0112-KDIL1-1.4012.75.2024.2.WK - Brak zwolnienia z VAT usług przeprowadzania zabiegów akupunktury oraz usługi zaleceń dietetycznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.75.2024.2.WK Brak zwolnienia z VAT usług przeprowadzania zabiegów akupunktury oraz usługi zaleceń dietetycznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy usług przeprowadzania zabiegów akupunktury oraz zaleceń dietetycznych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 marca 2024 r. (wpływ 27 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, w roku 2011 ukończył Pan czteroletnie studia z zakresu medycyny chińskiej, w tym z zakresu akupunktury, chińskich ziół leczniczych oraz Tui Na, na (...), pod (...) Szpitala Uniwersyteckiego w (...). Program ukończonych przez Pana studiów obejmował między innymi dietetykę.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą klasyfikowaną na gruncie PKD w grupowaniu 86.90.D, z tytułu prowadzenia której jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony (do roku 2023 dochody z działalności gospodarczej opodatkowywał Pan na zasadach ogólnych według skali podatkowej, od roku 2024 korzysta Pan z opodatkowania tych dochodów w formie podatku liniowego).

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan między innymi usługi przeprowadzania zabiegów akupunktury (leczenie akupunkturą polega na wprowadzaniu w określone miejsca na ciele, czyli tzw. punktu akupunkturowego, bardzo cienkich i delikatnych igieł, każdy punkt ma określone działanie terapeutyczne, a nakłuwane punkty dobierane są na podstawie postawionej diagnozy). Świadczenie tych usług ma na celu przywrócenie i poprawę zdrowia pacjentów, co do których istnieją medyczne wskazania do ich przeprowadzania. Wykonanie przedmiotowych usług poprzedza przeprowadzenie wywiadu z pacjentami i postawienie diagnozy.

Ponadto w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi zaleceń dietetycznych (zgodnych z medycyną chińską). Zalecenia dietetyczne udzielane są indywidualnie oraz po dokładnym wywiadzie i również mają na celu przywrócenie i poprawę zdrowia pacjentów.

Dodał Pan, że wskazane usługi przeprowadzania zabiegów akupunktury oraz usługi zaleceń dietetycznych świadczy Pan osobiście, tj. nie korzysta Pan z pomocy innych osób przy wykonywaniu zabiegów oraz udzielaniu zaleceń (zatrudniane przez Pana dwie osoby zajmują się jedynie umawianiem pacjentów). W zakresie świadczenia tych usług posiada Pan nie tylko wskazane na wstępie wykształcenie, ale także wieloletnie doświadczenie.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

1. Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako osoba fizyczna (jednoosobową działalność gospodarczą) pod firmą AB (numer REGON: (...)).

2. Świadczone przez Pana usługi przeprowadzania zabiegów akupunkturą polegają na wprowadzaniu w określone miejsca na ciele, czyli tzw. punkty akupunkturowe, bardzo cienkich i delikatnych igieł (każdy punkt ma określone działanie terapeutyczne, a nakłuwane punkty dobierane są na podstawie postawionej diagnozy). Z kolei świadczone przez Pana usługi zaleceń dietetycznych polegają na wskazaniu posiłków oraz produktów spożywczych, które powinny być spożywane przez korzystające z tych usług osoby, i produktów, których zaleca się unikać w diecie przy danym schorzeniu. Oba rodzaje usług świadczone są na rzecz osób z problemami zdrowotnymi w celu poprawy ich zdrowia.

3. Przedmiotem zapytania są usługi przeprowadzania zabiegów akupunkturą oraz usługi zaleceń dietetycznych. Jak wskazał Pan powyżej, usługi przeprowadzania zabiegów akupunkturą polegają na wprowadzaniu w określone miejsca na ciele, czyli tzw. punkty akupunkturowe, bardzo cienkich i delikatnych igieł (każdy punkt ma określone działanie terapeutyczne, a nakłuwane punkty dobierane są na podstawie postawionej diagnozy). Z kolei świadczone przez Pana usługi zaleceń dietetycznych polegają na wskazaniu posiłków oraz produktów spożywczych, które powinny być spożywane przez korzystające z tych usług osoby, i produktów, których zaleca się unikać w diecie przy danym schorzeniu. Oba rodzaje usług świadczone są na rzecz osób z problemami zdrowotnymi w celu poprawy ich zdrowia.

4. Nie jest Pan podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, a w konsekwencji usług będących przedmiotem wniosku nie wykonuje Pan w ramach działalności leczniczej.

5. Nie jest Pan wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

6. Usług będących przedmiotem zapytania nie wykonuje Pan w ramach działalności leczniczej, jednak wszystkie Pana usługi mają na celu poprawę zdrowia pacjenta.

7. Nie prowadzi Pan działalności na terenie podmiotu leczniczego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

8. Nie świadczy Pan usług będących przedmiotem wniosku na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których jest wykonywana działalność lecznicza.

9. W Pana ocenie, przedmiotowe usługi są świadczone przez Pana w ramach wykonywania zawodu medycznego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej. Zwrócił Pan przy tym uwagę, że w świetle art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy osobami wykonującymi zawód medyczny są nie tylko osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych, ale również osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny. W konsekwencji, uważa Pan, że przedmiotowe usługi są świadczone przez Pana jako przez osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie usług przeprowadzania zabiegów akupunkturą oraz usługi zaleceń dietetycznych.

10. Dokumentem potwierdzającym nabycie przez Pana fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie usług przeprowadzania zabiegów akupunktury oraz usługi zaleceń dietetycznych jest dyplom (...), pod (...) Szpitala Uniwersyteckiego w (...). Nie posiada Pan jednak polskich dokumentów potwierdzających nabycie przez Pana przedmiotowych kwalifikacji.

Wbrew Pana twierdzeniom zawartym w opisie sprawy oraz stanowisku - posiadane przez Pana kwalifikacje nie wypełniają warunków pozwalających na zwolnienie od podatku VAT usług akupunktury i dietetyki. Usługi objęte zakresem wniosku, nie będą przez Pana świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Analiza okoliczności zdarzenia przyszłego i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że nie zostanie spełniona przesłanka podmiotowa wskazana w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy. Powyższe wynika z faktu, że nie posiada Pan oficjalnie uznanych w Polsce kwalifikacji do wykonywania usług objętych zakresem wniosku (nie posiada Pan w Polsce prawa do wykonywania zawodu odpowiednio lekarza, pielęgniarki, psychologa, czy innego zawodu medycznego, tak więc nie jest Pan na podstawie przepisów szczególnych uprawniony do wykonywania zawodów medycznych). Oznacza, to, że powyższych usług nie będzie Pan świadczyć w ramach zawodów medycznych, o których mowa art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

Podsumowując, świadczone przez Pana usługi przeprowadzania zabiegów akupunktury oraz usługi zaleceń dietetycznych nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT jako usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu medycznego.

Tym samym, stanowisko Państwa należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do przywołanych przez Pana w uzasadnieniu własnego stanowiska interpretacji indywidualnych należy zaznaczyć, że każda interpretacja dotyczy unikalnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i w zasadzie wyłącznie do niego się ogranicza.

Należy zwrócić uwagę na to, że we wskazanych interpretacjach zakres okoliczności faktycznych nie jest tożsamy do sprawy będącej przedmiotem wydanego rozstrzygnięcia. Ponadto specyfika działalności podmiotów jest na tyle różnorodną, że niekiedy nawet podobne okoliczności faktyczne nie spowodują analogicznych konsekwencji dla przedsiębiorcy, a tym samym nie mogą być tożsamo traktowane.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku lub uzupełnienia do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl