0112-KDIL1-2.4012.15.2017.1.PG - Prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki w zakresie Inwestycji dot. gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.15.2017.1.PG Prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki w zakresie Inwestycji dot. gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 2 marca 2016 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 27 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki w zakresie Inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki w zakresie Inwestycji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 27 kwietnia 2017 r.) o adres ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej Gmina) w ramach planowanego zadania uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej w miejscowości A., zamierza zrealizować projekt inwestycyjny, polegający na rozbudowie i przebudowie oczyszczalni ścieków w A. oraz budowie 2483 m sieci kanalizacji sanitarnej na tymże terenie (dalej jako Inwestycja).

Inwestycja obejmować będzie wydatki majątkowe przedmiotowo dotyczące między innymi: przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków, budowy przepompowni ścieków wraz z wyposażeniem, budowy zbiornika retencyjnego, budowy sieci kanalizacji sanitarnej w systemie grawitacyjnym oraz tłocznym, a także opracowanie stosownej dokumentacji projektowej i powykonawczej.

Planowana liczba przyłączy kanalizacyjnych Inwestycji stanowić ma 15 sztuk, natomiast planowana liczba odbiorców korzystających z ulepszonej infrastruktury Inwestycji wynosić będzie: 969.

Inwestycja realizowana będzie jako wydatki majątkowe Gminy, z dofinansowaniem ze środków unijnych. Inwestycja wpisuje się w operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie (...)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 2020. W zakresie dofinansowania Inwestycji Gmina złożyła stosowny wniosek o przyznanie pomocy do instytucji udzielającej wsparcia w zakresie PROW 2014-2020.

Po zrealizowaniu Inwestycji oraz oddaniu jej do używania, aktywa trwałe wytworzone w ramach Inwestycji zostaną przekazane (nieodpłatnie) do jednostki organizacyjnej Gminy (samorządowej jednostki budżetowej Gminy) Zakładowi Gospodarki Komunalnej (dalej Zakład). Zakład posiada status przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego (na gruncie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - Dz. U. z 2015 r. poz. 139, t.j. z późn. zm. (dalej jako uzos)) i świadczy usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (objęte grupowaniem: 37.00.11 klasyfikacji PKWiU 2008), objęte opodatkowaniem VAT według stawki obniżonej (obecnie 8%), realizowane w oparciu o zawarte z odbiorcami usług odpłatne umowy cywilnoprawne (por. art. 6 uzos).

Dodatkowo Gmina wyjaśniła, że posiada status podatnika VAT czynnego, od dnia 1 stycznia 2017 r. objętego ustawowym scentralizowanym rozliczeniem VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi utworzonymi przez Gminę (w tym wraz z Zakładem) i rozlicza się łącznie dla potrzeb VAT.

Wg posiadanej na dzień złożenia wniosku wiedzy, Inwestycja (oraz wytworzone w jej ramach aktywa trwałe) nie będzie służyć wykorzystaniu do świadczenia czynności na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę, bowiem odbiorcami usług realizowanych z wykorzystaniem Inwestycji będą osoby trzecie (przede wszystkim ludność zamieszkująca tereny, na których zlokalizowana została Inwestycja).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując Inwestycję będzie miała prawo odliczenia w 100% podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe (objęte finansowaniem własnym oraz w ramach PROW)?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując Inwestycję będzie miał prawo odliczenia w 100% podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe (objęte finansowaniem własnym oraz w ramach PROW).

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 uptu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 uptu).

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a uptu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 uptu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Przy czym Gmina wraz z utworzonymi jednostkami organizacyjnymi posiada łącznie status podatnika VAT czynnego - w świetle uregulowań wynikających z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454).

Tym samym przypisana Gminie - jako jednostce samorządu terytorialnego - samodzielność działania, a także jego charakter w zakresie opisanym w zdarzeniu wniosku - stanowić będzie o posiadaniu przez Gminę w tym przypadku statusu podatnika VAT w zakresie realizowanych działań wykonywanych za pośrednictwem Zakładu i opodatkowanych według obniżonej stawki VAT.

Zatem powierzenie (nieodpłatne) Zakładowi wytworzonych w ramach Inwestycji aktywów pozostaje bez znaczenia dla prawa odliczenia VAT, bowiem realizowane przez Gminę (za pośrednictwem Zakładu) działania podlegać będą opodatkowaniu VAT i rozliczane będą w ramach łącznej deklaracji VAT.

W konsekwencji Gmina rozliczy czynione wydatki majątkowe w ramach Inwestycji oraz przyszłe czynności wykonywane za pośrednictwem Zakładu objęte stawką obniżoną VAT w zakresie odprowadzania ścieków.

Zatem powstała w wyniku realizacji Inwestycji infrastruktura (aktywa trwałe), będzie w przyszłości wykorzystywana przez Gminę do wykonywania odpłatnych czynności w zakresie odbioru ścieków, tj. do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT.

Tym samym, w opinii Gminy, realizując Inwestycję będzie miała prawo odliczenia w 100% podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe (objęte finansowaniem własnym oraz w ramach PROW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w ramach planowanego zadania uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej w miejscowości A., zamierza zrealizować projekt inwestycyjny, polegający na rozbudowie i przebudowie oczyszczalni ścieków w A. oraz budowie 2483 m sieci kanalizacji sanitarnej na tymże terenie (Inwestycja). Inwestycja obejmować będzie wydatki majątkowe przedmiotowo dotyczące między innymi: przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków, budowy przepompowni ścieków wraz z wyposażeniem, budowy zbiornika retencyjnego, budowy sieci kanalizacji sanitarnej w systemie grawitacyjnym oraz tłocznym, a także opracowanie stosownej dokumentacji projektowej i powykonawczej. Inwestycja realizowana będzie jako wydatki majątkowe Gminy, z dofinansowaniem ze środków unijnych. Inwestycja wpisuje się w operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie (...)" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W zakresie dofinansowania Inwestycji Gmina złożyła stosowny wniosek o przyznanie pomocy do instytucji udzielającej wsparcia w zakresie PROW 2014-2020. Po zrealizowaniu Inwestycji oraz oddaniu jej do używania, aktywa trwałe wytworzone w ramach Inwestycji zostaną przekazane (nieodpłatnie) do jednostki organizacyjnej Gminy (samorządowej jednostki budżetowej Gminy) Zakładowi Gospodarki Komunalnej (dalej Zakład). Zakład posiada status przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego (na gruncie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) i świadczy usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (objęte grupowaniem: 37.00.11 klasyfikacji PKWiU 2008), objęte opodatkowaniem VAT według stawki obniżonej (obecnie 8%), realizowane w oparciu o zawarte z odbiorcami usług odpłatne umowy cywilnoprawne (por. art. 6 ww. ustawy). Dodatkowo Gmina wyjaśniła, że posiada status podatnika VAT czynnego, od dnia 1 stycznia 2017 r. objętego ustawowym scentralizowanym rozliczeniem VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi utworzonymi przez Gminę (w tym wraz z Zakładem) i rozlicza się łącznie dla potrzeb VAT.

Wg posiadanej na dzień złożenia wniosku wiedzy, Inwestycja (oraz wytworzone w jej ramach aktywa trwałe) nie będzie służyć wykorzystaniu do świadczenia czynności na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę, bowiem odbiorcami usług realizowanych z wykorzystaniem Inwestycji będą osoby trzecie (przede wszystkim ludność zamieszkująca tereny, na których zlokalizowana została Inwestycja).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego czy realizując Inwestycję będzie miał prawo do odliczenia w 100% podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe (objęte finansowaniem własnym oraz w ramach PROW).

W tym miejscu zaznaczyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok TSUE w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14, samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Ponadto w dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków - nie jest wystarczająco samodzielny. NSA wskazał również, że dotychczasowe orzecznictwo NSA w tej materii, akceptujące odrębność tych podmiotów, należy uznać za nieaktualne. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina.

Dodatkowo podkreślić należy, że z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454).

W myśl art. 3 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. Natomiast zgodnie z art. 4 cyt. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć jest mowa o jednostce organizacyjnej - rozumie się przez to:

a.

utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,

b.

urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych (art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r.).

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy, stwierdzić że utworzona przez Gminę samorządowa jednostka budżetowa (Zakład), świadcząc usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków objęte opodatkowaniem VAT według stawki obniżonej, realizowane w oparciu o zawarte z odbiorcami usług odpłatne umowy cywilnoprawne, nie będzie działała w charakterze odrębnego od Gminy podatnika podatku VAT. Gmina, bowiem dokonała centralizacji rozliczeń ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (w tym wraz z Zakładem) od dnia 1 stycznia 2017 r. Rzeczowa realizacja Inwestycji, o której mowa we wniosku nastąpi więc już po centralizacji rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług w Gminie.

Ponadto - co istotne w sprawie - wg posiadanej na dzień złożenia wniosku wiedzy, Inwestycja (oraz wytworzone w jej ramach aktywa trwałe) nie będzie służyć wykorzystaniu do świadczenia czynności na rzecz jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę, bowiem odbiorcami usług realizowanych z wykorzystaniem Inwestycji będą osoby trzecie (przede wszystkim ludność zamieszkująca tereny, na których zlokalizowana została Inwestycja).

Zatem, skoro z tytułu realizacji przez samorządową jednostkę budżetową powierzonych jej przez Gminę zadań własnych gminy, podatnikiem będzie Gmina, a nie ten Zakład, to Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji, których efekty zostaną przekazane temu Zakładowi i wykorzystywane będą przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, jak wynika z powołanych przepisów, wydatki związane z planowaną Inwestycją służące czynnościom opodatkowanym, realizowanym faktycznie przez Zakład będą mogły podlegać odliczeniu przez Gminę, gdyż czynności opodatkowane wykonywane przez Zakład będą czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca Inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku VAT.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Inwestycji, która będzie wykorzystywana przez Gminę, za pośrednictwem Zakładu, do świadczenia usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, tj. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Gmina realizując Inwestycję będzie miała prawo do odliczenia w 100% podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących czynione w zakresie Inwestycji wydatki majątkowe (objęte finansowaniem własnym oraz w ramach PROW).

Dodatkowo podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe, z którego wynika, że Inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl