0112-KDIL1-1.4012.337.2018.1.RW - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Przebudowa i adaptacja infrastruktury".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.337.2018.1.RW Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Przebudowa i adaptacja infrastruktury".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wyższa Szkoła zwana dalej "WS" jest zawodową uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie utworzenia Wyższej Szkoły, posiada osobowość prawną, a jej główny przedmiot działalności stanowi integralną część polskiego systemu edukacji i nauki.

Podstawowe zadania WS, wykonywane są w ramach działalności statutowej i są zadaniami wynikającymi z ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 z późn. zm.). Należą do nich:

1.

kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

4.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

5.

prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;

6.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

7.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

8.

stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych.

Uczelnia zgodnie ze Statutem Uczelni, może prowadzić badania naukowe, prace rozwojowe, świadczyć usługi badawcze oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki. Uczelnia, wykonując zadania, może współdziałać z krajowymi i zagranicznymi Uczelniami oraz instytucjami naukowymi, artystycznymi, medycznymi, podmiotami gospodarczymi, podmiotami administracji państwowej, samorządowej, organizacjami pozarządowymi i innymi oraz uczestniczyć w tworzeniu europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego.

Wyższa Szkoła zarejestrowana jest jako czynny podatnik VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.).

WS, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działania 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałanie 8.2.1 Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego, złożyła projekt pn. "Przebudowa i adaptacja infrastruktury...". W wyniku realizacji Projektu zostanie uzupełniona i utworzona nowoczesna infrastruktura dydaktyczna dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia oraz pracowników naukowych i administracyjnych. Na poziomie syntetycznym projekt będzie polegał na:

Zakupie:

* specjalistycznego wyposażania do nowoutworzonych pracowni dydaktycznych na kierunkach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia.

* specjalistycznego wyposażenia stanowiącego uzupełnienie istniejących pracowni/laboratoriów dydaktycznych na kierunkach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia.

* podstawowego wyposażenia komputerowego. Zestaw podstawowych urządzeń komputerowych do bezpośredniego użytkowania przez studentów, pracowników dydaktycznych, pracowników administracyjnych i zarządzających systemami wspierającymi działalność Uczelni.

* infrastruktury sieciowej. Zestawów urządzeń sieciowych pozwalających na zwiększenie dostępu studentów do systemów informatycznych Uczelni takich jak platformy e-learningowe, inne materiały dydaktyczne, systemy wspomagające zarządzanie dydaktyką na terenie oraz poza Uczelnią (zapora sieciowa UTM - zwiększenie bezpieczeństwa oraz dostępności w internecie danych i aplikacji uczelnianych; punkty dostępowe WIFI - uzupełnienie pokrycia sieci bezprzewodowej na terenie Uczelni, zwiększenie dostępności usług elektronicznych oraz dostępu do internetu dla studentów korzystających z urządzeń mobilnych; przełączniki - dostępowe - zapewnienie stabilnej i wydajnej komunikacji urządzeń opartych o sieć IP w pielęgniarskich laboratoriach symulacyjnych).

Robotach budowlanych:

* przebudowie/adaptacji istniejących pomieszczeń, wraz z przyłączami i urządzeniami instalacyjnymi (roboty budowlane, sanitarne, elektryczne, instalacja gazów medycznych) oraz ciągami komunikacyjnymi, nadzorem inwestorskim i autorskim.

Planowany okres realizacji projektu to III kwartał 2017 - II kwartał 2019 r. Część inwestycji - I etap przebudowy - został już zrealizowany w III kwartale 2017 r.

Zaplanowane w ramach projektu roboty budowlane, dzięki którym powstaną nowe pracownie oraz zakup wyposażenia specjalistycznego będą wykorzystywane w procesie dydaktycznym. Głównymi odbiorcami projektu będą: studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, pracownicy naukowo-dydaktyczni, pracownicy administracyjni. Infrastruktura wytworzona w ramach przedmiotowego Projektu będzie własnością WS. Projekt nie będzie generował przychodu.

WS w ramach planowanego do realizacji projektu będzie świadczyć usługi edukacyjne objęte krajowym systemem edukacji który:

a.

jest ustanawiany przez państwo i służy realizacji zadań przypisywanych państwu w obszarze edukacji, kultury i potrzeb socjalnych, co oznacza, że władze publiczne są odpowiedzialne za treść nauczania i organizację systemów edukacyjnych,

b.

jest w głównej mierze finansowany ze środków publicznych. Zgodnie z przedstawioną praktyką decyzyjną organów wspólnotowych w określonych przypadkach działanie wyłącznie w ramach krajowego systemu edukacji pozwala na stwierdzenie, iż prowadzona działalność nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Kształcenie publiczne w ramach krajowego systemu kształcenia finansowanego i nadzorowanego przez państwo uznaje się za niepodlegające regułom pomocy publicznej. Są to bowiem zadania z dziedziny polityki społecznej, kulturalnej i edukacyjnej państwa wobec jego mieszkańców. Na taką kwalifikację nie wpływa fakt, że studenci (lub rodzice czy opiekunowie) muszą ponosić opłaty, takie jak czesne czy wpisowe, pod warunkiem, że stanowią one wkład w koszty systemu edukacji oraz pokrywają jedynie niewielką część kosztów. Takich opłat nie można więc uznać za wynagrodzenie za usługę ze względu na brak ekwiwalentności świadczeń. Inaczej rzecz się ma w przypadku usług edukacyjnych finansowanych głównie przez studentów (rodziców, opiekunów) lub z przychodów komercyjnych, również usług oferowanych przez podmioty publiczne - finansowanie takich usług ze środków publicznych stanowi co do zasady pomoc publiczną.

Często podmioty działające w zakresie szkolnictwa prowadzić będą tak działalność niegospodarczą, jak i gospodarczą. Przykładem działalności gospodarczej jest prowadzenie odpłatnych studiów (np. niestacjonarnych) przez szkoły wyższe.

WS prowadzone są studia niestacjonarne, jednak liczba studentów, która z nich korzysta stanowi poniżej 30% wszystkich studentów, zatem działalność ta jest marginalna. Uczelnia działa na podstawie Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 z późn. zm.), gdzie zgodnie z art. 98.:

1. Przychodami uczelni publicznej są w szczególności:

1.

dotacje z budżetu państwa, o których mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1-6, 8, 9 i 11 oraz art. 94b;

2.

uzyskane z budżetu państwa środki na naukę, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 97;

3.

odpłatności za świadczone usługi edukacyjne oraz za kształcenie na studiach i studiach doktoranckich prowadzonych w formach niestacjonarnych, a także za świadczone przez uczelnie artystyczne usługi artystyczne;

4.

3a. opłaty za postępowanie związane z potwierdzeniem efektów uczenia się;

5.

opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia;

6.

jednorazowe opłaty za wydanie dyplomu, świadectwa oraz innego dokumentu związanego z tokiem studiów;

7.

odpłatności za usługi badawcze i specjalistyczne, specjalistyczne i wysokospecjalistyczne usługi diagnostyczne, rehabilitacyjne lub lecznicze, a także opłaty licencyjne i przychody z działalności kulturalnej;

8.

przychody z działalności gospodarczej;

9.

przychody z udziałów i odsetek;

10.

przychody ze sprzedaży składników własnego mienia oraz z odpłatności za korzystanie z tych składników przez osoby trzecie na podstawie umowy najmu, dzierżawy albo innej umowy;

11.

przychody z tytułu darowizn, dziedziczenia, zapisów oraz ofiarności publicznej;

12.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi;

13.

środki, o których mowa w art. 94 ust. 6;

14.

przychody z wynagrodzenia, o którym mowa w art. 86e ust. 2, oraz z części środków przysługujących uczelni z tytułu komercjalizacji dokonanej przez pracowników.

4. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 4, uwzględniając specyfikę kierunków studiów, w tym konieczność przeprowadzenia testów sprawdzających uzdolnienia artystyczne lub sprawność fizyczną kandydata.

Zgodnie z art. 99 ustawy z dnia 27 lipca 2015 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, pobierane są opłaty edukacyjne:

1. Uczelnia publiczna może pobierać opłaty za świadczone usługi edukacyjne związane z:

1. kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych oraz uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich;

2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, ustała rektor uczelni publicznej, z tym, że opłaty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekraczać kosztów ponoszonych w zakresie niezbędnym do uruchomienia i prowadzenia wdanej uczelni, odpowiednio studiów lub studiów doktoranckich, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zajęć na studiach i studiach doktoranckich, o których mowa w ust. 1 pkt 2, z uwzględnieniem kosztów przygotowania i wdrażania strategii 96 rozwoju uczelni, w szczególności rozwoju kadr naukowych i infrastruktury dydaktyczno-naukowej, w tym amortyzacji i remontów. Zatem pobieranie opłat za studia niestacjonarne regulowane jest przez Państwo (zgodnie z ww. Ustawą). Pobieranie opłat za studia niestacjonarne dotyczy pokrycia działalności statutowej Uczelni i pokrywa koszty nauczania.

Warto jednak nadmienić, iż WS prowadzi również działalność komercyjną: tj. studia podyplomowe oraz kursy. Jednakże WS oświadcza, że infrastruktura doposażona w ramach przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywana przez studentów studiów podyplomowych i uczestników kursów i szkoleń.

Podsumowując, otrzymane dofinansowanie w ramach przedmiotowego projektu dotyczy podniesienia jakości kształcenia w państwowej szkole wyższej, nad którą nadzór sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.

Wydatki na rzecz Projektu dokumentowane będą fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Uczelnię. Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom niepodlegającym ustawie o podatku od towarów i usług (kształcenie studentów na nieodpłatnych stacjonarnych formach studiów, stanowiące realizację zadań państwa wyrażonych w art. 70 Konstytucji RP w zakresie powszechnej i bezpłatnej edukacji oraz bezpłatnych statutowych badań naukowych) oraz czynnościom zwolnionym (kształcenie studentów na płatnych, niestacjonarnych formach studiów I i II stopnia), tj. nie dającym prawa do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy WS, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisanego w poz. 74 wniosku, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu pn. "Przebudowa i adaptacja infrastruktury..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu pn. "Przebudowa i adaptacja infrastruktury...", ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zakupione do realizacji Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do działalności statutowej nieodpłatnej (edukacyjnej) będącej poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i/lub edukacyjnej odpłatnej zwolnionej z podatku VAT. W związku z tym, nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przesłanka związku wydatków poniesionych na zakup towarów usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, jeżeli towar lub usługa zostaną nabyte tylko na cele działalności zwolnionej z VAT i/lub niepodlegającej opodatkowaniu VAT, brak jest podstaw do dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zawodową uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie utworzenia WS, posiada osobowość prawną, a jej główny przedmiot działalności stanowi integralną część polskiego systemu edukacji i nauki.

Zainteresowany w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej VIII. Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działania 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałanie 8.2.1 Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego, złożył projekt pn. "Przebudowa i adaptacja infrastruktury...". W wyniku realizacji Projektu zostanie uzupełniona i utworzona nowoczesna infrastruktura dydaktyczna dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia oraz pracowników naukowych i administracyjnych.

Wydatki na rzecz Projektu dokumentowane będą fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Uczelnię. Jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom niepodlegającym ustawie o podatku od towarów i usług (kształcenie studentów na nieodpłatnych stacjonarnych formach studiów, stanowiące realizację zadań państwa wyrażonych w art. 70 Konstytucji RP w zakresie powszechnej i bezpłatnej edukacji oraz bezpłatnych statutowych badań naukowych) oraz czynnościom zwolnionym (kształcenie studentów na płatnych, niestacjonarnych formach studiów I i II stopnia).

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu pn. "Przebudowa i adaptacja infrastruktury...".

Ponownie należy podkreślić, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu pn. "Przebudowa i adaptacja infrastruktury...". Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom niepodlegającym ustawie o podatku od towarów i usług oraz czynnościom zwolnionym od podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl