0112-KDIL1-2.4012.124.2017.1.AW - Brak prawa do odliczenia VAT przez spółkę utworzoną przez gminę w celu remontów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.124.2017.1.AW Brak prawa do odliczenia VAT przez spółkę utworzoną przez gminę w celu remontów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 27 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ramach programu LPR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ramach programu LPR. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 czerwca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka utworzona została Uchwałą Rady Miejskiej jako jednoosobowa spółka ze 100% udziałem Gminy. Spółka uzyskała osobowość prawną - rejestr handlowy H - w Sądzie Rejonowym. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest: wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi PKD 68.20.Z, zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie - PKD 68.32.Z.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W roku 2017 uruchomiono projekt Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy na lata 2016-2023 (LPR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 działanie 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji - pozostali wnioskodawcy za wyjątkiem Gmin (...) dla przedsięwzięcia. Spółka w ramach ww. programu zobowiązana została do wykonania prac dotyczących:

* odnowienia, naprawy elewacji budynków mieszkalnych;

* wyburzenia starych i opuszczonych budynków mieszkalnych, garaży, komórek;

* oczyszczenia i zagospodarowania terenów zdewastowanych i odzyskanych po obiektach wyburzonych.

Obiekty i część terenów są własnością Spółki, część terenu Gmina przekazała Spółce w bezpłatne użytkowanie, część terenu należącego do wspólnoty mieszkaniowej będzie przekazana Wnioskodawcy uchwałą wspólnoty w bezpłatne użytkowanie na okres 10 lat. W związku z powyższym, faktury za roboty: rozbiórkowe, naprawy oraz utworzenie w miejsce wyburzonych obiektów terenów zielonych, ławeczek, placów, śmietników, wiat na rowery, parkingów wewnętrznych, latarnie chodnikowe (elementy małej architektury), będą wystawione na Spółkę.

W uzupełnieniu z dnia 8 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi, które Spółka nabędzie w ramach realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka realizując inwestycję w ramach programu LPR i wykonując prace: rozbiórkowe, naprawy oraz tworzenie w miejsce wyburzonych obiektów terenów zielonych, ławeczek, placów, śmietników, wiat na rowery, wewnętrznych parkingów, nowych wewnętrznych chodników i lamp oświetleniowych będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne i ogólne związane z ww. inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie miała prawa do odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, ponieważ opłacony podatek VAT nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Spółka - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT - dla usług w zakresie wynajmowania i wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym stosuje zwolnienie od podatku VAT i nie nabywa prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Projekt finansowany w formie dotacji celowej z budżetu Państwa, nakłada obowiązek właściwego kwalifikowania kosztów. Podatek VAT naliczony, którego - zdaniem Wnioskodawcy - nie może on odliczyć, będzie stanowił wydatek kwalifikowany.

Towary i usługi, które Spółka nabędzie w ramach realizacji ww. inwestycji, jak i po jej zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka nie będzie pobierała żadnych opłat związanych z użytkowaniem terenów małej architektury.

Celem rewitalizacji jest poprawa obszarów zdegenerowanych, które często są zagrożeniem dla życia. Przebywanie w estetycznym, bezpiecznym i zdrowym otoczeniu wnosi nową jakość życia, która będzie służyła zaspokajaniu potrzeb wszystkich mieszkańców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi oraz zarządzania nieruchomościami wykonywanego na zlecenie.

W roku 2017 uruchomiono projekt Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy na lata 2016-2023 (LPR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Spółka w ramach ww. programu zobowiązana została do wykonania prac dotyczących:

* odnowienia, naprawy elewacji budynków mieszkalnych;

* wyburzenia starych i opuszczonych budynków mieszkalnych, garaży, komórek;

* oczyszczenia i zagospodarowania terenów zdewastowanych i odzyskanych po obiektach wyburzonych.

Obiekty i część terenów są własnością Spółki, część terenu Gmina przekazała Spółce w bezpłatne użytkowanie, a część terenu należącego do wspólnoty mieszkaniowej będzie przekazana Wnioskodawcy uchwałą wspólnoty w bezpłatne użytkowanie na okres 10 lat. W związku z powyższym, faktury za roboty: rozbiórkowe, naprawy oraz utworzenie w miejsce wyburzonych obiektów terenów zielonych, ławeczek, placów, śmietników, wiat na rowery, parkingów wewnętrznych, latarnie chodnikowe (elementy małej architektury), będą wystawione na Spółkę.

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi, które Spółka nabędzie w ramach realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ramach programu LPR.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi w ramach inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w tej sytuacji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją inwestycji w ramach programu LPR.

Podsumowując, Wnioskodawca z tytułu realizowanej inwestycji w ramach programu LPR nie będzie miał możliwości - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne i ogólne.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl