0112-KDIL1-1.4012.83.2017.1.MJ - Opodatkowanie dotacji przedmiotowych przekazywanych przez gminę zakładowi budżetowemu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.83.2017.1.MJ Opodatkowanie dotacji przedmiotowych przekazywanych przez gminę zakładowi budżetowemu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.) oraz pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przedmiotowych przekazywanych przez Gminę Zakładowi Budżetowemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji przedmiotowych przekazywanych przez Gminę Zakładowi Budżetowemu. Wniosek uzupełniono w dniu 30 maja 2017 r. o oświadczenie złożone zgodnie z art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz w dniu 6 czerwca 2017 r. o wskazanie adresu elektronicznego w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, tj. 9 jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym - Komunalnym Zakładem Budżetowym (...) (dalej: KZB, Zakład). Czynności wykonywane pomiędzy Gminą a jej scentralizowanymi jednostkami organizacyjnymi stanowią czynności wewnętrzne jednego podatnika VAT jakim jest Gmina, w związku z czym od dnia 1 stycznia 2017 r. zasadniczo nie podlegają opodatkowaniu VAT i są dokumentowane za pomocą not obciążeniowych/księgowych.

KZB realizuje zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej służące zaspokajaniu bieżących potrzeb lokalnej społeczności. W szczególności do zadań stanowiących przedmiot działania Zakładu należy świadczenie usług dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków, które na podstawie ustawy o VAT stanowią świadczenie usług opodatkowane według obniżonej 8% stawki VAT. W konsekwencji KZB ujmuje przedmiotowe czynności w swoich deklaracjach cząstkowych VAT, a następnie Gmina wykazuje je w skonsolidowanej deklaracji VAT-7 i odprowadza z tego tytułu podatek VAT należny na konto właściwego Urzędu Skarbowego.

Poza przychodami uzyskiwanymi z ww. tytułu KZB osiąga także inne przychody związane z działalnością gospodarczą jednak pozostające poza obszarem opodatkowania podatkiem VAT, tj. przykładowo przychody finansowe z tytułu odsetek od należności za wodę i ścieki czy odsetki bankowe.

Ponadto, od dnia 1 stycznia 2017 r. - na mocy uchwał Rady Miasta i Gminy - KZB otrzymuje miesięcznie dotacje przedmiotowe do 1 m3 odprowadzonych ścieków, ustalone odrębnie dla gospodarstw domowych (wyższa stawka dotacji) oraz innych odbiorców (niższa stawka dotacji). Zgodnie z uchwałami stawki dotacji zostały ustalone jako kwota netto dotacji powiększona o 8% podatek VAT, czyli analogicznie tego, jak opodatkowane są usługi odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów trzecich. Obecnie Zakład traktuje przedmiotowe dotacje jako dotacje do ceny opodatkowane VAT, w związku z czym każdorazowo ujmuje je w swoich deklaracjach cząstkowych VAT oraz odprowadza od tych dotacji podatek VAT należny.

W stanie prawnym przed dniem 31 grudnia 2016 r., tj. przed dokonaniem obligatoryjnej centralizacji rozliczeń podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, Zakład również traktował otrzymywane od Gminy dotacje przedmiotowe do 1 m3 odprowadzonych ścieków jako dotacje opodatkowane podatkiem VAT według stawki właściwej do usług odprowadzania ścieków. W szczególności przedmiotowa praktyka działania wynikała z postrzegania tych dotacji jako dopłat do ceny, a zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawa opodatkowania uwzględnia wartości całego świadczenia - niezależnie od faktu, czy zapłata w całości, bądź w części została uiszczona przez nabywcę/usługobiorcę, czy też przez podmiot trzeci. Na podstawie bowiem wskazanego przepisu ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy lub usługodawca ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest obowiązek opodatkowania dotacji udzielanej przez Gminę na rzecz Zakładu od dnia 1 stycznia 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez KZB od Gminy dotacje przedmiotowe do 1 m3 odprowadzanych ścieków podlegają opodatkowaniu VAT od dnia centralizacji rozliczeń VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez KZB od Gminy dotacje przedmiotowe do 1 m3 odprowadzanych ścieków nie podlegają opodatkowaniu VAT od dnia centralizacji rozliczeń VAT, bowiem stanowią przepływy pieniężne w ramach jednego podatnika VAT, a w związku z tym Zakład nie powinien od otrzymanych dotacji naliczać podatku VAT należnego.

UZASADNIENIE

Uzasadniając stanowisko przedstawione przez Gminę należy wskazać wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym podmioty prawa publicznego takie jak gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników VAT, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w przepisach dyrektywy VAT (a w konsekwencji również w przepisach ustawy o VAT). Ponadto uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów o sygn. I FPS 4/15 potwierdziła tezy przedstawione w wyroku TSUE w odniesieniu do zakładów budżetowych, które analogicznie nie powinny być uznane za odrębnego od Gminy podatnika VAT.

W konsekwencji wyroku TSUE C-276/15 oraz uchwały I FPS 4/15 należy uznać, że przepływy pieniężne za czynności dokonywane w ramach jednej jednostki samorządu terytorialnego, tj. pomiędzy Gminą a jej zakładem budżetowym, mają charakter wewnętrzny i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Tym samym, w odniesieniu do sprawy Gminy przekazanie dotacji przedmiotowej do 1 m3 odprowadzanych ścieków nie podlegają opodatkowaniu VAT od dnia centralizacji rozliczeń VAT.

Stanowisko Gminy zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (dalej: DIS w Katowicach, Organ) z dnia 9 lutego 2017 r. o sygn. 2461-IBPP3.4512.851.2016.1.EJ, w której Organ uznał, że "po dokonanej centralizacji - to Gmina, będąca podatnikiem podatku VAT, a nie Zakład - wykonuje czynności w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz wszystkich taryfowych grup zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru ścieków. Zatem w sytuacji kiedy Gmina będzie udzielać dotacji z budżetu gminy do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na rzecz Zakładu, przy scentralizowanym modelu rozliczeń, świadczenie takich czynności pomiędzy Gminą a Zakładem jest świadczeniem wewnętrznym nie podlegającym w ogóle podatkowi VAT (...). Za prawidłowe należy uznać, że po dokonanej od 1 stycznia 2017 r. centralizacji, przekazywane przez Gminę z budżetu gminy na rzecz Zakładu dopłaty do taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków nie stanowią elementu podstawy opodatkowania. Gmina nie powinna z tego tytułu wykazywać podatku VAT należnego, a przepływy finansowe uznać należy jako pozostające poza zakresem podatku VAT".

W przytoczonej interpretacji DIS w Katowicach wskazał, że udzielane przez Gminę dotacje dla zakładu budżetowego nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, otrzymane przez KZB od Gminy dotacje przedmiotowe do 1 m3 odprowadzanych ścieków nie podlegają opodatkowaniu VAT od dnia centralizacji rozliczeń VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

a.

utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,

b.

urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski;

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Powołany wyżej przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Z treści tego przepisu wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też należy stwierdzić, że definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Należy jednak zauważyć, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Tak więc, odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane podatkiem VAT wówczas, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub choćby dorozumiany stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Jednakże, zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że dostawa towarów i świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy czynność dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zaznaczyć, że przypisana gminie - jako jednostce samorządu terytorialnego - samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, że tylko pomiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, tj. 9 jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym - Komunalnym Zakładem Budżetowym w (...) (KZB).

KZB realizuje zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej służące zaspokajaniu bieżących potrzeb lokalnej społeczności. W szczególności do zadań stanowiących przedmiot działania Zakładu należy świadczenie usług dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków. KZB otrzymuje miesięcznie od dnia 1 stycznia 2017 r. - na mocy uchwał Rady Miasta i Gminy - dotacje przedmiotowe do 1 m3 odprowadzonych ścieków, ustalone odrębnie dla gospodarstw domowych (wyższa stawka dotacji) oraz innych odbiorców (niższa stawka dotacji). Zgodnie z uchwałami stawki dotacji zostały ustalone jako kwota netto dotacji powiększona o 8% podatek VAT, czyli analogicznie tego, jak opodatkowane są usługi odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów trzecich.

Wątpliwości Gminy dotyczą kwestii opodatkowania dotacji przedmiotowych do 1 m3 odprowadzonych ścieków przekazywanych Komunalnemu Zakładowi Budżetowemu.

Należy wskazać, że zarówno jednostki budżetowe, jak i zakłady budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak np. gminy zobowiązane były do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. Oznacza to, że świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi tej samej gminy a gminą stanowi świadczenie wewnętrzne niepodlegające w ogóle opodatkowaniu VAT.

Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Komunalny Zakład Budżetowy nie działa od 1 stycznia 2017 r. w charakterze odrębnego od Gminy podatnika podatku VAT. Jak wcześniej wykazano, świadczenie - składające się na istotę usługi - zakłada istnienie dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, tj. dwóch odrębnych podmiotów. Z racji braku możliwości uznania Komunalnego Zakładu Budżetowego za odrębnego od Gminy podatnika podatku od towarów i usług, nie występuje wzajemne świadczenie pomiędzy dwoma podatnikami. Świadczenie na własną rzecz nie jest świadczeniem usług, ani dostawą towaru. Świadczenie takie nie może mieć bowiem miejsca bez ustalenia konsumenta, tj. podmiotu będącego beneficjentem danej usługi lub konsumentem towaru.

Tym samym, w związku z przekazywanymi dotacjami przedmiotowymi do 1 m3 odprowadzonych ścieków nie występuje świadczenie pomiędzy Gminą a Komunalnym Zakładem Budżetowym, które można rozpatrywać w kategorii czynności podlegających opodatkowaniu. Po dokonanej centralizacji, to Gmina - jako podatnik podatku VAT - a nie Komunalny Zakład Budżetowy, wykonuje czynności w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. W konsekwencji udzielanie Komunalnemu Zakładowi Budżetowemu dotacji przedmiotowych do 1 m3 odprowadzonych ścieków stanowi/będzie stanowiło czynność wewnętrzną Gminy, która nie podlega/ nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl