0112-KDIL1-1.4012.840.2018.2.MW - VAT w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.840.2018.2.MW VAT w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2019 r. (data wpływu 5 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia. Wniosek uzupełniono w dniu 5 lutego 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł umowę Konsorcjum w celu realizacji w przetargu przedsięwzięcia budowlanego na rzecz Zamawiającego.

W ramach Konsorcjum współdziałają dwa podmioty: Wnioskodawca będący Liderem Konsorcjum oraz inny podmiot, zwany dalej Uczestnikiem Konsorcjum. Wadium wpłaca Uczestnik Konsorcjum. Lider Konsorcjum realizuje wszystkie działania wobec Zamawiającego, wobec osób trzecich, włącznie z podpisaniem umowy, wnoszeniem skarg, otrzymywaniem reklamacji, zafakturowaniem sprzedaży, otrzymaniem płatności. Lider Konsorcjum działa w oparciu o upoważnienie Konsorcjum do podejmowania takich działań.

Umownie strony postanowiły, iż zrealizują roboty w podziale ok. 30 i 70%, i w takiej też proporcji ustaliły między sobą solidarną odpowiedzialność wobec podmiotów zewnętrznych.

Każdy z członków Konsorcjum może wykonywać usługi przez podwykonawców. Przedmiotowe pytanie dotyczy jednak sytuacji, w której Uczestnik Konsorcjum prowadzi roboty budowlane jedynie w charakterze członka Konsorcjum.

Lider Konsorcjum zgodnie z umową Konsorcjum fakturuje sprzedaż, jednak zgodnie z umową Konsorcjum Lider Konsorcjum dokonuje płatności na rzecz Uczestnika Konsorcjum w ciągu 4 dni roboczych po otrzymaniu pieniędzy od Zamawiającego, pod warunkiem otrzymania od tego uczestnika stosownej faktury dotyczącej odpowiedniej części robót. Umowa Konsorcjum przewiduje dążenie do sytuacji, w której realizacja płatności nastąpi bezpośrednio od Zamawiającego.

W wyniku postępowania przetargowego została zawarta umowa obejmująca m.in. usługi określone w poz. 2-48 załącznika nr 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Umowa ta została zawarta pomiędzy Zamawiającym a Konsorcjum (wymienionym jako strona umowy) składającym się z Lidera Konsorcjum (Wnioskodawcy) oraz z Uczestnika Konsorcjum. W umowie Konsorcjum reprezentuje Lider Konsorcjum. Umowa nie precyzuje, na czyj konkretnie rachunek bankowy wpływa wynagrodzenie, faktycznie wpływa ona na rachunek bankowy Lidera Konsorcjum, który przekazuje stosowną część Uczestnikowi Konsorcjum zgodnie z umową Konsorcjum.

Lider Konsorcjum oraz Uczestnik Konsorcjum są podatnikami VAT czynnymi.

W odniesieniu do wskazanych transakcji pomiędzy Liderem Konsorcjum a Uczestnikiem Konsorcjum, Lider Konsorcjum (Wnioskodawca) stosował jako nabywca usługi odwrotne obciążenie zgodnie z art. 17.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Uczestnik Konsorcjum świadczy na rzecz Wnioskodawcy (Lidera Konsorcjum) usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a za jego pośrednictwem na rzecz Zamawiającego, przez co Wnioskodawca rozumie tylko tyle, że w zakres świadczeń, do których zobowiązany jest Uczestnik Konsorcjum, wchodzą również usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla, iż istota pytania nr 1 sprowadza się do stwierdzenia następstw nabycia usługi od Uczestnika Konsorcjum, tzn. czy ww. usługi określone w fakturze wystawionej przez Uczestnika Konsorcjum Wnioskodawca winien przy nabyciu traktować jak ww. usługi objęte odwrotnym obciążeniem, czy też wyłącznie jako rozliczenie w ramach Konsorcjum, nie związane z obowiązkiem odwrotnego obciążenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum zobowiązany jest rozliczyć podatek od towarów i usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług w ramach odwrotnego obciążenia od faktur wystawionych przez Uczestnika Konsorcjum zgodnie z umową Konsorcjum?

2. W przypadku, gdyby odpowiedź na pierwsze pytanie była przecząca, czy Wnioskodawca może stosować w opisanej sytuacji odwrotne obciążenie w odniesieniu do zdarzeń sprzed dnia otrzymania interpretacji indywidualnej, o którą wnioskuje, w związku z czym może nie korygować rozliczeń VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako Lider Konsorcjum jest zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 Ustawy o podatku od towarów i usług w ramach odwrotnego obciążenia od faktur wystawionych przez Uczestnika Konsorcjum zgodnie umową Konsorcjum.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W opisanej sytuacji skoro fakturę za wykonane usługi budowlane zgodnie z umową zawartą przez Konsorcjum z Zamawiającym wystawia Lider Konsorcjum, czyli Wnioskodawca, a faktura ta obejmuje również usługi faktycznie wykonane przez Uczestnika Konsorcjum, to w świetle art. 8 ust. 2a cyt. ustawy Lider Konsorcjum winien nabyć te usługi od Uczestnika Konsorcjum, nie jest to czyste rozliczenie finansowe (podział kosztów czy przychodów pomiędzy członków Konsorcjum). W efekcie wystawioną fakturę opiewającą na usługi określone w poz. 2-48 załącznika nr 14 ustawy o podatku od towarów i usług należy traktować dla celów podatku VAT jako fakturę na takie właśnie usługi realizowane przez podwykonawcę - nawet jeżeli w świetle prawa cywilnego jest inaczej.

Powyższe potwierdzają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego z 3 lipca 2017 r., w którym na takie samo w istocie pytanie (pkt e) odpowiedź brzmi:

"Zatem obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wykonanych przez Uczestnika Konsorcjum - jako podwykonawcy - usług, będzie ciążył na Liderze Konsorcjum - uznanym za generalnego wykonawcę (odwrotne obciążenie)".

Powyższe stanowisko potwierdzają też:

* Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 2461-IBPP2.4512.20.2017.1.BW z 28 marca 2017 r. "W konsekwencji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, Partner Konsorcjum (Wnioskodawca) świadcząc usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy będzie zobowiązany do wystawienia na rzecz Lidera Konsorcjum faktury bez podatku VAT, tj. z zastosowaniem mechanizmu odwróconego obciążenia, jako "podwykonawca" robót budowlanych. Faktura powinna zawierać wyrazy "odwrotne obciążenie"."

* Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.250.2017.2.BW z 10 sierpnia 2017 r. "W przedstawionej sprawie, skoro Lider Konsorcjum wystawia faktury na rzecz Zamawiającego, które będą obejmować zadania wykonane przez Wnioskodawcę (partnera), należy uznać, że Wnioskodawca jako partner Konsorcjum w tym schemacie występuje w charakterze podwykonawcy Lidera Konsorcjum, działającego w takim przypadku jako generalny wykonawca względem Zamawiającego. W świetle obowiązujących przepisów prawa oznacza to, że obowiązek rozliczenia podatku VAT od wykonanych przez Wnioskodawcę usług w tej sytuacji ciąży na - Liderze Konsorcjum."

* Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.3.2017.2.BW z 18 maja 2017 r. "W przedstawionej sprawie, skoro Lider Konsorcjum będzie wystawiał faktury na rzecz Zamawiającego, które będą obejmować zadania wykonane przez Wnioskodawcę (partnera), należy uznać, że Wnioskodawca jako partner Konsorcjum będzie w tym schemacie występować w charakterze podwykonawcy Lidera Konsorcjum, działającego w takim przypadku jako generalny wykonawca względem Zamawiającego. W świetle obowiązujących przepisów prawa oznacza to, że obowiązek rozliczenia podatku VAT od wykonanych przez Wnioskodawcę usług w tej sytuacji ciążył na - Liderze Konsorcjum."

I wiele innych interpretacji indywidualnych.

W ostatnim czasie stanowisko to jest podtrzymywane przez Krajową Informację Skarbową. Np. w Interpretacji nr 0111-KDIB3-1.4012.294.2018.l.JP z 29 czerwca 2018 r. czy w Interpretacji nr 0112-KDIL1-1.4012.432.2018.2.AK z 26 września 2018 r. potwierdzono odwrotne obciążenie w sytuacji, gdy:

* zawarto umowę Konsorcjum

* Konsorcjum jest stroną umowy z zamawiającym

* całość usługi na zamawiającego fakturuje Lider Konsorcjum

* Lider otrzymuje od członka Konsorcjum fakturę za wykonanie usług będących przedmiotem umowy z zamawiającym.

Jest to zatem w ocenie Wnioskodawcy taki sam co do istoty stan faktyczny, co stan faktyczny Wnioskodawcy. Wątpliwości Podatnika wzbudził jednak wyrok WSA w Warszawie z 8 czerwca 2018 r. w sprawie III SA/Wa 3070/17, uchylający interpretację indywidualną 0114-KDIP1-2.4012.70.2017.l. z 17 maja 2017 r. Sąd zaprezentował pogląd sprzeczny z wyrażonym wyżej stanowiskiem Wnioskodawcy.

Ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego (objaśnienia podatkowe) dotyczące stosowania omawianych przepisów dotyczących odwrotnego obciążenia, wydawane na podstawie art. I4a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, potwierdzają pogląd Wnioskodawcy, a zgodnie z art. I4n § 4 tej ustawy zastosowanie się przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych powoduje objęcie go ochroną przewidzianą w art. 14k -14 m tej ustawy.

W przypadku zatem, gdyby odpowiedź na pierwsze pytanie była przecząca, Wnioskodawca może stosować w opisanej sytuacji odwrotne obciążenie w odniesieniu do zdarzeń sprzed dnia otrzymania interpretacji indywidualnej, o którą wnioskuje, w związku z czym może nie korygować rozliczeń VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Wyjaśnić należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem powyższy przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym - zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy - mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że główny wykonawca - nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei, świadczenie ww. usług budowlanych przez wykonawcę (głównego wykonawcę) na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "podwykonawcy", zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: "podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy" (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca; 2503008).

Mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę.

Podwykonawcą będzie zatem podmiot, który nie jest generalnym wykonawcą ale w ramach danej inwestycji budowlanej z nim współpracuje podejmując się realizacji zleconych mu przez wykonawcę usług budowlanych. Natomiast na generalnym wykonawcy spoczywa odpowiedzialność wobec inwestora za kompleksowe wywiązanie się z warunków umowy obejmującej roboty budowlane.

Zgodnie natomiast z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, który stanowi, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Artykuł 106e ust. 1 ustawy, wskazuje jakie elementy powinna zawierać faktura. W punktach 12-14 wskazano:

* stawkę podatku;

* sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

W myśl art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy - faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę Konsorcjum w celu realizacji w przetargu przedsięwzięcia budowlanego na rzecz Zamawiającego. W ramach Konsorcjum współdziałają dwa podmioty: Wnioskodawca będący Liderem Konsorcjum oraz inny podmiot, zwany dalej Uczestnikiem Konsorcjum. Wadium wpłaca Uczestnik Konsorcjum. Lider Konsorcjum realizuje wszystkie działania wobec Zamawiającego, wobec osób trzecich, włącznie z podpisaniem umowy, wnoszeniem skarg, otrzymywaniem reklamacji, zafakturowaniem sprzedaży, otrzymaniem płatności. Lider Konsorcjum działa w oparciu o upoważnienie Konsorcjum do podejmowania takich działań. Umownie strony postanowiły, iż zrealizują roboty w podziale ok. 30 i 70%, i w takiej też proporcji ustaliły między sobą solidarną odpowiedzialność wobec podmiotów zewnętrznych. Każdy z członków Konsorcjum może wykonywać usługi przez podwykonawców. Przedmiotowe pytanie dotyczy jednak sytuacji, w której Uczestnik Konsorcjum prowadzi roboty budowlane jedynie w charakterze członka Konsorcjum. Lider Konsorcjum zgodnie z umową Konsorcjum fakturuje sprzedaż, jednak zgodnie z umową Konsorcjum Lider Konsorcjum dokonuje płatności na rzecz Uczestnika Konsorcjum w ciągu 4 dni roboczych po otrzymaniu pieniędzy od Zamawiającego, pod warunkiem otrzymania od tego uczestnika stosownej faktury dotyczącej odpowiedniej części robót. Umowa Konsorcjum przewiduje dążenie do sytuacji, w której realizacja płatności nastąpi bezpośrednio od Zamawiającego. W wyniku postępowania przetargowego została zawarta umowa obejmująca m.in. usługi określone w poz. 2-48 załącznika nr 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Umowa ta została zawarta pomiędzy Zamawiającym a Konsorcjum (wymienionym jako strona umowy) składającym się z Lidera Konsorcjum (Wnioskodawcy) oraz z Uczestnika Konsorcjum. W umowie Konsorcjum reprezentuje Lider Konsorcjum. Umowa nie precyzuje, na czyj konkretnie rachunek bankowy wpływa wynagrodzenie, faktycznie wpływa ona na rachunek bankowy Lidera Konsorcjum, który przekazuje stosowną część Uczestnikowi Konsorcjum zgodnie z umową Konsorcjum. Lider Konsorcjum oraz Uczestnik Konsorcjum są podatnikami VAT czynnymi. Uczestnik Konsorcjum świadczy na rzecz Wnioskodawcy (Lidera Konsorcjum) usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a za jego pośrednictwem na rzecz Zamawiającego, przez co Wnioskodawca rozumie tylko tyle, że w zakres świadczeń, do których zobowiązany jest Uczestnik Konsorcjum, wchodzą również usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca ma m.in. wątpliwości czy jako Lider Konsorcjum zobowiązany jest rozliczyć podatek od towarów i usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług w ramach odwrotnego obciążenia od faktur wystawionych przez Uczestnika Konsorcjum zgodnie z umową Konsorcjum.

Należy zauważyć, że w praktyce gospodarczej bardzo często inwestycje budowlane realizowane są przez wykonawców funkcjonujących w formie konsorcjum, które jest związkiem kilku przedsiębiorstw zawartym w celu dokonania wspólnego przedsięwzięcia. Występują różne modele konsorcjów, z których każde może mieć indywidualny charakter.

W rozpatrywanej sprawie, celem ustanowienia konsorcjum pomiędzy Liderem oraz Uczestnikiem Konsorcjum jest wspólna realizacja przedsięwzięcia, jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest konsorcjum, lecz każda ze stron, która działa w określonym zakresie jako samodzielny i niezależny podatnik.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że to strony konsorcjum określają w umowie konsorcjum, sposób rozliczeń między sobą jak i Zamawiającym, tj. sposób wystawiania faktur, należnego wynagrodzenia, terminów wykonania prac oraz kwestii odpowiedzialności za przydzielone im zadania z tytułu realizacji celu nałożonego na nich przez Zamawiającego w ramach zlecenia/przetargu. W praktyce w umowie konsorcjum strony mogą wyznaczyć Lidera Konsorcjum (który m.in. pełni funkcję reprezentacyjną oraz prowadzi rozliczenia z Zamawiającym), ale także mogą ustanowić, że każdy z nich jest, tzw. Uczestnikiem Konsorcjum i świadczy usługi bezpośrednio na rzecz Inwestora.

W zależności od przyjętego przez Konsorcjum modelu, o którym mowa powyżej inne są rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług. Odnosząc się do kwestii zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia do usług budowlanych świadczonych w ramach konsorcjum trzeba mieć na uwadze, że wprowadzone zmiany w zakresie reverse charge dla usług budowlanych generalnie nie powodują zmiany sposobu opodatkowania tych usług (np. w zakresie stawki VAT), w określonych przypadkach będzie dochodzić jedynie do przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku VAT z usługodawcy na usługobiorcę.

W opisanej sytuacji w odniesieniu do nabywanych przez Wnioskodawcę usług będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Wskazać bowiem należy, że Uczestnik Konsorcjum występuje w charakterze podwykonawcy - o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy - Wnioskodawcy (Lidera Konsorcjum), świadczy bowiem na rzecz Wnioskodawcy (Lidera Konsorcjum) usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy. Również przedmiotem umowy zawartej z Zamawiającym są usługi określone w poz. 2-48 załącznika nr 14 ustawy. Natomiast Lider będzie działał w takim przypadku jako generalny wykonawca względem Zamawiającego.

Zatem Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum zobowiązany jest rozliczyć podatek od towarów i usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w ramach odwrotnego obciążenia z tytułu faktur wystawionych przez Uczestnika Konsorcjum zgodnie z umową Konsorcjum.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż nie udziela odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku, gdyż Wnioskodawca oczekiwał na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości jego stanowiska w odniesieniu do pytania nr 1.

Tut. organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl