0112-KDIL1-2.4012.41.2017.2.MR - Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.41.2017.2.MR Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2017 r. (data wpływu 20 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 26 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości/braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości/braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem". Wniosek uzupełniono w dniu 26 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina aplikuje o dofinansowanie projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem" w ramach poddziałania 12.1.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego - Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Projekt polega na budowie przedszkola wraz z wyposażeniem. Głównym celem projektu jest zapewnienie miejsc przedszkolnych dla dzieci 3 i 4-ro letnich w Gminie. Inwestycja realizowana będzie poprzez budowę i rozbudowę istniejącego budynku szkoły podstawowej w okresie od dnia 1 czerwca 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. Przedszkole będzie 4-oddziałowe dla około 100 dzieci, dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Przedszkole będzie parterowe, spełniające wszystkie standardy bezpieczeństwa dla małych dzieci i osób dorosłych. Inwestycja obejmuje też zagospodarowanie terenu wraz z infrastrukturą techniczną oraz budowę nowego placu zabaw wraz z jego wyposażeniem. Po realizacji zadania stopień upowszechnienia edukacji przedszkolnej dzieci 3, 4-ro letnich wyniesie w dofinansowanym przedszkolu 100%. Liczba dzieci 3, 4-ro letnich objętych programem a nieobjętych dotychczas edukacją przedszkolną wyniesie 50, liczba dzieci w wieku 5, 6 lat objętych projektem wyniesie 50. Zakres prac obejmuje: częściową przebudowę istniejącego budynku Szkoły Podstawowej, rozbudowę istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w kierunku południowym o część przeznaczoną na przedszkole 4-oddziałowe, plac zabaw dla dzieci, rozbiórkę dobudówki pełniącej funkcję sanitariatów szkolnych, rozbiórkę wolnostojących budynków gospodarczych i garażu, dojścia piesze oraz dojazd do zaplecza kuchennego z placem gospodarczym, 6 miejsc postojowych, w tym dwa przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, demontaż części istniejącego ogrodzenia, montaż nowego ogrodzenia oraz bram wejściowych i wjazdowych, przebudowę i budowę infrastruktury technicznej. Zaprojektowano obiekt dostępny dla osób niepełnosprawnych. Dostęp do obiektu zapewniono poprzez pochylenie dla osób niepełnosprawnych przy głównym wejściu do przedszkola. Wewnątrz obiektu zaprojektowano łazienki dla osób niepełnosprawnych oraz przystosowano szeroki korytarz i przejść komunikacji wewnętrznej. Zapewniono również miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.

Budynek szkoły, do którego ma zostać dobudowana część oddziałów przedszkolnych została wybudowana w latach 1927-1929. Przy szkole od początku prowadzono przedszkole. W obecnej infrastrukturze wystarcza miejsc tylko dla starszych przedszkolaków. Nie ma możliwości przyjęcia dzieci 3, 4-ro letnich. Należy mieć tutaj na uwadze, że nadal budują się nowe domy, a nawet osiedla, więc liczba dzieci ciągle przybywa. Od kilku lat obserwowany jest bum budowlany na terenie całej Gminy. W wyniku realizacji projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem" Gmina nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług noszących znamiona działalności gospodarczej - powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Efekt projektu, tj. wybudowany budynek przedszkola nie będzie realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Nie powstaje tu żadna możliwość odzyskania (nawet częściowego) naliczonego podatku VAT z zakupów dotyczących wykonywanej inwestycji. Co do zasady bowiem prawo do odliczenie podatku przysługuje w takim zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywanie do wykonywania czynności opodatkowanych, co nie będzie miało miejsca. W związku z tym podatek VAT pozostaje w tym zadaniu kwalifikowany. Gmina została zobligowana przez Urząd Marszałkowski do dostarczenia indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dot. możliwości/braku możliwości odliczenia podatku VAT w ramach opisanego projektu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że opisany we wniosku projekt pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem" realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), a mianowicie:

* art. 7 ust. 1 pkt 8, zadania własne obejmujące edukację publiczną,

* art. 7 ust. 1 pkt 15, zadania własne obejmujące utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku), nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych - art. 7 ust. 1 pkt 8, pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują edukację publiczną oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina aplikuje o dofinansowanie projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem" w ramach poddziałania 12.1.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego - Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Projekt polega na budowie przedszkola wraz z wyposażeniem. Głównym celem projektu jest zapewnienie miejsc przedszkolnych dla dzieci 3, 4-ro letnich w Gminie. Inwestycja realizowana będzie poprzez budowę i rozbudowę istniejącego budynku szkoły podstawowej w okresie od dnia 1 czerwca 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. W wyniku realizacji projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem" Gmina nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług noszących znamiona działalności gospodarczej - powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Efekt projektu, tj. wybudowany budynek przedszkola nie będzie realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, obejmujących edukację publiczną oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy w kontekście rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując projekt polegający na budowie przedszkola wraz z wyposażeniem nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Powyższe wynika z faktu, że Gmina ww. projekt realizować będzie w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - efekt realizacji projektu, tj. wybudowany budynek przedszkola nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie.

Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie tego przepisu nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane zadane nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa przedszkola wraz z wyposażeniem".

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl