0112-KDIL1-1.4012.308.2019.1.OA - Zwolnienie z VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.308.2019.1.OA Zwolnienie z VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2019 r. (data wpływu 22 sierpnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 8 sierpnia 2019 r. (data wpływu 26 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości. Wniosek uzupełniono w dniu 22 sierpnia 2019 r. oraz 26 sierpnia 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania oraz własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem sprzedaży będą dwie działki zabudowane. Powierzchnia działki 2545/1 - 2512 m2, w tym - 246 m2 pow. zab. Powierzchnia działki 2545/4 - 3279 m2, w tym - 918 m2 pow. zab. Wpisane do KW.

Na działce 2545/4 znajdują się budynki: 1. budynek podstawowy (warsztatowo-biurowy) - przyjęcie do użytkowania 1976 r. wartość 4.737.286,-; 632 m2 pow. Zabudowy

Zmiana wartości:

31.12.1983 - 21.771.354,-

01.01.1988 - 47.896.979,-

01.01.1990 - 751.982.000,-

01.01.1991 - 1.804.757.000,-

01.01.1996 - 424.118,-

30.06.2000 - 540.825,- remonty wzrost o 116.707,-

31.12.2000 - 581.895,- -//- -//- 41.070,-

30.11.2001 - 586.633,- -// - -//- 4.738,-

27.05.2004 - 587.559,- wzrost o koszty zakupu 926,-

W budynku były prowadzone zajęcia szkolne jak również opodatkowana sprzedaż usług dla ludności. Sprzedaż opodatkowana zakończona z końcem września 2011 r. Pierwszy częściowy najem był od 27 czerwca 2011 r.

2. budynek magazynowo-garażowy (szt. 2) - przyjęcie do użytkowania 1987 r. wartość 7.701.669,-; 425 m2 pow. zabud.

Zmiana wartości:

01.01.1988- 10.510.391,-

01.01.1990 - 132.431.000,-

01.01.1991 - 317.834.000,-

01.01.1996 - 74.691,-

27.05.2004 - 75.617,- wzrost o koszty zakupu 926,-

Budynki służyły początkowo jako warsztaty szkoleniowe dla uczniów (praktyczna nauka zawodu). Później jako pomieszczenia do wytwarzania produktów do opodatkowanej sprzedaży do końca września 2011 r. Pierwszy najem częściowy w jednym z budynków był od 1 lipca 2004 r., a w drugim od 1 października 2011 r.

3. portiernia - przyjęcie do użytkowania 1976 r. wartość 129.195,-; 53 m2 pow. zab.

Zmiana wartości:

31.12.1983 - 413.424,-

01.01.1988 - 909.533,-

01.01.1990 - 14.280.000,-

01.01.1991 - 34.272.000,-

01.01.1996 - 8.054,-

27.05.2004 - 8.980,- 926,-,

Pierwszy najem był od 1 października 2011 r 4. ogrodzenie - przyjęcie do użytkowania 1976 r. wartość 439.440,-

Zmiana wartości:

31.12.1983 - 1.625.928,-

01.01.1988 - 3.251.856,-

01.01.1990- 54.631.000,-

01.01.1991 - 131.114.000,-

01.01.1996 - 31.730,-

Wszystkie środki od 1988-1996 zmiana wartości o wskaźniki przeliczeniowe do aktualizacji wyceny środków trwałych.

5. plac utwardzony - przyjęcie do użytkowania 2003 r., wartość 35.177,43 na działce 2545/4

Od 2000 r. przy remontach i utwardzeniu placu, dokonywano odliczenia podatku VAT naliczonego częściowego w zależności od wysokości współczynnika zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Na działce 2545/1 znajduje się budynek: 1. budynek pomocniczy (garażowy) - przyjęcie do użytkowania 1976 r. wartość 963.304,-; 246 m2 pow. zabud.

Zmiana wartości:

31.12.1983 - 3.082.573

31.12.1987 - 5.497.303,-

01.01.1988 - 12.094.067-

01.01.1990- 189.877.000,-

01.01.1991 - 455.705.000,-

01.01.1996 - 107.091,-

27.05.2004 - 108.017,- wzrost o koszty zakupu 926,-

Początkowo służył jako warsztaty szkoleniowe dla uczniów (pracowników młodocianych). Później jako warsztaty do sprzedaży opodatkowanej dla ludności do końca września 2011 r. Pierwszy częściowy najem był od 7 września 2004 r.

Aktem notarialnym nieruchomości te zostały nabyte od jednostki nadrzędnej, od której Zakład oddzielił się w październiku 1990 r.

Odnosząc się do planowanej sprzedaży wyjaśnia się:

1. Zakład od lutego 2019 r. jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.

2. Budynki wybudowane zostały w latach 70 ubiegłego stulecia i przez cały ten okres były użytkowane.

3. Nieruchomości służyły do prowadzenia działalności oświatowej i gospodarczej (opodatkowana sprzedaż wyrobów i usług dla ludności), jak również pod częściowy najem.

4. Wszystkie budynki są trwale związane z gruntem.

5. W budynku podstawowym przyjętym do użytkowania dnia 1976 r., wartość 4.737.286,- zlokalizowanym na działce 2545/4, 632 m2 pow. zabudowy, poniesiono wydatki na remont, konserwacje w latach 2000-2001, które wyniosły ogółem 162.515 złotych. Podatek od towarów i usług za wykonane usługi remontowe rozliczany był jako podatek naliczony w ramach prowadzonej działalności służący zarówno działalności opodatkowanej i zwolnionej - zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W skład nieruchomości wchodzą dwie działki zabudowane wpisane do KW

1. Pierwsze zasiedlenie całej nieruchomości nastąpiło nie później niż 1 października 2011 r., a pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków i budowli przedstawiało się następująco:

A. na działce 2545/4

1.

budynek podstawowy - nie później niż - 27 czerwca 2011 r. - pierwszy najem 27 czerwca 2011 r.

2.

budynki magazynowo-garażowe - nie później niż 1 października 2011 r. - pierwszy najem: w pierwszym budynku w dniu 1 lipca 2004 r., w drugim budynku 1 października 2011 r.,

3.

portiernia - nie później niż 1 października 2011 r. - pierwszy najem 1 października 2011 r.,

4.

ogrodzenie - nie później niż 27 maja 2004 r. - nabycie nieruchomości aktem notarialnym 27 maja 2004 r.

5.

plac utwardzony - nie później niż 31 lipca 2003 r. - nabycie nieruchomości aktem notarialnym

B. na działce nr 2545/1

1. budynek pomocniczy (garażowy) nie później niż - 7 września 2004 r. - pierwszy najem 7 września 2004 r.

2. Nieruchomość ta została nabyta aktem notarialnym bez podatku VAT w związku z tym podatek VAT nie był przez podatnika odliczony - bo przy tej transakcji nie wystąpił.

3. Na nieruchomości tej wystąpiły wydatki na ulepszenie tylko w budynku podstawowym (ad 1 A1) i tak:

A. wartość pierwotna budynku zł 4.737.286,00

B. wydatki na ulepszenie zł 162.515,00 (w okresie 30 czerwca 2000 r. - 30 listopada 2001 r.);

C. tj. 3,43% i mniej niż 30% indywidualnej wartości początkowej tego budynku

(w pozostałych budynkach i budowlach tej nieruchomości nakłady na ulepszenie nie wystąpiły).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy sprzedaż nieruchomości (dwie działki zabudowane - nr 2545/1 i nr 2548/4) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest zwolniona od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku), własne stanowisko w sprawie oceny prawnej dotyczącej sprzedaży nieruchomości i kwestii opodatkowania podatkiem VAT tej sprzedaży lub NIE:

a.

sprzedaż nieruchomości nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a tą sprzedażą upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

To zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż tej nieruchomości jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie: ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: - art. 43 ust. 1 pkt 10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość zarówno gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r.) przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30%. wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystania ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a ustawy, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga natomiast przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Zakład) nabył nieruchomości mające być przedmiotem sprzedaży (dwie działki zabudowane) aktem notarialnym w dniu 27 maja 2004 r. bez podatku VAT. Budynki na nieruchomości wybudowane zostały w latach 70 ubiegłego stulecia i przez cały ten okres były użytkowane. Nieruchomości służyły do prowadzenia działalności oświatowej i gospodarczej (opodatkowana sprzedaż wyrobów i usług dla ludności), jak również pod częściowy najem. Wszystkie budynki są trwale związane z gruntem. Wydatki na ulepszenie w ramach nieruchomości poniesiono tylko na budynku podstawowym przyjętym do użytkowania w 1976 r., wartość 4.737.286,- zlokalizowanym na działce 2545/4, 632 m2 pow. zabudowy - poniesiono wydatki na remont, konserwacje w latach 2000-2001, które wyniosły 162.515 złotych, tj. 3,43%, i mniej niż 30% indywidualnej wartości początkowej tego budynku (w pozostałych budynkach i budowlach tej nieruchomości nakłady na ulepszenie nie wystąpiły). Podatek od towarów i usług za wykonane usługi remontowe rozliczany był jako podatek naliczony w ramach prowadzonej działalności służący zarówno działalności opodatkowanej i zwolnionej - zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Według Wnioskodawcy pierwsze zasiedlenie całej nieruchomości nastąpiło nie później niż 1 października 2011 r., a pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków i budowli przedstawiało się następująco:

A. na działce 2545/4

1.

budynek podstawowy - nie później niż - 27 czerwca 2011 r. - pierwszy najem 27 czerwca 2011 r.

2.

budynki magazynowo-garażowe - nie później niż 1 października 2011 r. - pierwszy najem: w pierwszym budynku w dniu 1 lipca 2004 r., w drugim budynku 1 października 2011 r.,

3.

portiernia - nie później niż 1 października 2011 r. - pierwszy najem 1 października 2011 r.,

4.

ogrodzenie - nie później niż 27 maja 2004 r. - nabycie nieruchomości aktem notarialnym 27 maja 2004 r.

5.

plac utwardzony - nie później niż 31 lipca 2003 r. - nabycie nieruchomości aktem notarialnym 27 maja 2004 r.

B. na działce nr 2545/1 1. budynek pomocniczy (garażowy) nie później niż - 7 września 2004 r. - pierwszy najem 7 września 2004 r.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy sprzedaż nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, czy też będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że mająca być przedmiotem dostawy nieruchomość - dwie działki zabudowane budynkami i budowlami - była już przedmiotem pierwszego zasiedlenia. Przy czym w ocenie tut. organu - do pierwszego zasiedlenia doszło wcześniej niż wskazuje to Wnioskodawca, tj. w momencie rozpoczęcia użytkowania budynków i budowli po ich wybudowaniu na potrzeby własne użytkownika. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W związku z powyższym zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem sprzedaż nieruchomości opisanej we wniosku przez Wnioskodawcę będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl