0112-KDIL1-1.4012.94.2017.1.OA - Brak prawa do odliczenia podatku w ramach realizowanego projektu - rozwój e-usług w gminie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.94.2017.1.OA Brak prawa do odliczenia podatku w ramach realizowanego projektu - rozwój e-usług w gminie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia wniosku (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.), uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 1 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w ramach realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w ramach realizowanego projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 1 czerwca 2017 r. o wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek pt. "Rozwój e-usług w mieście i Gminie (...)" o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Gmina otrzymała dotacje i podpisała umowę z Instytucją Zarządzająca (Urząd Marszałkowski) w dniu 19 sierpnia 2016 r.

Celem projektu jest wzmocnienie potencjału Urzędu w zakresie funkcjonowania, jakości i dostępności świadczonych usług publicznych - poprzez zwiększenie dostępności i dojrzałości e-usług publicznych. Realizacja projektu wygeneruje wiele korzyści m.in. oszczędność czasu klientów i urzędników, zwiększenie kompetencji w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Realizowany projekt w terminie od 1 kwietnia 2016 r. do 31 marca 2018 r. obejmuje zakres prac:

1. Elektronizacje procesu konsultacji społecznych. Uruchomiony zostanie system informatyczny do prowadzenia konsultacji społecznych, który będzie w sposób w pełni zautomatyzowany pobierać, publikować oraz wizualizować informacje i dane zgłaszane przez mieszkańców (w zależności od rodzaju konsultacji) przy wykorzystaniu formularzy e-usług;

2. Uruchomienie Systemu komunikacji mobilnej w ramach zadania nastąpi wdrożenie e-usługi na 4 poziomie dojrzałości dostępnej również jako aplikacji mobilnej. Gmina będzie miała dostęp do aplikacji webowej, która umożliwi mieszkańcom otrzymywanie kategoryzowanej informacji przez specjalnie przygotowaną aplikacje na telefony.

3. Zakup infrastruktury niezbędnej do wdrożenia i realizacji e-usług. Funkcjonowanie planowanych usług elektronicznych bez odpowiedniego zaplecza technologicznego jest nie możliwe. Dlatego planowane są zakupy serwera typu 1 wraz z U (...), komputerów wraz z oprogramowaniem systemowym oraz antywirusowym (zestaw 10 komputerów i 5 laptopów), (...);

4. Uruchomienie e-usług finansowych (6 e-usług na 4 poziomie dojrzałości). Uruchomiony zostanie portal informacyjno-płatniczy oraz nowe e-usługi finansowe, które umożliwią w sposób całkowicie elektroniczny, zdalny, mobilny i automatyczny załatwienie spraw związanych z opłatami wynikającymi z obowiązków publicznoprawnych, wraz z dokonaniem płatności. Portal zapewni wymianę danych, współpracę poprzez oprogramowanie interfejsowe szyny usług z różnymi modułami dziedzinowymi Urzędu takimi jak: (...);

5. Realizacja szkoleń. W ramach projektu przewidziano kompleksowy program wsparcia i szkoleń dla urzędników. Łącznie w ramach zadania zostanie przeprowadzonych 94 godziny szkoleń na temat zasady bezpieczeństwa w AIT e-urzędnik w certyfikacji E (...), obsługa dokumentów elektronicznych, system komunikacji mobilnej i inne;

6. Wdrożenie e-usług publicznych dla Urzędu (30 e-usług na 3 poziomie dojrzałości);

7. Promocja projektu.

Zakupy systemów teleinformatycznych oraz sprzętu zostaną przeprowadzone zgodnie z PZP, co zapewni racjonalność wydatków i charakter konkurencyjny równego traktowania wykonawców. Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyć będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów prawa. Projekt, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstawanie nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej. Zaplanowane w projekcie działania nie zmieniają dotychczasowej aktywności gospodarczej Gminy. Projekt ma charakter lokalny tj. realizowany jest tylko na terenie Miasta i Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika w zakresie, w jakiem realizuje zadania projektowe. - Towary i usługi określone w projekcie, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywanie czynności opodatkowanych, a między nimi nie istnieje udokumentowany związek, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy. W kontekście orzecznictwa ETS oraz sądów administracyjnych nie zachodzą przesłanki wykonywania przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu działań konkurencyjnych w stosunku do działań wykonywanych przez zwykłych uczestników rynku.

W związku z realizacją projektu "Rozwój e-usług w Mieście i Gminie (...)", Beneficjent Gmina nie przekazał w użytkowanie (zarządzanie) infrastrukturę i sprzęt będący przedmiotem projektu swojej jednostce budżetowej/zakładowi budżetowemu.

Po realizacji projektu (w okresie trwałości) Beneficjent Gmina również nie przekaże w użytkowanie (zarządzanie) infrastrukturę i sprzęt będący przedmiotem projektu swojej jednostce budżetowej/zakładowi budżetowemu.

Beneficjent Gmina nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane we wniosku o dofinansowanie.

Infrastruktura i sprzęt stanowiący przedmiot projektu nie będą wykorzystywane przez Beneficjenta do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Jak wskazano wyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że celem realizowanego projektu jest wzmocnienie potencjału Urzędu w zakresie funkcjonowania, jakości i dostępności świadczonych usług publicznych - poprzez zwiększenie dostępności i dojrzałości e-usług publicznych. Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyć będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów prawa. Infrastruktura i sprzęt stanowiący przedmiot projektu nie będą wykorzystywane przez Beneficjenta do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina zrealizuje opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: "Rozwój e-usług w mieście i Gminie (...)". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl