0112-KDIL1-1.4012.40.2017.1.MJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.40.2017.1.MJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2017 r. (data wpływu 23 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i 2b ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i 2b ustawy. Wniosek uzupełniono w dniu 10 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizowała projekt pod nazwą "Przebudowa z rozbudową dawnego budynku klasztoru (...)". Projekt ten będzie polegał na przystosowaniu dawnego budynku klasztoru na Centrum Aktywności Społecznej.

Zakres rzeczowy projektu przewiduje:

* przebudowę i zmianę sposobu użytkowania wszystkich pomieszczeń przyziemia i piwnic,

* przebudowę i modernizację pomieszczeń na I piętrze,

* przebudowę i modernizację pomieszczeń na II piętrze,

* przebudowę i modernizację pomieszczeń na poddaszu,

* dopasowanie komunikacji do wymogów osób niepełnosprawnych i p.poż.,

* przebudowę i modernizację wszystkich pomieszczeń socjalno-sanitarnych,

* termomodernizację budynku,

* wymianę instalacji elektrycznej wraz z przebudową rozdzielni głównej i uwzględnieniem instalacji fotowoltaicznej,

* wymianę instalacji oświetleniowej,

* przebudowę instalacji wentylacyjnej z wykonaniem instalacji rekuperacji,

* przebudowę instalacji centralnego ogrzewania z uwzględnieniem wykorzystania paneli słonecznych,

* wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej i p.poż.,

* izolację pionową i poziomą fundamentu budynku,

* remont dachu wraz z obróbkami blacharskimi (z wymianą rur spustowych rynien i instalacji odgromowej),

* remont i wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,

* ocieplenie budynku,

* remont elewacji zewnętrznej budynku.

Aktualnie obiekt jest nieużytkowany i wpisany do rejestru zabytków. Głównym celem projektu jest ograniczenie skali występowania negatywnych zjawisk kryzysowych na obszarze zdegradowanym "Śródmieście" oraz wzmocnienie jego wewnętrznego potencjału poprzez nadanie obszarowi objętemu projektem nowych funkcji gospodarczych, edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych, społecznych i kulturalnych.

Centrum Aktywności Społecznej ma być miejscem aktywizacji międzypokoleniowej w celu zmniejszenia ryzyka ubóstwa i wykluczenia społecznego, które przyczynią się do poprawy jakości życia mieszkańców obszaru rewitalizacji.

Przebudowane pomieszczenia będą wykorzystywane z przeznaczeniem:

* na punkt informacji turystycznej i promocję lokalnej przedsiębiorczości, punkt ten związany będzie z działalnością statutową Gminy,

* na prowadzenie baru przez spółdzielnię socjalną, której działalność będzie opierała się na społecznej reintegracji jej członków (tj. działaniach mających na celu odbudowanie i podtrzymanie umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania i podtrzymania zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy). Ze spółdzielnią zostanie zawarta umowa cywilnoprawna na najem i dzierżawę pomieszczeń.

* dla organizacji (...) (Uniwersytet Trzeciego Wieku), które będą prowadziły działania w zakresie edukacji i rozwoju sprawności intelektualnej (wykłady naukowe z różnych dziedzin wiedzy, lektoraty, kursy, warsztaty), działalności kulturalnej (spotkania z poetami, pisarzami w ramach dyskusyjnego Klubu Książki i Dyskusyjnego Klubu Filmowego, spotkania kulturalno-oświatowo-rozrywkowe, wieczory słowno-muzyczne, wystawy fotograficzne, wieczory poetycko-muzyczne, różnorodne spotkania integracyjne), działalności twórczej artystycznej (warsztaty muzyczne, fotograficzne, rękodzieła, literackie), promowania zdrowia i zdrowego trybu życia oraz utrzymania sprawności fizycznej (spotkania z lekarzem w ramach patronatu nad działalnością Koła (...), zajęcia gimnastyczne i rehabilitacyjne). Z organizacją zostanie zawarta umowa cywilnoprawna na najem/dzierżawę pomieszczeń.

* na izbę historii, która będzie zbiorem kilku tysięcy najstarszych i najciekawszych eksponatów, zdjęć i dokumentów związanych z historią Miasta oraz okolic. Działalność izby będzie polegała na promowaniu miasta i edukacji o jej historii poprzez udostępnianie do zwiedzania wszystkich zainteresowanych, także zorganizowanym wycieczkom, grupom szkolnym i turystom. Wstęp, oprowadzenie i wykłady będą świadczone nieodpłatnie. Pomieszczenia z przeznaczeniem na izbę historii będą wynajmowane/wydzierżawiane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Projekt współfinansowany jest na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej w dniu 15 grudnia 2016 r. pomiędzy Gminą a Województwem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, osi priorytetowej 9 "Infrastruktura społeczna", działanie 9.2. "Rozwój obszarów zmarginalizowanych", poddziałanie 9.2.1 "Rozwój obszarów zmarginalizowanych - projekty realizowane poza formułą ZIT". Całkowita wartość projektu: 5.143.795,74 zł brutto.

Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych: 4.119.447,76 zł.

Dofinansowanie: 3.501.530,54 zł.

Wkład własny beneficjenta (Gminy): 1.642.265,20 zł brutto.

We wniosku o dofinansowanie projektu założono, że podatek VAT będzie wydatkiem niekwalifikowalnym, gdzie przyjęto uzasadnienie, że Gmina jest podatnikiem podatku VAT oraz prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Działalność gospodarcza Gminy obejmuje w szczególności czynności polegające na sprzedaży opodatkowanej, tj. dzierżawa i wynajem obiektów/lokali gminnych, sprzedaż mienia gminy oraz pobieranie opłat za usługi cmentarne.

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak część czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z tym zaliczane są one do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach czynności wykonywanych przez Gminę wyróżnić można:

* transakcje opodatkowane VAT (sprzedaż, wydzierżawianie nieruchomości niezabudowanych, budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę, oddanie w użytkowanie wieczyste, służebność nieruchomości gruntowych niezabudowanych, budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę; sprzedaż wieczystego użytkowania, wynajem lokali użytkowych, wydzierżawianie części lub całości obiektów gminnych; świadczenie usług promocyjno-reklamowych),

* transakcje zwolnione z podatku VAT (np. sprzedaż budynków i lokali komunalnych, wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub ich części na cele mieszkaniowe, sprzedaż gruntów niezabudowanych, wydzierżawianie gruntów rolnych).

Po stronie Gminy występują również zdarzenia spoza zakresu podatku od towarów i usług, tj. zdarzenia niepodlegające ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zarówno polegające na uzyskiwaniu dochodów i przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a mianowicie dochody z podatku od nieruchomości, z tytułu opłaty skarbowej, targowej, udziały w podatkach dochodowych i inne. Jak również niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów, tj. budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak drogi, chodniki, oświetlenie itp.

W związku z powyższym w odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z wydatków mieszanych, tj. wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi podatkowi VAT Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do realizacji powyższego projektu Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację tego zadania z zastosowaniem prewspółczynnika VAT, ponieważ tylko część zmodernizowanych pomieszczeń będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej. Pozostała część pomieszczeń pozostanie we władaniu Gminy i będzie wykorzystywana do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu będą wystawiane na Gminę.

Realizując niniejszy projekt Gmina będzie miała możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT z uwzględnieniem prewspółczynnika, z uwagi na to, iż część pomieszczeń zmodernizowanych w ramach projektu planuje się wydzierżawić. Dzierżawa zostanie zawarta na podstawie umów cywilnoprawnych, a dochody z dzierżaw będą ujmowane w rejestrach sprzedaży Gminy oraz deklaracjach VAT-7, a tym samym odprowadzany będzie podatek VAT należny. W związku z tym, Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwzględnieniem prewspółczynnika VAT, z tytułu poniesionych wydatków na opisaną inwestycję.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie będzie miał możliwości bezpośredniego przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu pod nazwą "Przebudowa z rozbudową dawnego klasztoru (...)" do poszczególnych rodzajów działalności, czyli działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Przebudowa z rozbudową dawnego budynku klasztoru (...)" Gminie będzie przysługiwać prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o prewspółczynnik VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizowaną inwestycją, gdyż gmina w przyszłości będzie uzyskiwać przychody z tytułu wynajmu/dzierżawy części lokali, które zostaną zmodernizowane w czasie realizacji projektu pn. "Przebudowa z rozbudową dawnego budynku klasztoru (...)".

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie obowiązku podatkowego. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W świetle art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli zapewni dokonanie odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w części przypadającej na działalność gospodarczą oraz obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadających na działalność gospodarczą oraz na cele inne (z wyjątkiem celów prywatnych) - gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ust. 2 tego artykułu wskazuje natomiast, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, czyli są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Są to zatem wszystkie czynności realizowane przez jednostki na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy oraz umów prawa cywilnego. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym Gmina dokonując czynności na rzecz podmiotów trzecich na podstawie umów cywilnoprawnych będzie występowała jako podatnik VAT.

Mając na uwadze uregulowania zawarte w ww. przepisach należy stwierdzić, że Gmina w związku z realizowaną inwestycją wykonuje zadania, które będą w przyszłości związane ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż po zrealizowaniu inwestycji część pomieszczeń Gmina zamierza wydzierżawić na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina zatem w przyszłości będzie uzyskiwać z tego tytułu dochody oraz będzie z tego tytułu odprowadzać podatek VAT należny. Inwestycja ta będzie również związana z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ pozostała część pomieszczeń pozostanie we władaniu Gminy i będzie związana z jej celami statutowymi.

Zatem Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze zrealizowaniem opisanego we wniosku projektu pn. "Przebudowa z rozbudową dawnego budynku klasztoru (...)", jak również Wnioskodawca ma prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem prewspółczynnika VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż realizacja ww. projektu będzie wiązała się ze sprzedażą opodatkowaną, jak również z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl