0112-KDIL1-1.4012.567.2017.1.MR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.567.2017.1.MR Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) (dalej: UOSG) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Gmina realizuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 UOSG). Niezależnie od realizacji zadań publicznych, Gmina wykonuje szereg czynności wyczerpujących znamiona samodzielnej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT i z tego tytułu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) rozliczając i odprowadzając wynikający stąd podatek VAT należny, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Gmina podjęła wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi z dniem 1 stycznia 2017 r.

Dnia 28 marca 2017 r. Gmina podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) umowę o dofinansowanie inwestycji pod nazwą "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej (...)" (dalej: Inwestycja lub Projekt). Inwestycja korzysta z dofinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Priorytet II - Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.3. Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach. Wkład własny niezbędny do zrealizowania Inwestycji zostanie sfinansowany z zaciągniętej przez Gminę pożyczki.

Inwestycja ma na celu uporządkowanie gospodarki ściekowej w Gminie oraz poprawę stanu środowiska poprzez budowę kompleksowego, szczelnego systemu kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i ciśnieniowej (o długości 21,7815 km), likwidację przydomowych zbiorników bezodpływowych (liczba przyłączy: 734 szt.), likwidację niekontrolowanych wylotów ścieków do środowiska wodnego i gruntowego oraz przetransportowanie ścieków do oczyszczalni ścieków. Prowadzenie i wykonanie Inwestycji mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 UOSG. Planowany okres realizacji Inwestycji: od 2015 do 2020.

Inwestycja będzie realizowana przez Gminę za pośrednictwem Urzędu Gminy (dalej: Urząd Jednostka Inwestująca), stanowiącym aparat pomocniczy Wójta, Rady Gminy i jej komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy. Prawidłowa realizacja Inwestycji zapewniona będzie przez zaangażowanie pracowników z następujących referatów Urzędu: Budżetu, Gospodarki Komunalnej, Inwestycji i Środków Zewnętrznych oraz Radcy Prawnego. Pracownicy wskazanych referatów posiadają wiedzę i doświadczenie w zakresie prowadzenia i finansowania projektów inwestycyjnych oraz utrzymania ich produktów i rezultatów. W związku ze znacznym zakresem Inwestycji, dla zwiększenia efektywności jego realizacji, Gmina zadecydowała o powierzeniu zarządzania Inwestycją inwestorowi zastępczemu. Inwestor zastępczy, wybrany w drodze zamówienia publicznego, będzie odpowiadał za prawidłową realizację zadania. Zakres czynności pracowników Urzędu zaangażowanych w projekt z kolei będzie obejmował głównie nadzór inwestora zastępczego.

Projekt obejmuje realizację następujących zadań inwestycyjnych:

1.

budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości L. z odprowadzeniem ścieków do istniejącego systemu kanalizacyjnego-sektor 0 - obejmująca budowę sieci kanalizacyjnej, dwóch przepompowni sieciowych oraz wykonanie zasilania elektrycznego przydomowych przepompowni ścieków;

2.

budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości L. z odprowadzeniem ścieków do istniejącego systemu kanalizacyjnego - sektor 3 - obejmująca budowę sieci kanalizacyjnej oraz wykonanie zasilania elektrycznego przydomowych przepompowni ścieków;

3.

budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości L. z odprowadzeniem ścieków do istniejącego systemu kanalizacyjnego - sektor 4 - obejmująca budowę sieci kanalizacyjnej, dwóch przepompowni sieciowych, roboty elektryczne przepompowni oraz wykonanie zasilania elektrycznego przydomowych oczyszczalni ścieków.

Wytworzona sieć kanalizacyjna (dalej: Infrastruktura) podłączona zostanie do oczyszczalni ścieków prowadzonej przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji.

Urząd Gminy jako Jednostka Inwestująca zamierza wytworzoną w ramach Projektu Infrastrukturę przekazać nieodpłatnie Zakładowi Wodociągowo-Kanalizacyjnemu (dalej: Zakład, Jednostka Wykorzystująca). Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. Zgodnie z § 4 Statutu Zakładu, stanowiącego załącznik do Uchwały Rady Gminy z dnia 23 maja 2011 r. (dalej: Statut), przedmiotem działalności Zakładu jest m.in. świadczenie usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i Zbiorowego odprowadzania ścieków w granicach zasięgu wodociągu oraz prowadzenie konserwacji i remontów urządzeń do poboru, uzdatniania i dostarczania wody.

Otrzymaną Infrastrukturę Zakład wykorzystywać będzie:

a.

bądź to wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT - w zakresie tych elementów Infrastruktury i tych odcinków sieci kanalizacyjnej, do których podłączeni będą jedynie mieszkańcy,

b.

bądź też zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności zwolnionych z VAT - w zakresie tych elementów Infrastruktury i tych odcinków sieci kanalizacyjnej, do których podłączone będą również budynki użyteczności publicznej (odbiór nieczystości z budynków Urzędu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych).

W związku z realizacją Inwestycji, Gmina poniesie szereg wydatków na nabycie towarów i usług, w tym na usługi budowlane, nadzór inwestorski oraz promocję Projektu. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu dokumentowane będzie fakturami wystawionymi na Gminę (jako odbiorca faktur będzie wskazana Gmina lub Urząd jako Jednostka Inwestująca). Płatności za faktury realizowane będą z wykorzystaniem rachunku bankowego Jednostki Inwestującej. Powstały w wyniku realizacji Inwestycji majątek pozostanie własnością Gminy. Wartość Inwestycji przekracza kwotę 15.000 zł netto.

W odniesieniu do tych elementów Infrastruktury, które będą wykorzystywane przez Zakład jednocześnie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czynności zwolnionych z VAT oraz na potrzeby działalności publicznej niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, Gmina nie będzie w stanie dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi rodzajami czynności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Inwestycji, które Gmina będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. wydatków poniesionych na wytworzenie tej części Infrastruktury, która będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości?

2. Czy w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Inwestycji, których Gmina nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. wydatków poniesionych na wytworzenie tej części Infrastruktury, która będzie wykorzystywana zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz/lub czynności zwolnionych z VAT oraz wydatków na nadzór i promocję Projektu), Gminie będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego?

3. Na podstawie danych której jednostki organizacyjnej - Jednostki Inwestującej (Urzędu Gminy) czy Jednostki Wykorzystującej (zakładu budżetowego) - Gmina powinna obliczyć wartość prewspółczynnika oraz wartość proporcji sprzedaży, w oparciu o które dokonywać będzie częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji, których nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Inwestycji, które Gmina będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. wydatków które będą ponoszone na wytworzenie tej części Infrastruktury, która będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

2. W odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Inwestycji, których Gmina nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. wydatków które będą ponoszone na wytworzenie tej części Infrastruktury, która będzie wykorzystywana zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz/lub czynności zwolnionych z VAT oraz wydatków na nadzór i promocję Projektu), Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ustawy o VAT.

3. Przy dokonywaniu częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT Gmina powinna stosować tzw. prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT oraz tzw. proporcję sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z VAT, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, obliczone na podstawie danych Zakładu.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 (z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

a.

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

b.

towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera autonomiczną definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy o VAT zawiera specyficzne uregulowania dotyczące organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy. W myśl tego przepisu, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie są uznawane za podatnika, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego będzie uznana za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Z powołanych przepisów wynika również, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Działalność polegająca na świadczeniu na rzecz mieszkańców usług w zakresie odpłatnego odbioru nieczystości jest wykonywana przez Gminę na podstawie zawartych z tymi mieszkańcami umów cywilnoprawnych, z tytułu jej wykonywania zatem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, niekorzystającym w tym zakresie z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 tej ustawy. Wnioskodawca spełnia więc pierwszy warunek wymagany dla potrzeb odliczenia podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca spełnia również drugi z ww. warunków - zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z zał. 3 do ustawy o VAT usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, stanowią więc tzw. czynności opodatkowane wymagane dla celów dokonania odliczenia. Tym samym - w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Inwestycji, które Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. wydatków które będą ponoszone na wytworzenie tej części Infrastruktury, która będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 i 91 tejże ustawy. Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkami niemającymi zastosowania w sprawie), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Sposób określenia proporcji (tzw. prewspółczynnik) powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, prewspółczynnik najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

a.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, oraz

b.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów. o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku. o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Kwestie związane ze sposobem obliczania prewspółczynnika w przypadku jednostek samorządu terytorialnego regulują przepisy Rozporządzenia. Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego prewspółczynnik ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego, tj. odrębnie dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Kolejne ustępy art. 90 ustawy o VAT regulują w sposób szczegółowy sposób kalkulacji proporcji. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, która podjęła w roku 2016 lub 2017 rozliczanie podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, do końca roku 2017 przyjmuje dla celów proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej zgodnie z art. 90 ust. 3-6, 9a i 10 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania przy pomocy tej jednostki organizacyjnej czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Od 1 stycznia 2018 r. analogiczną regulację zawierać będzie art. 90 ust. 10a-I0b ustawy o VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, niektóre elementy Infrastruktury wytworzonej w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane przez Zakład jednocześnie do świadczenia odpłatnych usług odbioru nieczystości od mieszkańców oraz na potrzeby związane z obsługą budynków użyteczności publicznej (tj. do odbioru nieczystości z budynków Urzędu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych) i w takim przypadku Gmina nie będzie w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi rodzajami sprzedaży. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do tego rodzaju zakupów, tj. w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Inwestycji, których Gmina nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. wydatków które będą ponoszone na wytworzenie tej części Infrastruktury, która będzie wykorzystywana zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz/lub czynności zwolnionych z VAT oraz wydatków na nadzór i promocję Projektu), Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Ad. 3

Ani przepisy ustawy o VAT ani przepisy Rozporządzenia nie regulują wprost kwestii wskaźnika (prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz proporcję sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT), której jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego należy stosować dla potrzeb dokonania częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności zwolnionych z VAT oraz pozostających poza zakresem opodatkowania, w sytuacji, gdy wydatki ponoszone są z budżetu jednej jednostki organizacyjnej (tu: Urzędu Gminy) i na tę jednostkę wystawiane są faktury zakupu, faktycznie zaś nabyte towary i usługi wykorzystywane są w działalności prowadzonej przez inną jednostkę organizacyjną (tu: zakład budżetowy).

Mając na uwadze, iż:

* zgodnie z art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT sposób określenia proporcji, o której mowa w tym przepisie powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności oraz dokonywanych przez niego nabyć, tj. zapewniać dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz obiektywnie odzwierciedlać część wydatków przypadających odpowiednio na działalność gospodarczą oraz cele inne niż działalność gospodarcza - w przypadku, gdy przypisanie tych wydatków do działalności gospodarczej nie jest możliwe,

* zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia oraz czynnościami, w stosunku do których podatnikowi takie prawo nie przysługuje, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia,

w ocenie Wnioskodawcy, przy dokonywaniu częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego należy stosować wskaźniki (prewspółczynnik i proporcję sprzedaży) obliczone według danych tej jednostki organizacyjnej, w której działalności dany towar lub usługa jest faktycznie wykorzystywana. W omawianym przypadku oznacza to, że dokonując częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dokonanych przez Jednostkę Inwestującą (tj. Urząd Gminy), a które będą wykorzystywane do wykonywania działalności tzw. mieszanej przez Jednostkę Wykorzystującą (tj. Zakład), Gmina powinna stosować wskaźniki obliczone dla Zakładu.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w odpowiedzi na wnioski składane przez inne jednostki samorządu terytorialnego, przykładowo:

* w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0112-KDIL2-2. 4012.169.2017.1.JK z dnia 20 lipca 2017 r., Nr 0112-KDIL2-1.4012.189.2017.1.AP z dnia 19 lipca 2017 r. oraz Nr 1061-IPTPP1.4512.78.2017.1.MW z dnia 28 marca 2017 r., a wcześniej także

* w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Nr 2461-IBPP3.4512.601.2016.2.EJ z dnia 13 grudnia 2016 r. oraz Nr 2461-IBPP3.4512.603.2016.JP z dnia 13 grudnia 2016 r.

W interpretacji Nr 2461-IBPP3.4512.603.2016.2.JP z dnia 13 grudnia 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

" (...) w przypadku, gdy dokonywane zakupy (towarów i usług) będą służyć do celów działalności gospodarczej, jak do celów innych niż działalność gospodarcza, a bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów działalności gospodarczej nie będzie możliwe, podatek do odliczenia od zakupów realizowanych w danej jednostce organizacyjnej ustala się z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. Sposób określenia proporcji ustala się dla każdej jednostki organizacyjnej odrębnie. Wyliczony dla jednostki organizacyjnej sposób określania proporcji znajdzie zastosowanie do zakupów towarów i usług zarówno dokonywanych przez tę jednostkę organizacyjną. jak I przez jednostkę samorządu terytorialnego (starostwo), wykorzystywanych jednak przez tę jednostkę organizacyjną do ww. celów, tj. celów mieszanych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić. że w sytuacji, gdy wydatek zrealizowany przez Wnioskodawcę (Powiat) będzie wykorzystywany przez inną jednostkę organizacyjną (jednostkę budżetowa) - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej zakup (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl