0112-KDIL1-1.4012.517.2017.1.RW - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.517.2017.1.RW Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu. W dniu 29 listopada 2017 r. wniosek został uzupełniony o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina planuje realizację zadania pn. "Inwentaryzacja przyrodnicza..." (dalej: Projekt, Zadanie).

Celem projektu jest wykonanie dwóch dokumentów:

* inwentaryzacja przyrodnicza Gminy oraz

* opracowanie ekofizjograficzne dla Gminy.

Posiadanie aktualnego opracowania inwentaryzującego zasoby przyrodnicze Gminy jest niezbędne w przypadku pozyskiwania środków na rozwój i ochronę środowiska z niektórych funduszy strukturalnych. Natomiast aktualne opracowanie ekofizjograficzne, charakteryzujące poszczególne elementy przyrodnicze i ich wzajemne powiązania, jest potrzebne przy zmianach dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Podsumowując, oba opracowania będą miały za zadanie wypełnienie luki w zakresie wiedzy o walorach przyrodniczych na obszarze Gminy.

W konsekwencji, zrealizowane zostanie jedno z priorytetowych zadań władz samorządowych Gminy, tj. dbałość o stan środowiska i jego walorów przyrodniczych, krajobrazowych oraz turystycznych, które niewątpliwie są jednym z najważniejszych atutów i wartości Gminy.

Analizy niezbędne do sporządzenia przedmiotowych opracowań zostaną przeprowadzone w następujących etapach:

* etap I - wstępna ocena stanu dotychczasowych badań,

* etap II - badania terenowe,

* etap III - opracowanie wyników badań terenowych.

W ramach Zadania wyróżnić należy również dwa rodzaje działań uzupełniających:

* wykonanie ok. 2.500 sztuk publikacji dotyczących zasobów przyrodniczych w postaci broszur, a także

* przeprowadzenie warsztatów edukacyjno-przyrodniczych, których odbiorcami będą szkoły i przedszkola z Gminy.

Na realizację przedmiotowego Zadania Gmina zamierza ubiegać się o przyznanie dofinansowania pochodzącego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa do kwoty brutto planowanych nakładów.

Aktualnie Gmina nie poniosła jeszcze wydatków na realizację przedmiotowego Zadania. Gmina będzie ponosić takie wydatki w przyszłości. Ponoszone w tym zakresie wydatki będą dokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Gmina zaznacza, iż zarówno realizacja Zadania, jak i udostępnianie materiałów powstałych na skutek jego realizacji, zgodnie w szczególności z art. 7 ust. 1 pkt 1 (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, dalej: ustawa o samorządzie gminnym), będzie odbywała się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Powstałe w ramach projektu materiały będą zatem wykorzystywane przez Gminę do wykonywania jej zadań własnych wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Jednocześnie Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat w szczególności za udostępnianie opracowań, przeprowadzanie warsztatów edukacyjno-przyrodniczych dla uczniów szkół i przedszkoli, a także przekazywanie zainteresowanym broszur dotyczących zasobów przyrodniczych.

W konsekwencji, przedmiotowe materiały nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania efektów Projektu. Zdaniem Gminy wydatki ponoszone w ramach Projektu będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będą przejawem działalności Gminy w ramach reżimu publicznoprawnego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowego Zadania przez Gminę jest dokonywana w ramach reżimu publicznoprawnego i nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku również druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona, ponieważ materiały powstałe w ramach Projektu zostaną nieodpłatnie udostępnione na rzecz zainteresowanych.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, Projekt będzie realizowany w ramach nałożonych na Gminę ustawowo zadań własnych. Gmina nie będzie czerpała z tego tytułu żadnych korzyści. W związku z tym, zdaniem Gminy, materiały powstałe w ramach przedmiotowego Zadania nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

* nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ponadto, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jak wskazała w opisie sprawy Gmina, realizacja przedmiotowego zadania należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne Gminy obejmuję sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowe Zadanie będzie służyło realizacji zadań własnych Gminy we wskazanym powyżej zakresie, zdaniem Gminy, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. W konsekwencji, zdaniem Gminy, należy uznać, że przeznaczenie powstałej dokumentacji wyłącznie do nieodpłatnego korzystania, na gruncie ustawy o VAT nie będzie stanowiło podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług.

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż jako że Gmina w zakresie realizowanego Zadania nie będzie działała jako podatnik VAT, a efekty Projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków w ramach Projektu.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2017 r., sygn. 1462-IPPP1.4512.80.2017.1.MK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) zwrócił uwagę, na fakt że "Wnioskodawca w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza współrealizować projekt. Projekt będzie finansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2010 przy udziale współfinansowania ze środków dotacji budżetowej celowej. Projekt ma charakter edukacyjno-aktywizacyjny. Głównym celem projektu jest zaangażowanie kluczowych grup tworzących społeczności lokalne - lokalnych mieszkańców, decydentów, przedsiębiorców i rolników - we współpracę z parkiem na rzecz ochrony przyrody. Realizacja projektu ma uwrażliwić społeczności lokalne na środowisko przyrodnicze oraz uświadomić płynące korzyści z dobrze zachowanej przyrody. Zaplanowane działania w projekcie mają przyczynić się do wzmocnienia poczucia odpowiedzialności ekologicznej mieszkańców obszarów należących do Wnioskodawcy. (...) W trakcie realizacji zadań projektu nie będą pobierane żadne opłaty tytułem udziału w warsztatach, wstępu na obszar działań, a grunty, na których realizowane będą poszczególne działania w projekcie, nie będą dzierżawione i odpłatnie udostępniane. Nie planuje się także na tych gruntach prowadzenia działalności handlowej i wytwórczej. Zakupywane towary i usługi na potrzeby projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną u Wnioskodawcy". Tym samym, zdaniem DKIS "W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu".

Ponadto, w interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1- 3.4012.659.2017.1.MWJ, DKIS stwierdził, iż "Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy)". W konsekwencji "Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach konkursu "Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018" w Zespole Szkół Samorządowych., ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty powstałe w związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 28 grudnia 2016 r., sygn. 0461-ITPP2.4512.931.2016.1.KN, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, iż " (...) zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej należą do zadań własnych gminy. Z powyższego wynika, że zadanie nieinwestycyjne pn. "..." na podstawie którego możliwe będzie dostosowanie stanu faktycznego do bieżącej sytuacji prawnej dokumentów będących podstawą do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz prowadzenie polityki ochrony bio-i georóżnorodności stanowi niewątpliwie realizowanie zadań własnych Gminy, przy czym te działania pozbawione są cech działań cywilnoprawnych. (...) Zatem z uwagi na powyższe uznać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania".

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl