0112-KDIL1-2.4012.254.2020.1.HCG - Ustalenie prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na inwestycję.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.254.2020.1.HCG Ustalenie prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na inwestycję.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2020 r. (data wpływu 29 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na inwestycję pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na inwestycję pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (dalej: Wnioskodawca lub Powiat) jest jednostką samorządu terytorialnego i zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Powiat składa deklaracje VAT za okresy miesięczne.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat... rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Powiat... wykonuje określone ustawami zadania publiczne - przede wszystkim określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te wykonywane są zarówno w oparciu o relacje administracyjnoprawne, w których działa jako organ władzy publicznej, a w szczególności zadania z zakresu, geodezji, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, oświaty, kultury, zdrowia, sportu, rolnictwa, ochrony środowiska, leśnictwa, zarządzania kryzysowego, komunikacji, pomocy społecznej jak i w oparciu o zawierane przez Powiat... umowy cywilnoprawne.

Powiat... uzyskuje wpływy zarówno z czynności, które pozostają poza sferą opodatkowania VAT (niepodlegających opodatkowaniu VAT) np.: w postaci opłat administracyjnych za wydanie praw jazdy lub w zakresie rejestracji pojazdów, z uwagi na ich realizację w ramach władztwa administracyjnego, których nie wykazuje w składanych deklaracjach VAT jak również uzyskuje wpływy w oparciu o umowy cywilnoprawne dotyczące przede wszystkim:

* gospodarki nieruchomościami (sprzedaż, najem, dzierżawa nieruchomości, oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, dokonuje refaktur tzw. mediów związanych z dzierżawionymi lokalami użytkowymi itp.) wszystkie te czynności podlegają opodatkowaniu VAT, a w zależności od danego przypadku opodatkowane są według właściwej stawki VAT lub są zwolnione przedmiotowo z VAT),

* ochrony środowiska i leśnictwa - w zakresie zadań dotyczącej gospodarki łowieckiej (na podstawie zawieranych umów dzierżawy obwodów łowieckich z kołami łowieckimi).

W związku z powyższym, Powiat... wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT, czynności zwolnione przedmiotowo z VAT oraz czynności niepodlegające VAT, tj. pozostające całkowicie poza sferą rozliczeń VAT. Powiat... ww. czynności, tj. zarówno opodatkowane, zwolnione oraz o charakterze administracyjnoprawnym (niepodlegające VAT) wykonuje przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe.

Celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów Powiat... corocznie ustala zarówno Współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do wykonywania w ramach działalności gospodarczej transakcji dających prawo do odliczeń (tj. ze stawkami VAT) jak i transakcji niedających prawa do odliczenia (tj. zwolnionych z VAT) jak i też prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności gospodarczej (tj. ze stawkami VAT) oraz działalności niepodlegającej VAT. Jednakże, gdy wydatek związany jest ze wszystkimi rodzajami działalności (tj. z działalnością opodatkowaną VAT, że zwolnioną z VAT oraz z niepodlegającą), to odliczając VAT naliczony Powiat... stosuje zarówno Współczynnik struktury sprzedaży oraz prewspółczynnik (łącznie).

Przy obliczaniu prewspółczynnika dla Starostwa Powiatowego jako urzędu obsługującego Powiat stosowany jest wzór wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193). Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem, Prewspółczynnik każda jednostka organizacyjna Powiatu... oblicza odrębnie.

Powiat... rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi m.in. z Domem Pomocy Społecznej w.... Dom Pomocy Społecznej po dokonaniu centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT w Powiecie... nie jest odrębnym od Powiatu zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Dom Pomocy Społecznej w jest powiatową jednostką budżetową, której dochody i wydatki objęte są budżetem Powiatu.... Prowadzenie Domu jest zadaniem własnym Powiatu. Dom Pomocy Społecznej działa w oparciu o wpis do rejestru Wojewody.

Dom Pomocy Społecznej realizuje zadania własne Powiatu w zakresie pomocy społecznej w myśl. art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) oraz działa na podstawie:

* Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, z późn. zm.),

* Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 685) i przepisów wykonawczych do tej ustawy,

* Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 stycznia 2014 r. w sprawie zajęć rehabilitacji społecznej w domach pomocy społecznej dla osób z zaburzeniami psychicznymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 250),

* Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.),

* Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282),

* Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920)

* Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734),

* Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.).

Dom Pomocy Społecznej ma charakter stacjonarny, koedukacyjny i przeznaczony jest dla osób dorosłych przewlekle, psychicznie chorych. Jego celem jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokajanie ich niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i w formach wynikających z indywidualnych potrzeb mieszkańców. Umożliwia mieszkańcom korzystanie ze świadczeń zdrowotnych na zasadach i w zakresie określonym odrębnymi przepisami. W miarę możliwości może świadczyć inne odpłatne usługi na zewnątrz. Zakres i poziom świadczeń dostosowany jest do indywidualnych potrzeb mieszkańców.

Celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów Dom Pomocy Społecznej corocznie ustala zarówno Współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, który wyliczony jest na podstawie danych z roku 2019 do stosowania w 2020 r. wyniósł 0% jak i też prewspółczynnik stosowany do wyliczenia proporcji podatku podlegającego odliczeniu w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez jednostkę do działalności opodatkowanej oraz działalności niepodlegającej VAT, który również wyliczony na podstawie danych z roku 2019 do stosowania w roku 2020 wyniósł 0%.

W Domu Pomocy Społecznej do wyliczenia prewskaźnika stosuje się wzór wskazany w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

Powiat... nadmienia, iż od momentu scentralizowania rozliczania podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi w Domu Pomocy Społecznej Wskaźnik i prewskaźnik zawsze wynosił 0% ze względu na to, iż w Domu Pomocy Społecznej nie występują czynności opodatkowane. Dom Pomocy Społecznej wykonuje jedynie czynności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22b oraz w niewielkim stopniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o VAT.

W kwietniu 2020 r. Powiat... złożył wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn: "(...)".

Powiat... nadmienia, iż niniejszy wniosek wynika z konieczności przedstawienia interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji, której uzyskanie i przedłożenie w Instytucji Zarządzającej jest jednym z warunków uzyskania dofinansowania.

Inwestycja będzie polegała na termomodernizacji 5 budynków Domu Pomocy Społecznej, tj. budynku głównego, administracyjnego, warsztatów terapii oraz warsztatu i agregatowni. Projekt obejmuje wykonanie ocieplenia budynków, częściową wymianę okien, drzwi zewnętrznych oraz oświetlenia na energooszczędne. W zakresie kosztów jest także modernizacja systemów grzewczych, zastosowanie inteligentnych systemów zarządzania energią w oparciu o technologię TIK oraz wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Instalacja będzie wykorzystywana na potrzeby własne.

Inwestycja ma na celu poprawę jakości powietrza likwidację przekroczeń dopuszczalnego poziomu stężenia zanieczyszczeń. Realizacja projektu przysłuży się również zwiększeniu komfortu użytkowania obiektu pensjonariuszom oraz pracownikom, polepszając m.in. warunki pobytu i pracy. Beneficjentem jest Powiat... jako organ prowadzący DPS. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją inwestycji będzie ponosił beneficjent końcowy - Operator - Dom Pomocy Społecznej. Przewidywana data rozpoczęcia projektu 1 kwietnia 2021 r., data finansowego zakończenia realizacji projektu 31 grudnia 2021 r.

Zakres rzeczowo-finansowy inwestycji obejmował będzie:

* Roboty budowlane (wykonanie ocieplenia budynków, częściowa wymiana okien, drzwi zewnętrznych oraz oświetlenia na energooszczędne, modernizacja systemów grzewczych, zastosowanie inteligentnych systemów zarządzania energią w oparciu o technologię TIK, wykonanie instalacji fotowoltaicznej),

* Nadzór w projekcie (w ramach tego zadania przewidziany jest nadzór nad realizacją zadania związanego z realizacją robót budowalnych),

* Promocja projektu (odbywać się będzie z wykorzystaniem różnych narzędzi interaktywnych, tj. stron internetowych oraz lokalnej prasy),

* Usługi specjalistyczne (usługi zewnętrzne wykonania audytu ex post),

* Prace przygotowawcze (przygotowanie dokumentacji projektowej, audytu energetycznego, ekspertyza ornitologiczna oraz studium wykonalności).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją inwestycji pn. " (...)" Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na ww. inwestycję?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją inwestycji pn. " (...)" nie będzie przysługiwało mu prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na ww. inwestycję.

Powiat... z dniem 1 stycznia 2017 r. rozpoczął rozliczenie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi m.in. z Domem Pomocy Społecznej w....

Celem właściwego odliczenia VAT naliczonego od dokonywanych zakupów Dom Pomocy Społecznej corocznie ustala zarówno Współczynnik struktury sprzedaży kalkulowany w oparciu o art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, który wyliczony na podstawie danych z roku 2019 do stosowania w 2020 r. wyniósł 0% jak i również w związku z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193) zgodnie, z którym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego Dom Pomocy Społecznej ustala również prewspółczynnik.

Dom Pomocy Społecznej do wyliczenia prewspółczynnika stosuje wzór wskazany w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

W związku z tym, iż w Domu Pomocy Społecznej nie występują w ogóle czynności opodatkowane, a DPS świadczy jedynie usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, tj. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22b oraz w niewielkim stopniu wykonuje czynności zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o VAT to rok rocznie Wskaźnik i prewskaźnik w DPS wynosi 0%. W latach kolejnych nie przewiduje się, że w Domu Pomocy Społecznej będą wykonywane czynności opodatkowane.

Zdaniem Powiatu..., skoro z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat dokonał konsolidacji rozliczeń VAT, to od tego momentu każda z jednostek organizacyjnych (w tym Dom Pomocy Społecznej) podlegających centralizacji prowadzi część działalności gospodarczej Powiatu. Tym samym, prewspółczynnik stosowany do nabyć towarów i usług, które realizowane są przez daną jednostkę organizacyjną w celu wykonania tego fragmentu działalności będzie najbardziej odpowiadał specyfice wykonywanej przez podatnika działalności tylko w sytuacji, gdy zastosujemy prewspółczynnik tejże jednostki organizacyjnej. Prewspółczynnik ma na celu odzwierciedlenie faktycznego wykorzystania dokonywanych zakupów, (w przypadku Inwestycji, które będą realizowane przez daną jednostkę organizacyjną, to ta jednostka będzie korzystała z wydatków inwestycyjnych).

Powiat... uważa również, że jeżeli w jednostce samorządu terytorialnego w ogóle nie występują czynności opodatkowane to nie będzie podstaw do odliczenia podatku naliczonego od jakichkolwiek nabyć. Tak jest właśnie w przypadku Domu Pomocy Społecznej. Jednak gdyby kiedykolwiek wystąpiły czynności opodatkowane to i tak przy realizacji inwestycji przez jednostkę organizacyjną przy odliczeniu VAT naliczonego od tego typu nabyć zastosowanie powinien znaleźć prewspółczynnik właściwy dla tejże jednostki organizacyjnej (wyliczony na podstawie danych właściwych dla danej jednostki organizacyjnej), która wykorzystywałaby te wydatki zarówno do działalności gospodarczej, jak i na potrzeby działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej VAT).

Powiat... uważa, że zarówno inwestycje realizowane przez jego jednostki organizacyjne jak i wykorzystywane przez te jednostki zarówno do celów realizacji działalności gospodarczej, jak i niegospodarczej, to w odniesieniu do wydatków związanych z tymi inwestycjami będzie zastosowany prewspółczynnik właściwy dla tej jednostki organizacyjnej.

Reasumując, Powiat... uważa, iż w związku z tym, iż w Domu Pomocy Społecznej nie występuje działalność gospodarcza opodatkowana jak i też ze względu na to, że prewskaźnik w DPS wynosi 0% Powiatowi... nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentowały poniesione wydatki na inwestycję opisaną w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określonego czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Dnia 30 kwietnia 2020 r. Powiat... złożył wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 pn. " (...)". Inwestycja będzie polegała na termoizolacji 5 budynków Domu Pomocy Społecznej. Beneficjentem jest Powiat... jako organ prowadzący Dom Pomocy Społecznej. W Domu Pomocy Społecznej nie występują czynności opodatkowane jedynie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22b ustawy oraz w niewielkim stopniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na inwestycję pn. " (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną. Natomiast z opisu sprawy wynika, że towary i usługi zakupione w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług gdyż Dom Pomocy Społecznej wykonuje jedynie czynności zwolnione od podatku VAT. Tym samym - pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym - nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ nie jest spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą dokumentować poniesione wydatki na inwestycję pn. " (...)", ponieważ efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Nie rozstrzygnięto czy czynności wykonywane w ramach DPS korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22b i pkt 36 ustawy.

Natomiast nadmienia się, że w zakresie działalności jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych odrębnymi przepisami została wydana dnia 10 czerwca 2020 r. przez Ministra Finansów Interpretacja ogólna nr PT 1.8101.3.2019 dotycząca nie podlegania przez nie opodatkowaniu VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl