0112-KDIL1-1.4012.9.2019.1.RW - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.9.2019.1.RW Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Pismem z dnia 19 lutego 2019 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Izba Gospodarcza nie prowadzi działalności gospodarczej, celem organizacji jako Izby gospodarczej jest:

1. Ochrona i reprezentowanie interesów przedsiębiorców zrzeszonych w Izbie.

2. Tworzenie warunków w ramach istniejącego porządku prawnego do rozwoju ekonomicznego i organizacyjnego członków Izby.

3. Realizacja działań promocyjnych na rzecz członków Izby.

4. Kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki działalności gospodarczej.

5. Działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju regionu i kraju oraz kształtowania postaw w tym zakresie, a w szczególności:

a.

na rzecz ochrony środowiska

b.

na rzecz pracodawców osób niepełnosprawnych i osób niepełnosprawnych

c.

wspierania rozwoju działalności gospodarczej, kulturalnej, oświatowej i sportowej

d.

przyczynianie się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspieranie inicjatyw gospodarczych członków

e.

popieranie - we współpracy z właściwymi władzami oświatowymi - rozwoju kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodów w zakładach pracy oraz doskonalenia zawodowego pracujących.

Realizując jeden z celów Izba w partnerstwie złożyła w ramach naboru (...) oś priorytetowa RPO 2014-2020 (...) projekt pod tytułem "A".

Celem projektu jest zwiększanie świadomości mieszkańców Województwa na temat należytego gospodarowania odpadami komunalnymi. Założeniem działań podejmowanych w oparciu o Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami na rzecz rozwiązania problemów dla obszaru gospodarki odpadami. Zwiększenie poziomu segregacji odpadów oraz ograniczenie składowania odpadów ulegających biodegradacji przeznaczonych do składowania. Równie ważnym i koniecznym jest podjęcie działań na rzecz podnoszenia świadomości i wymiany informacji dotyczących m.in.: znaczenia zbiórki odpadów, negatywnego wpływu na środowisko naturalne i zdrowie ludzi, nielegalnych składowisk odpadów czy ich spalania. Wzmocnienie roli edukacji ekologicznej nastąpi poprzez kampanię, szkolenia, konkursy i programy edukacyjne. Dzięki realizacji niniejszego projektu wzrośnie poziom wiedzy i świadomości związanej z gospodarowaniem odpadami zarówno mieszkańców jak i przedsiębiorców oraz instytucji na terenie województwa. Produktem realizacji projektu jest kampania informacyjno-edukacyjna. Kampania edukacyjno-informacyjna będzie prowadzona przy użyciu narzędzi - ATL MEDIA (telewizja, radio, prasa) oraz BTL MEDIA (happeningi, konkursy, akcje promocyjne i edukacyjne), których głównym zadaniem jest dotarcie do jak największej liczby osób, przy użyciu minimalnych kosztów, 5.1. kampania medialna 5.1.1 telewizja.

Zakłada się przygotowanie trzech propozycji zintegrowanych spotów telewizyjnych, w postaci 3 scenariuszy na podstawie wstępnych scenariuszy, a następnie ich realizacja. Wykonawca ma także zaproponować media plan dla emisji spotów i wykupić czas antenowy w telewizji regionalnej. Formy reklamy to: spoty reklamowe (30 sek., wersja skrócona każdego z nich po 15 sek. oraz billboard sponsorski 8 sek.). 5.1.2 Radio. Przygotowanie zintegrowanych spotów radiowych (30 i 20 sek.) nawiązujących do spotów telewizyjnych w postaci scenariuszy na podstawie wstępnych scenariuszy. Wykonawca ma za zadanie wyprodukować spoty radiowe oraz zaproponować media plan dla emisji spotów. 5.2 Kampania prasowa. Przygotowanie propozycji projektu graficznego wykonanego na podstawie wstępnego projektu reklamy prasowej oraz przygotowanie media planu dla emisji projektu prasowego i wykupienie powierzchni reklamowej w dziennikach, prasie opiniotwórczej i prasie lokalnej. Projekt graficzny ma być ściśle związany z reklamą telewizyjną i radiową. Dodatkowo ma być łatwo przekładalny na różnorodne formy reklamy prasowej (od całostronicowych do jednomodułowych). Projekt graficzny powinien być umieszczony na stronach redakcyjnych i mieć postać wszywek na papierze pochodzącym z makulatury. 5.3 Kampania internetowa. Zakłada się przygotowanie propozycji reklamy internetowej na min. 3 portalach (...), zgodnie z upodobaniami grupy docelowej. W ramach propozycji reklamy internetowej sugerowane jest wykorzystanie klasycznych narzędzi budujących zasięg kampanii oraz nowoczesnych form komunikacji, których celem jest zaangażowanie odbiorcy. Ponadto przewiduje się formę reklamy internetowej dedykowanej dla dzieci (0-12 lat) i młodzieży (13-17), a także zrealizować ją w oparciu o stronę internetową Izby. Dodatkowo na stronie będzie funkcjonowała podstrona na temat kampanii. Wykonawca ma za zadanie dotrzeć do wybranych grup docelowych, przy minimalnym generowaniu kosztów, minimalnym wytwarzaniu odpadów oraz minimalnej emisji CO2. Ponadto zakłada się przeprowadzić min. sześć działań reklamy niekonwencjonalnej. Działania mają na celu zapobieganie ilości wytwarzanych odpadów. Drugim działaniem dużym będzie przeprowadzenie akcji edukacyjnych rozumianych jako drobne działania w trakcie imprez masowych (dożynki, odpusty, festyny, inne), głównie w miejscu zamieszkania odbiorców kampanii (Województwo). Celem akcji jest przeprowadzenie krótkich, zabawnych szkoleń kształtujących proekologiczne postawy jego uczestników. Bezpośrednie dotarcie w ramach akcji edukacyjnych wspomaga kampanię przeprowadzoną w mediach i wywoła efekt synergii. Akcje edukacyjne musza mieć interesująca i niekonwencjonalną formę. Po zakończeniu akcji edukacyjnej jej uczestnicy dostaną drobne gadżety związane z akcją. W przypadku dzieci główny nacisk ma być położony na argumenty społeczne i edukacyjne. Na stronie internetowej Izby będzie utworzone miejsce, w którym placówki szkolne lub gminy będą mogły dokonywać rezerwacji akcji edukacyjnej. Zakłada się przeprowadzenie min. 100 akcji. Konkursy. Alternatywną metodą poszerzania wiedzy na temat ekologii są konkursy organizowane dla grupy docelowej. Przeprowadzone zostaną min. trzy konkursy. Przy wykorzystaniu m.in.: radia, internetu etc. odpowiednio do grup docelowych. Konkursy będą uwzględniać problematykę właściwego postępowania z odpadami i poszerzać wiedzę na ten temat. W ramach projektu została rozbudowana część konkursowa dla dzieci w wieku 0-12 i młodzieży 13-17 lat. Konkurs na wykonanie rzeźby/maskotki z odpadów. Adresowany zarówno do dzieci (zespoły 4-6 osobowe), jak i młodzieży. Konkurs będzie polegał na wykonaniu rzeźby lub maskotki w całości z materiałów wtórnych (użycie innych materiałów dopuszczalne jest jedynie w celu spojenia lub łączenia jej elementów). Rzeźba nie może być niższa niż 50 cm. Koncepcja pracy powinna być jasna. Konkurs bezpośrednio zaangażuje dzieci i rodziców (osoby dorosłe) w segregację odpadów niezbędną do pozyskania materiałów do stworzenia rzeźby. Opracowany regulamin konkursu zostanie rozpowszechniony, a także zostaną podjęte działania mające na celu promowanie idei konkursu. WN zorganizuje wystawę wszystkich złożonych prac. Konkurs na produkcję 5-15 min filmu edukacyjnego lub wykonanie komiksu edukacyjnego. Związany jest z tematyką segregacji odpadów oraz zapobiegania powstawaniu odpadów. Konkurs jest adresowany do całej grupy docelowej (zespoły 5-10 osobowe). Izba na podsumowanie zorganizuje festiwal filmów edukacyjnych, na którym wyłonieni zostaną zwycięzcy i zostaną przyznane nagrody. Działania mają na celu zapobieganie/zmniejszanie ilości wytwarzanych odpadów.

Kolejny zakres projektu to wybór wykonawcy świadczącego usługi doradztwa finansowego i technicznego związanego z realizacją projektu; usługi doradztwa będą obejmować: monitorowanie założeń finansowych projektu, zgodność z harmonogramem płatności i przepływów finansowych oraz okresem realizacji projektu, wykonywanie operacji finansowych związanych z realizacją poszczególnych zadań, przygotowania i prowadzenia przez Izbę dokumentacji dotyczącej rozliczenia finansowego projektu, rozliczania, gromadzenia i opisywania przez Izbę dokumentów finansowych w ramach realizacji projektu, konsultacji w zakresie procedur obowiązujących Izbę związanych z obsługą projektu, organizacji współpracy i doradztwa w sprawach urzędowych w celu uzyskania niezbędnych opinii, oceny prawidłowości wykonanych działań, ewentualnego przygotowania zmian do projektu zgodnie z aktualnym postępem prac i ewentualnymi zaleceniami instytucji rozliczającej projekt, raportowania i sprawozdawczości wymaganych przez IP/IZ, kwalifikowalności ponoszonych wydatków projektu. Ostatnim zadaniem w ramach projektu jest ogłoszenie w prasie lokalnej na rozpoczęcie i zakończenie projektu, naklejki na sprzęt 100 szt., plakaty A1 10 szt., banner 2 szt., tablica pamiątkowa zewnętrzna 2 szt. Łączny koszt: (...) zł.

Wydatki związane z realizacją projektu informacyjno-edukacyjnego (...) zł.

Opłaty finansowe, doradztwo i inne usługi związane z realizacją projektu (...) zł.

Wydatki związane z angażowaniem personelu projektu (...) zł.

Działania informacyjno-promocyjne (...) zł.

Łączna wartość projektu po stronie Izby Gospodarczej to (...) zł brutto w tym 15% wkładu własnego. Pierwotny termin realizacji projektu lipiec 2018 - sierpień 2019, jednakże ze względu na wydłużoną procedurę wyboru wniosków termin realizacji zostanie przesunięty na marzec 2019 - kwiecień 2020. Realizacja projektu nie nastąpiła.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wszystkie nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu pod tytułem "A" (w ramach naboru) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym w punkcie 74, Izba Gospodarcza jako zarejestrowany i niekorzystający ze zwolnienia, podatnik podatku od towarów i usług nieprowadzący działalności polegającej na sprzedaży towarów i usług objętych projektem ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach na wykonanie/realizację zadań z projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Izba Gospodarcza jako lider, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z późn. zm., nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, zawartego w fakturach sprzedaży dotyczącego zadań projektu opisanego w projekcie. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach, tylko w takim zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z czym, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku o podatek zawarty w fakturach na zrealizowanie opisanego zadania.

Izba Gospodarcza jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W przedmiotowym projekcie Izba wskazuje podatek VAT jako koszt kwalifikowalny, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości jego odzyskania. Wszystkie zakupione towary oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, będą znajdowały się na terenie Województwa. Izba wniesie do projektu wkład własny, tym samym będzie ponosiła niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie kampanii w ramach projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku - towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w związku z realizacją projektu "A" Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach na wykonanie/realizację zadań z projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Ponadto należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl