0112-KDIL1-1.4012.547.2017.1.MR - Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu przez związek gmin i powiatów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.547.2017.1.MR Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu przez związek gmin i powiatów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 27 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Gmin i Powiatów (dalej Związek) jest dobrowolnym stowarzyszeniem gmin i powiatów, którego misją jest: wspieranie idei samorządności lokalnej, integrowanie na płaszczyźnie regionalnej gmin i powiatów należących do Związku, kształtowanie wspólnej polityki samorządów lokalnych i lobbingu samorządowego oraz promocji osiągnięć członków Związku, wspieranie inicjatyw na rzecz rozwoju gmin i powiatów, wymiana doświadczeń i upowszechnianie modelowych rozwiązań w zakresie rozwoju lokalnego i zarządzania w gminach i powiatach. Związek prowadzi działalność na rzecz zrzeszonych w nim gmin i powiatów członkowskich oraz ogółu społeczności.

Działalność Związku zgodnie z jego statutem obejmuje m.in. następujące zadania:

1.

wyrażanie opinii i reprezentowanie wspólnych interesów członków Związku wobec administracji rządowej oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, jak również innych organizacji oraz mediów;

2.

promocja społeczności lokalnych regionu oraz osiągnięć gmin i powiatów należących do Związku;

3.

prowadzenie działalności informacyjnej, konsultacyjnej i programowej;

4.

opiniowanie projektów aktów prawnych, regulujących działalność samorządu lokalnego oraz podejmowanie własnych inicjatyw prawodawczych w istotnych kwestiach dotyczących statusu prawnego samorządu lokalnego;

5.

występowanie z inicjatywami na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego w województwie;

6.

organizowanie kształcenia i szkolenia samorządowców (w tym radnych) oraz urzędników samorządowych;

7.

wspieranie rozwoju, współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie rozwoju gospodarczego, kulturalnego, oświatowego i społecznego, regionalnego i lokalnego, w tym wspieranie rozwoju obszarów wiejskich;

8.

wspieranie wymiany kulturalnej, edukacyjnej i sportowej między gminami i powiatami należącymi do Związku;

9.

wspieranie wymiany doświadczeń między członkami Związku a innymi samorządami w kraju i za granicą.

Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, a ewentualne dochody z działalności przeznaczane są na działalność statutową. Środki finansowe na prowadzenie swojej działalności statutowej Związek pozyskuje głównie ze składek członkowskich gmin i powiatów (które są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1. pkt 31 lit. b)) oraz w niewielkim stopniu dzięki realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych oraz budżetu państwa.

W ramach swojej działalności statutowej Związek złożył wniosek o dofinansowanie, a po jego pozytywnym rozpatrzeniu podpisał umowę z Województwem - pełniącym rolę jednostki regionalnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na realizację projektu pn. "Samorządowe know-how w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich - wyjazd studyjny do województwa" w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń samorządowych dot. rozwoju lokalnego na obszarach wiejskich. W wyjeździe studyjnym wezmą udział przedstawiciele gmin i powiatów członkowskich Związku, którzy z tytułu udziału w projekcie nie zostaną obciążeni przez Związek żadnymi kosztami. W ramach realizacji ww. projektu przewidziane są zakupy usług ściśle związanych z realizacją zadań przewidzianych w projekcie, tj. usług noclegowych oraz usług restauracyjnych (wyżywienie i serwisy kawowe). Projekt ma charakter "non-profit" tzn. nie zakłada się uzyskania jakiegokolwiek zysku i nie będzie generował przychodów, które podlegają pod ustawę o podatku od towarów i usług. Związek nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej działalności wg polskiej klasyfikacji działalności 94.99.Z - działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Uzyskuje przychody ze składek.

Realizacja projektu (wyjazd studyjny) jest przewidziana w terminie 23-25 października 2017 r. a jego rozliczenie musi nastąpić najpóźniej w terminie do dnia 20 listopada 2017 r. Jednym z załączników do wniosku o płatność składanym w momencie rozliczenia projektu jest oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT poparte indywidualną interpretacją.

Należy podkreślić, że efekty realizacji przedmiotowego projektu nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT. Związek jako podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. W takiej sytuacji Związek ma możliwość uznania podatku VAT za kwalifikowalny w ramach przedmiotowego projektu (do uzyskania interpretacji indywidualnej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawca - Związek Gmin i Powiatów - ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich. Związek nie jest i nie był czynnym podatnikiem podatku VAT. Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową. W wyniku realizacji swoich zadań statutowych jakim jest realizacja przedmiotowego projektu nie osiągnie przychodów na podstawie, których Związek stałby się czynnym podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, Z pózn. zm.) obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Związek nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdecydowana większość usług świadczonych przez Związek na rzecz swoich członków (gmin i powiatów) ma charakter nieodpłatny a nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Oznacza to, że przyznana pomoc w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 nie będzie wykorzystana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

Podsumowując - zdaniem Wnioskodawcy - Związek nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zarówno w części jak i w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Związek Gmin i Powiatów (dalej Związek) jest dobrowolnym stowarzyszeniem gmin i powiatów. Działalność Związku zgodnie z jego statutem obejmuje m.in. następujące zadania:

1.

wyrażanie opinii i reprezentowanie wspólnych interesów członków Związku wobec administracji rządowej oraz samorządowej szczebla wojewódzkiego, jak również innych organizacji oraz mediów;

2.

promocja społeczności lokalnych regionu oraz osiągnięć gmin i powiatów należących do Związku;

3.

prowadzenie działalności informacyjnej, konsultacyjnej i programowej;

4.

opiniowanie projektów aktów prawnych, regulujących działalność samorządu lokalnego oraz podejmowanie własnych inicjatyw prawodawczych w istotnych kwestiach dotyczących statusu prawnego samorządu lokalnego;

5.

występowanie z inicjatywami na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego w województwie;

6.

organizowanie kształcenia i szkolenia samorządowców (w tym radnych) oraz urzędników samorządowych;

7.

wspieranie rozwoju, współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie rozwoju gospodarczego, kulturalnego, oświatowego i społecznego, regionalnego i lokalnego, w tym wspieranie rozwoju obszarów wiejskich;

8.

wspieranie wymiany kulturalnej, edukacyjnej i sportowej między gminami i powiatami należącymi do Związku;

9.

wspieranie wymiany doświadczeń między członkami Związku a innymi samorządami w kraju i za granicą.

Związek nie prowadzi działalności gospodarczej, a ewentualne dochody z działalności przeznaczane są na działalność statutową. Środki finansowe na prowadzenie swojej działalności statutowej Związek pozyskuje głównie ze składek członkowskich gmin i powiatów (które są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1. pkt 31 lit. b)) oraz w niewielkim stopniu dzięki realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych oraz budżetu państwa. W ramach swojej działalności statutowej Związek złożył wniosek o dofinansowanie, a po jego pozytywnym rozpatrzeniu podpisał umowę z Województwem - pełniącym rolę jednostki regionalnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na realizację projektu pn. "Samorządowe know-how w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich - wyjazd studyjny do województwa" w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń samorządowych dot. rozwoju lokalnego na obszarach wiejskich. W ramach realizacji ww. projektu przewidziane są zakupy usług ściśle związanych z realizacją zadań przewidzianych w projekcie, tj. usług noclegowych oraz usług restauracyjnych (wyżywienie i serwisy kawowe). Projekt ma charakter "non-profit" tzn. nie zakłada się uzyskania jakiegokolwiek zysku i nie będzie generował przychodów, które podlegają pod ustawę o podatku od towarów i usług. Związek nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uzyskuje przychody ze składek.

Efekty realizacji przedmiotowego projektu nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT. Związek jako podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. W takiej sytuacji Związek ma możliwość uznania podatku VAT za kwalifikowalny w ramach przedmiotowego projektu (do uzyskania interpretacji indywidualnej).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny lub projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl