0112-KDIL1-2.4012.51.2020.2.PG - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.51.2020.2.PG Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "(...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminny Ośrodek Kultury jako samorządowa instytucja kultury zrealizowała operację pn.: "(...)" współfinansowaną w ramach realizacji poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Operacja składała się z 4 działań, które wspólnie promowały walory przyrodnicze oraz kulturowe terenu. Były to następujące działania o charakterze sportowo-rekreacyjnym, kulturalnym i promocyjnym: * Działanie 1:

ORGANIZACJA (...).

Zawody o zasięgu wojewódzkim odbyły się na nowym obiekcie lekkoatletycznym w miesiącu czerwcu 2019 r. w dwóch dyscyplinach sportowych: bieg (na dystansach dopasowanych do kategorii wiekowych) oraz skok w dal.

* Działanie 2:

ORGANIZACJA (...).

W lipcu 2019 r. odbył się finał cyklu zawodów w Dogtrekkingu, w której udział wzięło ok. 100 uczestników. Zawody rozegrane zostały na terenie Parku Krajobrazowego na 4 dystansach wytyczonych na istniejących szlakach edukacyjno-turystycznych.

* Działanie 3:

ORGANIZACJA (...).

(...) była to dwudniowa impreza o charakterze edukacyjno-widowiskowym. Głównym elementem Jarmarku były stoiska, na których zaprezentowane zostały dawne zanikające zawody, m.in. garncarstwo, kowalstwo, kuśnierstwo, przędzenie lnu, szydełkowe koronki, rzeźba i malarstwo ludowe. W tygodniu poprzedzającym Jarmark towarzyszyły prezentacje artystyczne na scenie oraz liczne dodatkowe atrakcje dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

* Działanie 4:

ORGANIZACJA (...)".

Trasa biegu wytyczona została na dystansie 5 km po trasie stanowiącej ścieżkę przyrodniczo-edukacyjną. Zawody w biegach oraz nordic walking odbyły się w 20 kategoriach wiekowych kobiet i mężczyzn.

Wszystkie 4 działania były niekomercyjne, tj. były bezpłatne dla wszystkich mieszkańców oraz turystów, nie przyniosły i nie przyniosą żadnego przychodu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.) Wnioskodawca poinformował, że:

1. Wnioskodawca nie jest jednostką budżetową. Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury.

2. Gminny Ośrodek Kultury posiada odrębną osobowość prawną.

3. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń dla potrzeb podatku VAT.

4. Działalność Gminnego Ośrodka Kultury prowadzona jest zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194). Na podstawie statutu powołany został dyrektor, jako osoba reprezentująca instytucję.

5. Towary i usługi związane z operacją pn.: "(...)" nie będą/były wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

6. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na realizację wymienionych we wniosku operacji są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku realizacji w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2, projektu pn.: "(...)", Gminny Ośrodek Kultury może odliczyć naliczony podatek VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminny Ośrodek Kultury nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w wyniku realizacji projektu w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2, pn.: "(...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował operację pn.: "(...)" współfinansowaną w ramach realizacji poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Operacja składała się z 4 działań, które wspólnie promowały walory przyrodnicze oraz kulturowe terenu. Były to działania o charakterze sportowo-rekreacyjnym, kulturalnym i promocyjnym. Wszystkie działania były niekomercyjne, tj. były bezpłatne dla wszystkich mieszkańców oraz turystów, nie przyniosły i nie przyniosą żadnego przychodu.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że nie jest jednostką budżetową. Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury, posiada odrębną osobowość prawną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Towary i usługi związane z operacją pn.: "(...)" nie będą/były wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na realizację wymienionych we wniosku operacji są wystawiane na Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi związane z opisaną we wniosku operacją nie będą/były wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w świetle przepisów ustawy, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powołane przepisy wyraźnie wskazują, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy pozwalający na odliczenie podatku VAT z faktur potwierdzających nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

Podsumowując, Wnioskodawca w wyniku realizacji w ramach PROW na lata 2014 2020, poddziałanie 19.2, projektu pn.: "(...)", nie może odliczyć naliczonego podatku VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl