0112-KDIL1-2.4012.169.2018.2.MR - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na zagospodarowaniu brzegów jeziora.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.169.2018.2.MR Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na zagospodarowaniu brzegów jeziora.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) oraz pismem z dnia 27 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 23 marca 2018 r. o opłatę dotyczącą wydania interpretacji indywidualnej oraz w dniu 7 maja 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o adres ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 22 grudnia 2017 r. Miasto (dalej: Wnioskodawca) złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)".

Celem projektu jest ochrona bioróżnorodności terenów leżących wzdłuż prawego brzegu rzeki "A", od mostu a. do mostu b. i dalej wzdłuż prawego brzegu rzeki "B" i brzegu Jeziora, gdzie występuje wiele cennych siedlisk przyrodniczych, poprzez uporządkowanie ruchu związanego z rekreacją, rozwiązanie problemu dotyczącego postępującej degradacji tego obszaru oraz edukację ekologiczną. Ww. działania są spójne z celem osi priorytetowej: V. Ochrona Środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.3. Ochrona różnorodności biologicznej.

W chwili obecnej teren jest mocno eksploatowany pod względem rekreacyjno-wypoczynkowym. Intensywna ekspansja i presja ruchu pieszo-rowerowego na te obszary powoduje postępującą degradację walorów i coraz częstsze akty dewastacji przy względnie niskiej świadomości ekologicznej mieszkańców. Może to doprowadzić do nieodwracalnych szkód w środowisku naturalnym. Wzdłuż wydeptanej ścieżki znajdują się liczne dzikie miejsca biwakowania i plażowania, jak też dzikie wysypiska śmieci. Pojawiają się też wciąż nowe, wydeptane ścieżki na skróty. Stanowi to zagrożenie dla elementów przyrody ożywionej, tj. roślinności na kamieńcach górskich potoków, ziołorośli górskich, łęgów wierzbowych, topolowych, olszowych i jesionowych, pluszcza, pachnicy dębowej i inne.

Konieczne jest podjęcie działań ochronnych w zakresie ochrony walorów przyrodniczych obszaru oraz wzrostu świadomości ekologicznej i edukacji użytkowników obszaru pod kątem jego właściwego sposobu wykorzystania, umożliwiającego zachowanie jego walorów.

Kluczowymi elementami projektu są budowa ścieżki dydaktycznej oraz utworzenie Miejskiego Centrum Ekologicznego. W wyniku realizacji projektu powstanie przestrzeń publiczna o wysokich walorach przyrodniczych i turystycznych. Wzrośnie również liczba odwiedzających, świadomość ekologiczna społeczeństwa a tym samym poprawi się jakość środowiska miejskiego. Ścieżka dydaktyczna będzie obiektem ogólnodostępnym, służącym ogółowi mieszkańców oraz osobom przyjezdnym do wypoczynku i rekreacji. Nie będzie to inwestycja komercyjna generująca dochody (wpływy).

Realizacja ww. inwestycji jest wypełnieniem zadań Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.). Zadania zaplanowane do realizacji w ramach projektu:

1. Budowa ścieżki dydaktycznej edukującej w zakresie walorów przyrodniczych obszaru (prace budowlane w zakresie branży drogowej i mostowej).

2. Roboty w zakresie ochrony środowiska (usunięcie dzikich wysypisk śmieci, zakup i montaż budek dla pluszcza, przeniesienie okazów chronionych z pasu przebiegu ścieżki do siedzisk zastępczych, metaplantacja elementów runa leśnego, eliminacja obcych elementów drzewostanów i podszytu, eliminacja inwazyjnych roślin obcego pochodzenia).

3. Utworzenie i wyposażenie Miejskiego Centrum Ekologicznego (zakup urządzeń multimedialnych, sprzętu audiowizualnego, pomocy edukacyjnych oraz elementów wyposażenia pomieszczenia).

4. Kampania edukacji ekologicznej (cykliczna gra terenowa na ścieżce, cykliczne międzypokoleniowe zajęcia ruchowe na ścieżce, spacery przyrodoznawcze z przewodnikiem dla przedszkolaków i szkół podstawowych, spacery przyrodoznawcze z przewodnikiem dla seniorów, realizacja kampanii medialnej o zasięgu regionalnym, wydanie przewodnika dotyczącego zdrowego wypoczynku na ścieżce oraz aplikacji mobilnej opartej na treści przewodnika ułatwiającej poruszanie się po trasie i wskazującej lokalne atrakcje przyrodnicze np. pomagającej rozróżnić śpiew ptaków, rozpoznającej rośliny na trasie, prezentującej ryby żyjące w Koszarawie, podpowiadającej różne formy aktywności dla użytkowników trasy itp., opracowanie strony internetowej projektu).

5. Nadzór inwestorski.

6. Promocja projektu (wykonanie tablic informacyjno-dydaktycznych o tematyce związanej z walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

2. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)" nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

3. Ponoszone w ramach realizacji ww. projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy realizacji projektu pn.: "Zagospodarowanie brzegów (...)" w zakresie zadań opisanych we wniosku, Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług z nimi związanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji projektu pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)" w zakresie prac opisanych we wniosku Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług z nimi związanych.

Realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tylko z wykonywaniem zadań własnych Gminy. Przy realizacji tego typu przedsięwzięć podmiotom prawa publicznego takim jak JST nie przysługuje prawo do odliczania podatku VAT, gdyż nie działają i nie mogą działać w charakterze podatnika podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 22 grudnia 2017 r. złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)". Kluczowymi elementami projektu są budowa ścieżki dydaktycznej oraz utworzenie Miejskiego Centrum Ekologicznego. W wyniku realizacji projektu powstanie przestrzeń publiczna o wysokich walorach przyrodniczych i turystycznych. Wzrośnie również liczba odwiedzających, świadomość ekologiczna społeczeństwa a tym samym poprawi się jakość środowiska miejskiego. Ścieżka dydaktyczna będzie obiektem ogólnodostępnym, służącym ogółowi mieszkańców oraz osobom przyjezdnym do wypoczynku i rekreacji. Nie będzie to inwestycja komercyjna generująca dochody (wpływy). Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponoszone w ramach realizacji ww. projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z opisu sprawy wynika, że Miasto realizuje projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nie ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego oraz wydatki związane z realizacją planowanego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację planowanego projektu pn. "Zagospodarowanie brzegów (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl