0112-KDIL1-2.4012.161.2020.1.AG - Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.161.2020.1.AG Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (...) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz nie składa deklaracji VAT-7. Na przychody Stowarzyszenia składają się dotacje i darowizny. Wszystkie przychody Stowarzyszenia przeznaczone są na realizację celów statutowych organizacji. Do celów Stowarzyszenia zalicza się:

1.

tworzenie i upowszechnianie kultury muzycznej na obszarze Polski i poza jej granicami,

2.

popularyzowanie twórczości muzycznej - chóralnej, w tym rodzimej, inspirowanej folklorem (...) w Polsce i za granicą,

3.

społeczno-wychowawcze działania dla umuzykalniania dzieci, młodzieży i ludzi starszych,

4.

kształtowanie i umacnianie patriotycznych i obywatelskich postaw swoich członków,

5.

koordynacja i wspieranie artystycznych zamierzeń Chóru (...),

6.

działania mające na celu pielęgnowanie dziedzictwa i tożsamości kulturowej regionu (...), w tym języka regionalnego,

7.

aktywizacja więzi i animacja społeczna młodzieży i dorosłych wzmacniająca samorządowe oraz obywatelskie inicjatywy lokalne,

8.

inicjowanie działań wykorzystujących potencjał twórców i artystów mających wpływ na uatrakcyjnienie oferty turystycznej i kulturowej (...),

9.

działania profilaktyczne mające na celu zmniejszenie szkód zdrowotnych i skutków społecznych spowodowanych spożywaniem alkoholu, paleniem tytoniu i używaniem narkotyków.

Stan faktyczny będący przedmiotem wniosku dotyczy realizacji umowy z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. " (...)", w ramach programu PROW na lata 2014-2020, z dofinansowaniem 84,12% kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część środków na realizację projektu stanowią środki własne Stowarzyszenia.

Celem zadania jest: stworzenie możliwości promocji wytworów (...) kultury ludowej i regionalnej, a także zachowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego (...) poprzez wydanie płyty CD, publiczny koncert oraz zakup instrumentu muzycznego - pianina.

W ramach realizacji zadania zakłada się:

1. Zamówienie kompozytorskie utworu pt. " (...)" na chór i organy (...) - jego koncertowe prawykonanie oraz nagranie i wydanie na płycie CD. Do realizacji zadania zaangażowana będzie firma fonograficzna, która w ramach swej usługi dokona: nagrań materiału muzycznego, mix i mastering, tłoczenie płyt, druk poligrafii, pakowanie płyt. Zaangażowany będzie także grafik, który przygotuje materiały wizualne płyty: nadruk na CD, skład książeczki dołączonej do płyty, opakowanie płyty.

2. Zakup instrumentu muzycznego - pianina akustycznego marki (...), na potrzeby lokalnego Chóru (...), który stwarzać będzie warunki do propagowania i kultywowania lokalnej kultury (...). Instrument będzie służyć chórowi w jego działalności nie tylko w czasie trwania realizacji niniejszego zadania, tj. do roku 2020, ale w latach kolejnych.

Realizacja wyżej wymienionych czynności związana jest z wykonaniem usługi oraz zakupem udokumentowanymi fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie (...). Usługa wspomnianej usługi wiąże się z nagraniem i wydaniem płyty CD, zaś zakup dotyczy pianina marki (...).

Zadania realizowane w ramach operacji są ogólnodostępne o charakterze nieodpłatnym. Stowarzyszenie złoży wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego, w którym chce wykazać jako koszt kwalifikowalny projektu również kwotę podatku VAT, ponieważ od zakupionych towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu stowarzyszenie - nie będąc zarejestrowane jako podatnik VAT czynny - nie może odliczać podatku VAT.

Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z Rozporządzeniem MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania " (...)" objętego PROW na lata 2014-2020 dofinansowanie nie obejmuje kwoty podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości kwota podatku VAT jest kosztem kwalifikowalnym projektu i podlega współfinansowaniu ze środków (...).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie " (...)" ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. " (...)" w ramach projektu PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku VAT od zakupionych towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, to kwota podatku VAT od zakupionych w związku z realizacją projektu towarów i usług powinna stanowić koszt kwalifikowalny projektu i podlegać współfinansowaniu ze środków (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Wnioskodawca zawarł umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. " (...)", w ramach programu PROW na lata 2014-2020, z dofinansowaniem 84,12% kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część środków na realizację projektu stanowią środki własne Stowarzyszenia. Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków niezbędnych do realizacji projektu pn. " (...)" w ramach projektu PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków niezbędnych do realizacji projektu pn. " (...)" w ramach projektu PROW na lata 2014-2020.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl