0112-KDIL1-2.4012.6.2017.3.MR - Mechanizm odwrotnego obciążenia dla usług budowlano-montażowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.6.2017.3.MR Mechanizm odwrotnego obciążenia dla usług budowlano-montażowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.) uzupełnionym pismami z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 19 maja 2017 r.) oraz z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odwrotnego obciążenia dla wymienionych we wniosku czynności nabywanych przez Wnioskodawcę od podwykonawców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie zastosowania odwrotnego obciążenia dla wymienionych we wniosku czynności nabywanych przez Wnioskodawcę od podwykonawców. Wniosek uzupełniono w dniu 19 maja 2017 r. oraz 21 czerwca 2017 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz doprecyzowanie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność budowlano-montażową, której główne PKD jest 41.20.Z. W związku ze zmianą przepisów o VAT w zakresie usług budowlano-montażowych od dnia 1 stycznia 2017 r. Spółka świadczy usługi wymienione w załączniku nr 14 do Ustawy o VAT poz. 2 do 48 zarówno jako podwykonawca, jak i główny wykonawca. Jest również inwestorem. Jako główny wykonawca ww. usług podzleca te usługi swoim podwykonawcom. Wśród usług, które Spółka zamawia są m.in.: usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych, wynajem rusztowań wraz z montażem i demontażem, dostawa betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu, wykonanie zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach. Spełnione są przy tym dodatkowo warunki, że Spółka i jej podwykonawca są czynnym podatnikiem VAT. W Spółce występują również sytuacje, gdzie Spółka refakturuje swoje usługi budowlane na inną firmę.

W uzupełnieniu z dnia 12 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał klasyfikacje statystyczne czynności wymienionych we wniosku, dla każdej czynności odrębnie:

* usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych bez obsługi tego sprzętu PKWiU 77.32.10.0;

* usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych z obsługą tego sprzętu PKWiU 43.99.90.0;

* wynajem rusztowań bez montażu i demontażu PKWiU 77.32.10.0;

* wynajem rusztowań z montażem i demontażem PKWiU 43.99.20.0;

* dostawa betonu wraz z pompowaniem i transportem PKWiU 23.63.10.0;

* wykonanie zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach PKWiU 43.99.90.0.

Spółka świadczy usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy zarówno na zlecenie Inwestora, jak i wykonawcy działającego na rzecz Inwestora.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym Spółka powinna otrzymywać od swoich podwykonawców z tytułu ww. usług faktury bez podatku VAT z odwrotnym obciążeniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zmianą przepisów Ustawy o VAT, usługi budowlane i budowlano-montażowe wymienione w załączniku nr 14 Ustawy o VAT w poz. 2-48 są objęte odwrotnym obciążeniem i usługi te będą podlegały tej procedurze, jeżeli spełnione będą przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, tj. usługodawca i usługobiorca będą podatnikiem VAT czynnym. Spółka powinna otrzymywać od swoich podwykonawców faktury w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia i rozliczać podatek VAT z zastosowaniem właściwej stawki podatku w zależności od wykonywanych robót 23% lub korzystać z obniżonej stawki 8%.

Spółka ma wątpliwości, czy prawidłowo stosuje rozliczenie podatku VAT w ramach zlecanych podwykonawcom usług wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych, wynajmu rusztowań wraz z montażem i demontażem, dostawy betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu (transportem na budowę do miejsca wbudowania), wykonania zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach oraz refakturowania usług budowlanych.

W przypadku otrzymania faktury od podwykonawcy za wynajem sprzętu i maszyn budowlanych Spółka klasyfikuje te usługi do PKWiU 43.99.90.0, tj. usługi świadczone wyszczególnione w poz. 48 załącznika do Ustawy o VAT, ponieważ udostępnienie sprzętu budowlanego następuje wraz z obsługą tego sprzętu i w związku z tym jest to usługa budowlana. Spółka nie traktuje tej usługi, jako usługi najmu sklasyfikowanego w PKWiU 77.3. Spółka rozlicza podatek od tej usługi w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia w wysokości 23%.

W przypadku otrzymania faktury od podwykonawcy za wynajem rusztowań oraz ich montaż i demontaż Spółka klasyfikuje te usługi do PKWiU 43.99.20.0, tj. usługi montażu i demontażu wyszczególnione w poz. 42 załącznika do Ustawy o VAT. Natomiast sam wynajem rusztowań nie jest objęty tym symbolem. Spółka rozlicza podatek VAT od montażu i demontażu rusztowań w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia w wysokości 23%.

W przypadku otrzymania faktury od producenta za dostawę betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu Spółka nie klasyfikuje usługi pompowania wraz z dojazdem i powrotem pompy do żadnej pozycji wymienionej w załączniku 14 do Ustawy o VAT. Zdaniem Spółki, usługa pompowania betonu nie mieści się w katalogu usług wymienionych w ww. załączniku. Spółka otrzymuje od firmy świadczącej dostawę betonu na całość wraz z pompowanie ze stawką 23%. Spółka uznaje za prawidłowo wystawioną taką fakturę, gdyż uważa, że nie jest to kompleksowa usługa budowlana tylko dostarczenie betonu na budowę za pomocą betomieszarki i pompy i etap pompowania betonu jest jednym z etapów transportu betonu i nie można takiej dostawy traktować jako usług sklasyfikowanych w PKWiU 43.99.40.0 - Roboty betoniarskie. Zdaniem Spółki, na roboty betoniarskie składa się nie tylko dostawa i transport oraz pompowanie betonu, jako ostatni element transportu betonu, ale także sposób i kolejność betonowania, sposób i pielęgnacja betonu, roboty zbrojarskie, wykonanie deskowań. Dopiero całość tego procesu składa się na usługę betoniarską. W związku z powyższym, Spółka uznaje za prawidłowo wystawioną fakturę za zakup betonu wraz z transportem i pompowaniem ze stawką VAT 23%. Spółka nie rozlicza takiej dostawy w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia i rozlicza podatek VAT na zasadach ogólnych.

W przypadku otrzymania faktury od podwykonawcy za wykonanie zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach i asekuracji Spółka klasyfikuje te usługi do PKWiU 43.99.90.0, tj. Roboty związane z wykonaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych. Spółka analizując ww. usługę odnosi się do PKD 43.99.Z, z którego wynika, że podklasa "Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej nie sklasyfikowane" obejmuje m.in. specjalistyczne roboty wymagające umiejętności wspinaczkowych i zastosowania specjalistycznego sprzętu, np. do prac na wysokościach. Spółka rozlicza podatek VAT od usług za wykonanie zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach i asekuracji w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia w wysokości 23%.

Ponadto, w piśmie z dnia 12 maja 2017 r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko o następujące informacje:

W przypadku otrzymania faktury od podwykonawcy za wynajem sprzętu i maszyn budowlanych bez obsługi tego sprzętu Spółka klasyfikuje te usługi do PKWiU 77.32.10.0 i rozlicza fakturę na zasadach ogólnych. Spółka nie traktuje tej usługi, jako usługi najmu sklasyfikowanego w PKWiU 43.99.90.0 i nie rozlicza podatku od tej usługi w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia w wysokości 23%.

W przypadku otrzymania faktury od podwykonawcy za wynajem rusztowań bez ich montażu i demontażu Spółka klasyfikuje te usługi do PKWiU 77.32.10.0 i rozlicza fakturę na zasadach ogólnych. Spółka nie traktuje tej usługi, jako usługi najmu sklasyfikowanego w PKWiU 43.99.20.0 i nie rozlicza podatku od tej usługi w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia w wysokości 23%. Grupowanie o symbolu 43.99.20.0 "Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań" nie obejmuje usług mieszczących się pod symbolem PKWiU 77.32.10.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Wyjaśnić należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym - zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy - mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że główny wykonawca - nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei, świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "podwykonawcy", zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: "podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy" (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008).

Mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę.

Podwykonawcą będzie zatem podmiot, który nie jest generalnym wykonawcą ale w ramach danej inwestycji budowlanej z nim współpracuje podejmując się realizacji zleconych mu przez wykonawcę usług budowlanych. Natomiast na generalnym wykonawcy spoczywa odpowiedzialność wobec inwestora za kompleksowe wywiązanie się z warunków umowy obejmującej roboty budowlane.

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy, faktura powinna zawierać - w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Z kolei, w myśl art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

W treści art. 106e ust. 1 pkt 12-14 ustawy wskazano, że faktura powinna zawierać: stawkę podatku; sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku; kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka świadczy usługi wymienione w załączniku nr 14 do Ustawy o VAT poz. 2 do 48 zarówno jako podwykonawca, jak i główny wykonawca. Jest również inwestorem. Jako główny wykonawca ww. usług podzleca te usługi swoim podwykonawcom. Wśród usług, które Spółka zamawia są m.in. usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych, wynajem rusztowań wraz z montażem i demontażem, dostawa betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu, wykonanie zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach. Spełnione są przy tym dodatkowo warunki, że Spółka i jej podwykonawca są czynnym podatnikiem VAT. Spółka świadczy usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy zarówno na zlecenie Inwestora, jak i wykonawcy działającego na rzecz Inwestora.

Przedmiotem wniosku są wymienione usługi świadczone na rzecz Spółki (występującego jako główny wykonawca) przez podwykonawców:

* usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych bez obsługi tego sprzętu PKWiU 77.32.10.0;

* usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych z obsługą tego sprzętu PKWiU 43.99.90.0;

* wynajem rusztowań bez montażu i demontażu PKWiU 77.32.10.0;

* wynajem rusztowań z montażem i demontażem PKWiU 43.99.20.0;

* dostawa betonu wraz z pompowaniem i transportem PKWiU 23.63.10.0;

* wykonanie zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach PKWiU 43.99.90.0.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii rozstrzygnięcia czy Spółka powinna otrzymywać od swoich podwykonawców z tytułu ww. czynności faktur bez podatku VAT z odwrotnym obciążeniem.

Odpowiadając na powyższe należy wskazać, że aby w niniejszej sprawie rozliczenie podatku wystąpiło na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

* usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,

* usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy,

* świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi symbolami PKWiU.

Jak wynika z opisu sprawy i jego uzupełnienia podwykonawcy świadczą na rzecz Wnioskodawcy m.in. usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy:

* usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych z obsługą tego sprzętu PKWiU 43.99.90.0 (poz. 48 ww. załącznika);

* usługi wynajmu rusztowań z montażem i demontażem PKWiU 43.99.20.0 (poz. 42 załącznika);

* usługi wykonania zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach PKWiU 43.99.90.0 (poz. 48 ww. załącznika).

Należy wskazać, że pod symbolem statystycznym PKWiU 43.99.90.0 wymienione zostały "Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych".

Z kolei, z objaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 43.99.20.0 obejmujące "Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań".

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że świadczone na rzecz Wnioskodawcy (głównego wykonawcy) przez podwykonawców usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych z obsługą tego sprzętu sklasyfikowanej w PKWiU 43.99.90.0, usługi wykonania zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach sklasyfikowanej w PKWiU 43.99.90.0 oraz usługi wynajmu rusztowań z montażem i demontażem sklasyfikowanej w PKWiU 43.99.20.0, są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 1h ustawy. Powyższe wynika z faktu, że ww. usługi zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy pod poz. 42 i 48. Oznacza to, że obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wykonanych przez podwykonawców usług będzie ciążył na Wnioskodawcy (głównym wykonawcy) jako na nabywcy.

Ponadto, podwykonawcy świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych bez obsługi tego sprzętu sklasyfikowanej do PKWiU 77.32.10.0 oraz usługi wynajmu rusztowań bez montażu i demontażu sklasyfikowanej do PKWiU 77.32.10.0.

Wobec powyższego, w przypadku usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych bez obsługi tego sprzętu sklasyfikowanej do PKWiU 77.32.10.0 oraz usługi wynajmu rusztowań bez montażu i demontażu sklasyfikowanej do PKWiU 77.32.10.0 wykonywanych przez podwykonawców na rzecz Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że ww. czynności nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, bowiem przedmiotowe usługi nie są ujęte w załączniku nr 14 do ustawy. Zatem podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podsumowując, świadczone przez podwykonawców usługi wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych bez obsługi tego sprzętu sklasyfikowanej do PKWiU 77.32.10.0 oraz usługi wynajmu rusztowań bez montażu i demontażu sklasyfikowanej do PKWiU 77.32.10.0 nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, zatem podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii rozliczenia faktur za dostawę betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu, którą to czynność Spółka klasyfikuje pod symbolem PKWiU 23.63.10.0.

Biorąc powyższe informacje pod uwagę należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie są spełnione warunki pozwalające na rozliczenie przez Wnioskodawcę podatku VAT z tytułu nabywanej przez niego czynności polegającej na dostawie betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu. Bowiem przedmiotowa czynność sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 23.63.10.0 nie mieści się w załączniku nr 14 do ustawy. Tym samym czynności tej nie można uznać za roboty budowlane, a tym samym przepisy dotyczące odwróconego obciążenia przy rozliczaniu podatku należnego nie mają zastosowania.

Wobec powyższego, czynność dostawy betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu sklasyfikowana przez Wnioskodawcę do PKWiU 23.63.10.0 nie jest objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podsumowując, świadczone na rzecz Wnioskodawcy (głównego wykonawcy) przez podwykonawców usługi:

* wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych z obsługą tego sprzętu (PKWiU 43.99.90.0);

* wykonania zabezpieczeń linowych do prac na wysokościach (PKWiU 43.99.90.0);

* wynajmu rusztowań z montażem i demontażem sklasyfikowanej (PKWiU 43.99.20.0),

są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 1h ustawy. Oznacza to, że obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wykonanych przez podwykonawców usług będzie ciążył na Wnioskodawcy jako na nabywcy. Zatem fakturę za ww. usługi powinien wystawić podwykonawca przedmiotowych usług, na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. bez uwzględnienia stawki podatku; sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Z kolei, w relacji Wnioskodawca - Inwestor mają zastosowanie zasady ogólne opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki.

Natomiast świadczone na rzecz Wnioskodawcy (głównego wykonawcy) przez podwykonawców usługi:

* wynajmu sprzętu i maszyn budowlanych bez obsługi tego (PKWiU 77.32.10.0);

* wynajmu rusztowań bez montażu i demontażu (PKWiU 77.32.10.0)

nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, zatem podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Tym samym w tej sytuacji podwykonawcy dokumentując ww. usługi, poprzez wystawienie faktury, zobowiązani są do opodatkowania ich na zasadach ogólnych.

Z kolei, w relacji Wnioskodawca - Inwestor mają zastosowanie zasady ogólne opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki.

Z kolei, czynność polegająca na dostawie betonu wraz z transportem i pompowaniem betonu sklasyfikowana przez Wnioskodawcę do PKWiU 23.63.10.0 podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Tym samym w tej sytuacji podwykonawcy dokumentując ww. czynność, poprzez wystawienie faktury, zobowiązani są do opodatkowania jej na zasadach ogólnych. Z kolei, w relacji Wnioskodawca - Inwestor mają zastosowanie zasady ogólne opodatkowania podatkiem VAT według właściwej stawki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności stawki podatki dla czynności wymienionych we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji czynności dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował wymienione we wniosku czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony. w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odwrotnego obciążenia dla wymienionych we wniosku czynności nabywanych przez Wnioskodawcę od podwykonawców. Natomiast w pozostałym zakresie wniosku w zakresie opodatkowania na zasadach ogólnych nabywanych przez Wnioskodawcę usług budowalnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie dnia 5 czerwca 2017 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.163.2017.2.MR.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl