0112-KDIL1-1.4012.7.2017.1.OA - VAT w zakresie opodatkowania wykonywanych usług serwisowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.7.2017.1.OA VAT w zakresie opodatkowania wykonywanych usług serwisowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych usług serwisowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanych usług serwisowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z poczynioną deklaracją w GUS, potwierdzoną wpisem do REGON, głównym rodzajem działalności Spółki jest produkcja konstrukcji metalowych i ich części.

Są to pasywne zabezpieczenia przeciwpożarowe, tj. bramy i drzwi ognioodporne oraz kurtyny dymowe, przeznaczone do wbudowania w obiekty użyteczności publicznej bądź przemysłowej.

Wyroby Wnioskodawcy są sprzedawane za pomocą dwóch kanałów dystrybucji:

* przez firmy partnerskie bądź;

* na rzecz generalnych wykonawców inwestycji, w ramach zawartego kontraktu budowlanego, obejmującego dostawę towarów wraz z montażem.

W związku z powyższym, w rozszerzeniu w stosunku do głównego rodzaju działalności Spółka wykonuje dodatkowe usługi potwierdzone wpisem do KRS, m.in. w ramach grupy usług PKWiU nr:

33.1 - Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń oraz

43.9 - Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane.

Specyfika wyrobów Wnioskodawcy, służących zapewnieniu bezpieczeństwa użytkownikom obiektu, a także szczególne przepisy dotyczące urządzeń przeciwpożarowych, wymagają zapewnienia użytkownikowi autoryzowanego serwisu.

Świadczone przez Wnioskodawcę w tym zakresie usługi serwisowe zmierzają do utrzymania sprawności i niezawodności produktu przez cały okres jego użytkowania oraz zachowania zgodności jego parametrów z dokumentami dopuszczeniowymi.

Kwestie te regulują wymagania:

* Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów -

§ 3.2 "Urządzenia przeciwpożarowe (...) powinny być poddawane przeglądom technicznym i czynnościom konserwacyjnym zgodnie z zasadami i w sposób określony w Polskich Normach dotyczących urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, w dokumentacji techniczno-ruchowej oraz instrukcjach obsługi, opracowanych przez ich producentów";

§ 3.3 "Przeglądy techniczne i czynności konserwacyjne powinny być przeprowadzane w okresach ustalonych przez producenta, nie rzadziej jednak niż raz w roku";

* Aprobaty Techniczne ITB dotyczące poszczególnych produktów;

* Dokumentacja Techniczno-Ruchowa poszczególnych produktów.

W ramach usługi serwisowej następuje przegląd wyrobu potwierdzający jego gotowość techniczną wraz z wymianą zużytych części eksploatacyjnych, bądź naprawą uszkodzeń.

Cyklicznie przeprowadzane prace serwisowe pozwalają uniknąć przyspieszonego zużycia poszczególnych podzespołów i w efekcie służą wydłużeniu okresu użytkowania całego produktu.

Może się zdarzyć, iż w wyniku oględzin podjęta zostanie decyzja o całkowitej wymianie wyrobu na nowy. Przesłanką mogą być z nadmierne koszty naprawy, bądź przyczyny techniczne, uniemożliwiające wymianę uszkodzonego elementu bez zagrożenia ryzykiem utraty właściwości przeciwpożarowych produktu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy w świetle znowelizowanego przepisu - art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o vat oraz ust. 1h, wraz załącznikiem nr 14, Spółka prawidłowo kwalifikuje wykonane prace serwisowe do prac związanych z naprawą i konserwacją wyrobów gotowych, a więc pozostających poza grupą usług budowlanych, wyszczególnionych w przywołanym załączniku?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z obowiązującą definicją, wywodzącą się z Ustawy Prawo Budowlane, przez roboty budowlane rozumie się prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie bądź rozbiórce obiektu budowlanego. Wymienione usługi, w określonych okolicznościach, od 1 stycznia 2017 r. podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia podatkiem VAT.

W przypadku Wnioskodawcy są to prace związane ze świadczeniem usługi budowlanej, polegającej dostawie towaru - wyrobu budowlanego wraz z montażem, na rzecz generalnego wykonawcy - czynnego podatnika VAT.

W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług serwisowych, polegających na sprawdzeniu działania wyrobu i wymianie jego zużytych elementów eksploatacyjnych, a zmierzających do wydłużenia okresu sprawności technicznej całego wyrobu, Wnioskodawca uznaje je za naprawy i konserwacje, z grupy usług objętych PKWiU 33.1. i stosuje podstawową stawkę VAT 23%.

Taką wykładnię językową potwierdza § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie VAT, który określa roboty konserwacyjne jako prace mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku i jego części. Powyższa definicja nie jest więc pojęciem tożsamym z pojęciem robót budowlanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych "podzleceń" podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia "podzleconych" usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy przy tym wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu "podwykonawca" wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to "firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy".

Wnioskodawca wskazał, że głównym rodzajem jego działalności jest produkcja konstrukcji metalowych i ich części. Są to pasywne zabezpieczenia przeciwpożarowe, tj. bramy i drzwi ognioodporne oraz kurtyny dymowe, przeznaczone do wbudowania w obiekty użyteczności publicznej bądź przemysłowej.

Wyroby Wnioskodawcy są sprzedawane za pomocą dwóch kanałów dystrybucji:

* przez firmy partnerskie bądź;

* na rzecz generalnych wykonawców inwestycji, w ramach zawartego kontraktu budowlanego, obejmującego dostawę towarów wraz z montażem.

W związku z powyższym, w rozszerzeniu w stosunku do głównego rodzaju działalności Spółka wykonuje dodatkowe usługi potwierdzone wpisem do KRS, m.in. w ramach grupy usług PKWiU nr:

33.1 - Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń oraz

43.9 - Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane.

Specyfika wyrobów Wnioskodawcy, służących zapewnieniu bezpieczeństwa użytkownikom obiektu, a także szczególne przepisy dotyczące urządzeń przeciwpożarowych, wymagają zapewnienia użytkownikowi autoryzowanego serwisu.

Świadczone przez Wnioskodawcę w tym zakresie usługi serwisowe zmierzają do utrzymania sprawności i niezawodności produktu przez cały okres jego użytkowania oraz zachowania zgodności jego parametrów z dokumentami dopuszczeniowymi.

Kwestie te regulują wymagania:

* Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów -

§ 3.2 "Urządzenia przeciwpożarowe (...) powinny być poddawane przeglądom technicznym i czynnościom konserwacyjnym zgodnie z zasadami i w sposób określony w Polskich Normach dotyczących urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, w dokumentacji techniczno-ruchowej oraz instrukcjach obsługi, opracowanych przez ich producentów";

§ 3.3 "Przeglądy techniczne i czynności konserwacyjne powinny być przeprowadzane w okresach ustalonych przez producenta, nie rzadziej jednak niż raz w roku";

* Aprobaty Techniczne ITB dotyczące poszczególnych produktów;

* Dokumentacja Techniczno-Ruchowa poszczególnych produktów.

W ramach usługi serwisowej następuje przegląd wyrobu potwierdzający jego gotowość techniczną wraz z wymianą zużytych części eksploatacyjnych, bądź naprawą uszkodzeń.

Cyklicznie przeprowadzane prace serwisowe pozwalają uniknąć przyspieszonego zużycia poszczególnych podzespołów i w efekcie służą wydłużeniu okresu użytkowania całego produktu.

Wątpliwości Spółki dotyczą tego czy prawidłowo kwalifikuje wykonane prace serwisowe do prac związanych z naprawą i konserwacją wyrobów gotowych, pozostających poza grupą usług budowlanych, wyszczególnionych w przywołanym załączniku i podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia.

Jak wskazano mechanizm odwrotnego obciążenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy ma zastosowanie gdy:

* usługodawcą jest podatnik, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

* usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

* usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca,

* usługodawca świadczy usługi wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy - będące przedmiotem zapytania - usługi sklasyfikowane do odpowiedniego symbolu PKWiU 33.1 (usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń). Świadczone w tym zakresie usługi serwisowe zmierzają do utrzymania sprawności i niezawodności produktu przez cały okres jego użytkowania oraz zachowania zgodności jego parametrów z dokumentami dopuszczeniowymi.

Usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń (PKWiU 33.1), nie zostały wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy.

Wobec tego, analiza regulacji prawnych, na tle przedstawionego we wniosku opisu prowadzi do stwierdzenia, że rozliczenie podatku należnego w związku z wykonaniem przedmiotowych usług serwisowych następuje na zasadach ogólnych.

Zatem wykonywane przez Wnioskodawcę prace serwisowe związane z naprawą i konserwacją wyrobów gotowych mieszczące się w grupowaniu PKWiU 33.1 pozostają poza grupą usług budowalnych, wyszczególnionych w załączniku nr 14 do ustawy i nie podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo zauważa się, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku. W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji świadczeń będących przedmiotem wniosku, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę. Tym samym, kwestia uznania świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę za usługi należące do danego PKWiU, nie jest objęta zakresem interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dodatkowo tut. organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania wykonywanych usług serwisowych. Natomiast w pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl