0112-KDIL1-2.4012.298.2017.1.MR - 5% stawka VAT dla dostawy tortilli chips.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.298.2017.1.MR 5% stawka VAT dla dostawy tortilli chips.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy tortilli chips sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 10.61.33.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy tortilli chips sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 10.61.33.0.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej także jako: Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży tortilli. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach swojej działalności Spółka planuje sprzedawać produkty tortilla chips.

Skład produktu tortilla chips jest następujący:

* kaszka kukurydziana (74%),

* olej palmowy/olej słonecznikowy (23%),

* woda (2%),

* sól (1%).

Produkt w czasie produkcji jest smażony w gorącym oleju palmowym lub wysoko oleinowym oleju słonecznikowym.

Zgodnie z pismem z dnia 23 maja 2017 r. otrzymanym przez pełnomocnika Spółki z Urzędu Statystycznego w Łodzi towar tortilla chips o wskazanym składzie należy klasyfikować do grupy 10.61.33.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ("Płatki zbożowe oraz pozostałe wyroby z ziaren zbożowych"). Zdaniem Urzędu Statystycznego wskazana grupa klasyfikacyjna 10.61.33.0 dotyczy zarówno PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), jak i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo stosując na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) stawkę podatkową 5% dla produktu tortilla chips sklasyfikowanego przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupy 10.61.33.0 PKWiU?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm., dalej jako: "ustawa o VAT") przysługuje mu prawo do stosowania stawki podatkowej VAT w wysokości 5% do produktów, które zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w Łodzi należą do grupy PKWiU 10.61.33.0 "Płatki śniadaniowe zbożowe oraz pozostałe wyroby z ziaren zbożowych".

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2a ustawy o podatku VAT "dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%". Natomiast w poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT wskazana jest grupa ex 10.61 PKWiU "Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty".

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt tortilla chips zakwalifikowany przez Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie z dnia 23 maja 2017 r. do grupy PKWiU 10.61.33.0 "Płatki śniadaniowe zbożowe oraz pozostałe wyroby z ziaren zbożowych" należy do grupy wymienionej w poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Wnioskodawca uważa, że w ten sposób spełnione są wszystkie ustawowe przesłanki do skorzystania z obniżonej stawki VAT w wysokości 5%.

Produkt tortilla chips składa się z kaszki kukurydzianej (74%), oleju palmowego/oleju słonecznikowego (23%), wody (2%), soli (1%). Proces produkcji wyrobu przedstawia się następująco: do dzieży dozowana jest kaszka kukurydziana, sól oraz woda. Następuje mieszanie składników w celu uzyskania ciasta o wyglądzie kruszonki. Następnie ciasto przekazywane jest na bęben formujący, na którym następuje wytoczenie ciasta w formie cienkich, trójkątnych surowych tortilla chipsów. Kolejno produkt trafia do pieca w celu wstępnego podpieczenia i obniżenia wilgotności, by następnie zostać przekazanym do kondycjonera, w którym następuje wyrównanie wilgotności wewnątrz produktu. Dalej chipsy trafiają do smażalnicy z gorącym olejem palmowym lub wysoko oleinowym olejem słonecznikowym w celu wysmażenia, odparowania wody do zawartości około 2% oraz nadania odpowiedniej chrupkości produktowi.

Po wstępnym wychłodzeniu i usunięciu nadmiaru oleju z produktu, tortilla chips kierowane są do bębna przyprawowego w celu wymieszania ich równomiernie z przyprawą smakową. Po tym etapie produkt kierowany jest do maszyn pakujących.

Przed zapakowaniem w opakowanie jednostkowe produkt przechodzi przez wykrywacz metalu, następnie jest pakowany w metalizowaną torebkę i pakowany do kartonów. Kartony są układane na palecie, oklejane etykietami, owijane folią "strech" i przekazywane do magazynu wyrobu gotowego.

Zdaniem Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 23 maja 2017 r. produkt należy zaklasyfikować do grupy klasyfikacyjnej 10.61.33.0 "Płatki śniadaniowe zbożowe oraz pozostałe wyroby z ziaren zbożowych". Wnioskodawca zauważa przy tym, że w załączniku nr 10 do ustawy o VAT "Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%" wymieniono w poz. nr 22 "ex 10.61 - produkty przemiału zbóż z wyłączeniem śruty". Zasadne jest więc stosowanie przy sprzedaży produktu 5% stawki podatku VAT.

Na podstawie treści przepisów art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w zw. z poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 5% w oparciu o klasyfikację towaru dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, że zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług - do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów podlegających dostawie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje sprzedawać produkty tortilla chips. Skład produktu tortilla chips jest następujący: kaszka kukurydziana (74%); olej palmowy/olej słonecznikowy (23%); woda (2%) i sól (1%). Zgodnie z pismem otrzymanym przez pełnomocnika Spółki z Urzędu Statystycznego w Łodzi towar tortilla chips o wskazanym składzie należy klasyfikować do grupy 10.61.33.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ("Płatki zbożowe oraz pozostałe wyroby z ziaren zbożowych").

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży ww. produktu sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 10.61.33.0.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku VAT oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

I tak, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%.

Z kolei, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), w poz. 29 ustawodawca wymienił towary objęte symbolem PKWiU ex 10.61 o nazwie "Produkty przemiału zbóż".

Ponadto, zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Jak wynika z art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy wymienione zostały towary zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 10.61, tj. "Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty".

Przez PKWiU ex - w myśl art. 2 pkt 30 ustawy - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru/usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

Jednocześnie z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8% nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca postąpi prawidłowo stosując dla dostawy produktu tortilla chips sklasyfikowanego do grupy 10.61.33.0 PKWiU stawkę 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, tutejszy organ informuje, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym, tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl