0112-KDIL1-2.4012.180.2017.1.AW - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.180.2017.1.AW Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 25 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dla osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 lipca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną, jak i zwolnioną. Dzieli więc wydatki związane z działalnością gospodarczą na 3 grupy:

1. Zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną,

2. Zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną,

3. Zakupy, które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży.

Jedna z działalności prowadzonych przez Wnioskodawcę jest działalnością szkoleniową, którą realizuje na podstawie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Ustawicznych prowadzonego przez Prezydenta Miasta.

W czerwcu 2016 r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Wojewódzki Urząd Pracy, Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny).

Projekt zakłada organizacje specjalistycznych szkoleń zakończonych procesem walidacji i certyfikacji w celu uzyskania kwalifikacji w zawodzie. Każdy z uczestników/uczestniczek projektu zostanie objęty usługą poradnictwa zawodowego (stworzenie indywidualnego planu działania), usługą szkoleniową oraz usługą pośrednictwa pracy w celu podjęcia zatrudnienia w nabytym zawodzie.

Wymiar zajęć:

* szkolenie tokarz/frezer obrabiarek sterowanych numerycznie 270 h/os,

* tworzenie Indywidualnego Planu Działania 6 h/os,

* zajęcia w ramach pośrednictwa pracy 10 h/os.

Projektodawca będzie rozliczany z osiągniętych wskaźników m.in. efektywności zatrudnieniowej.

Projekt będzie dofinansowany w 95%, natomiast pozostałe 5% stanowi wkład własny projektodawcy.

Uczestnikami i uczestniczkami projektu będą osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo po 30 roku życia. Udział w projekcie będzie bezpłatny.

W uzupełnieniu z dnia 14 lipca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach projektu EFS będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przy nabyciu towarów i usług (np. wynajem sal) w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, udział w projekcie będzie dla uczestników całkowicie bezpłatny. Jednak sam brak płatności nie przesądza, że na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT te usługi będą świadczone nieodpłatnie. Dopiero bowiem w sytuacji, gdy brak jest możliwości zidentyfikowania jakiegokolwiek elementu składowego podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ustawy, należy daną czynność uznać za świadczoną nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższe regulacje oznaczają że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Artykuł 29a ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy uznać, że opodatkowanie dotacji stanowi wyjątek od zasad ogólnych VAT. Nie wszystkie subwencje stanowią element podstawy opodatkowania, a jedynie takie które są związane bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy też świadczenia usług.

A więc dotacje, które nie są związane bezpośrednio z ceną nie podlegają opodatkowaniu VAT, natomiast dotacje w zakresie w jakim stanowią pokrycie ceny będą dotacjami bezpośrednio wpływającymi na wartość świadczonych usług i będą zwiększać podstawę opodatkowania. Jednocześnie w takim przypadku stawka podatku od otrzymanej dotacji powinna być przyporządkowana do stawki właściwej dla dotowanej dostawy oraz świadczonej usługi.

Wnioskodawca z uwagi na rozbieżne interpretacje w tym zakresie nie ma pewności czy opisana dotacja jest dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług. Jednak jeśli tak by było, to należy ustalić właściwą stawkę VAT. W opinii Wnioskodawcy, usługi w ramach realizacji tego konkretnego projektu podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Tym samym, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

1.

dany podmiot jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

2.

podmiot ten świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta udokumentowany zaświadczeniem z dnia 9 października 2006 r. wydanym na podstawie art. 82 ust. 1, 3, 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 3 pkt 16 ww. ustawy, przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Wnioskodawca odpowiedź na temat zwolnienia usługi szkoleniowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a uzyskał w wyniku wydania indywidualnej interpretacji podatkowej IBPP1/4512-187/15/AZb z dnia 3 czerwca 2015 r.

W ramach realizacji projektu, oprócz prowadzenia szkoleń - jako głównej metody aktywizacji osób bezrobotnych - wykonywane będą inne działania. Przed rozpoczęciem szkolenia uczestnik projektu zostanie objęty Indywidualnym Planem Działania. Spotkania z doradcą zawodowym będą miały na celu identyfikację potrzeb konkretnej osoby oraz zdiagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacji stopnia oddalenia od rynku pracy. Natomiast na każdym etapie realizacji projektu uczestnik będzie miał zapewniony dostęp do pośrednika pracy. Spotkania mają przygotować uczestnika do rozmów kwalifikacyjnych, dobrać odpowiednie oferty pracy oraz monitorować cały proces rekrutacji. Udział w projekcie ma się zakończyć wejściem na rynek z nabytymi kwalifikacjami i podjęciem zatrudnienia przez uczestnika projektu. Tak więc poradnictwo i pośrednictwo są ściśle powiązane ze szkoleniami i mają służyć dopełnieniu procesu edukacji aby umożliwić osobie podjęcie i utrzymanie pracy.

Każda forma wsparcia (doradztwo, szkolenia i pośrednictwo) jest dla uczestnika obligatoryjna i nie może on skorzystać tylko z jednej formy. Jest to kompleksowe działanie w odpowiedzi na zdiagnozowane problemy grupy docelowej projektu. Usługi te są przy tym niezbędne do wykonania usługi podstawowej, będą w całości realizowane przez Wnioskodawcę, a celem wykonania usług nie jest osiągniecie dodatkowego zysku.

Wnioskodawca jest zatem zdania, że o ile realizacja szkoleń korzysta ze zwolnienia w ramach art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, to usługi pośrednictwa i poradnictwa korzystają w tym przypadku ze zwolnienia jako dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe stanowisko potwierdziły liczne interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej:

* w Katowicach IBPP1/443-795/13/AZb z dnia 10 grudnia 2013 r.,

* w Łodzi IPTPP1/443-596/13-4/MW z dnia 15 października 2013 r.,

* w Poznaniu ILPP5/443-128/13-4/PG z dnia 11 września 2013 r.

Co ważne, organy podatkowe, jak i sądy administracyjne w wielu sprawach uznawały, że kompleks świadczeń wykonywanych przez jeden podmiot w zbliżonych stanach faktycznych do tego będącego przedmiotem zamówienia należy uznać za świadczenie złożone i do całego pakietu świadczeń, zarówno usług edukacyjnych, jak również innych świadczeń (np. doradztwa) zastosować jednolite zasady opodatkowania.

"Rozważając w kontekście przywołanych orzeczeń TSUE stan sprawy wskazać przyjdzie, że usługa konsultacji i doradztwa skierowana jest do beneficjentów objętych szkoleniami. Nie mogą z niej skorzystać osoby inne niż te, które uczestniczą w szkoleniach. A więc już ten aspekt sprawy wskazuje na ścisły związek z usługą podstawową. Nadto usługa dodatkowa nie może być wykonana bez usługi podstawowej, gdyż osoba, która nie jest uczestnikiem szkoleń nie może skorzystać z konsultacji i doradztwa. Ponadto w stosunku do uczestników szkolenia, którzy wyrażą chęć skorzystania z usługi konsultacji, usługa główna (szkolenia) nie byłaby kompletna bez usługi dodatkowej (konsultacji)" - wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 kwietnia 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 138/15.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przy nabyciu towarów i usług (np. wynajem sal) w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

Zasady ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy zostały uregulowane w art. 90 ust. 3-12 ustawy.

Należy zaznaczyć, że art. 90 ust. 2 ustawy ma zastosowanie w sytuacji gdy podatnik dokonuje zakupów towarów i usług związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego) oraz zwolnionymi od podatku VAT (w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego) oraz gdy nie ma możliwości obiektywnego przyporządkowania podatku naliczonego w stosunku do tych kategorii czynności. Przepis ten przewiduje wyraźnie, że może on zostać zastosowany tylko wówczas, gdy podatnik nie jest w stanie wyodrębnić kwot, o których mowa w ust. 1. W praktyce oznacza to, że jeżeli podatnik jest w stanie przyporządkować w sposób obiektywny cały podatek naliczony odpowiednio czynnościom umożliwiającym odliczenie i czynnościom niedającym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas rozliczenia proporcjonalnego określonego w art. 90 ust. 2 ustawy się nie stosuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ust. 2 ustawy oraz następnych ustępach tego artykułu, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. opodatkowanych i zwolnionych od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT (płatnik) prowadzi działalność gospodarczą, która jest opodatkowana podatkiem VAT, jak i zwolniona od tego podatku. Dzieli więc wydatki związane z działalnością gospodarczą na 3 grupy - zakupy związane tylko ze sprzedażą zwolnioną lub tylko ze sprzedażą opodatkowaną, lub te które mogą służyć obu rodzajom sprzedaży.

Jedna z działalności prowadzonych przez Wnioskodawcę jest działalnością szkoleniową. W czerwcu 2016 r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Wojewódzki Urząd Pracy, Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny).

Projekt zakłada organizacje specjalistycznych szkoleń zakończonych procesem walidacji i certyfikacji w celu uzyskania kwalifikacji w zawodzie. Każdy z uczestników/uczestniczek projektu zostanie objęty usługą poradnictwa zawodowego (stworzenie indywidualnego planu działania), usługą szkoleniową oraz usługą pośrednictwa pracy w celu podjęcia zatrudnienia w nabytym zawodzie.

Wymiar zajęć:

* szkolenie tokarz/frezer obrabiarek sterowanych numerycznie 270 h/os,

* tworzenie Indywidualnego Planu Działania 6 h/os,

* zajęcia w ramach pośrednictwa pracy 10 h/os.

Projekt będzie dofinansowany w 95%, natomiast pozostałe 5% stanowi wkład własny projektodawcy.

Uczestnikami i uczestniczkami projektu będą osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo po 30 roku życia. Udział w projekcie będzie bezpłatny.

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach projektu EFS będą wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Na tle powyższego opisu sprawy wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą posiada dwa rodzaje sprzedaży, tj. opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnioną od ww. podatku. Jednocześnie w opisie sprawy Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabyte towary i usługi nabyte z tytułu realizowanego projektu będą związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku VAT.

Tym samym w tej sytuacji Wnioskodawca będzie w stanie w sposób jednoznaczny przyporządkować naliczony VAT wynikający z zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu i alokować go bezpośrednio, jako podatek związany z wykonywaniem wyłącznie czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabywane towary i usługi będą związane - jak wskazał Zainteresowany - wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT, w związku z którymi brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT poniesionego przy nabyciu towarów i usług (np. wynajem sal) w ramach realizowanego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja rozstrzyga co do istoty tylko kwestię będącą przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W konsekwencji niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Tut. Organ nie rozstrzygał natomiast, czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w ramach realizacji projektu będą stanowiły czynności korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Ta kwestia nie była bowiem przedmiotem zapytania w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy przedstawionej w rozpatrywanym wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl