0112-KDIL1-1.4012.457.2019.1.HW - Zwolnienie z VAT usług odpłatnej organizacji szkoleń.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.457.2019.1.HW Zwolnienie z VAT usług odpłatnej organizacji szkoleń.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług odpłatnej organizacji Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jak również niefinansowanych ze środków publicznych oraz usług organizacji Konferencji i Zjazdów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług odpłatnej organizacji Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jak również niefinansowanych ze środków publicznych oraz usług organizacji Konferencji i Zjazdów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(...) (dalej: Fundacja, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach bieżącej działalności Fundacja upowszechnia w kraju lub za granicą osiągnięcia naukowo-badawcze, dydaktyczne oraz organizacyjne własne, jak również X (dalej: X), w tym w szczególności prowadzi działalność naukowo-badawczą. Fundacja wspiera także finansowo jak i organizacyjnie działalność naukowo-badawczą, dydaktyczną, kulturalną, sportową oraz inwestycyjną X. Wśród zadań fundacji leży także kształtowanie postaw proprzedsiębiorczych i proinnowacyjnych studentów, doktorantów, pracowników nauki miasta (...) lub regionu, a także działalność na rzecz popularyzowania nauki i przedsiębiorczości.

Fundacja jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Fundacja nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, nie jest jednostką objętą systemem oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym.

W ramach bieżącej działalności Fundacja realizuje różnego rodzaju projekty, m.in. zajmuje się organizacją i współorganizacją szkoleń, konferencji naukowych oraz zjazdów członków określonych branż lub społeczności (dalej łącznie jako: Działalność konferencyjno-szkoleniowa). Wśród wydarzeń organizowanych w ramach Działalności konferencyjno-szkoleniowej wyróżnić można następujące kategorie: * Szkolenia (dalej: Szkolenia).

Tego rodzaju wydarzenia przyjmują z zasady charakter warsztatowy. Szkolenia przez Fundację bywają zamiennie nazywane warsztatami. Polegają na bezpośrednim kontakcie prowadzącego szkolenie z uczestnikami, przy jednoczesnym wyraźnym rozgraniczeniu funkcji przewidzianych dla prowadzącego i uczestników. Liczba uczestników w tego rodzaju wydarzeniach zazwyczaj jest ograniczona i waha się od 20 do 25 (maksymalnie) w ramach jednego szkolenia. Dzięki formule tego rodzaju spotkań uczestnicy mają możliwość aktywnego udziału w szkoleniu - o formie spotkania i zakresie tego udziału za każdym razem decyduje prowadzący albo zamawiający. Z reguły na Szkoleniach przeprowadzane są ćwiczenia w grupach (sporządzanie wniosków, zarządzanie projektami, raportowanie, czy przygotowywanie się do audytu). Szkolenia prowadzone są przez ekspertów zapewnianych przez Fundację. Szkolenia mają zazwyczaj jednodniowy lub dwudniowy wymiar i trwają od 8 do 16 godzin lekcyjnych (45 minut). W ramach organizowanych spotkań Fundacja może zapewniać przerwę kawową oraz lunch. W sytuacji, w której Szkolenie odbywa się u zamawiającego za zorganizowanie sali, przerwy kawowe) oraz lunchu odpowiada zamawiający. Udział w szkoleniach jest co do zasady odpłatny.

Szkolenia w zależności od potrzeb kierowane są do pracowników lub osób zajmujących się lub mających zajmować się zawodowo określonego rodzaju działalnością (np. pracownicy uczelni wyższych zajmujący się pozyskiwaniem zewnętrznego finansowania; pracownicy agencji rozwoju, studenci kształcący się w określonym zawodzie). Formuła Szkoleń pozwala na przekazywanie treści w formie możliwej do bezpośredniego zastosowania w codziennej praktyce. W związku z powyższym Szkolenia mają w założeniu podnosić kompetencje, wiedzę i umiejętności uczestników istotne z punktu widzenia wykonywanego przez nich zawodu, funkcji, stanowiska, wykonywanej działalności gospodarczej. Dla przykładu Szkolenia, o których mowa, obejmują swoim zakresem tematycznym:

* (...) - Szkolenie dla studentów (...);

* (...) - Szkolenie dla pracowników (...);

* (...) - Szkolenie dla kadry kierowniczej i administracyjnej uczelni wyższej;

* (...) - Szkolenie dla pracowników uczelni wyższej;

* (...) - Szkolenie dla pracowników uczelni wyższej.

W ramach szkoleń uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe.

* Konferencje i zjazdy naukowe (dalej: Konferencje).

Tego rodzaju wydarzenia organizowane lub współorganizowane są w celu stworzenia możliwości wymiany myśli wśród osób zajmujących się (zazwyczaj naukowo) wąsko wytyczonym (specjalistycznym) zakresem zagadnień. Konferencje przyjmują bowiem charakter spotkań, na których upowszechniane (prezentowane) są najnowsze wyniki badań naukowych, wymieniane są informacje, oraz doświadczenia i poglądy w celu zapewnienia postępu nauki. Wstęp na Konferencje zazwyczaj jest otwarty jednak ze względu na charakter tego rodzaju spotkań udział w nich biorą głównie przedstawiciele danej dziedziny nauki (a nawet wyłącznie osoby zajmujące się w jej ramach pewnym szczegółowym wycinkiem zagadnień). Posługując się przykładem, organizowane lub współorganizowane przez Fundację Konferencje mogą dotyczyć tak specjalistycznych zagadnień jak genomika roślin strączkowych (tematyka poruszana była podczas organizowanej przez Fundację Y), czy też technologia matematyki (zagadnienie poruszane podczas (...)). W ramach Konferencji zaciera się więc klasyczny podział na prelegentów oraz słuchaczy. Oczywiście Fundacja wraz ze współorganizującymi zapewnia występujących na Konferencjach w roli ekspertów (prelegentów). Przypisana im funkcja sprowadza się jednak zazwyczaj do zainicjowania dyskusji w ramach prowadzonych paneli. Uczestnicy biorący w nich udział często legitymują się wiedzą ekspercką, a Konferencje mają na celu umożliwienie im konfrontacji swoich poglądów. Informacje przekazywane w ramach poszczególnych etapów Konferencji zwykle charakteryzują się pewnym stopniem abstrakcji i ogólności, w związku z czym nie można ich w sposób bezpośredni aplikować na poziom zastosowania.

W zależności od rozmiaru i tematyki organizowanego spotkania, Konferencje trwają od 1 nawet do 5 dni. Udział w tego rodzaju Konferencjach jest co do zasady odpłatny. Środki na organizację Konferencji pochodzą z opłat konferencyjnych pokrywanych przez uczestników, dotacji oraz wpłat sponsorów. Współpraca ze sponsorami polega na umożliwieniu przez Fundację zaprezentowania swojej organizacji lub przedmiotu działalności podczas Konferencji (w zależności od konkretnego przypadku mogą to być wystąpienia przedstawicieli sponsorów lub też możliwość prezentacji materiałów marketingowych).

W zależności od wysokości zgromadzonych funduszy oraz rozmiaru i zasięgu organizowanej Konferencji, Fundacja może wzbogacać program Konferencji o różnego rodzaju wydarzenia towarzyszące (bankiety, ogniska, wydarzenia sportowe). W związku z uczestnictwem w Konferencjach osób spoza miasta, a nawet z zagranicy, Fundacja może zorganizować uczestnikom nocleg.

Wśród Konferencji są również takie, które Fundacja współorganizuje z X. Współorganizacja takich Konferencji odbywa się w oparciu o umowę zawartą na podstawie umowy ramowej. Umowa ramowa wyznacza ogólne warunki współdziałania Fundacji oraz X w celu współorganizacji Konferencji (wspólnego przedsięwzięcia).

Na podstawie podpisywanych w oparciu o umowę ramową umów wykonawczych następuje podział obowiązków pomiędzy Fundację i X w ten sposób, że Fundacja odpowiedzialna jest za stronę organizacyjno-techniczną Konferencji np.: prowadzenie obsługi finansowej Konferencji, zarządzanie uczestnikami i rejestracją, przygotowanie strony internetowej, zapewnienie obsługi wydarzenia, zapewnienie materiałów konferencyjnych itd. W ramach obowiązków X natomiast pozostaje merytoryczna, naukowa strona Konferencji (X odpowiedzialny jest w szczególności za dobór tematyki Konferencji oraz prelegentów).

W ramach wyłącznych obowiązków Fundacji, oprócz wymienionych powyżej, znajduje się realizacja budżetu i rozliczenie Konferencji. Fundacja jest również wyłącznym uprawnionym do pobierania opłat za udział uczestników w Konferencji. W istocie zatem to Fundacja odpowiedzialna jest za zorganizowanie Konferencji, przy czym każdorazowym partnerem przedsięwzięcia pozostaje X, jako tzw. partner merytoryczny (X lub określony wydział X może być organizatorem tytularnym). Dla przykładu na podstawie umowy zawartej w celu współorganizacji Konferencji pod nazwą (...). X zobowiązany został m.in. do merytorycznego opracowania Konferencji z prawem do nadzoru nad jej organizacją w tym przekazywania wszelkich sugestii i wytycznych dotyczących jej organizacji.

* Zjazdy i wydarzenia okolicznościowe (dalej: Zjazdy).

Działalność konferencyjno-szkoleniowa obejmuje również organizację Zjazdów. Tego rodzaju wydarzenia przyjmują postać wydarzeń okolicznościowych. Zjazdy kierowane są do przedstawicieli określonej branży (np. zjazd dziekanów chemii) jak również określonej społeczności (zjazd absolwentów Wydziału Prawa i Administracji). Problematyka poruszana podczas zjazdów uzależniona jest od określonej grupy uczestników. Zjazdy nie mają charakteru edukacyjnego. Ograniczają się wyłącznie do spotkań, w ramach których dochodzi do wymiany informacji, doświadczeń oraz myśli związanych z określoną, wspólną cechą wszystkich uczestników (np. promocja pracy wśród studentów). Wnioskodawca zastrzega, że organizuje także wydarzenia nazywane tradycyjnie "zjazdami", które mają charakter naukowy - takie wydarzenia nie wchodzą do zdefiniowanego niniejszym pojęcia (Zjazdy), lecz do zdefiniowanego wyżej pojęcia Konferencji.

Program Zjazdów uatrakcyjniany jest zazwyczaj poprzez organizację wystąpienia prelegentów (wykłady okolicznościowe), paneli dyskusyjnych, czy występów artystycznych. W zależności od charakteru Zjazdu udział w nim może być odpłatny. Środki na organizację Zjazdów pochodzą z opłat pokrywanych przez uczestników, dotacji oraz wpłat sponsorów i darowizn. Współpraca ze sponsorami polega - tak jak w przypadku Konferencji - na umożliwieniu im przez Fundację zaprezentowania swojej organizacji lub przedmiotu działalności podczas Zjazdu (w zależności od konkretnego przypadku mogą to być wystąpienia przedstawicieli sponsorów lub też możliwość prezentacji materiałów marketingowych).

Wszystkie wydarzenia organizowane w ramach Działalności konferencyjno-szkoleniowej, kończyć mogą się uzyskaniem stosownego certyfikatu uczestnictwa.

W przypadku Konferencji Fundacja nie jest w stanie precyzyjnie określić zawodowej grupy uczestników, nie jest też zdolna określić, czy istnieje po stronie uczestników Konferencji jakikolwiek obowiązek podnoszenia kwalifikacji zawodowych (wydawane przez Fundację certyfikaty uczestnictwa nie odnoszą się do takich obowiązków, ani nie wskazują na ich wypełnienie). Fundacja nie jest również zdolna określić, jakie mogłyby być formy i zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników (wskazać należy, że część Konferencji kierowana jest również do uczestników spoza Polski). W przypadku Konferencji, tak jak już podkreślono podczas charakterystyki tej formy wydarzeń, celem jest umożliwienie wymiany poglądów i obserwacji naukowych uczestników. Podobnie, celem takim (wymiany informacji i doświadczeń) charakteryzują się Zjazdy. W wypadku Zjazdów dodatkowo występuje cel okolicznościowy, taki jak wspomnienie i upamiętnienie określonego wydarzenia (rocznica powstania instytucji, ukończenia studiów). W przypadku Szkoleń natomiast, ze względu na ściśle określoną tematykę spotkania oraz ograniczone (zamknięte) grono uczestników, istnieje możliwość identyfikacji potrzeb edukacyjno-zawodowych uczestników. Upraszczając, w przypadku Szkoleń następuje przepływ wiedzy i informacji zasadniczo w kierunku od prowadzącego do uczestników (relacja "pionowa", "mistrz-uczeń"), natomiast w przypadku Konferencji i Zjazdów, między uczestnikami następuje wzajemny przepływ wiedzy, informacji i doświadczeń (w relacjach o charakterze zasadniczo "poziomym", "partnerskim"). W przypadku Zjazdów istotna jest szczególnie wspólnota doświadczeń uczestników związana z uczestnictwem w tych samych wydarzeniach, w życiu tej samej lub podobnych instytucji, pełnieniem podobnych funkcji, itd. (i wynikające z tej wspólnoty dążenie do realizacji celu okolicznościowego).

W zależności od konkretnego wydarzenia organizowanego w ramach prowadzonej przez Fundację Działalności konferencyjno-szkoleniowej, Fundacja otrzymuje oświadczenia uczestników o publicznym pochodzeniu środków, z których pokrywane są koszty uczestnictwa. Tego rodzaju oświadczenia składane są zazwyczaj przez uczestników Szkoleń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy odpłatna organizacja Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

2. Czy odpłatna organizacja:

a. Konferencji,

b. Zjazdów,

c. Szkoleń, które nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych

stanowi świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej (23%)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Odpłatna organizacja Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie odpowiednio art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia.

2. Odpłatna organizacja:

a. Konferencji;

b. Zjazdów;

c. Szkoleń, które nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych

stanowi świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej (23%) na podstawie art. 41 ust. 1 Ustawy.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Poprzez odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ustawodawca rozumie co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy (zob. art. 8 ust. 1 Ustawy).

W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 Ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 2 art. 15 Ustawy, przez działalność gospodarczą rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zważając na treść przywołanych przepisów oraz uwzględniając okoliczności opisanego przez Fundację stanu faktycznego, uznać należy, że w zakresie realizowanej odpłatnie Działalności konferencyjno-szkoleniowej, Fundacja działa w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy oraz odpłatnie wykonuje świadczenie usług na terytorium kraju. Fundacja posiada osobowość prawną oraz działa na własny rachunek. Odpłatna organizacja poszczególnych wydarzeń realizowanych w ramach Działalności konferencyjno-szkoleniowej stanowi natomiast świadczenie usług, o jakim mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy.

Co do zasady podatek od towarów i usług pobiera się według stawki podstawowej. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. I46aa Ustawy, stawka podstawowa wynosi 23%. Zasady kwalifikacji określonego zdarzenia stanowiącego przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług do właściwej stawki tego podatku opierają się o reguły eliminacji. Zasadą jest, że wszystkie zdarzenia, których nie można zakwalifikować do stawek 5% i 8% (na podstawie stosownego załącznika do Ustawy) podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej.

Zgodnie z konstrukcją podatku od towarów i usług nie wszystkie zdarzenia objęte tym podatkiem - w tym także odpłatne świadczenia usług - będą rodziły obowiązek odprowadzenia na rzecz Skarbu Państwa podatku obliczanego według określonej stawki. Ustawodawca przewidział bowiem katalog zwolnień przedmiotowych, obejmujący swoim zakresem zdarzenia, które ze względu na szczególne okoliczności postanowił w sposób trwały wyłączyć z opodatkowania. Wśród takich zdarzeń pozostają m.in.:

* zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy, usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

* zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Katalog zwolnień ujętych w art. 43 Ustawy prawodawca postanowił rozszerzyć w Rozporządzeniu. Podobnie jak Ustawa Rozporządzenie zawiera katalog zdarzeń, w związku z którymi nie powstaje obowiązek uiszczenia podatku według właściwej stawki.

Wśród zwolnień Rozporządzenie wymienia m.in.:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (§ 3 ust. 1 pkt 13);

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (§ 3 ust. 1 pkt 14).

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz treść przywołanych przepisów Ustawy i Rozporządzenia Fundacja stoi na stanowisku, że odpłatna organizacja Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie odpowiednio art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia.

Zgodnie z powołanymi przepisami zwalnia się z opodatkowania usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, o ile wykazują określonego rodzaju cechy. Zgodnie z wolą ustawodawcy zwolnione mogą być wyłącznie usługi w ww. zakresie oraz prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Jednocześnie wspomnieć należy, że ww. zwolnienie ustawowe zostało zmodyfikowane na podstawie stosownego upoważnienia w ramach Rozporządzenia. Zgodnie z treścią Rozporządzenia wystarczający do zwolnienia komentowanych usług jest 70% poziom finansowania publicznego.

Biorąc pod uwagę ewentualność zwolnienia świadczonych przez Fundację usług organizacji Szkoleń uwagę zwrócić należy przede wszystkim na wymóg przypisania im cechy kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Należy podkreślić, o czym Fundacja wskazywała w opisie stanu faktycznego, że Fundacja nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest też uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym. Z tego względu nie jest możliwym zwolnienie z opodatkowania usługi organizacji Szkoleń na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy.

Dlatego też oceniając możliwość zwolnienia usług organizacji Szkoleń, w podanym przez Fundację stanie faktycznym, analizie poddać należy art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz odpowiadający mu w znacznej mierze treścią przepis Rozporządzenia. Zaznaczyć należy również, że Fundacja nie prowadzi Szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie uzyskała też akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. W związku z powyższym dla oceny możliwości zastosowania zwolnienia w stosunku do organizacji Szkoleń w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć zakres odzwierciedlonych w przepisach pojęć kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. Dopiero bowiem po ustaleniu, że szkolenia spełniają ww. warunek przejść będzie można do oceny źródła finansowania.

Ustawa nie zawiera definicji pojęć kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. W tym zakresie celowe jest pomocnicze posłużenie się przy interpretacji tych pojęć treścią przepisów wydanych na poziomie Unii Europejskiej. Przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy ustawodawca krajowy implementował zwolnienie od podatku przewidziane w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Określając zatem zakres zastosowania przedmiotowego zwolnienia należy mieć na względzie również art. 44 Rozporządzenia wykonawczego Rady nr 282/2011, z dnia 15 marea 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 20061112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z powyższych regulacji wynika, że kształceniem lub przekwalifikowaniem zawodowym będzie wyłącznie takie, które nakierowane jest na wiedzę i umiejętności o charakterze zawodowym, niezależnie od tego, czy charakter ten będzie przejawiać się poprzez bezpośredni ich związek z daną branżą lub zawodem, czy też poprzez ich cel, tj. uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy zawodowej.

Naczelny Sąd Administracyjny (I FSK 1314/16) wypowiadając się w zakresie rozumienia omawianych pojęć wskazał, że istotne jest nakierowane na wiedzę i umiejętności o charakterze zawodowym, niezależnie od tego, czy charakter ten będzie przejawiać się poprzez bezpośredni ich związek z daną branżą lub zawodem, czy też poprzez ich cel, tj. uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy zawodowej. Powiązanie z branżą lub zawodem, stanowiące cechę usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego zwolnionych od podatku od towarów i usług, oceniać należy w kontekście specyfiki zawodów wykonywanych przez uczestników szkolenia (branż w jakich działają) lub które mają zamiar wykonywać.

Doprecyzowaniem powyższych wytycznych w zakresie wskazania wiedzy i umiejętności związanych z danym zawodem lub branżą mogą być stanowiska zajmowane przez organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, że ze zwolnienia jako, że są związane z kształceniem i przekwalifikowaniem zawodowym, mogą korzystać szkolenia organizowane w tematyce asertywności dla menadżerów, przywódców, a także szkolenia w zakresie budowania zespołu i zarządzania czasem (IPTPP1/443-2/11-5/ALN). Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w zakresie wiedzy dot. zarządzania firmą (ITPP2/443-905/11/PS). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku z kolei uznał, że w pojęciu kształcenia zawodowego mieszczą się szkolenia radców prawnych w zakresie m.in. umiejętności prowadzenia wystąpień publicznych, czy umiejętności prowadzenia kancelarii prawnej. Sąd stanął na stanowisku, że wiedza i umiejętności pozwalające na optymalizację pracy pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem zawodu (I SA/Bk 417/11).

Część Szkoleń, które organizuje Fundacja ma na celu podnoszenie umiejętności mających wpływ na jakość wykonywanej pracy. Kierowane są do pracowników określonej branży i dotyczą pewnego wycinka ich działalności (zakresu obowiązków). Przykładem może być tutaj szkolenie dla pracowników uczelni wyższych dotyczące zasad pozyskiwania środków z UE. Ze względu na specyfikę działalności uczelni wyższej oraz rolę i znaczenie finansowania zewnętrznego w jej funkcjonowaniu pozyskiwanie środków zewnętrznych stanowi element przedmiotu jej działalności. Z tego punktu widzenia, wiedza na temat skutecznego aplikowania o środki zewnętrzne niezbędna jest do wykonywania zatrudnienia na stosownym stanowisku w ramach uczelni wyższej.

Podobny charakter zyskują Szkolenia z zakresu pracy zespołowej. Dla przykładu Szkolenia kierowane do pracowników zawodowo zajmujących się propagowaniem funduszy unijnych mają na celu przekazanie umiejętności pozwalających na zwiększenie efektywności informowania o określonym finansowaniu. Wiedza przekazywana na Szkoleniach pozwala pracownikom lepiej wykonywać prace na zajmowanym stanowisku.

Również wiedza przekazywana podczas Szkoleń studentom, związana jest bezpośrednio z zawodem, do wykonywania którego zdobywają uprawnienia podczas studiów. Szkolenia dla studentów chemii aplikacyjnej nastawione są na zdobycie wiedzy praktycznej. Uczestnik kursu zdobywa przewagę konkurencyjną na rynku pracy, a następnie w trakcie podjętej pracy zawodowej. Podczas szkoleń porusza się także aspekty związane z charakterem inżynieryjnym zawodu, a więc przygotowuje się studentów do pracy w laboratorium.

Forma, jaką Fundacja przyjęła dla organizacji Szkoleń zakłada bezpośrednie uczestnictwo szkolonego w przebiegu spotkania. Oznacza to, że uczestnik Szkolenia otrzymuje szansę nabycia wiedzy praktycznej, mogącej zostać wykorzystaną w codziennej pracy. Wynika z tego, że wiedza przekazywana podczas Szkoleń ma wymiar zindywidualizowany, konkretny oraz skierowany do określonej grupy zawodowej czy branży. Przez to Fundacja przyjmuje, że Szkolenia są na tyle bezpośrednio związane z danym zawodem lub branżą, że wypełniają swoim zakresem pojęcie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. Założenie to w większości przypadków pokrywa się z oświadczeniami pracodawców, którzy kierują swoich pracowników do odbycia Szkolenia. W określonych przypadkach, tj. w sytuacji, gdy dana branża lub zawód tego wymaga zaświadczenia uczestnictwa przygotowywane przez Fundację mogą stanowić potwierdzenie nabytych podczas Szkolenia umiejętności.

Potwierdzeniem zawodowego charakteru organizowanych Szkoleń pozostaje również podkreślany już przez Fundację sam fakt warsztatowego i ściśle sprecyzowanego tematu tego rodzaju wydarzeń. Uczestników Szkoleń łączy wspólna cecha związana z przynależnością do zawodu lub branży. Dostęp do szkoleń jest ograniczony a oferta kierowana do ściśle określonej grupy potencjalnych uczestników.

W związku z opisanym charakterem i przedmiotem Szkoleń, Fundacja stoi na stanowisku, że wypełniają one swoim zakresem pojęcie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia. Dlatego też, o ile będą one finansowe w co najmniej w 70% ze środków publicznych, Fundacja świadcząc usługę organizacji Szkoleń będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W zależności od stopnia finasowania Szkoleń środkami publicznymi - co Fundacja ustali m.in. w drodze analizy przedkładanych przez kontrahentów oświadczeń i informacji - będzie to albo zwolnienie Ustawowe (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy) albo zwolnienie z Rozporządzenia (§ 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia).

Podsumowując, odpłatna organizacja przez Fundację Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Szkolenia natomiast, których organizacja nie jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych będą, zdaniem Fundacji, opodatkowane według stawki podstawowej, tj. według 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa Ustawy.

Kwalifikując natomiast dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług pozostałe wydarzenia organizowane przez Fundację w ramach Działalności konferencyjno-szkoleniowej, wskazać należy na następujące okoliczności.

Biorąc pod uwagę przywołane powyżej regulacje oraz status Fundacji, która nie należy do żadnej z kategorii podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 29 Ustawy, a także § 3 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia, a także to, że Fundacja nie świadczy usług w formach, o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a Ustawy, stwierdzić należy, że dla oceny możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia usług organizacji Konferencji oraz Zjazdów koniecznym jest ich ocena pod kątem spełniania przesłanki kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Nie ma bowiem w kontekście powołanych przepisów znaczenia status uczelni wyższej właściwy X będącemu partnerem merytorycznym Fundacji przy organizacji Konferencji oraz Zjazdów.

Fundacja raz jeszcze podkreśla, że organizowane przez nią Konferencje mają charakter spotkań o bardzo sprecyzowanym zakresie tematycznym, który w istocie kierowany jest do wąskiej grupy osób zajmujących się określoną dziedziną nauki. Podczas Konferencji dochodzi do wymiany poglądów poszczególnych naukowców, którzy w zależności od tematyki spotkania wygłaszają swoje tezy na szerszym forum lub w mniejszych grupach dyskusyjnych (a często także i w kuluarach). Charakter organizowanych przez Fundację Konferencji jawi się zatem jako wydarzenie sprzyjające wymianie poglądów, nie zaś forma kształcenia. Warto podkreślić w tym miejscu, że uczestnicy Konferencji biorą w nich udział m.in. ze względu na wolę poszerzenia lub zweryfikowania i skonfrontowania swej wiedzy z poglądami innych. Zaciera się w tej formie klasyczny podział na kształcących i kształconych. Tematy przewodnie współorganizowanych przez Fundację Konferencji, zazwyczaj - zgodnie z umową ramową o współpracy - proponowane są przez X jako merytorycznego współorganizatora Konferencji. Sama tematyka więc dobierana jest ze względu na aktualne potrzeby rozwoju nauki, nie zaś bieżące problemy zatrudnienia. Oczywiście wiadomości powzięte w przedmiocie najnowszych poglądów nauki mogą wpływać pośrednio na stan wiedzy nauczyciela akademickiego. przy czym Fundacja w ślad za cytowanym już wyrokiem NSA (I FSK 1314/16) pragnie podkreślić, że dla zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie jest wystarczającym jakikolwiek związek kształcenia z danym zawodem lub branżą. Niewątpliwie ewentualny związek pomiędzy tematyką Konferencji. a zawodem wykonywanym lub branżą reprezentowaną przez poszczególnych uczestników Konferencji jest dalece pośredni i nie wystarczający do uznania Konferencji za formę kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. W przeciwieństwie bowiem do organizowanych przez Fundację Szkoleń, Konferencje nie są kierowane do ściśle określonej grupy odbiorców (pracowników zajmujących się określoną sferą działalności pracodawcy). Ponadto wiedza prezentowana podczas Konferencji przyjmuje pewien abstrakcyjny poziom, który daleki jest od poziomu aplikacyjnego. Innymi słowy wiadomości przekazywane podczas Konferencji trudno jest w prosty sposób zastosować w codziennej praktyce zawodowej, a więc i trudno przypisać im cechę kształcenia czy przekwalifikowania zawodowego.

W pełni powyższe uwagi zastosować można do współorganizowanych przez Fundację w roku 2019 Konferencji dotyczących np. genomiki roślin strączkowych, czy też technologii matematyki. Zakładając nawet, że część z uczestników ww. Konferencji na co dzień wykonuje zawodowo rolę nauczycieli akademickich, to trudno jest przyjąć, że uczestnictwo w Konferencjach miało wpływ na ich kształcenie zawodowe. Jak wskazano, ze względu na ekspercki charakter Konferencji wiedza pozyskana podczas ich trwania nie może być w sposób bezpośredni wykorzystana w działalności dydaktycznej.

Z tego też punktu widzenia Fundacja stoi na stanowisku, że odpłatna organizacja opisanych w stanie faktycznym Konferencji nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29, gdyż Konferencje nie wypełniają definicji pojęcia kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. Wynika z tego zatem, że odpłatna organizacja Konferencji - bez względu na to, czy finansowana ze środków publicznych czy nie - będzie opodatkowana według podstawowej stawki podatku od towarów i usług, tj. 23%.

Tożsamą konkluzję Fundacja formułuje wobec opisanych w stanie faktycznym Zjazdów. Zjazdy nie mają formy jakiegokolwiek kształcenia, a stanowią wyłącznie okazję do wymiany doświadczeń i poglądów na wspólny dla wszystkich uczestników temat. Przykładem transparentnym dla wyodrębnionej przez Fundację grupy wydarzeń pozostaje zjazd absolwentów X. Było to spotkanie, w ramach którego uczestnicy otrzymali sposobność spotkania, rozmowy, zwiedzenia gmachu uczelni uraz integracji. Fundacja stoi na stanowisku, że Zjazdy jako, że nie spełniają przesłanki kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego nie mogą być objęte zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy, a w związku z tym winny podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej.

Reasumując w zakresie pytania pierwszego Fundacja stoi na stanowisku, że odpłatna organizacja Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie odpowiednio art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia.

W zakresie natomiast pytania drugiego Fundacja stoi na stanowisku, że odpłatna organizacja:

a. Konferencji;

b. Zjazdów:

c. Szkoleń, które nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych

stanowi świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej (23%) na podstawie art. 41 ust. 1 Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto należy wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jak stanowi art. 146aa ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku następującego po roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c. finansowane w całości ze środków publicznych - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r. poz. 701), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku:

13.

usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 zwolnienia podatkowe ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

14.

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W rozporządzeniu wykonawczym Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., które weszło w życie w lipcu 2011 r., ustanowiono środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1, z późn. zm.), wiążą wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania, nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć należy, że definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (282/2011) kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Powyższe uregulowania stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w tytule IX, rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, że usługi kształcenia na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Wskazać należy, co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Jednocześnie należy nadmienić, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77/1, z późn. zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż jego przepisy z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady. W myśl postanowień art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307 i 1669);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

f.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do przychodów budżetu państwa, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. e, zalicza się także środki przekazane z rachunków depozytowych Ministra Finansów, o których mowa w art. 83a, na inne rachunki Ministra Finansów (art. 5 ust. 1a ww. ustawy).

W myśl art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

2a) związki metropolitalne;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9. Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych;

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Należy podkreślić, że ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - w ramach bieżącej działalności upowszechnia w kraju lub za granicą osiągnięcia naukowo-badawcze, dydaktyczne oraz organizacyjne własne, jak również X, w tym w szczególności prowadzi działalność naukowo-badawczą. Wnioskodawca wspiera także finansowo jak i organizacyjnie działalność naukowo-badawczą, dydaktyczną, kulturalną, sportową oraz inwestycyjną X. Wśród zadań fundacji leży także kształtowanie postaw proprzedsiębiorczych i proinnowacyjnych studentów, doktorantów, pracowników nauki miasta lub regionu, a także działalność na rzecz popularyzowania nauki i przedsiębiorczości.

Wnioskodawca jest podmiotem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Fundacja nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, nie jest jednostką objętą systemem oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym.

W ramach bieżącej działalności Fundacja realizuje różnego rodzaju projekty, m.in. zajmuje się organizacją i współorganizacją szkoleń, konferencji naukowych oraz zjazdów członków określonych branż lub społeczności (dalej łącznie jako: Działalność konferencyjno-szkoleniowa). Wśród wydarzeń organizowanych w ramach Działalności konferencyjno-szkoleniowej wyróżnić można następujące kategorie: * Szkolenia:

Tego rodzaju wydarzenia przyjmują z zasady charakter warsztatowy. Szkolenia przez Fundację bywają zamiennie nazywane warsztatami. Polegają na bezpośrednim kontakcie prowadzącego szkolenie z uczestnikami, przy jednoczesnym wyraźnym rozgraniczeniu funkcji przewidzianych dla prowadzącego i uczestników. Liczba uczestników w tego rodzaju wydarzeniach zazwyczaj jest ograniczona i waha się od 20 do 25 (maksymalnie) w ramach jednego szkolenia. Dzięki formule tego rodzaju spotkań uczestnicy mają możliwość aktywnego udziału w szkoleniu - o formie spotkania i zakresie tego udziału za każdym razem decyduje prowadzący albo zamawiający. Z reguły na Szkoleniach przeprowadzane są ćwiczenia w grupach (sporządzanie wniosków, zarządzanie projektami, raportowanie, czy przygotowywanie się do audytu). Szkolenia prowadzone są przez ekspertów zapewnianych przez Fundację. Szkolenia mają zazwyczaj jednodniowy lub dwudniowy wymiar i trwają od 8 do 16 godzin lekcyjnych (45 minut). W ramach organizowanych spotkań Fundacja może zapewniać przerwę kawową oraz lunch. W sytuacji, w której Szkolenie odbywa się u zamawiającego za zorganizowanie sali, przerwy kawowe) oraz lunchu odpowiada zamawiający. Udział w szkoleniach jest co do zasady odpłatny.

Szkolenia w zależności od potrzeb kierowane są do pracowników lub osób zajmujących się lub mających zajmować się zawodowo określonego rodzaju działalnością (np. pracownicy uczelni wyższych zajmujący się pozyskiwaniem zewnętrznego finansowania; pracownicy agencji rozwoju, studenci kształcący się w określonym zawodzie). Formuła Szkoleń pozwala na przekazywanie treści w formie możliwej do bezpośredniego zastosowania w codziennej praktyce. W związku z powyższym Szkolenia mają w założeniu podnosić kompetencje, wiedzę i umiejętności uczestników istotne z punktu widzenia wykonywanego przez nich zawodu, funkcji, stanowiska, wykonywanej działalności gospodarczej. Dla przykładu Szkolenia, o których mowa obejmują swoim zakresem tematycznym:

* (...) - Szkolenie dla studentów (...);

* (...) - Szkolenie dla pracowników (...);

* (...) - Szkolenie dla kadry kierowniczej i administracyjnej uczelni wyższej;

* (...) - Szkolenie dla pracowników uczelni wyższej;

* (...) - Szkolenie dla pracowników uczelni wyższej.

W ramach szkoleń uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe.

* Konferencje:

Tego rodzaju wydarzenia organizowane lub współorganizowane są w celu stworzenia możliwości wymiany myśli wśród osób zajmujących się (zazwyczaj naukowo) wąsko wytyczonym (specjalistycznym) zakresem zagadnień. Konferencje przyjmują bowiem charakter spotkań, na których upowszechniane (prezentowane) są najnowsze wyniki badań naukowych, wymieniane są informacje, oraz doświadczenia i poglądy w celu zapewnienia postępu nauki. Wstęp na Konferencje zazwyczaj jest otwarty jednak ze względu na charakter tego rodzaju spotkań udział w nich biorą głównie przedstawiciele danej dziedziny nauki (a nawet wyłącznie osoby zajmujące się w jej ramach pewnym szczegółowym wycinkiem zagadnień). Posługując się przykładem, organizowane lub współorganizowane przez Fundację Konferencje mogą dotyczyć tak specjalistycznych zagadnień jak genomika roślin strączkowych (tematyka poruszana była podczas organizowanej przez Fundację Y), czy też technologia matematyki (zagadnienie poruszane podczas (...)). W ramach Konferencji zaciera się więc klasyczny podział na prelegentów oraz słuchaczy. Oczywiście Fundacja wraz ze współorganizującymi zapewnia występujących na Konferencjach w roli ekspertów (prelegentów). Przypisana im funkcja sprowadza się jednak zazwyczaj do zainicjowania dyskusji w ramach prowadzonych paneli. Uczestnicy biorący w nich udział często legitymują się wiedzą ekspercką, a Konferencje mają na celu umożliwienie im konfrontacji swoich poglądów. Informacje przekazywane w ramach poszczególnych etapów Konferencji zwykle charakteryzują się pewnym stopniem abstrakcji i ogólności, w związku z czym nie można ich w sposób bezpośredni aplikować na poziom zastosowania.

W zależności od rozmiaru i tematyki organizowanego spotkania, Konferencje trwają od 1 nawet do 5 dni. Udział w tego rodzaju Konferencjach jest co do zasady odpłatny. Środki na organizację Konferencji pochodzą z opłat konferencyjnych pokrywanych przez uczestników, dotacji oraz wpłat sponsorów. Współpraca ze sponsorami polega na umożliwieniu przez Fundację zaprezentowania swojej organizacji lub przedmiotu działalności podczas Konferencji (w zależności od konkretnego przypadku mogą to być wystąpienia przedstawicieli sponsorów lub też możliwość prezentacji materiałów marketingowych).

W zależności od wysokości zgromadzonych funduszy oraz rozmiaru i zasięgu organizowanej Konferencji, Fundacja może wzbogacać program Konferencji o różnego rodzaju wydarzenia towarzyszące (bankiety, ogniska, wydarzenia sportowe). W związku z uczestnictwem w Konferencjach osób spoza miasta, a nawet z zagranicy. Fundacja może zorganizować uczestnikom nocleg.

Współorganizacja takich Konferencji odbywa się w oparciu o umowę zawartą na podstawie umowy ramowej. Umowa ramowa wyznacza ogólne warunki współdziałania Fundacji oraz X w celu współorganizacji Konferencji (wspólnego przedsięwzięcia).

Na podstawie podpisywanych w oparciu o umowę ramową umów wykonawczych następuje podział obowiązków pomiędzy Fundację i X w ten sposób, że Fundacja odpowiedzialna jest za stronę organizacyjno-techniczną Konferencji np.: prowadzenie obsługi finansowej Konferencji, zarządzanie uczestnikami i rejestracją, przygotowanie strony internetowej, zapewnienie obsługi wydarzenia, zapewnienie materiałów konferencyjnych itd. W ramach obowiązków X natomiast pozostaje merytoryczna, naukowa strona Konferencji (X odpowiedzialny jest w szczególności za dobór tematyki Konferencji oraz prelegentów).

W ramach wyłącznych obowiązków Fundacji, oprócz wymienionych powyżej, znajduje się realizacja budżetu i rozliczenie Konferencji. Fundacja jest również wyłącznym uprawnionym do pobierania opłat za udział uczestników w Konferencji. W istocie zatem to Fundacja odpowiedzialna jest za zorganizowanie Konferencji, przy czym każdorazowym partnerem przedsięwzięcia pozostaje X, jako tzw. partner merytoryczny (X lub określony wydział X może być organizatorem tytularnym). Dla przykładu na podstawie umowy zawartej w celu współorganizacji Konferencji pod nazwą (...), X zobowiązany został m.in. do merytorycznego opracowania Konferencji z prawem do nadzoru nad jej organizacją w tym przekazywania wszelkich sugestii i wytycznych dotyczących jej organizacji.

* Zjazdy:

Działalność konferencyjno-szkoleniowa obejmuje również organizację Zjazdów. Tego rodzaju wydarzenia przyjmują postać wydarzeń okolicznościowych. Zjazdy kierowane są do przedstawicieli określonej branży (np. zjazd dziekanów...) jak również określonej społeczności (zjazd absolwentów Wydziału Prawa i Administracji). Problematyka poruszana podczas zjazdów uzależniona jest od określonej grupy uczestników. Zjazdy nie mają charakteru edukacyjnego. Ograniczają się wyłącznie do spotkań, w ramach których dochodzi do wymiany informacji, doświadczeń oraz myśli związanych z określoną, wspólną cechą wszystkich uczestników (np. promocja pracy wśród studentów). Wnioskodawca zastrzegł, że organizuje także wydarzenia nazywane tradycyjnie "zjazdami", które mają charakter naukowy - takie wydarzenia nie wchodzą do zdefiniowanego niniejszym pojęcia (Zjazdy), lecz do zdefiniowanego wyżej pojęcia Konferencji.

Program Zjazdów uatrakcyjniany jest zazwyczaj poprzez organizację wystąpienia prelegentów (wykłady okolicznościowe), paneli dyskusyjnych, czy występów artystycznych. W zależności od charakteru Zjazdu udział w nim może być odpłatny. Środki na organizację Zjazdów pochodzą z opłat pokrywanych przez uczestników, dotacji oraz wpłat sponsorów i darowizn. Współpraca ze sponsorami polega - tak jak w przypadku Konferencji - na umożliwieniu im przez Fundację zaprezentowania swojej organizacji lub przedmiotu działalności podczas Zjazdu (w zależności od konkretnego przypadku mogą to być wystąpienia przedstawicieli sponsorów lub też możliwość prezentacji materiałów marketingowych).

Wszystkie wydarzenia organizowane w ramach Działalności konferencyjno-szkoleniowej, kończyć mogą się uzyskaniem stosownego certyfikatu uczestnictwa.

W przypadku Konferencji Fundacja nie jest w stanie precyzyjnie określić zawodowej grupy uczestników, nie jest też zdolna określić, czy istnieje po stronie uczestników Konferencji jakikolwiek obowiązek podnoszenia kwalifikacji zawodowych (wydawane przez Fundację certyfikaty uczestnictwa nie odnoszą się do takich obowiązków, ani nie wskazują na ich wypełnienie). Fundacja nie jest również zdolna określić, jakie mogłyby być formy i zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników (wskazać należy, że część Konferencji kierowana jest również do uczestników spoza Polski). W przypadku Konferencji, tak jak już podkreślono podczas charakterystyki tej formy wydarzeń, celem jest umożliwienie wymiany poglądów i obserwacji naukowych uczestników. Podobnie, celem takim (wymiany informacji i doświadczeń) charakteryzują się Zjazdy. W przypadku Zjazdów dodatkowo występuje cel okolicznościowy, taki jak wspomnienie i upamiętnienie określonego wydarzenia (rocznica powstania instytucji, ukończenia studiów). W przypadku Szkoleń natomiast, ze względu na ściśle określoną tematykę spotkania oraz ograniczone (zamknięte) grono uczestników, istnieje możliwość identyfikacji potrzeb edukacyjno-zawodowych uczestników. Upraszczając, w przypadku Szkoleń następuje przepływ wiedzy i informacji zasadniczo w kierunku od prowadzącego do uczestników (relacja "pionowa", "mistrz-uczeń"), natomiast w przypadku Konferencji i Zjazdów. między uczestnikami następuje wzajemny przepływ wiedzy, informacji i doświadczeń (w relacjach o charakterze zasadniczo "poziomym", "partnerskim"). W przypadku Zjazdów istotna jest szczególnie wspólnota doświadczeń uczestników związana z uczestnictwem w tych samych wydarzeniach, w życiu tej samej lub podobnych instytucji, pełnieniem podobnych funkcji, itd. (i wynikające z tej wspólnoty dążenie do realizacji celu okolicznościowego).

W zależności od konkretnego wydarzenia organizowanego w ramach prowadzonej przez Fundację Działalności konferencyjno-szkoleniowej, Fundacja otrzymuje oświadczenia uczestników o publicznym pochodzeniu środków, z których pokrywane są koszty uczestnictwa. Tego rodzaju oświadczenia składane są zazwyczaj przez uczestników Szkoleń.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy odpłatna organizacja Szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych jest usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz czy odpłatna organizacja Szkoleń, które nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych stanowi świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23% (pytanie nr 1 i nr 2 pkt c).

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że Fundacja nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, nie jest jednostką objętą systemem oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym. Tym samym w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy.

Należy więc przeanalizować, czy spełnione będą przesłanki warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy Szkolenia w zależności od potrzeb kierowane są do pracowników lub osób zajmujących się lub mających zajmować się zawodowo określonego rodzaju działalnością (np. pracownicy uczelni wyższych zajmujący się pozyskiwaniem zewnętrznego finansowania; pracownicy agencji rozwoju, studenci kształcący się w określonym zawodzie). Formuła Szkoleń pozwala na przekazywanie treści w formie możliwej do bezpośredniego zastosowania w codziennej praktyce. W związku z powyższym Szkolenia mają w założeniu podnosić kompetencje, wiedzę i umiejętności uczestników istotne z punktu widzenia wykonywanego przez nich zawodu, funkcji, stanowiska, wykonywanej działalności gospodarczej. W przypadku Szkoleń, ze względu na ściśle określoną tematykę spotkania oraz ograniczone (zamknięte) grono uczestników, istnieje możliwość identyfikacji potrzeb edukacyjno-zawodowych uczestników.

Zatem, w przypadku gdy usługi te będą w 100% finansowane ze środków publicznych będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Z kolei usługi, które będą finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%, zwolnione będą od podatku, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Natomiast w odniesieniu do usług organizacji szkoleń przez Wnioskodawcę, które nie będą finansowane ze środków publicznych, należy wskazać, że jak wynika z opisu sprawy szkolenia te kwalifikują się do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, jednakże przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Fundacja nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Ponadto Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii nauk, ani też instytutem badawczym. Tym samym organizacja odpłatnych szkoleń przez Wnioskodawcę, które nie są finansowane ze środków publicznych, nie korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 i pkt 14 rozporządzenia.

Podsumowując, skoro świadczone przez Wnioskodawcę odpłatne usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w sytuacji, gdy będą one w 100% finansowane ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Natomiast w sytuacji ich finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych, to przedmiotowe usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia. Jednakże zwolnienia te znajdą zastosowanie pod warunkiem, że Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których jednoznacznie będzie wynikać, że zapłata za przedmiotowe usługi nastąpi ze środków publicznych.

Z kolei w odniesieniu do usług organizacji szkoleń przez Wnioskodawcę, które nie będą finansowane ze środków publicznych należy stwierdzić, że nie będą one korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 i pkt 14 rozporządzenia, a w konsekwencji będą opodatkowane stawką podstawową wysokości 23%, stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2 pkt c) oceniono jako prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy odpłatna organizacja Konferencji oraz Zjazdów stanowi świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23% (pytanie nr 2 pkt a) i b)).

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że Fundacja nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, nie jest jednostką objętą systemem oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym. Tym samym w rozpatrywanej sprawie dla świadczenia usług organizacji Konferencji i Zjazdów nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy.

Z kolei, jak wskazano wyżej, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu należy wskazać, że konferencja, to "zebranie, posiedzenie grona osób: przedstawicieli naukowych, organizacji itp., poświęcone omówieniu określonych zagadnień" (słownikiem języka polskiego PWN; sjp.pwn.pl). Prelegenci konferencji referują na forum opracowane zagadnienia, a zebranie często kończy się dyskusją w gronie uczestników. Nie ma ścisłego podziału na role. Udział w konferencji może oznaczać jednocześnie bycie uczestnikiem (delegatem), jak i również prelegentem. Konferencje z natury rzeczy nie służą osiąganiu celów edukacyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że Konferencje i Zjazdy naukowe organizowane lub współorganizowane są w celu stworzenia możliwości wymiany myśli wśród osób zajmujących się (zazwyczaj naukowo) wąsko wytyczonym (specjalistycznym) zakresem zagadnień. Konferencje przyjmują bowiem charakter spotkań, na których upowszechniane (prezentowane) są najnowsze wyniki badań naukowych, wymieniane są informacje, oraz doświadczenia i poglądy w celu zapewnienia postępu nauki. W przypadku Konferencji Fundacja nie jest w stanie precyzyjnie określić zawodowej grupy uczestników, nie jest też zdolna określić, czy istnieje po stronie uczestników Konferencji jakikolwiek obowiązek podnoszenia kwalifikacji zawodowych (wydawane przez Fundację certyfikaty uczestnictwa nie odnoszą się do takich obowiązków, ani nie wskazują na ich wypełnienie). Fundacja nie jest również zdolna określić, jakie mogłyby być formy i zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników.

Podobnie, celem takim (wymiany informacji i doświadczeń) charakteryzują się Zjazdy. W wypadku Zjazdów dodatkowo występuje cel okolicznościowy, taki jak wspomnienie i upamiętnienie określonego wydarzenia (rocznica powstania instytucji, ukończenia studiów).

Zjazdy kierowane są do przedstawicieli określonej branży (np. zjazd dziekanów chemii), jak również określonej społeczności (zjazd absolwentów Wydziału Prawa i Administracji). Problematyka poruszana podczas zjazdów uzależniona jest od określonej grupy uczestników. Zjazdy nie mają charakteru edukacyjnego. Ograniczają się wyłącznie do spotkań, w ramach których dochodzi do wymiany informacji, doświadczeń oraz myśli związanych z określoną, wspólną cechą wszystkich uczestników (np. promocja pracy wśród studentów). Wnioskodawca zastrzegł, że organizuje także wydarzenia nazywane tradycyjnie "zjazdami", które mają charakter naukowy - takie wydarzenia nie wchodzą do zdefiniowanego niniejszym pojęcia (Zjazdy), lecz do zdefiniowanego wyżej pojęcia Konferencji.

Zatem, z całokształtu charakteru usług, które oferuje Wnioskodawca, a które dotyczą organizacji Konferencji i Zjazdów naukowych oraz Zjazdów wynika, że celem tych usług nie będą czynności mieszczące się w pojęciu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji Konferencji oraz Zjazdów nie będzie również możliwe zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Ponadto, w przedmiotowej spawie nie znajdzie również zastosowanie zwolnienie dla świadczonych ww. usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 i pkt 14 rozporządzenia, bowiem wskazane usługi nie są usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie mają też charakteru kształcenia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Podsumowując, odpłatna organizacja Konferencji i Zjazdów nie będzie korzystała ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy, jak również na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 i pkt 14 rozporządzenia. Tym samym usługi te będą opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa pkt 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 pkt

a)

i

b)

uznano za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl