0112-KDIL1-2.4012.215.2017.1.EK - Brak prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego festiwalu kulinariów i folkloru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.215.2017.1.EK Brak prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego festiwalu kulinariów i folkloru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 9 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego Festiwalu kulinariów i folkloru (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego Festiwalu kulinariów i folkloru (...). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm). Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną do organizacji zbiorowego lokalnego życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina otrzymała w ramach refundacji środki finansowe w ramach planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przedsięwzięcie, które będzie realizowała to "Festiwal kulinariów i folkloru (...)". Obejmuje on organizację imprezy plenerowej festiwalu, który trwać będzie jeden dzień. Impreza plenerowa pozwala na otwarty charakter wydarzenia. Odbędą się występy artystyczne zespołów folklorystycznych.

Koszty ponoszone przez Gminę:

1. Wynajem sceny, nagłośnienia i oświetlenia - Wnioskodawca wynajmie i nieodpłatnie udostępni artystom.

2. Konferansjer - Zainteresowany zatrudni osobę na umowę zlecenie/umowę o dzieło.

3. Wynajem namiotu dla uczestników konkursu - Wnioskodawca wynajmie i nieodpłatnie udostępni Kołom Gospodyń Wiejskich, które prezentują swój dorobek kulturowy i kulinarny.

4. Występy artystyczne regionalnych zespołów folklorystycznych.

5. Koncert zespołu folklorystycznego "...." - Wnioskodawca zatrudni zespoły na umowę zlecenie i umowę o dzieło.

Zostanie zapewnione stoisko wystawiennicze dla każdego Koła Gospodyń Wiejskich z terenu Gminy, na którym zaprezentowane zostaną wszystkie walory danego sołectwa poczynając od regionalnych, tradycyjnych potraw, przekąsek po wyroby ręcznej roboty i lokalne produkty służące promowaniu tego, co w danym sołectwie najcenniejsze.

Koszty ponoszone przez Gminę:

1. Wynajem stoisk do prezentacji dorobku kulinarnego i promocji lokalnych produktów - Wnioskodawca wynajmie i nieodpłatnie udostępni Kołom Gospodyń Wiejskich, które prezentują swój dorobek kulturowy i kulinarny.

2. Zakup artykułów niezbędnych do przygotowania potraw przez KGW- Wnioskodawca zakupi produkty i przekazał nieodpłatnie Kołom Gospodyń Wiejskich (KGW).

W ramach imprezy zostanie przeprowadzony konkurs na najlepszą potrawę góralską w której udział będą brały KGW z terenu Gminy. Koszty ponoszone:

1. Zakup nagród w konkursie - Wnioskodawca dokona zakupu nagród i przekaże je bezpłatnie dla wygranych w konkursie.

2. Materiały promocyjne - ulotka - Wnioskodawca zleci wykonanie ulotek i bezpłatnie przekaże uczestnikom festiwalu.

3. Upominki - gadżety promocyjne (deski do krojenia z logotypami) - Wnioskodawca zleci wykonanie i bezpłatnie przekaże uczestnikom konkursu.

Wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania towary i usługi w zakresie dofinansowania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zawarte są w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), który to określa, że jeżeli towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, to podatnikowi o którym mowa w art. 15 ww. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem wyartykułowanym w ustawie.

Aby przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego trzeba spełnić określone warunki:

1. Podatnik podatku od towarów i usług musi spełnić czynności powodujące jego naliczenie.

2. Podatnik musi wykonywać czynności z których wynika powstanie zobowiązania podatkowego (na podstawie umów itp.) tzn. czynności cywilnoprawnych.

Gmina wobec braku spełnienia jednego z powyższych warunków tj. nieodpłatne udostępnianie użytkownikom (brak czynności podatkowych) również nie przewiduje i nie będzie pobierać żadnych opłat i w związku z tym automatycznie wyklucza możliwości dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina realizując powyższy Festiwal a także zakupione usługi rzeczy po jego zakończeniu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i tym samym nie będzie jej przysługiwało z tego tytułu prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji "Festiwalu kulinariów i folkloru (...)".

W uzupełnieniu z dnia 5 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że zadanie "Festiwal kulinariów i folkloru (...)" Gmina realizuje zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym jako zadanie własne w zakresie kultury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego "Festiwalu kulinariów i folkloru (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie z tytułu wykonywania planowanej imprezy plenerowej "Festiwal kulinariów i folkloru (...)" nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w trakcie i po jej zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. organizacji zbiorowego lokalnego życia publicznego w zakresie kultury.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina otrzymała w ramach refundacji środki finansowe w ramach planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przedsięwzięcie, które będzie realizował Zainteresowany to "Festiwal kulinariów i folkloru (...)". Zadanie będzie realizowane zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym jako zadanie własne w zakresie kultury i obejmuje organizację imprezy plenerowej festiwalu, który trwać będzie jeden dzień. Impreza plenerowa będzie miała otwarty charakter. Odbędą się występy artystyczne zespołów folklorystycznych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Wszystkie nabyte w trakcie realizacji zadania, towary i usługi w zakresie dofinansowania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zakupione przez Wnioskodawcę artykuły - niezbędne do przygotowania potraw przez Koło Gospodyń Wiejskich zostaną nieodpłatnie im przekazane w celu zapewnienia stoiska wystawienniczego, na którym zaprezentowane zostaną wszystkie walory danego sołectwa poczynając od regionalnych, tradycyjnych potraw, przekąsek po wyroby ręcznej roboty i lokalne produkty służące promowaniu tego co w danym sołectwie najcenniejsze. Zainteresowany wynajął również scenę, nagłośnienia i oświetlenia, które nieodpłatnie udostępnił artystom.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego Festiwalu kulinariów i folkloru (...).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że wszystkie zakupione w trakcie realizacji zadania towary i usługi w zakresie dofinansowania nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Gmina ponosząc koszty związane z realizacją festiwalu, nie będzie ponosiła ich jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, lecz do realizacji zadań własnych. Dlatego powyższa czynność będzie wyłączoną spod działania ustawy o podatku od towarów i usług i z tego względu stanowić będzie, czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego "Festiwalu kulinariów i folkloru (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT i zakupione usługi i rzeczy nie będą wykorzystane do działalności opodatkowanej.

Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach planowanego "Festiwalu kulinariów i folkloru (...)".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym. w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy. udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl