0112-KDIL1-2.4012.233.2017.1.PG - 8% stawka VAT dla usługi udostępniania toru do gry w kręgle.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.233.2017.1.PG 8% stawka VAT dla usługi udostępniania toru do gry w kręgle.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi udostępniania toru do gry w kręgle - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi udostępniania toru do gry w kręgle.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi między innymi kręgielnie w wynajmowanych pomieszczeniach.

Klienci Wnioskodawcy mogą korzystać z torów do gry w kręgle po uprzednim dokonaniu rezerwacji, lub jeżeli tory nie zostały zarezerwowane i nie są zajęte, wówczas dostępne są w każdym czasie w godzinach otwarcia kręgielni.

Za udostępnienie toru do gry w kręgle Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia nie jest zależna od ilości osób grających na danym torze. Wnioskodawca w ramach opłaty za udostępnienie toru udostępnia również osobom grającym specjalne obuwie.

Za udostępnienie obuwia nie jest pobierana żadna dodatkowa opłata i cena za udostępnienie toru nie jest również zależna od ilości udostępnionych par obuwia. Pobór obuwia nie jest obowiązkowy. Jeżeli grający posiadają odpowiednie obuwie, tj. sportowe z jasną podeszwą, mogą grać we własnym obuwiu. Korzystanie z własnego obuwia nie wpływa na cenę za wstęp na tor.

W tym samym lokalu Wnioskodawca ustawił stoły do gry w bilard. Stoły te udostępniane są na tych samych zasadach co tory do gry w kręgle. Pierwszeństwo do wstępu mają osoby posiadające rezerwację. W razie braku rezerwacji następuje wynajem stołu zgodnie z cennikiem, ze stawką godzinową. Cena nie jest zależna od liczby graczy. W cenie udostępniane są bile i kije do gry w bilard.

Wnioskodawca w kręgielni sprzedaje również przekąski i napoje, w tym alkoholowe. Towary te są dostępne i płatne odrębnie.

Wnioskodawca wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie informacji klasyfikacyjnej w zakresie wykonywanych przez siebie usług opisanych analogicznie jak wyżej.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował pismem z dnia 13 marca 2017 r., że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:

* udostępnianie torów do gry w kręgle - PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia zgodnie, z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniach:

* udostępnianie torów do gry w kręgle - PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do świadczenia usługi udostępniania toru do gry w kręgle Wnioskodawca może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony w odniesieniu do usługi udostępniania torów do gry w kręgle stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Zgodnie z przepisami Ustawy o VAT zasadą jest stosowanie stawki podstawowej do wszystkich transakcji, dostaw towarów i świadczenia usług, transakcji wewnątrzwspólnotowych i importu, dla których nie została określona stawka obniżona ani stawka 0%, ani też zwolnienie przedmiotowe.

Stosownie do art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka wynosi 7%, przy czym na mocy art. 146a pkt 2 tej ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka ta wynosi 8%.

Dla stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% zasadnicze jest więc ustalenie, czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi zostały wymienione w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT.

W poz. 179 Załącznika do Ustawy o VAT zawarte zostały "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" zaklasyfikowane wg PKWiU 2008 do grupowania 93.11.10.0.

Usługi udostępniania torów do gry w kręgle Wnioskodawca kwalifikuje zgodnie z informacją GUS do tego grupowania.

Zgodnie z powyższym - zdaniem Wnioskodawcy - jest on uprawniony do stosowania obniżonej stawki podatku od towarów usług w wysokości 8% do świadczonych usług udostępniania torów do gry w kręgle.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z treści § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 zostały wymienione "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" sklasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.

W objaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Natomiast z opisu dodatkowego schematu klasyfikacji wynika natomiast, że ww. grupowanie nie obejmuje:

* usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,

* usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,

* wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,

* usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,

* usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0,

* usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.

Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl). Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, itp. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, że poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności Wnioskodawca prowadzi między innymi kręgielnie w wynajmowanych pomieszczeniach. Za udostępnienie toru do gry w kręgle Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie. Wnioskodawca wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie informacji klasyfikacyjnej w zakresie wykonywanych przez siebie usługi opisanej jak wyżej. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował pismem z dnia 13 marca 2017 r., że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) wymieniona usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia zgodnie, z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) ww. usługa mieści się w grupowaniu - PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy w odniesieniu do świadczenia usługi udostępniania toru do gry w kręgle może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia toru do gry w kręgle sklasyfikowane przez niego w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0, tj. "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" ujęte są w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy, to podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy.

Zatem, w odniesieniu do świadczenia usługi udostępniania toru do gry w kręgle Wnioskodawca może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Podkreślić również należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zatem tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny poprawności klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem pytania. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi udostępniania toru do gry w kręgle. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi udostępniania stołów do gry w bilard, został rozstrzygnięty w postanowieniu o bezprzedmiotowości wniosku z dnia 18 sierpnia 2017 r. o nr 0112-KDIL1-2.4012.354.2017.1.PG.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl