0112-KDIL1-2.4012.206.2019.1.PG - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez jednostkę charytatywną kościoła katolickiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.206.2019.1.PG Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez jednostkę charytatywną kościoła katolickiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 27 maja 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących realizacji projektu pn.: "A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących realizacji projektu pn.: "A". Wniosek został uzupełniony w dniu 27 maja 2019 r. o sposób wysyłki rozstrzygnięcia sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

B jest jednostką charytatywną kościoła katolickiego. B posiada osobowość prawną (ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej; Dz. U. Nr 29, poz. 154, z późn. zm). B nie jest przedsiębiorcą, nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7.

B realizuje swoją działalność statutową świadcząc usługi sklasyfikowane symbolem 9491.Z, PKWiU (działalność organizacji religijnych). Usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o PTU, są zwolnione z podatku VAT.

B wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa C o dofinansowanie realizacji projektu pn.: "A", w ramach osi priorytetowej (...).

B w swoim domu planuje stworzyć system mieszkań dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, gdzie te osoby mieszkają wraz z asystentami, którzy sprawują nad nimi opiekę i towarzyszą w życiu codziennym.

Wnioskowana dotacja zostanie wykorzystana na dostosowanie budynku do przygotowania pomieszczeń dla zamieszkania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zostaną wykonane prace budowlane mające na celu adaptację pomieszczeń na stworzenie mieszkań wspomaganych wraz z częściami wspólnymi i zapleczem dla opiekunów oraz zakupu wyposażenia i niezbędnych elementów użytkowych do mieszkań. W ramach projektu zakłada się powstanie infrastruktury umożliwiającej usamodzielnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną, poprzez rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.

Wyremontowane pomieszczenia budynku i zaadaptowane na mieszkania dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (idea "arka"), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy B ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dotyczących realizacji projektu, pn.: "A" w ramach osi priorytetowej (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest w stanie odzyskać naliczonego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ww. ustawy, podatnicy ci mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczenia może dokonywać tylko zarejestrowany, czynny podatnik VAT. Przepis art. 88 ust. 4 ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem B, nie będąc czynnym podatnikiem podatku VAT i nie nabywając towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony, ujętego w budżecie projektu pn.: "A " w ramach środków z regionalnego programu operacyjnego D obszaru funkcjonalnego.

Interpretacja indywidualna w powyższej sprawie jest wymagana przez urząd marszałkowski województwa C, celem podpisania umowy w zakresie przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką charytatywną kościoła katolickiego. B posiada osobowość prawną. B nie jest przedsiębiorcą, nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7. B realizuje swoją działalność statutową świadcząc usługi sklasyfikowane symbolem 9491.Z, PKWiU (działalność organizacji religijnych). Usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, są zwolnione z podatku VAT.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa C o dofinansowanie realizacji projektu pn.: "A", w ramach osi priorytetowej (...).

Wnioskodawca w swoim domu planuje stworzyć system mieszkań dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, gdzie te osoby mieszkają wraz z asystentami, którzy sprawują nad nimi opiekę i towarzyszą w życiu codziennym. Wnioskowana dotacja zostanie wykorzystana na dostosowanie budynku do przygotowania pomieszczeń dla zamieszkania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zostaną wykonane prace budowlane mające na celu adaptację pomieszczeń na stworzenie mieszkań wspomaganych wraz z częściami wspólnymi i zapleczem dla opiekunów oraz zakupu wyposażenia i niezbędnych elementów użytkowych do mieszkań. W ramach projektu zakłada się powstanie infrastruktury umożliwiającej usamodzielnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną, poprzez rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Wyremontowane pomieszczenia budynku i zaadaptowane na mieszkania dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (idea "arka"), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dotyczących realizacji projektu, pn.: "A".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zatem, skoro jak wskazał Wnioskodawca wyremontowane pomieszczenia budynku i zaadoptowane na mieszkania dla osób niepełnosprawnych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w świetle przepisów ustawy, Wnioskodawca nie będzie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu. Powołane przepisy wyraźnie wskazują, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dotyczących realizacji projektu pn.: "A" w związku z ujęciem w budżecie podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl