0112-KDIL1-2.4012.311.2019.1.ISN - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację festynu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.311.2019.1.ISN Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację festynu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację festynu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację festynu pn. " (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum Kultury (...) - instytucja kultury będąca czynnym podatnikiem podatku VAT w dniu (...) zorganizowała festyn z udziałem lokalnej społeczności pod nazwą " (...)".

Miejscem realizacji operacji było miasto (...). Imprezę zorganizowano przy współudziale środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 - "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Wartość projektu wynosiła (...) zł, z czego dofinansowanie (...) zł. Projekt skierowany był do społeczności lokalnej, ale uczestniczyli w nim również odwiedzający gminę turyści, którzy stanowili grupę docelową projektu.

Celem projektu było podniesienie atrakcyjności turystyczno-kulturalnej i promocja Gminy poprzez zorganizowanie wydarzenia promującego lokalne dziedzictwo kulturowe przy wykorzystaniu bogactwa lokalnych zasobów. Zamiarem organizatora festynu było wypromowanie bogactwa kultury regionu przy wykorzystaniu walorów gminy i posiadanych przez nią "skarbów". Projekt składał się z poszczególnych elementów: 2 spacerów dwugodzinnych Szlakiem " (...)" (szlak wpisany na listę produktów lokalnych (...)), w których uczestniczyło około 100 osób, prowadzonych przez dwóch licencjonowanych przewodników PTTK. Podczas spaceru przewodnicy pokazali miejsca i przedstawili (...) historię eksploatowania złota m.in. na terenie (...). Każdy turysta mógł skorzystać z aktywnej wędrówki po turystycznych szlakach pieszych w obrębie (...), podziwiać różnorodność flory i fauny lub zapoznać się z ideą i metodami stosowania wodolecznictwa dzięki infrastrukturze Parku Zdrojowego ("produkt lokalny" (...)). Ofertą towarzyszącą były pokazowe warsztaty: płukania złota, w których wzięło udział 250 osób, warsztaty witrażu obejmowały malowanie witraży na szkle i trwały 4 godziny w dniu wydarzenia, uczestniczyło w nich 40 osób, warsztaty ceramiki - uczestnicy zajęć po teoretycznym zapoznaniu się z procesem powstawania ceramiki wykonywali własne prace. Miały one na celu promocję zanikającej tradycji rzemiosła ceramicznego. Wzięło w nich udział 50 osób, warsztaty zdobienia pierników, podczas których uczestnicy poznali historię piernikarstwa oraz ozdabiali własnoręcznie wykonane pierniki. Do warsztatów zostały wykorzystane " (...)" - produkt lokalny posiadający certyfikat (...). Warsztaty trwały 5 godzin i uczestniczyło w nich 300 osób. Odbyły się również warsztaty wokalne w wykonaniu chóru (...) oraz występy zespołów muzycznych. Podczas festynu " (...)" zaprezentowano lokalne jadła posiadające certyfikat "produktu lokalnego" (...) w postaci żuru na naturalnym zakwasie chlebowym wraz z chlebem wypiekanym w piecu opalanym drewnem zgodnie z tradycyjną recepturą. Potrawa została przygotowana przez Stowarzyszenie na rzecz Odnowy i Rozwoju wsi " (...)" i miłośników (...). Kolejnym produktem do degustacji lokalnej potrawy posiadającej certyfikat produktu lokalnego (...) była potrawa pod nazwą " (...)". Przygotowano 400 porcji do degustacji. Ponadto w czasie trwania imprezy rozdawano bezpłatnie uczestnikom słodkie upominki - krówkę z okolicznościową etykietą, odlewy ceramiczne oraz uczestnicy mieli możliwość wybicia własnoręcznie okolicznościowej monety i zabrania jej ze sobą. W czasie trwania wydarzenia na stoiskach wystawienniczych zaprezentowali swoje wyroby lokalni twórcy rękodzieła artystycznego. Były to dodatkowe atrakcje, z których skorzystali nieodpłatnie odbiorcy podczas festynu.

W ramach operacji zakupiono namioty ekspozycyjne, które zostały wykorzystane podczas wydarzenia, a później zostaną udostępnione nieodpłatnie lokalnym twórcom, kołom gospodyń i stowarzyszeniom działającym na terenie gminy do wykorzystania w różnego rodzaju imprezach. Ponadto Wnioskodawca zakupił narzędzia i materiały umożliwiające kultywowanie i popularyzację ceramiki.

Impreza była otwarta, dostępna dla wszystkich potencjalnych uczestników, a korzystanie z atrakcji nieodpłatne. Ze względu na brak barier architektonicznych z wydarzenia mogły korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Organizator nie planował osiągnięcia dochodów z imprezy. Organizator festynu zapewnił scenę wraz z nagłośnieniem i oświetleniem, obsługę techniczną, ochronę i opiekę medyczną. Zabezpieczono również odpady komunalne.

Efektem realizacji projektu była impreza, na której zostały wyeksponowane i wypromowane produkty lokalne, co przyczyniło się do wzrostu rozpoznawalności ich wśród mieszkańców i odwiedzających gminę turystów, oraz poprawiło obraz gminy, jako znanego i atrakcyjnego miejsca na mapie Polski, co stanie się w przyszłości czynnikiem rozwoju obszaru, jak również uatrakcyjni istniejącą ofertę turystyczno-kulturalną (...).

Centrum Kultury w związku z faktem, iż jako wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizacji zadania do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości zarówno podczas realizacji zadania jak i po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację zadania jako wydatek kwalifikowany projektu.

Projekt związany był z realizacją zadań wynikających ze Statutu Centrum Kultury: Rozdział II - Cel i przedmiot działania, § 7 pkt 2 - do podstawowych zadań Centrum należy w szczególności: podejmowanie działalności kulturalnej mającej na celu promocję Gminy i jej rozwój.

W trakcie realizacji zadania nie wykonywano żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Impreza miała charakter ogólnodostępny zarówno dla turystów, jak również mieszkańców Gminy. Za udział w imprezie nie były pobierane żadne opłaty, teren imprezy nie był również wynajmowany i użyczany innym podmiotom (również na cele związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, że organizacja imprezy pn. " (...)" nie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Centrum Kultury nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z poniesionymi nakładami inwestycyjnymi (nie zajdą przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, że jako instytucja kultury posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest ujęty w rejestrze instytucji kultury organizatora.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Centrum Kultury będzie miało możliwość odliczenia podatku VAT w części lub całości (tj. czy będzie miało możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do poniesionych nakładów na realizację zadania nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nie zajdą przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W trakcie realizacji zadania nie wykonywano żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Impreza miała charakter ogólnodostępny zarówno dla turystów, jak również mieszkańców Gminy. Za udział w imprezie nie były pobierane żadne opłaty, nie był prowadzony handel, teren imprezy nie był również wynajmowany i użyczany innym podmiotom (również na cele związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT), w związku z powyższym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (w związku z poniesionymi nakładami na realizację zadania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zaznaczenia wymaga, że stosownie do regulacji zawartych w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (ust. 1 pkt 9 powołanego artykułu). Działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983, z późn. zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą odrębną od Gminy osobowość prawną i jest ujęty w rejestrze instytucji kultury organizatora. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W dniu (...) Wnioskodawca zorganizował festyn z udziałem lokalnej społeczności pod nazwą " (...)". Impreza była otwarta, dostępna dla wszystkich potencjalnych uczestników, a korzystanie z atrakcji nieodpłatne. Organizator nie planował osiągnięcia dochodów z imprezy. Projekt związany był z realizacją zadań wynikających ze Statutu Centrum Kultury (podejmowanie działalności kulturalnej mającej na celu promocję Gminy i jej rozwój). W trakcie realizacji zadania nie wykonywano żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Impreza miała charakter ogólnodostępny zarówno dla turystów, jak również mieszkańców Gminy. Za udział w imprezie nie były pobierane żadne opłaty, nie był prowadzony handel, teren imprezy nie był również wynajmowany i użyczany innym podmiotom (również na cele związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację festynu pn. " (...)".

Odnosząc się więc do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje chociaż w części prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji działania, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że organizacja festynu nie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Impreza miała charakter ogólnodostępny zarówno dla turystów, jak również mieszkańców Gminy. Za udział w imprezie nie były pobierane żadne opłaty, nie był prowadzony handel, teren imprezy nie był również wynajmowany i użyczany innym podmiotom (również na cele związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

W analizowanej sprawie nie wystąpił więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne w odniesieniu do organizacji festynu pn. " (...)".

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tytko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl