:

* adaptację budynku gospodarczego na potrzeby działalności Środowiskowego Domu Samopomocy,

* instalacje solarne na zaadaptowanym budynku gospodarczym oraz na dotychczasowym budynku ŚDS,

* monitoring nieruchomości, na której zlokalizowany jest ŚDS,

* ogrodzenie terenu ŚDS,

* dostawę i montażu urządzeń rehabilitacyjnych w związku z uruchomieniem nowej pracowni w ŚDS.

Celem głównym ww. zadania jest zwiększenie dostępu do usług społecznych na terenie Gminy w zakresie opieki i rehabilitacji osób z zaburzeniami psychicznymi i niepełnosprawnością umysłową poprzez stworzenie infrastruktury niezbędnej do jej świadczenia.

Projekt dofinansowany jest z Regionalnego Program Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych.

Całkowita wartość projektu to: (...) zł brutto.

Rzeczowa realizacja projektu przypada na okres: 1 sierpnia 2016 r. - 31 października 2019 r. Okres rzeczowej realizacji projektu obejmuje m.in. okres przygotowania wniosku aplikacyjnego, przeprowadzenie procedury przetargowej, przeprowadzenie adaptacji budynku gospodarczego, montaż instalacji solarnych i monitoringu, ogrodzenie terenu oraz dostawę i montaż urządzeń rehabilitacyjnych.

Towary/usługi nabyte przez Gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Inwestycje zrealizowane w ramach ww. zadania oraz sprzęt, wyposażenie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej.

Rozliczanie wydatków odbywa się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów w comiesięcznych okresach.

Mienie zakupione w ramach realizacji projektu przez Gminę będzie przez nią wykorzystywanie w ramach jej własnych jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina (poprzez rozliczenie cząstkowe Urzędu Gminy) może odliczyć VAT naliczony w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina (poprzez rozliczenie cząstkowe Urzędu Gminy) nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". W związku z powyższym Gmina ma prawo uznać podatek VAT zawarty w dokonanych zakupach towarów i usług jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Gmina pragnie na wstępie wskazać, że stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zarówno sprzęt, oprogramowanie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej. Ponieważ towary/usługi nabyte przez Gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług Gmina nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". W związku z powyższym Gmina ma prawo uznać podatek VAT zawarty w dokonanych zakupach towarów i usług jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie.

W tych okolicznościach Gmina wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (pkt 6 powołanej ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, polegającej na wspólnym rozliczaniu VAT przez Urząd Gminy wraz z pozostałymi samorządowymi jednostkami budżetowymi. W konsekwencji, od tego czasu, Urząd Gminy wraz z jej samorządowymi jednostkami budżetowymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina. Jedną z jednostek organizacyjnych Gminy jest Środowiskowy Dom Samopomocy. Jest to ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, który świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymaniu umiejętności w zakresie dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym. W związku z rosnącymi potrzebami Środowiskowego Domu Samopomocy, Gmina złożyła, z sukcesem, wniosek do konkursu o uzyskanie dofinansowania, a w dniu 19 grudnia 2017 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. "...". Realizacja zadania zakłada:

* adaptację budynku gospodarczego na potrzeby działalności Środowiskowego Domu Samopomocy,

* instalacje solarne na zaadaptowanym budynku gospodarczym oraz na dotychczasowym budynku ŚDS,

* monitoring nieruchomości, na której zlokalizowany jest ŚDS,

* ogrodzenie terenu ŚDS,

* dostawę i montażu urządzeń rehabilitacyjnych w związku z uruchomieniem nowej pracowni w ŚDS.

Celem głównym ww. zadania jest zwiększenie dostępu do usług społecznych na terenie Gminy w zakresie opieki i rehabilitacji osób z zaburzeniami psychicznymi i niepełnosprawnością umysłową poprzez stworzenie infrastruktury niezbędnej do jej świadczenia.

Towary/usługi nabyte przez Gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Inwestycje zrealizowane w ramach ww. zadania oraz sprzęt, wyposażenie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej. Mienie zakupione w ramach realizacji projektu przez Gminę będzie przez nią wykorzystywanie w ramach jej własnych jednostek organizacyjnych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca jest zainteresowany kwestią prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją opisanego we wniosku projektu wynika, że nabycie towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym, z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca towary/usługi nabyte przez niego w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Inwestycje zrealizowane w ramach ww. zadania oraz sprzęt, wyposażenie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej. Mienie zakupione w ramach realizacji projektu przez Gminę będzie przez nią wykorzystywanie w ramach jej własnych jednostek organizacyjnych.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Gmina, realizując opisany we wniosku projekt, nie działa w charakterze podatnika VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług związanych z realizacją projektu pn.: "...". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT, bowiem inwestycje zrealizowane w ramach ww. zadania oraz sprzęt, wyposażenie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej.

Podsumowując, Gmina (poprzez rozliczenie cząstkowe Urzędu Gminy) nie może odliczyć podatku VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "...".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Zaznaczyć należy, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania czynności wykonywanych przez Gminę za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej jaką jest Środowiskowy Domy Samopomocy do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny Organu.

W związku z powyższym należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, tut. Organ informuje, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl