0112-KDIL1-1.4012.455.2019.2.EB - VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.455.2019.2.EB VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. " (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 30 grudnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (...) (dalej zwana: Gmina, Wnioskodawca, Zainteresowany) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie zawartej umowy z samorządem województwa (...) (Urzędem Marszałkowskim w (...) Gmina w latach 2019-2021 będzie realizowała projekt pn. " (...)" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 13 "Infrastruktura społeczna" działania 13.4 Rewitalizacja obszarów wiejskich Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, zgodnie z umową o dofinansowanie Nr (...).

Zadanie realizowane będzie w dwóch etapach:

I etap - " (...)", w zakresie którego zostanie wykonany budynek przedszkola o pow. 930,08 m2 wraz z niezbędną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, elektryczną oraz budową instalacji centralnego ogrzewania i ciepła technologicznego, instalacje uziemiające i odgromowe, utwardzeniem terenu z kostki brukowej o pow. (...) m2 oraz budową placu zabaw i nasadzeń zieleni. Ponadto wykonane zostaną schody i pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Teren zostanie ogrodzony. Budynek przeznaczony zostanie na działalność oświatowo-wychowawczą prowadzoną przez Gminne Przedszkole w (...).

II etap - " (...)", w zakresie którego zostanie przebudowany istniejący budynek o powierzchni całkowitej (...) m2. W ramach zadania wymieniona zostanie więźba dachu wraz z pokryciem, budynek zostanie docieplony, okna i drzwi zostaną wymienione, teren wokół budynku zostanie utwardzony i dokonane zostaną nasadzenia zieleni, ponadto wykonana zostanie część rekreacyjna (plac zabaw i siłownia napowietrzna) oraz nowe ogrodzenie wokół budynku. Budynek przeznaczony będzie na działalność kulturalną i edukacyjną prowadzoną przez Gminną Bibliotekę Publiczną w (...).

Planowany termin rzeczowej realizacji zadania do sierpnia 2021 r.

Głównym celem projektu jest zapewnienie powszechnego dostępu do wysokiej jakości usług przedszkolnych oraz poprawa warunków nauczania i możliwości rozwoju dzieci w zakresie edukacji przedszkolnej. Po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże budynek przedszkola i żłobka w trwały zarząd swojej jednostce budżetowej - dla Gminnego Przedszkola w (...), natomiast działalność w budynku świetlicy w Ochoży sprawować będzie Gminna Biblioteka Publiczna w (...) - instytucja kultury Gminy (...).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, służące - zgodnie z art. 7 tej ustawy - zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te będą zrealizowane za pomocą jednostek budżetowych i instytucji kultury.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* oświaty i wychowania,

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.

Prowadzenie żłobka jako zadanie własne gminy z zakresu polityki społecznej reguluje ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

Pomieszczenia w budynku przedszkola i żłobka oraz świetlicy w Ochoży nie będą wynajmowane odpłatnie.

Wniosek uzupełniono w dniu 30 grudnia 2019 r. o następujące informacje:

1. Efekty realizowanego projektu pn. " (...)" nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych. Budynek będzie udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom Gminy.

2. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji wystawione zostaną na Gminę.

3. Gminna Biblioteka Publiczna w (...) jest instytucją kultury, tj. podmiotem posiadającym odrębną osobowość prawną na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983, z późn. zm.)

4. W chwili obecnej Gminna Biblioteka Publiczna nie użytkuje budynku świetlicy. Budynek stanowi własność Gminy. Opisany stan we wniosku dotyczy zdarzenia przyszłego.

5. Do chwili obecnej budynek świetlicy był udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom. Opłaty nie były pobierane, tj. Gmina nie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na potrzeby modernizacji budynku wraz z wyposażeniem w ramach realizowanego projektu " (...)".

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tj. czynności dokonywane odpłatnie w ramach działalności gospodarczej, w zamian za wynagrodzenie.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego wynika, że organ będzie uznany za podatnika od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina realizując zadanie " (...)" nie będzie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Powyższe działanie stanowić będzie realizację zadań własnych Gminy, wśród tych zadań znajdują się zarówno gospodarka nieruchomościami gminnymi (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), jak również sprawy oświaty oraz kultury, w tym bibliotek i gminnych ośrodków kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 usg). Zgodnie z przywołanym art. 9 ust. 1 ustawy o działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Ponadto ust. 2 art. 9 tejże ustawy wskazuje, że prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Zakładanie i prowadzenie publicznych żłobków i przedszkoli należy do zadań własnych gminy. W ramach realizacji zadań oświatowych prowadzone są zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Żłobek jest jedną z instytucjonalnych form opieki nad najmłodszymi dziećmi, do czasu objęcia ich wychowaniem przedszkolnym.

Gmina ma obowiązek zapewnienia istniejącej placówce odpowiednich warunków do prowadzenia działalności opiekuńczo-wychowawczej. Nowy budynek wraz z odpowiednią infrastrukturą zapewnią takie warunki.

Po przebudowie budynku świetlicy w centrum kulturalne dla sołectwa (...), budynek zostanie przekazany w nieodpłatne użyczenie dla (...). Przekazując nieruchomość Gmina działać będzie jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne, do realizacji których jest zobowiązana w świetle przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Gmina ustanawiając użyczenie nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury realizować będzie zadania własne w zakresie kultury oraz działać będzie w publicznym charakterze jako organ władzy publicznej. Umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu budynku dla instytucji kultury, będącego własnością Gminy, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie wynikającym z treści art. 7 ust. 1 pkt 1 i 9 ustawy o samorządzie gminnym, stanowić będzie sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej.

Wyklucza to Gminę z zakresu pojęcia podatnika podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Innymi słowy, w zakresie udostępniania instytucji kultury nieruchomości na jej cele statutowe Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, nie stanowi czynności znajdującej się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zarówno działalność oświatowa, jak i kulturalna prowadzona będzie nieodpłatnie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z przytoczonego przepisu wynika, że dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego niezbędne jest spełnienie łączne dwóch warunków:

* odliczenie przysługuje jedynie podatnikowi VAT,

* musi istnieć bezpośredni związek między zakupionymi towarami i usługami, a ich wykorzystaniem do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wskazano we wniosku Gmina, jest czynnym podatnikiem podatku VAT, jednakże nie prowadzi i nie będzie wykonywała i prowadziła działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). Tym samym nie będzie miała możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9, pkt 15 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie zawartej umowy z samorządem województwa (...) (Urzędem Marszałkowskim w....) Gmina w latach 2019-2021 będzie realizowała projekt pn. " (...)" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej 13 "Infrastruktura społeczna" działania 13.4 Rewitalizacja obszarów wiejskich Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020.

Zadanie realizowane będzie w dwóch etapach:

I etap - " (...)", w zakresie którego zostanie wykonany budynek przedszkola o pow. 930,08 m2 wraz z niezbędną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, elektryczną oraz budową instalacji centralnego ogrzewania i ciepła technologicznego, instalacje uziemiające i odgromowe, utwardzeniem terenu z kostki brukowej o pow. (...) m2 oraz budową placu zabaw i nasadzeń zieleni. Ponadto wykonane zostaną schody i pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Teren zostanie ogrodzony. Budynek przeznaczony zostanie na działalność oświatowo-wychowawczą prowadzoną przez Gminne Przedszkole w (...).

II etap - " (...)", w zakresie którego zostanie przebudowany istniejący budynek o powierzchni całkowitej (...) m2. W ramach zadania wymieniona zostanie więźba dachu wraz z pokryciem, budynek zostanie docieplony, okna i drzwi zostaną wymienione, teren wokół budynku zostanie utwardzony i dokonane zostaną nasadzenia zieleni, ponadto wykonana zostanie część rekreacyjna (plac zabaw i siłownia napowietrzna) oraz nowe ogrodzenie wokół budynku. Budynek przeznaczony będzie na działalność kulturalną i edukacyjną prowadzoną przez Gminną Bibliotekę Publiczną w (...).

Planowany termin rzeczowej realizacji zadania do sierpnia 2021 r.

Głównym celem projektu jest zapewnienie powszechnego dostępu do wysokiej jakości usług przedszkolnych oraz poprawa warunków nauczania i możliwości rozwoju dzieci w zakresie edukacji przedszkolnej. Po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże budynek przedszkola i żłobka w trwały zarząd swojej jednostce budżetowej - dla Gminnego Przedszkola w (...), natomiast działalność w budynku świetlicy w Ochoży sprawować będzie Gminna Biblioteka Publiczna w (...) - instytucja kultury Gminy (...).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania te będą zrealizowane za pomocą jednostek budżetowych i instytucji kultury.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

* oświaty i wychowania,

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.

Prowadzenie żłobka jako zadanie własne gminy z zakresu polityki społecznej reguluje ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

Pomieszczenia w budynku przedszkola i żłobka oraz świetlicy w (...) nie będą wynajmowane odpłatnie. Efekty realizowanego projektu pn. " (...)" nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych. Budynek będzie udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom gminy. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji wystawione zostaną na Gminę (...). Gminna Biblioteka Publiczna w (...) jest instytucją kultury, tj. podmiotem posiadającym odrębną osobowość prawną na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W chwili obecnej Gminna Biblioteka Publiczna nie użytkuje budynku świetlicy. Budynek stanowi własność Gminy. Do chwili obecnej budynek świetlicy był udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom. Opłaty nie były pobierane, tj. Gmina nie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. " (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca - efekty realizowanego projektu pn. " (...)" nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych. Pomieszczenia w budynku przedszkola i żłobka oraz świetlicy w (...) nie będą wynajmowane odpłatnie. Budynek będzie udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom gminy. Tym samym wydatki na realizowany Projekt nie będą związane z wykonaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, więc Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Podsumowując, w świetle obowiązujących przepisów Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. " (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl