0112-KDIL1-2.4012.214.2017.1.EK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.214.2017.1.EK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 9 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (...)".

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Gmina jest miastem na prawach powiatu. Gmina jest wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada odrębny od Urzędu Miasta NIP.

Do zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) należą sprawy dot. gminnego budownictwa mieszkaniowego.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Priorytet V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania 5.2. Gospodarka odpadami Miasto otrzymało dofinansowanie projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (...)". Projekt dotyczy usunięcia i unieszkodliwienia okładzin wykonanych z płyt azbestowych w dwóch wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (...). Płyty te zostaną zastąpione materiałami nieszkodliwymi dla środowiska. Celem projektu jest zwiększony udział unieszkodliwionych odpadów komunalnych i niebezpiecznych (azbest).

Realizatorem ww. projektu będzie Zakład Gospodarki Mieszkaniowej - czyli zakład budżetowy, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT scentralizowanym z Gminą, rozliczającym się wraz z Gminą i pozostałymi jednostkami budżetowymi jako jeden podatnik VAT. Koszty realizacji ww. projektu ponosić będzie Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.

Faktury w ramach przedmiotowego projektu będą wystawiane na wskazanego realizatora (Zakład Gospodarki Mieszkaniowej). Budynki w których realizowany będzie projekt to budynki mieszkalne, a działalność tam wykonywana - polegająca na wynajmie lokali mieszkalnych - jest działalnością zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Zgodnie z powyższym przepisem zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Budynki są gminnymi budynkami mieszkalnymi, w których znajdują się w 100% lokale mieszkalne. Umowy najmu - zawarte pomiędzy gminą a najemcami lokali mieszkalnych - spełniają te oba warunki. Do usług najmu lokali mieszkalnych w wymienionych budynkach zastosowano zwolnienie od podatku VAT.

Przedmiot projektu nie będzie więc wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Beneficjentem projektu jest Gmina.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych w ramach realizowanego projektu, gdyż realizowane przedsięwzięcie mieści się w zadaniach własnych gminy, realizowanych przez Gminę na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, a działalność prowadzona w obiekcie jest działalnością zwolnioną z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (...)".

Analiza opisanego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż - jak przedstawiono w opisie sprawy - usługi zakupione w celu realizacji projektu będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Likwidacja azbestu w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych (...)".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl