0112-KDIL1-2.4012.594.2017.1.ISN - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.594.2017.1.ISN Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2017 r. (data wpływu 9 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów w ramach projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów w ramach projektu pn.: "(...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Województwo realizuje projekt pn.: "(...)". Numer osi priorytetowej: VI zrównoważony transport na rzecz mobilności mieszkańców, numer działania: 6.2 nowoczesny transport kolejowy, numer ewidencyjny projektu RPO (...). Przedmiotem ww. projektu jest zakup 2 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych, celem zwiększenia ilości i jakości regionalnych przewozów pasażerskich. Województwo w ramach realizacji zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486) zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: (...) transportu zbiorowego i dróg publicznych, tj.: organizuje i dotuje regionalne kolejowe przewozy pasażerskie na swoim terenie. Obecnie do 2020 r. Województwo zleciło operatorowi powyższą usługę na podstawie umowy z dnia 9 grudnia 2015 r. o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej pomiędzy Województwem, a X. Zakupione pojazdy zostaną przekazane w nieodpłatne użyczenie spółce X. W wyniku realizacji zadania, stare ponad 35 letnie pojazdy zostaną zastąpione nowoczesnymi, co znacząco wpłynie na obniżenie deficytu w realizacji przewozów. W związku z faktem, że X nie są i nie będą dochodowe, zachodzi konieczność ich dofinansowania przez organizatora przewozów - Województwo. Mając na uwadze powyższe, Województwo jako jednostka samorządu terytorialnego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu zakupu taboru kolejowego przeznaczonego do wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w ramach służby publicznej.

W związku z wymogami dotyczącymi ww. projektu, Województwo jako beneficjent, zobowiązany jest do dołączenia do wniosku o dofinansowanie, indywidualnej interpretacji czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Województwo będzie miało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów w ramach projektu pn.: "(...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwot podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze fakt, że zakupione zespoły trakcyjne nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, a z tytułu ich używania Województwo nie osiągnie dochodu ze sprzedaży w świetle ustawy o VAT nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym, nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl